Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2016)

autoreview

Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2016)
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2016)Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2016)Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2016)Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2016)Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2016)Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2016)

Signalement

UitvoeringFocus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium (2016)

  • 3.690 km

Vooraf:
Diegenen die het inleidende verhaal oninteressant vinden, verwijs ik graag door naar het erop volgende gedeelte ‘De auto en ervaringen tot nu toe’, zodat ze direct de bevindingen van de Focus 3.5 kunnen lezen.
Ook wordt zo nu en dan gerefereerd aan de Focus III FE (First Edition) in het verhaal voor vergelijkingen, indien lezers daar wel ervaringen mee hebben en zodoende de indrukken van de 3.5 beter kunnen plaatsen.
Ik zal proberen iets minder uitgebreid ingaan op de ins en outs, daarvoor verwijs ik naar mijn vorige review van de FE.
Update 10 juni: Betere foto's toegevoegd.

Inleiding: Hetzelfde verhaal….
Net als bij de vorige overstap van Focus II naar Focus III FE, was ik eigenlijk nog niet – althans, technisch gezien – heel erg toe aan een nieuwe auto. De Focus FE reed nog verder uitstekend, had nog net geen 60K gelopen, de 1.6 Ecoboost is ongelooflijk soepel en ik had haar voor mijn gevoel (bijna 5 jaar) nog maar net. Time flies….vul maar in…

De vernieuwde Focus is er qua uiterlijk behoorlijk op vooruit gegaan en heeft net als de andere familieleden, de bekende snuit van een brits merk waar Ford voorheen ook wat aandelen in had.
Een vriend/ collega reed Golf VII 1.2 TSI en was langzamerhand aan het rondkijken voor een andere auto. Hij kende mijn Focus met de 1.6 Ecoboost al en was benieuwd naar de nieuwe met de 1.5 Ecoboost.
Via ‘mijn’ dealer had ik begin december 2015 een afspraak geregeld en ik was er zelf eigenlijk ook benieuwd naar.

Na de proefrit met de volgehangen Focus Titanium 1.5 Ecoboost Wagon met Full Body Kit begon ik toch weer te twijfelen of ik niet toch maar niet weer eens 5 jaar nieuwer kon rijden.
De modificaties van de 1.5 t.o.v. de 1.6 hebben wel kleine gevolgen gehad (hierover later meer), maar waar ik wel mee kon leven. Nog maar even nadenken tot de kerstvakantie…

De deal:
Terug bij de plaatselijke dealer (Wensink Emmeloord) heb ik gevraagd of ze nog een mooie aanbieding hadden zoals ik die 5 jaar geleden kon krijgen bij de FE.
Helaas, de auto die ik tijdens mijn huiswerk van de nieuwe Focus had samengesteld was zo specifiek dat de kans dat ik de jackpot in de loterij won nog groter was dan dat zij haar ergens op voorraad hadden.
Model: Focus Titanium 1.5 Ecoboost 5d 110 kW
Aanvullende opties/pakketten:
- Magnetic metaallak.
- Advanced Technology Pack:
8” Sat-Nav touchscreen, Sync 2.0 voice control, In- en uitparkeerautomaat (file + vak), sensoren rondom met traffic warning en inklapbare spiegels met instapverlichting.
- Light Upgrade Pack:
Adaptieve Bi-Xenon, LED pakket rondom en Ambient Lighting in cabine met 7 kleuren.
- Seat Pack:
Lendesteunen + hoogteverstelling beide voorstoelen. (normaal alleen bestuurder)
- Full Body kit:
Grote dakspoiler, ST zijskirts, voorbumper met honinggraat grille (normaal lamellen), diffusor bumper achter, rode remklauwen, kortere dakantenne.
- Elektrisch schuif- en kanteldak.
- 18” 5x Y-spaaks lichtmetaal (D2UBJ) – 235/40ZR18 banden. (Continental Sportcontact 3)
- Elektrische verwarmbare voorstoelen.
- Privacy glass
- 3 jaar garantie ipv 2 jaar.

Aanvankelijk was het gat me net te groot, maar ik had het gevoel dat we er wel uit zouden komen. Vlak voor de kerst zou ik erop terugkomen om details te bespreken en tot definitieve koop overgaan.

De auto en ervaringen tot nu toe: (bij 3700 km)
De auto werd begin maart 2016 goed afgeleverd. Een aantal opties was een wens bij mijn vorige auto, maar kon toen niet meer geleverd worden, omdat het een FE betrof en de auto er al was. Nu had ik die mogelijkheid wel, dus zullen ze er komen ook.

Tijdens de detailbespreking heb ik verder bedongen dat de slotbouten voor de lichtmetalen wielen mee gingen naar de nieuwe auto.
Ook de rubberen anti-slipmat/bak in de kofferruimte en de thuiskomer gingen mee. Ach scheelt weer bij elkaar € 200,00.

Exterieur:
Aanvankelijk had ik helemaal geen aandacht voor de body kit. Echter, bij het zien van de demo auto die de kit had, werd ik aangenaam verrast. Mijn Focus I uit 2001 had ik ook voorzien van een dergelijke kit en dat maakte hem wel een heel stuk dikker. Met name de dikkere kont en het front is erg fraai. Vergelijk ik de meerprijs met de prijs die ik in 2001 moest betalen, dan was dit een schijntje. Bovendien…de extra grote achterspoiler (traditie geworden) zou er toch wel komen, dus de eigenlijke meerprijs zou dan nog verder dalen. Ik wist van tevoren niet zeker of de rode remklauwen iets te ordinair overkwamen, maar ik vind het meevallen. In combinatie met de privacy glass en het schuif- en kanteldak ziet de auto er wel redelijk dik uit.
Menig Focus rijder heeft me al eens ingehaald om te kijken wat voor een Focus dit is……ik zie de twijfels in hun ogen: ”Is het nou wel of geen ST?”.
De lakkeuze en chromen randen onder de ramen verraden dat het geen ST is……

Interieur, ergonomie en afwerking:
De vorige versie had veel kritiek gehad op de ergonomie en materiaalgebruik.
Op den duur went het allemaal wel, maar voor een deel was ik het er wel mee eens. Je leert de auto minder snel ‘blindelings ‘ kennen dan bij sommige concurrenten.
Het materiaalgebruik is hier en daar iets verbeterd. Het middenconsole heeft in het midden en onderin iets betere kunststoffen gekregen. Het gedeelte van de klimaatregeling is iets naar boven gegaan en met name de draaiknoppen bevatten iets betere materialen.
Waar voorheen de knoppen voor voorruitverwarming en andere opties waren is nu een bergvakje met USB port.
De knoppen voor de extra opties als voorruitverwarming etc. zijn nu verhuisd naast de versnellingspook, omdat deze doorgaans minder vaak gebruikt worden. De middentunnel is opnieuw ontworpen met een rolluikje om de bekerhouders af te dekken. De bekerhouders zijn aan te passen door een 2-tal schuifjes. Ook is er een dieper vak te ontsluiten om grotere flessen vast te houden of als geheim bergvak te gebruiken. Over de hoeveelheid aflegruimte kan ik niet klagen.
Verder is de Z-handrem verdwenen en is de traditionele vorm terug (jammer), maar is nu wel in leder afgewerkt.
De midden-armsteun is nu ook verschuifbaar en het bergvak eronder is nu handiger (lees groter) ingedeeld met de SD-card sleuf (voor Sat-Nav) en een 2e USB port en 2e 12V port.

De grootste verandering is het boordentertainment. Deze is nu ondergebracht in een 8-inch touchscreen waarbij de gekoppelde telefoon, navigatie, entertainment en klimaatregeling alle vier een eigen hoek hebben waartoe je snel toegang kunt krijgen. Daaronder ontvouwen zich weer allerlei opties en menu’s. Sync 2.0 is op het moment van schrijven eigenlijk al verouderd. In de VS is de 3.0 al in gebruik en is aanmerkelijk sneller en moderner.
Het invoeren is dus iets minder gebruiksvriendelijk, maar het werkt voor de rest prima en de bediening vereist verder geen hogere wiskunde.

De snelheid waarmee het reageert valt mij nog mee, omdat sommigen (autoweek redactie) het als dikke stroop ervaren. Het moet wel gezegd worden, ik heb snellere systemen gezien en meegemaakt. Je moet je arm overigens wel een klein beetje strekken.
Gelukkig heeft Ford gewoon de eigen fysieke knoppen behouden die veel sneller werken.
Je zal maar een grote tablet hebben waar alles onder gebracht is en de tablet gaat stuk. Dan kun je niet eens je eigen klimaat meer beheersen!
Handig is de display knop. Hiermee dim je het gehele scherm en geeft meer rust bij rijden in het donker.
Grootste minpunt is de kunststof om dit systeem heen, dit is vrij hard en wat goedkoop en trekt op zijn manier snel stof aan. Ditzelfde materiaal zit ook om de plek van de versnellingspook. Dat had echt beter gekund.

Het opnieuw ontworpen stuurwiel telt nu drie spaken in plaats van vier. Verder is ie dikker geworden door de optie stuurverwarming. Logisch verdeeld: links de bediening van de boordcom en rechts de bediening van het entertainment systeem, die nu ook via voice-control bestuurd kan worden.
Ik heb het getest en het herkent de commando’s op acceptabel niveau. Je moet een redelijke spraakgebrek hebben (autoweek najaar 2014), wil ze je niet herkennen.

In mijn vorige review had ik wat commentaar op de cruise control. Ik moet daarop terugkomen. De huidige CC vind ik persoonlijk iets minder lekker werken.
De knop van cancel/resume zit net te ver weg van de ideale positie, zodat ik mijn hand moet verplaatsen. De vorige had een oh zo machtig lekkere flipper aan de achterkant die vele malen intuitiever werkte. Omdat ik veel werk met cancel/resume functie leverde dit in het begin zelfs ietwat linke situaties op, omdat ik even moest nadenken welke knop ik moest hebben. (ik weet het…… stap dan gewoon op de rem!).

De geweldige snelknoppen voor koelen en verwarmen zitten ook weer bij de klimaatregeling.
Voorruitverwarming……het ontbreken ervan is een schending van de automobilistenrechten.

Het stoffen meubilair is weer goed en stevig. De vorige had halflederen bekleding, wat ik een leuke bijkomstigheid vond, maar om nou te zeggen dat het superbelangrijk was…nee.
Als ik nu terugkijk, moet ik toegeven dat het wel een extra cachet en luxe uitstraling gaf.

Sitzenheisse:
Eigenlijk had ik nooit zoveel oog voor de stoelverwarming in de FE. Echter, pas sinds het afgelopen najaar ben ik die optie veelvuldig gaan gebruiken. Ik had nooit gedacht dat ik dit fijn zou vinden. Zo prettig dat ik in de winter er bijna iedere ochtend naar uit zou kijken om weer in de stoel te zitten.
Dus nog voor de auto op 4 februari op de band geboren zou worden, heb ik toch maar de optie ‘Sitzenheisse’ er bij op gezet.

Armatuur:
De Bi-Xenon verlichting geeft met name bij rijden in het donker veel rust. De adaptieve verlichting verlicht de bochten extra. Je kunt de bundels bij stuuruitslagen zien bewegen.
Alsof er niet genoeg licht was door het schuif- en kanteldak, is de auto voorzien van drie (!) LED plafonnières. Zowel de bestuurder als passagier hebben er een en middenachter is er ook een gemonteerd, zodat dus elke inzittende bij de verlichting kan.
De ambient-lighting (7 kleuren) instellen gebeurt nu niet via de boordcom, maar door een tweetal knoppen in het dakconsole. Op diverse plekken in de auto worden rode LED verlichting aangezet (dakconsole/ portiergrepen/ portierbakken/ voetruimte). Een 2e draaiknop is er om naar behoefte de felheid van de verlichting te regelen. Dit is handig voor passagiers die tijdens de ‘nachtvluchten’ niet overal licht willen hebben, want de cabine kan een soms verlichte straat met neonverlichting in een Aziatische metropool lijken.

Ford heeft het handschoenenkastje herzien. Niet in positieve zin in mijn ogen. Het pre-facelift model had echt een kastje waarbij de klep echt een luikje was. Bij de nieuwe kantelt het hele handschoenenkastje mee naar voren met de klep. Het is min of meer een ‘goedkoop’ ogend laatje geworden waarbij het volume is afgenomen, weliswaar nog steeds gedempt, maar wel jammer.

Aandrijflijn
Misschien wel de belangrijkste wijziging: De vernieuwde nieuwe aandrijflijn. De 1.5 Ecoboost is weer wat stiller dan zijn voorganger 1.6 Ecoboost. De handgeschakelde 6-bak is hetzelfde gebleven, evenals de output: 110 kW/150 pk en een koppel van 240 Nm, met 15 seconden overboost tot maximaal 270 Nm.
De motor grijpt bij wegrijden iets sneller en directer aan. Ook komt er weer een mooie brom onder de kap weg die hoger in de toeren alleen maar mooier wordt.
Het uitlaatspruitstuk is net als de 1.0 nu geïntegreerd in het blok en de motor zou daardoor sneller moeten opwarmen. Dat kan kloppen, want het start/stop systeem werkt nu al vrij snel nadat de motor gestart is. Naar wat artikelen, schijnt de turbo iets groter te zijn geworden, wat merkbaar is door een minuscuul turbogaatje. Distributieriem hoeft niet meer vervangen te worden.
Verder had de 1.6 een klein brommetje als ie tegen de wind in moest werken (althans, bij mij dan). De 1.5 heeft hem niet. Een minpunt afgevinkt.

Ook verbeterd: De koppeling van de FE vond ik al aardig licht, maar de koppeling in de 1.5 is bijna ‘absurd’ te noemen. Hij is zeer licht en zodoende kan er behoorlijk met de auto gespeeld worden. Ik weet niet of het exemplarisch is of dat het bij de 1.5 hoort. Erg vind ik het niet….

Merkbare veranderingen:
Ook de 1.5 heeft een mid-range turbo. Op papier zou het maximum koppel, net als bij de 1.6 bij 1600 tpm vrij komen. Echter, de beleving is anders en heb ik eerder het gevoel dat deze pas vanaf zo’n 1800-1900 toeren pas echt op gang en is ie ook wel lekker ‘punchy’, zoals de Britten dat zeggen.
Dit is een verandering waar ik nog wel aan moet wennen, omdat de 1.6 Ecoboost al reeds vanaf zo’n 1300-1400 toeren al behoorlijk hard aan het drukken was en je zeer schakellui kon rijden.
Voor je gevoel moet je nu net een tikkeltje vaker schakelen dan je gewend was. De koppelkromme zal dan onderin lager liggen. Ik denk dat het ook te maken heeft met de CO2 emissies.
Daarnaast merk ik hierdoor nu duidelijker dat de 5e en 6e versnelling lang zijn, doordat de zeer soepele 1.6 dit destijds camoufleerde.

Wat doet de 1.5 dan voordat ie de 1800 toeren bereikt en wat doet ie erna? Het koppel loopt meer lineair op ten opzichte van de 1.6. Zo lijkt het dus net alsof de motor onderin wat atmosferisch is.
Lijkt, want eigenlijk is de 1.5 wel degelijk smeuig, maar hij heeft domweg te maken met de loodzware erfenis van de 1.6 die onderin de toeren eigenlijk verdomde goed was, realiseer ik me nu.
Vanaf de 1800 toeren begint de 1.5 te sleuren en gaat de koppelkromme gelijkmatig mooi door de toeren heen omhoog. Bovenin (vanaf 4000 toeren) houdt hij nu de opbouw vast, waar de 1.6 zich weer meer als atmosferische motor ging gedragen. In de demo destijds dachten we een extra duw te voelen, maar dat kan ook een perceptie zijn geweest.

Wel of geen alcoholist?
Hierover heb ik verschillende verhalen gelezen en weet ik nog niet waarop ik zou uitkomen.
Menig autoblad had het over een ‘dorstige krachtpatser’.
De vorige 1.6 Ecoboost heeft bij mij 1 op 15 (!) gehaald bij normaal gebruik over de totale afstand, wat eigenlijk waanzinnig te noemen is. Ik heb eigenlijk gek genoeg niet de illusie dat ik dit weer haal en zal blij zijn als ik tussen de 14 en 15 uitkom bij normaal gebruik.
Het verbruik over de totale afstand is tot nu toe gemiddeld 6,7 L/100km, wat neerkomt op zo’n 1 op 14,9. Met 235/40/ZR18 banden wordt het natuurlijk nooit een geheel-onthouder. De motor nog moet wat inlopen en de theoretische 1 op 17 zal nooit gehaald worden. Dan is dit verbruik acceptabel. Ik vind het niet merkbaar beter dan haar voorganger. Op 1 tank zou ik ongeveer 750 km ver moeten kunnen komen.

Rij-eigenschappen en onderstel
Kennelijk zat er dus nog rek in het onderstel. Het toch al beproefde onderstel is nog verder verbeterd. De wielgeometrie is gewijzigd en zorgt ervoor dat ie nog beter op de weg ligt en tegelijkertijd verwerkt het pokdaligheden beter dan voorheen. Het stoterige is nog verder afgenomen.
De besturing is nog een tikje scherper geworden dan de vorige FE, ongelooflijk. Van links naar rechts zijn er nog geen 3 omwentelingen nodig. Tegelijkertijd heeft Ford gewerkt aan comfort en is het sturen nog lichter geworden. Van mij mocht ie eigenlijk wel wat zwaarder zijn. De ST heeft in mijn ogen de juiste bekrachtiging.
De lichtvoetigheid is gebleven, de scherpte en het comfort zijn verbeterd. Wat wil een liefhebber eigenlijk nog meer?

Nog steeds fenomenaal
De Focus 3 heeft het nemen van bochten voor voorwielaandrijvers destijds geherdefinieerd.
Dat is niet veranderd. Het is nog steeds die bochtenvreter op rails die niet weet wat onderstuur is en voelt zelfs nog weer iets agieler aan. Indien je met deze aandrijflijn in het heuvelachtige Chianti in Toscane moet vertoeven, ben je verloren. Je wilt er dan niet meer weg (ook vanwege het klimaat waarschijnlijk). Eigenlijk begrijp ik er bijna niets meer van dat Ford het onderstel nog steeds weet te verbeteren.

Aandachtspunten
- De kunststoffen in het middenconsole rond het infotainmentsystem zijn wat goedkoop en trekken makkelijk stof aan. Er had hier meer kunststof met structuur gebruikt moeten worden. De Mazda 3 b.v. heeft voor mij persoonlijk een veel mooier middenconsole.
- Het dashboardkastje is wat minder groot dan voorheen en oogt nu als ‘openvallende lade’ ipv kast + klep, wat goedkoop.
- Cruise control is goed, maar voor mij persoonlijk minder dan de vorige versie.
- Sync 2.0 moet gewoon per direct door Sync 3.0 vervangen worden. Deze is al beschikbaar, dus waarom wachten?
- Ik krijg het voorlezen van berichten nog niet voor elkaar. Wellicht dat de software de telefoon (merk: vrucht uit Cupertino) nog niet herkent of compatible is?
- Antenne is weliswaar weer wat korter door de Full Body Kit, wat weer een verbetering is, maar hij is nog steeds niet mooi. Kom op Ford, dat kan beter!
- Niet echt een aandachtspunt, maar persoonlijke voorkeur: Onderin is ze iets minder snel dan de oude 1.6, gevolg is af en toe toch terug naar 2e versnelling.
- Kan ik nog niet teveel over zeggen, maar het verbruik is tot nu toe nauwelijks beter dan de 1.6 Ecoboost.

Conclusie
De nieuwe Focus is (gelukkig) niet zo’n grote aardverschuiving.
Het is nog steeds een auto met zeer goede rij-eigenschappen en indien voorzien van een juiste aandrijflijn, eigenlijk haar gelijke niet kent. Het onderstel kan nog steeds veel meer hebben dan wat nu van haar gevraagd wordt. Alleen een Honda of Mazda 3 heeft wellicht betere rij-eigenschappen. Ze drinkt tot nu toe evenveel als de 1.6 Ecoboost, dus daarom is het niet te doen.
Het uiterlijk is er duidelijk op vooruit gegaan, zowel met als zonder body kit.
De afwerking is des Fords. Niet slecht, maar het kan en moet hier en daar wel beter.
Kijk je naar de mogelijkheden qua opties (zoals veiligheidsvoorzieningen) en de uitrusting, dan geeft de Focus Titanium versie veel ‘Bang for the Buck’ in vergelijking met een gelijk uitgeruste auto uit Wolfsburg en zeker uit Ingolstadt.
Indien je budget nog rek heeft voor het Advanced Technology Pack, dan zou je die niet moeten laten staan. Ondanks dat de Focus nu op leeftijd begint te komen, denk ik dat deze door de tussentijdse verjongingskuur – zowel optisch als technisch – nog mee kan tot de Focus 4 er is.

UPDATES NA 1e REVIEW:

  • 14.000 km

9700 km (november 2016): Winterschoenen.
Het najaar doet zijn intrede en het winterschoeisel op 16” wielen nemen de komende vijf maanden de diensten over. Wat ik direct merk – nog meer dan bij de First Edition – is dat het brandstofverbruik drastisch afneemt. Ondanks dat de temperaturen dalen, wordt er dus fors minder gedronken. Gemiddelde daling is 0,5 L/100 km.
Verder is de iets betere isolatie waarneembaar. Het verschil in geluidsniveau tussen winter/zomer banden is namelijk duidelijker bij deze auto dan de vorige.
Vlak na de zomer heb ik bij het koppelen wat kraakjes opgemerkt. Dit deed zich met name voor bij de eerste 2 versnellingen. Als er iets is wat mij op de zenuwen werkt, zijn het kraakjes. Dit is verholpen door de monteurs door de bekabeling van de koppeling te verleggen.

13000 km (februari 2017): Remap.
Bij de FE heb ik het al eens overwogen, maar kwam het er op een of andere manier niet van. Omdat ik in het verleden een zeer, zeer slechte ervaring met een zogenaamde chipboer Wouter Bollen heb gehad (review Focus Trend 2001), was ik wat voorzichtig geworden.
Een enkele reviewer heeft met de 1.6 Ecoboost al een goede tuning gedaan bij Unlimited Tuning (Amersfoort). Dus toch maar weer orienteren.
Een collega had een BMW 320i met het befaamde N20 blok van 184 pk naar 285 pk bij UT laten chippen en het koppel van 270 Nm naar 420 Nm verhoogd. Nadat ik een ritje had gemaakt en merkte hoe mooi de motor liep, was ik overtuigd.

Een van de redenen om het te doen is dat ik het gemiddelde koppel tussen 1500-2000 tpm (gem. 175 Nm) wat laag vond ten opzichte van de 1.6 (>210 Nm).
Op de rollenbank en voor de remap bleek de Focus initieel 122 kW/166 pk en 253 Nm koppel te hebben, dus 12 kW/16 pk en 13 Nm extra.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik tot dat moment niet echt het gevoel had dat de auto nou zoveel sterker was dan de FE. Een vriend rijdt in een Seat Leon FR 1.4 TSi die qua beleving wat sneller aanvoelt, terwijl de specs nagenoeg gelijk zijn (110 kW/250Nm). Maar ruim 100 kg extra en langere versnellingen van de Focus kunnen hierbij een rol spelen. Enfin de Leon is onderin wat sterker en ‘beter bij de les’ gebleken.

Resultaat:
Na de remap is de auto nog een stuk soepeler en sterker geworden. Op de bank kwamen de volgende waarden eruit rollen. Output: 148 kW/201 pk en een koppel van 320 Nm.
Het is overigens niet zo dat de auto ineens een heel ander karakter vertoont, zoals sommigen na een chipkuur zeggen. De auto lijkt meer de overige krachten en vermogens die het in potentie had, nu echt aan te spreken. De koppel en vermogenskrommen zijn gewoon een stuk omhoog getrokken. Daarnaast blijft de motor gewoon prachtig lopen.

Onderin tot 2000 tpm heeft ze nu nagenoeg hetzelfde karakter gekregen als haar geweldige voorganger 1.6 Ecoboost. Ze hangt daarnaast wat beter aan het gas en klimt ze nog makkelijker in de toeren. Hele langzame bochten in de derde versnelling nemen en vervolgens vlot uitaccelereren is nu geen enkel issue meer, waar het voorheen even aarzelen (tegen het ‘stikken’ aan) was. Dit vind ik echt een van de grotere pluspunten van de tuning.
Na 2000 tpm neemt ze pas echt grote stappen. Bij 2500 tpm zit het koppel rond 305 Nm waarna de piek (320 Nm) wordt bereikt bij 2800 tpm. Tot 4200 tpm blijft het koppel boven de 300 Nm en de mid-range turbo raakt nu na ongeveer 5800 tpm buiten adem en duikt het koppel onder de 200 Nm.
Het maximum vermogen wordt reeds bij 5100 tpm bereikt (tegen 6000 origineel).

Verbruik en rij-eigenschappen:
Vanaf 85 km/h op een provinciale weg in 6e versnelling inhalen is nu vrij snel gebeurd. Op de snelweg met 130 km/h versnellen naar snelheden waar je naast een gepeperde factuur van het CJIB, ook nog moet voorkomen, is al even indrukwekkend.
Met een vriend wat geklokt. De standaardsprint heb ik nog niet gedaan, daar was het iets nat voor en ik zou dit graag met het zomerschoeisel wil klokken. Ook de 50-100 is (nog) niet gedaan.
80 – 120 km/h:
6e versnelling – 10,1 s.
5e versnelling – 7,5 s.
4e versnelling – 6,1 s.
3e versnelling – 5,0 s.

Over het verbruik kan ik nog niet teveel zeggen. Velen gaan er prat op dat ie wat zuiniger gaat lopen bij normaal gebruik. Nu heb ik wel een paar ‘test- en vermaakritjes’ achter de rug, maar gecombineerd zit ik al iets onder het verbruik van voor de remap.
Dus het zou kunnen, als er een volledige tank normaal gereden wordt. Maar goed, ik heb het tunen niet gedaan voor de zuinigheid. Dan had ik ecotuning moeten doen of en andere motorisering moeten hebben.
Ik kan op dit moment niet anders zeggen dan dat ik blij ben dat ik de Focus een remap heb gegeven en het rijplezier - wat er al was – nog verder verhoogd heb.

Verdere opmerkelijke zaken na een klein jaartje rijden:
- Bij wat kouder weer is er hier en daar een rammeltje/ kraakje waar te nemen. Hier had de First Edition totaal geen last van.
- Het blijft ergerlijk, de bezuinigingen op details en ergonomie:
Dashboardkastje dat veel kleiner en een kantelbakje is geworden.
Chromen details op de ventilatieknoppen en spiegelverstelling verdwenen.
Hier en daar wat viltafwerking in de portierbakken zou zoveel meer luxe uitstralen.
Het is al eens door een andere reviewer gemeld: Gordel stopper is nu een lullig plastic knopje in plaats van een mooi gestikte lus. (dus geen lawaai)
De tweede 12V aansluiting zit nu in het bergvak van de midden armsteun. Waarom Ford?
Voorheen zat ie keurig aan de achterkant van de middentunnel, zodat de tribune klanten achterin er ook wat aan hadden.
Grootste ergernis is het keiharde kunststof om het infotainment en de pook dat een ware stof-magneet is. (Ja, ik ben er zo een die er groen en geel van wordt)
En ja…… tot slot die – weliswaar kortere – trolleybus geleider van een dakantenne. Het is toch geen gezicht Ford?!
Ze leren er kennelijk niet van, want ze flikken het gewoon weer bij de nieuwe Fiesta 2017, jammer.

- Sproeierreservoir mag wel iets groter. Ik dacht eerst dat ik niet helemaal lekker was en zou zweren dat het reservoir wat sneller leeg kwam te staan, maar naderhand bedacht ik me dat het natuurlijk ook komt doordat er nu ook koplamp sproeiers zijn.
- Infotainment wil heel soms vastlopen. Sync 2 (8GB) wordt oud en kan helaas niet ge-updatet worden via firmware. Mede door de grotere capaciteit (64 GB) die Sync 3 vraagt van het systeem (heb ik me laten vertellen).
- Verbruik (tot aan de remap) is stabiel gebleven op 6,8 L/100 km, dus 1 op 14,7 met een redelijk normale rijstijl en de trend is nog steeds dalende. Dit moet eigenlijk nog wel wat beter kunnen.
- Start/stop systeem treedt veel sneller in werking dan bij de 1.6. Zelfs bij vorstdagen werkt het systeem al vroeg. De 1.5 komt veel vlotter op bedrijfstemperatuur doordat de koelvloeistof tijdens de opstartfase langs een bypass gaan in plaats van de cilinders te koelen.
- Schuif/kanteldak sluit integraal met overige ramen, wel zo prettig.
- Al eerder opgemerkt: De wind vol tegen krijgen levert geen brom meer op zoals bij de 1.6, ook zo prettig.

Het lijkt nu misschien net of er meer ergenissen zijn dan goede zaken, maar het surplus aan goede zaken maken het bovenstaande een futiliteit en zijn al in de 1e review opgenomen.
Dus……we karren weer vrolijk verder met de Focus.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.