Ford Fiesta 1.3 Champion (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.3 Champion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 40.032 km |
KM-stand laatst | 111.198 km |
Weinig issues
- 111.198 km
Op 8 december 2010 hebben we ons Feestje opgehaald bij Ford van der Burgh in Spijkenisse.
Onze vorige auto (Ford Escort Wagon 1.8 TD uit 1999) was aangeschaft voor €1000 bij een of ander vaag bedrijfje op een achteraf gelegen industrieterrein met een "nieuwe" apk.
Na een jaar veel vertrouwen in ons dieseltje en voor keuring bij Ford van der Burgh gebracht. Uitkomst: Ruim €2000 aan kosten.
Uitlaatsysteem
Dingen aan de ophanging
En nog een aantal grote dingen.
De dealer kon mij €375 euro geven voor de auto mits ik bij hun een andere auto zou kopen.
Toevallig stond er in het filiaal in Maasdam een leuke Fiësta 1.3 8v 3 deurs met de kleur SubLime (lekker flashy) voor een mooi bedrag met toen nog 39970km op de teller.
Na ongeveer een proefrit van een uur hebben we de deal gesloten. Er kon nog wat af en de escort vergoedde mijn afleverkosten.
Aangezien wij redelijk veel rijden maar niet genoeg om te dieselen hebben wij in 2012 een lpg g3 installatie laten installeren. Dit was met ongeveer 60000km. Ideaal.
Tot op heden geen gekke dingen gehad met de auto behalve dat de middengordel achter bleef hangen vlak voor de apk en nu wilt de rechtervoorstoel niet meer naar voren door een afgebroken staaldraadje in de stoel.
Hier en daar zijn de grijs plastic bumperdelen wat losgekomen van de gespoten bumperdelen en ben ik allebei de kapjes kwijt op de B stijl (fiesta kwaaltje).
Vooralsnog heb ik totaal geen motorische problemen gehad terwijl ik om eerlijk te zijn aan onderhoud ongeveer €40 euro heb uitgegeven aan nieuwe bougies en ongeveer 5 euro voor 1 flesje 5w40 olie.
Wij hebben het arme ding door financiele ellende waarbij eten even voor de auto ging in de bijna 5 jaar dat we hem hebben geen enkele onderhoudsbeurt gegeven. Op 1 setje banden van het merk Bridgestone na.
Wel heb ik hem pas door een bevriende automonteur na laten kijken en die kon alleen maar lachen en ons een grote duim gegeven. De auto is nog steeds top.
Voordeel van deze types motoren van ford is dat je de distributieketting hebt en geen snaar.
In 5 jaar tijd heeft de auto een half litertje olie geconsumeerd en dat is het.
Ik ben niet trots op het achterstallige onderhoud maar wel trots op de betrouwbaarheid van mijn Fordje.
Wellicht komt er wel wat om de hoek in de toekomst maar de onderdelen voor deze fordjes kosten ook niet gek veel.
Wij rijden redelijk vaak (2 - 3 keer in de week ongeveer 350km per dag en voor de rest korte stukjes) en hij rijd nog als op de dag dat we hem ophaalde.
Ik ken goed onderhouden auto's die erger rijden.
Enige nadeel is geluidsniveau binnenin is verschrikkelijk. Ze hadden de auto wel iets beter kunnen isoleren. En dit is al vanaf het begin maar dit is dan ook een budgetmodelletje met een airco. Geen elektrische ramen of boordcomputer.
Ben al blij met een stoel en een stuur.
We gaan nog vele vele kilometers maken met dit autootje en mocht er een grotere komen in de toekomst dan ga ik toch proberen om deze erbij te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren