Ford Escort 1.6i Laser (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.6i Laser |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is een lekker rijdende auto, voor een 1.6 niet echt zuinig in mijn ogen (1:12) maar dat valt gelukkig nog wel te overzien.
Een minpunt aan deze Escort is dat het een regelrechte rammelbak is! Alles maar dan ook echt alles piept en kraakt in dat ding. Nu heb ik er een “kachelpijp” als uitlaat onder hangen en is hij 5cm lager gezet dus dat hij nu nog meer rammelt als voorheen is mijn eigen schuld.
Nog een minpunt (en dat is ook het grootste minpunt) is de versnellingsbak. Verschrikkelijk houterig en stroef. Met een koude motor krijg ik hem niet eens terug in zijn eerste versnelling! Is al mijn tweede versnellingsbak en bij beide heb ik hetzelfde probleem. Wil je opschakelen moet je je pook bijna een meter verschuiven wil hij in de volgende versnelling zitten. Maar ja, het is ook geen sportauto denk ik dan maar.
Qua interieur ben ik er zeer tevreden over. Netjes en degelijk, mooie stoelen, netjes afgewerkt en praktisch ingedeeld wat bij sommige auto’s helaas wel eens wil ontbreken.
De Laser uitvoering is het instap model van deze serie Escort’s en dat is goed te merken ook. Totaal geen extra’s, echt alles werkt handmatig (valt me mee dat ik de motor niet aan hoef te slingeren) en de bumpers en spiegels zijn niet in kleur meegespoten maar hebben een vieze zwart/grijze kleur en hebben een geribbelde structuur.
Goede wagen voor personen die net hun rijbewijs behaald hebben en een leuke betaalbare auto zoeken. Ziet er leuk uit en rijdt leuk alleen moet je bij aankoop wel goed letten op de typische Escort kwaaltjes waar ze bijna allemaal aan leiden (Zie problemen).
PROBLEMEN
-Versnellingsbak: bij terugschakelen en afremmen op de motor een hoog piepend en schurend geluid uit de versnellingsbak. Hoogste tijd voor een nieuwe dus.
-Bij gas bij trekt hij naar links, bij gas los trekt hij naar rechts? Oorzaak: beide draagarmen moesten vervangen worden, alle rubbers waren verrot inclusief de fusékogels. Ford dealer erkende het als een typische Escort kwaal.
-Waterpomp hield er na een jaar mee op met als resultaat een kokende motor die al begon te ratelen van pijn. Gelukkig net op tijd stop gezet toen ik het merkte.
-Twee weken na het behalen van mijn rijbewijs ging de dynamo kapot. Al rijdend op de snelweg haalde gas geven niets meer uit waarna ik erachter kwam dat de dynamo dood was.
-De laatste tijd wil de auto wel eens compleet dood vallen. Met een koude motor me straat uit en vlak voor ik de straat uitrij en afrem voor de afrit valt hij dood. Geen reactie op wat ik ook doe, opnieuw starten lukt haast niet en moet meerdere malen proberen om hem aan te krijgen (dit terwijl hij normaal altijd in een keer start bij de eerste omwenteling). Zodra hij weer gestart is is er niets meer aan de hand en komt het probleem de komende tijd niet meer voor.
En nog enkele niet noemenswaardige probleempjes.
Verder zijn er geen problemen meer bijgekomen, aangezien alles wat vervangen kon worden vervangen is lijkt me dat ook niet meer mogelijk.
Het is nu eenmaal een wat oudere wagen en dat weet je dat dit soort (slijtage) problemen mogelijk zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.