Ford B-MAX 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B-MAX 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 5.600 km |
- 342 km
Na 5.5jaar trouwe dienst van mijn Ford Focus 1.8 Flexifuel Futura Wagon eindelijk de nieuwe Ford B-max Titanium 1.0 100Pk ecoboost opgehaald op 4 januari 2013.Nadat deze besteld is in Oktober 2012.
Waarom de Ford B-max,goede vraag eigenlijk.
Na tweemaal een Ford Focus te hebben gehad eens wat anders.Vind de B-max mooier dan de Focus 5drs, maar dat is persoonlijk.
Ook gekozen voor een iets kleinere auto nadat wij geen kinderwagen/buggy meer nodig zijn.
Het heeft wel veel denk werk en tijd naar de dealer gekost om uiteindelijk voor de B-max te kiezen.
Wel eerst in de 1.0 100pk Ford Focus 5 drs gereden om te voelen hoe dit rijd. Eigenlijk direct al verrast door de souplese van het motortje.
Ook de instap voor de kinderen achterin is
makkelijker dan in de Focus. Aangezien mijn vrouw niet de grootste is vind zij een hoogzitter wat prettiger rijden. Ook de handgreep van de achterklep zit minder hoog bij het dicht doen van de achterklep.
Na de eerste 300Km absoluut geen spijt van de keus.
Na de eerste 300km van de auto nog niks te vertellen over het verbruik en de betrouwbaarheid van de auto.
Maar dat komt in de latere revieuws wel tersprake.
Eerste indruk;
Rijd erg fijn stuurt lekker Ook de bediening van het instrumentarium is duidelijk. Ook voor een leek als mij is alles goed te vinden en in te stellen.
Telefoon instellen geen probleem.
Na meer kilometers volgt een update van de Ford B-max.
na 1.5 week.
- 724 km
Na een ander halve week in de B-max te hebben gereden een korte update.
Mijn Ford B-max is een 1.0 Ecoboost 100pk Titanium met First edition pack.De volgende opties erbij besteld: Getint glas (250 euro)en RVS-instaplijsten en RVS-bumperbeschermer (204 Euro).
De B-max rijd erg fijn en stil en is zeer compleet. Wel heb ik de 17inch in de kast gezet en de winterbanden gemonteerd.
Na een dikke week zeer tevreden over de B-max. Nog meer tevreden ben ik over de RVS dorpelbeschermers want mijn kleine meid (5jr) vind het wel een hoge uitstap en gaat dan in de dorpelstaan.Is zij dit een jaartje doet is de dorpel dan wel zover beschadigd dat deze vol met krassen zit.
Na een tankbeurt is het verbruik 1:13.2km ik verwacht dat dit nog wel verbeterd.
Wel moet ik mijn rijstijl aanpassen als ik de ECO-modus wil volgen. Persoonlijk vind ik schakelen naar de 5-de versnelling bij 60km/hr wel erg vroeg.
Toch al wel een nadeeltje kunnen vinden. Bij het openen van de deur valt er een druppel water vanaf de deurrubber op de stoel. Ander nadeeltje is dat de aerodynamica van de B-max zo is dat de achterklep erg snel smerig word.
De koffer ruimte is vergeleken met de Focus wagon wel een behoorlijk stukje kleiner. Maar tot zover levert dit geen problemen op.
Genoeg ruimte voor de dagelijks dingen.
Ik zal na 1500km weer een update geven.
Vragen zal ik in de tussentijd beantwoorden.
5.5K
- 5.600 km
Na de eerste 5500km even een update van de B-max 100pk Titanium First Edition.
Tot op heden geen gekke dingen meegemaakt.
Elke keer weer verrast mij het souplese van het 1.0l blokje. Het is er altijd, natuurlijk is het geen strepentrekker maar lekker vlot kun je er wel meerijden.
Het verbruik valt zoals bij al de andere gebruikers van de Ford B-max erg tegen.Maar het verbruik ligt op hetzelfde nivaeu als de andere gebruikers.Ook zie ik nagenoeg geen verschil in verbruik met de 120pk versie.
Ook wel erg vreemd dat een merk als Ford een zeer zuinige auto op de markt brengt, deze uitrust met 205mm 17inch brede banden, wat eigenlijk meer sportieve banden zijn dan zuinige banden.
Ik ben zelf wel benieuwd wat de B-max doet met de standaard banden van 185 of 195mm breed.
Misschien is er iemand die deze banden eronder heeft zitten en wat voor verbruik hij/zij heeft met de B-max.
Na 5500km erg tevreden over het rijgedrag van de B-max.
Bediening van de instrumenten gaat erg makkelijk.
Wel zit erg veel volume verschil tussen stand 4 en 5 van de radio. Hopelijk kan dit met de volgende service even worden veranderd.
Ook een nieuwe mobieltje installeren op de SYNC systeem is er eenvoudig.
Hetzelfde geldt voor het verwijderen van het oude mobieltje met nummers etc etc is een makkie.
Ondertussen wat ritjes gemaakt met een enkel afstand 150km, wat een verbruik opleverde van 1;16. Dit was wel voornamelijk snelweg ritjes en niet harder dan 120-130km/hr gereden.
Binnenkort een weekendje weg dus veel spulletjes mee (voor zoveel ermee kan in de kofferruimte).
Tot nu toe is het een heerlijke auto waar ik nog jarenlang plezier van hoop te hebben.
Eindelijk begin je op de weg wat meer B-max te zien, dit terwijl al zo'n 1600 van zijn verkocht. En dit model al zo'n 6 maanden in
Nederland rond rijd.
Voor een verder up-date meld ik mij wel weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium | Achteruitrijcamera | Trekhaak | Climate Control | Cruise control | Navigatie | Parkeersensoren V+A | Origineel Nederlands
- 2017
- 71.254 km

Ford B-MAX 1.0 EcoBoost 100PK Titanium
- 2017
- 85.558 km

Ford B-MAX 1.6 TI-VCT Titanium / Automaat / Cruise controle / PDC V+A / Trekhaak / Climate Controle / Telefoon
- 2015
- 125.541 km