Ford B-MAX 1.0 EcoBoost 120pk Titanium (2012)

autoreview

Ford B-MAX 1.0 EcoBoost 120pk Titanium (2012)

Signalement

UitvoeringB-MAX 1.0 EcoBoost 120pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst22.200 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford B-max, ervaringen na 3 maanden

  • 2.640 km

Na 2 maal in een Ford Fusion 1.6 16V 74KW FUTURA te hebben gereden (1 x met 5-bak en 1 x met automaat)nu overgestapt op zijn opvolger, de B-max Titanium.

Tot heden daarvan geen spijt gehad.

Het meest bekent van dit model zijn de achterschuifdeuren en het ontbreken van de B-stijl. Hierdoor is het erg gemakkelijk ook grotere bagagestukken is in te laden. Hierin zit echter ook een nadeel, de deuren zijn aanzienlijk zwaarder waardoor met name de schuifdeuren achter moeilijker door kinderen en ouderen zijn te bedienen. Het sluiten van de schuifdeuren luistert erg nauw. Dit houdt in dat men nog al eens uit moet stappen om de deur(en) opnieuw te sluiten.

Over de motor en de aandrijflijn kan ik kort zijn. Ongelofelijk wat een vermogen er uit dit motortje al vanaf 1500 toeren beschikbaar komt. Je hebt nooit te kort. Alleen is het jammer dat er geen 6-bak beschikbaar is. Verrassend hierbij is dat het maximale trekgewicht (ook geremd) is vastgesteld op 750 kg. Gevoelsmatig kan deze auto veel meer aan.

Het brandstofverbruik is aanzienlijk lager dan bij de 1.6 motor die in de Fusion ligt. De fabrieksopgave van ca. 5 ltr/100km (1:20) is echter alleen haalbaar als een constante snelheid van 80 km/u wordt gereden. Mijn hoogst haalbare tot nu toe was ca. 6,1 l/100km (1:16) op 1 tankbeurt waarbij naast korte stadsritten ook enkele lange ritten (> 100 km) zijn gereden (op winterbanden.

De auto rijd erg comfortabel. Ook bij hogere snelheden dringt er weinig motor, wind en rijgeluid tot het interieur door. Gesprekken (ook telefoongesprekken) worden er nauwelijks door gehinderd.

De auto stuurt fijn. Erg licht bij lage snelheden, wat zwaarder bij hogere snelden. Geeft altijd een veilig en stabiel gevoel.

Ook de overige primaire bediening als koppelen en schakelen gaan soepel. De vijfbak schakelt als een spreekwoordelijk mes door de boter. Ook de cruise-control verhoogt het rijcomfort

De stoelen zijn wat stevig maar zitten, ook op langer afstanden, prima. De voorstoelen hebben voldoende stelruimte waarbij ook op de achterbank voldoende beenruimte overblijft. Wel is de bagageruimte wat minder als van de Fusion.

Voor het gebruik van de audio installatie en SYNC dient de handleiding te worden geraadpleegd. De B-max heeft een indrukwekkend knoppenpaneel (uit de Focus) en ook het werken met SYNC moet men aanleren. Nadat men de handleiding heeft bestudeerd is het mogelijk bijna alle functies middels spraakcommando’s uit te voeren inclusief het bellen naar alle contactpersonen die in de gekoppelde telefoon(s) zijn opgenomen. Eigen muziek kan middels een USB-stick of Ipod worden geïmporteerd.

Een gemis in deze auto is het ontbreken van een navigatiesysteem. Dit terwijl er wel een GPS-systeem in de auto aanwezig is (nodig voor emergency call).

Al met al zeker een auto om aan te raden.

Ervaringen 2 jaar en ruim 20.000 km.

  • 22.200 km

Heb nu 2 jaar met veel plezier in deze auto gereden. Is, zoals het een Ford betaamd, erg betrouwbaar gebleken. Tot op dit moment zijn er geen ernstige mankementen op getreden. Iets wat wel regelmatig terugkomt is dat het scharnierpennetje van het dashboardkastje er uit valt.

Het verbruik blijft behoorlijk achter bij de fabrieksopgave. Haal tot heden een gemiddelde van 7,3 ltr / 100 km (zie verbruik). Hierbij wel aangetekend dat hier veel kortere ritten in zitten.

Deze auto is voorzien van 205/45 R17 banden. Deze lage banden geven, met name op wat rauwe wegen, nogal wat interieurgeruis.
Ook het glazen dak geeft nogal wat windgeruis. Om dit wat te reduceren is door de Ford dealer de naad voor de glasplaat dichtgekit. Dit scheelt aanzienlijk.

De motor blijf verrassen door zijn kracht en soepelheid. Jammer dat er een 5- en geen 6-bak is gemonteerd. Zou het toerental op kruissnelheid behoorlijk reduceren (nu c.a. 3.000 rmp bij 110 km/u).

Blijft al met al een auto waar ik erg tevreden over ben.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.