Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018) #2

autoreview

Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)
Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)

Signalement

UitvoeringTipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf66.261 km
KM-stand laatst254.001 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw begin! De eerste 1430km

  • 67.691 km

Vanwege de hoge kilometerstand op de Croma (404.098) en de daarbij behorende ouderdomsproblemen ben ik op zoek gegaan naar een geschikte opvolger. Omdat ik voor mijn werk veel spullen meeneem, moest het weer een echte stationwagen of SUV worden, bij voorkeur van Italiaanse makelij :-) Vanwege de vele kilometers per jaar (50.000/60.000 km) moest het weer een diesel worden, met automatische versnellingsbak.

Dit leverde de volgende shortlist op:
- Fiat Tipo SW
- Fiat 500X
- Alfa Romeo Stelvio

Die laatste viel al gelijk af, want tweedehands nog veel te duur in aanschaf en verzekering. Bovendien is het diesel-aanbod zeer schaars op dit moment. en dus bleven de 500X en de Tipo SW over.

Als eerste ben ik gaan rijden met de 500X. Ik vond een prachtige zwarte 500X Cross op internet bij Magneti Marelli Checkstar garage Vieto in Zuidwolde met de 2.0 MultiJet 9-traps automaat, deze zat ook ruim in zijn opties.
De proefrit verliep perfect en ik was verknocht aan de 500X, maar er was met deze auto helaas een groot probleem: de ruimte, of liever gezegd het gebrek aan ruimte. Het zou net aan of net niet lukken om al mijn spullen te kunnen vervoeren. Ik ben professioneel musicus (toetsenist) en ik kan je vertellen dat je geen zin hebt om de centimeters te tellen als je om half 2 's nachts bij je auto komt na een optreden. Dan wil je het liefst alles achterin gooien en wegrijden. Met pijn in mijn hart viel de 500X daarmee af...

Op de terugweg naar huis ben ik onverwachts gestopt bij Auto Palace Zwolle-Marslanden om te gaan kijken en te proefrijden met een prachtige donkerblauwe Fiat Tipo Stationwagon uit 01-2018, waarvan ik wist dat ze deze hadden staan in hun occasion centrum. Een 1.6 Multijet 16v 120-pk diesel met een DCT automaatbak en pas 66261km gereden.
En ja, ik deed de achterklep open en zag de enorme gapende ruimte voor me. Hier zou ik prima al mijn spullen in kunnen vervoeren, zonder op de centimeters te hoeven letten. Verder zit de Tipo ruim in zijn opties, waaronder adaptieve cruise control, leren bekleding met stoelverwarming, radio/navigatie met kaarten van TomTom, achteruitrijcamera etc. Een erg complete auto voor een leuke prijs.

Ik heb in totaal twee proefritten met deze auto gemaakt om mezelf te overtuigen en ben daarna overgegaan tot de aanschaf. Op 14 augustus heb ik het contract voor levering ondertekend mét inruil van de oude Croma. Bovendien kreeg de Tipo een afleveringsbeurt, nieuwe APK en nog een halfjaar resterende fabrieksgarantie en heb ik een klasse 3 alarmsysteem in laten bouwen en nieuwe vloermatten + een rubberen kofferbakbeschermmat erbij gekocht.

Een week later (22 augustus) heb ik de Tipo opgehaald. De aflevering was erg netjes en uitgebreid. Een pluim voor Auto Palace Zwolle-Marslanden! Dat hebben ze keurig gedaan. Na uitleg van de verschillende functies van de radio en mijn telefoon gekoppeld te hebben, was het tijd om te vertrekken! Komende vanuit een Croma met gechipte 150PK diesel, had ik gedacht dat de 120PK diesel zou tegenvallen. Niets is minder waar: de 1.6 Multijet verrast me met zijn kracht en souplesse. Dit alles gekoppeld aan een trefzekere 6-traps DCT automaat uit eigen huis. Wat een fijne machine! Bovendien is hij ook redelijk zuinig, al is de tankinhoud niet heel groot (45l). Tot nu toe haal ik 1:18,5 op een volle tank (ongeveer 700-800km).

Alleen als je vanuit stilstand wegrijdt, merk je dat je met een kleinere motor rijdt. Bovendien heeft de DCT een korte eerste versnelling. Na de garantie zal ik dit met chiptuning oplossen. Dan zal hij vooral onderin meer 'driveability' krijgen. De extra PKs zijn dan mooi meegenomen :-)

De eerste 1430 kilometer zijn erg goed bevallen. Ik heb geen spijt van mijn aankoop en net als met de Croma stap ik tevreden uit na elke rit en kijk de Tipo altijd even na. De koets heeft een erg elegante, klassieke lijn die er mooi uitspringt door de donkerblauwe kleur. (Blu Meditteraneo - voor de kenners :-)). Het interieur is ook leuk en speels vormgegeven en ook hier komt het klassieke sterk naar voren. Leuk detail: de U-Connect 7-inch tablet die op het midden van het dashboard prijkt heeft qua vorm, met de twee draaiknoppen op de zijkant, veel weg van een ouderwetse radio. Erg leuk gedaan! Het interieur voelt verder robuust aan. De harde plastics van de deurkaarten waarover men in verschillende reviews valt, vind ik ook heel erg meevallen. Mij stoort het in ieder geval niet.

Ik hoop hier veel fijne kms mee te gaan rijden. Het begin belooft veel goeds. Ook van deze auto zal ik weer updates geven! Ik meld me over 20.000km weer :-)

De eerste 10000km!

  • 77.504 km

In de vorige post gaf ik aan een volgende update pas na 20.000km te doen, maar van de week viel mijn oog op de kilometerteller en zag ik 76261 staan. Dat betekende op dat moment dat ik de eerste 10.000km met de Fiat Tipo erop had zitten, in 2,5 maand tijd. Eigenlijk een mooi moment om stil te staan bij het wel en wee van deze fijne auto!

De eerste 10.000km zijn zo goed als vlekkeloos verlopen. Ik zeg 'zo goed als', want exact een week na de aflevering reed ik de A1 op en ik trap het pedaal in....*PIEEEP* 'Storing Automatische Versnellingsbak'. #@!?...dat is sowieso niet iets wat je wilt zien, laat staan als je de auto net een week in je bezit hebt. Ik heb hem naar de dealer gebracht en die hebben hem uitgelezen. Waarschijnlijk heeft de software van de automaat zich even verslikt en dat heeft de foutmelding veroorzaakt. Voor de zekerheid is de computer geupdated. Het is daarna ook nooit meer voorgekomen. Ik wijt het aan het feit dat de auto na een jaar stilstand zich mogelijk weer even moest 'zetten'. Later ben ik nogmaals terug geweest, omdat ik vocht zag in de achterlichten. Dit is allemaal netjes onder garantie verholpen, chapeau voor Auto Palace Zwolle-Marslanden die beide problemen goed heeft opgepakt en opgelost.

Goed, dat waren kleine missers. Het positieve nieuws is dat de Tipo enorm goed bevalt! De stoelen zitten goed en betrekken je veel meer bij het rijden dan dat de Croma deed. Bij die auto zat je meer op de stoelen, in de Tipo zit je er echt in. De wangen geven veel meer zijdelingse steun in bochten. Het leer maakt ze wel redelijk stevig qua zit.

Qua strakheid van sturen is het zeker geen Alfa Romeo Giulia, maar hij staat zijn mannetje in het bochtenwerk. Hij is redelijk direct en voelt aardig strak aan voor een C-segment stationwagen. Hij herinnert mij mijn oude Marea's: dat waren hele fijne allrounders. Comfortabel bij rustige ritten, maar een goede 'fun to drive' factor als je er wat sportiever mee reed. Vooral de JTD130 die ik had stuurde voortreffelijk.

De 1.6 Multijet II is met 'maar' 120pk en 320nm koppel van zichzelf geen slappeling. Het is het perfecte motorblok voor de Tipo qua gewichtsverhouding. Het is wel een motorblok dat je een beetje moet aanvoelen, met name bij wegrijden. Je moet hem namelijk onderin wel op gang krijgen/houden, maar eenmaal over dat gat heen, sleurt hij er enorm aan en voelt hij zelfs snel aan! Bovendien kun je er erg zuinig mee rijden dankzij de cruise control en de ECO modus, die de DDCT automaat snel op laat schakelen, zodat je snel laag in de toeren kunt rijden.
Het kon echter naar mijn mening nog veel lekkerder rijden en dus heb ik de Tipo op 22 oktober - exact twee maanden na aflevering - gebracht naar Squadra Tuning voor een pepkuurtje. De computer en de DDCT zijn namelijk gelijk aan die van de Alfa Romeo Giulietta TCT 1.6 MultiJet. Hij is dus bij het programmeren uit gegaan van deze auto. Ondanks de garantie die ik nog op de Tipo heb, durfde ik de tuning aan. Stephan van Squadra is namelijk heer en meester in het chippen van motoren uit de FCA-stal en weet met zijn ervaring precies wat hij doet en heel belangrijk: hoe ver hij kan gaan binnen de veilige marges.
Ik koos voor de Squadra Massimo tuning en daarmee levert de Tipo een mooie 145pk/370nm op. De Tipo is een heel andere auto geworden. Het rijdt veel lekkerder dan affabriek en de dode punten zijn in de cruciale acceleratiemomenten verdwenen. Tevens is de ECO-stand veranderd in een heuse rijmodus: niet alleen schakelt de bak sneller op, maar het vermogen is in deze stand beperkt op de originele 120pk - de 145pk komt dan alleen tevoorschijn bij volledige kickdown - maar wel de 370nm koppel van de tuning.
Voorheen tapte Stephan altijd de EGR-klep af, maar bij de nieuwe diesels doet hij dat niet meer, want de EGR is onderdeel van één systeem, waar het roetfilter ook deel van uitmaakt. Zoals de wet voorschrijft mag deze niet meer weggehaald worden...helaas! Ik weet zeker dat de Tipo dan nog veel lekkerder zou rijden. Echter, het is nu eenmaal zo. Ik ben enorm tevreden met mijn nieuwe JTD145! :-)

Qua verbruik zit ik op het niveau van vóór de tuning: gemiddeld zo'n 1:18/1:19. Ik ben wel sinds de tuning V-Power Diesel beginnen te tanken en dat lijkt de auto nog een fractie zuiniger te maken. Ik heb nu 1:20,9 gereden over 250km op een tank van 45l. Dat is behoorlijk zuinig gezien het gewicht van de auto.

Over 10.000km gaat hij voor de 80000km beurt. Deze twee weken zal ik niet heel veel rijden met de Tipo, ivm de gedeeltelijke lockdown. Binnenkort zal hij wel als verhuiswagen dienen - iets dat hij met de grote kofferbak erg goed kan. Los van de kleine missers aan het begin is hij tot nu toe heel betrouwbaar gebleken als daily. Het is altijd starten/lopen. Qua geluid doet dat me soms denken aan de Croma TDi.d uit de jaren'80/'90. Bij koude motor wegrijden klinkt het ook zo rauw als dat bewuste motorblok. Nog een paar leuke klassieke Croma-verwijzingen: er zit, als je door de menu's van de klokken scrollt, een olietemperatuurmeter én een accuspanningsmeter op. Dit is iets typisch van de Croma en meerdere auto's uit de jaren '80/'90. Heel handig en vooral een leuke gimmick om af en toe even naar te kijken.

De volgende melding zal naar verwacht zijn als ik de 100.000km aantik. Dat moet goed lukken! :-)

120000 kilometer

  • 120.280 km

Het is lang geleden dat ik voor het laatst een update heb gegeven in deze review van mijn Fiat Tipo Stationwagon. Inmiddels is de teller de 120.000 voorbij. In de tussentijd veel ermee beleefd. De hoofdzaak: het is een zeer fijne, betrouwbare wagen!

Iedere dag beleef ik er veel plezier van en ook als verhuiswagen heeft hij inmiddels ruimschoots zijn dienst bewezen, daar ik afgelopen zomer ben verhuisd. Een TV-meubel, een tafelblad, heel veel verhuisdozen....geen probleem voor de Tipo. Het ging er allemaal in - ok...af en toe wel met de klep open en met spanbanden, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb nooit een busje hoeven huren, ik blufte me er wel doorheen met dit bagagemonster.

Inmiddels heb ik hem ook in het buitenland (La Bella Italia!) aan de tand gevoeld. Je merkt wel qua comfort dat het iets op een lager plan staat dan dat het bij de Croma het geval was: in de cockpit is het allemaal iets gehoriger qua bandenrolgeluid en ik voelde het wel een klein beetje in mijn benen/rug na lange stukken (200-250km) achter elkaar gereden te hebben, maar zeker niet onoverkoombaar: de auto voelt zich als een vis in het water op deze lange afstanden: de 1.6 MultiJet in combinatie met de 6-traps automaat geeft geen kik en laat zich erg soepel en makkelijk rijden. Ben wel heel blij met de Squadra Tuning die ik vorig jaar heb laten uitvoeren. De motor voelt echt aan als een beul en zeker vanaf de 110 km/h trekt hij als een lier door de extra pep die hij heeft gekregen. Het grappige was dat je op deze lange afstand kon merken dat de motor een beetje was ingeslapen. Tijdens de heuvelachtige snelwegen in de Ardennen op de heenweg moest hij in het begin even hard werken. Naarmate de kilometers verstreken werd hij steeds feller en trok hij zichzelf steeds makkelijker omhoog. Om de benen te strekken hebben we ook even gesport op de Gotthardpas. Inmiddels was de motor mooi losgereden en een plezierige rit gemaakt op de pas. In Italië aangekomen was hij 'on fire!'.

In de tussentijd zijn er ook enkele upgrades geweest: zo heb ik prachtige zwarte 18 inch Tipo Sport velgen voor de zomerperiode gekocht. Tevens heb ik de uConnect 7 Live na aanhoudende GPS problemen vervangen door een geavanceerd Android 10 radio/navigatiesysteem van de firma Joying, welke zich perfect integreert met de functies van de auto: mijn achteruitrijcamera, stuurwielbediening en bediening van de elektronische noodrem zijn bewaard gebleven en ik heb geen rare foutmeldingen van het canbus systeem. Op de planning staat vervanging van de LED-dimlichten naar Xenon, aangezien ik niet tevreden ben met het rendement. Echter, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt terug te keren naar de gele halogeenlampjes die hij oorspronkelijk had.

De technische betrouwbaar is top. Ik heb er weinig onderhoud aan gehad. Ik heb vooral pech gehad met schades: in februari bij een stoplicht werd ik van achteren aan gereden door iemand die niet oplette toen ik remde. Gelukkig is het verzekeringswerk en de gehele achterbumper is hierbij gespoten. Helaas heb ik daar kort van kunnen genieten...

...nauwelijks 4 maanden later werden de achterbumper, achterste velg en deel van het achterscherm geschaafd op een gelijkwaardig kruispunt waar ik voorrang had. Degene die tegen me aan zat, zag niet dat ik richting aangaf en terwijl ik de bocht indraai, rolde diegene door...*zucht*

Wederom op naar het schadebedrijf en sindsdien gelukkig geen schades meer gehad, maar ik klop het maar even af....

Hier een overzicht van het onderhoud vanaf de laatste review:

81992 80.000km beurt + 20 punten inspectie
Vervangen
Luchtfilter
Interieurfilter
Brandstsoffilterelement
Ruitensproeier antivries

Motorolie + filter + reset
Carterstopring
Oliefilter
Selenia WR Forward 0W-30 C2

83000 Vervangen
Accu

102022 100.000km beurt + 20 punten inspectie

Vervangen motorolie + filter + 10 punten inspectie
Carterstopring
Oliefilter
Selenia WR Forward 0W-30 C2

APK Keuring

108935 Storing TPMS
Band rechtsachter hersteld

119550 Vervangen
Ruitenwisserbladen voorzijde ‘Bosch A414S’
Mistlampen OSRAM LEDDriving FL H11

119768 120.000 beurt + 20 punten inspectie

Vervangen motorolie + filter + reset
Selenia Digitek 0W30 Pure Energy ACEA C2
Oliefilter

Vervangen distributieriem inc. Waterpomp
Distributiekit mét waterpomp 1600 JTD 6000629055

Vervangen multiriem inc. Span- en looprollen
Multiribriem
Multiriemspanner
Looprol

Vervangen
Luchtfilter
Interieurfilter
Brandstoffilter + element 77367623

De grote 120.000km beurt met vervanging van de distributieriem + waterpomp en multiriem (inc. looprollen en spanner) is afgelopen dinsdag uitgevoerd bij H&S Corse te Almere. Echte vakmensen, met grote liefde voor het merk Alfa/Fiat. Kan ze van harte aanbevelen, kreeg een leuke, opgepepte Fiat Grande Punto T-Jet mee voor de dag :-) Donderdag gaat hij weer, maar voor vervanging van de voorremmen (blokken + schijven) en als het goed is krijgt hij dan de eerdergenoemde xenonset op de plaats van de LED dimlichten die ik bij aanschaf heb laten plaatsen. Bij de bandenwissel van zomer naar winterset was al aan het licht gekomen dat ze erg waren versleten, die worden dan mooi vervangen en dan is de Tipo technisch weer op punt. We kunnen er weer veilig tegenaan!

Tot de volgende update! :-)

Weer een jaar verder!

  • 172.182 km

Daar zijn we weer met een nieuwe update! Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik de review heb bijgehouden, hoog tijd voor een update!

Ik ben nog steeds heel erg blij met de Tipo. Inmiddels heb ik hem al ruim 2 jaar in mijn bezit en heb er sinds de laatste update ruim 52.000km erbij gereden. Wat kan ik zeggen, op technisch vlak is het een ontzettend betrouwbaar exemplaar tot nu toe.

Het enige probleem dat ik tussen de beurten door heb moeten aanpakken was de thermostaat die van de een op de andere dag defect was en daardoor de motor erg moeilijk op temperatuur kwam en vooral bleef. Daarnaast is ook de bovenste lambdasonde vervangen, ivm terugkerende motorstoring tijdens het rijden. Daarnaast heeft de auto elke 20.000km keurig zijn onderhoudsbeurten. Bij 180.000km is het weer tijd voor een kleine beurt!

Verder zijn de voor- en achterremmen vervangen. Bij de voorzijde heb ik de complete schijven + blokken aangepakt. Ik heb gekozen voor de originele Mopar-schijven in combinatie met Brembo remblokken. Dit is een fijne combinatie die het tot op heden prima doet. In het begin had ik wat last van piepende remmen, ondanks dat ze nieuw waren. Dit is door de garage opgelost en sindsdien remmen ze heerlijk stil. Het scheelt ook erg met welke velgen ik rijd. Met de zomerset worden de schijven veel beter geventileerd dan met de vrij gesloten winterset. Later in het jaar heb ik de achterzijde laten vervangen. Deze waren nog niet eerder vervangen sinds de auto uit de fabriek kwam rollen: kwaliteit!! :-)

Hier volgt een overzicht van het onderhoud:

120898 - Remblokken en schijven voorzijde

133074 - Thermostaat

138487 - Remblokken en schijven achterzijde

139151 - 140.000 km beurt + 30 punten inspectie + APK Keuring

139255 - Lambdasonde + 2 nieuwe zomerbanden voorzijde (Michelin Pilot Sport 4)

160691 - 160.000 km beurt (Grote beurt)

Zoals je ziet: tussen de 140.000 en 160.000 heb ik niets gehad. In deze periode heb ik de auto intensief gebruikt en ben ik er ook mee op een lange roadtrip tijdens de zomervakantie mee op pad geweest. Een drie weken durende trip door Duitsland - Oostenrijk - Slovenië - Italië - Zwitserland - Duitsland - terug naar Nederland. Gedurende deze trip heel erg genoten van de veelzijdigheid van de auto tussen autosnelwegen, provinciale wegen, bergpassen enz. Hij gaf geen krimp, ondanks dat het af en toe bloedheet was en de 1.6 MultiJet keihard moest werken. Het precies bijhouden van het onderhoud betaalde zich dan ook dubbel en dwars uit! Zeer tevreden.

Helaas heb ik wederom schade moeten verduren en wederom moest voor een derde keer de achterbumper het ontgelden. Bij een parkeerplaats met schuine vakken reed de auto naast mij net te krap uit het parkeervak naast mee....vol tegen de zijkant van de achterbumper aan. Resultaat: een deuk precies in het aansluitpunt van de bumper met de carrosserie en geschaafde lak. Hele diepe zucht. Op naar de schadehersteller van Vaneman, waar ik eerder goede ervaringen juist mee had....

....die er echter ditmaal een potje broddelwerk van maakte. De auto ingeboekt voor schadeherstel tijdens de week van Hemelvaart. Maandag de auto ingeleverd. Op vrijdag haalde ik de auto weer op. Ik schrok van wat ik bij nadere inspectie thuis zag....@#!@$%!!

Waarschijnlijk hadden ze haast met de oplevering ivm het naderende Hemelvaartweekend. De schade was inderdaad hersteld...maar er zat wel een dikke laag doffe sinaasappelhuid en ruwe puntjes op de plek waar er gespoten was. Ook waren er ruwe plekken op de randen van de bumper. Naderhand zag ik ook dat er sinaasappelhuid over de gehele auto zat, inclusief de binnenzijde van de deuren.
Terug naar de dealer ermee!!

Nadat ik mijn ongenoegen over het uitgevoerde schadeherstel had geuit, is de auto naar hun autopoetser gegaan en zijn de slechtste plekken eruit gepoetst. Dat was al een stuk beter! Toch bleef je als je goed keek het slechte werk zien, wat me enorm stoorde, temeer omdat de auto voor het schadeherstel in onberispelijke staat verkeerde. Vooral waar de schade zat, was nog een vrij doffe plek te zien en overal waar je keek zag je sinaasappelhuid.
Naderhand leerde ik dat er op deze plek 2x zoveel blanke lak tov fabrieksaf gespoten was....

Goed. Uiteindelijk na wat zoeken, dit najaar een afspraak gemaakt met Glanzdetail in Almere Buiten. Ik kon langskomen om de auto te laten zien en nadat de auto was bekeken (hier leerde ik dus van de lakdikte tov origineel) en de behandeling was besproken, heb ik een afspraak gemaakt om eind november de auto in zijn geheel tweestaps te laten polijsten en daarna af te werken met keramische coating. Ik was de auto vier dagen uiteindelijk kwijt en toen ik hem weer ophaalde wist ik niet wat ik zag! Een complete metamorfose: de auto heeft nog nooit zo mooi geglommen en alle sinaasappelhuid over de auto is nu weg. De diepte van de donkerblauwe lak is weer teruggekeerd. Ook aan de binnenkant van de deuren is alles weer mooi glimmend en een groot voordeel: dankzij de keramische coating is de auto nu zoveel makkelijker schoon te houden. Ook de leren stoelen zijn gereinigd en beschermd met een speciale interieurcoating, waardoor ze weer fris en dof ogen, zoals dat hoort bij schoon leer.
Ik was hem voortaan met de hand met producten van Labocosmetica. De auto is weer terug in zijn onberispelijke cosmetische staat!
Met veel dank aan Ruud van Glanzdetail! Aanrader!

In de tussentijd heb ik ook weer enkele upgrades uitgevoerd. In december 2021 heb ik de oude goedkope LED dimlichten vervangen door 5000k Xenon. Dat was een wereld van verschil! Heel mooi fel en diep licht, zonder dat het er ordinair op de auto uitziet. Het lijkt net origineel en het belangrijkste: ik zie nu heel veel beter in het donker, regen of geen regen. Daarnaast heb ik de achterlichtunits vervangen door exemplaren van een Tipo Sport. Die hebben een donkerrode tint tov de lichtere rode originele Business Lusso units en dat geeft een sjieke, luxueuse uitstraling aan de achterzijde van de auto. Helemaal nu met de grote poetsbeurt komt dat heel mooi naar voren. De Android 10 radio van Joying heb ik vervangen door een exemplaar met een groter scherm. Nu heb ik een 9" Inch Android tablet, wat een stuk veiliger en overzichtelijker is tijdens het rijden.

Al met al heb ik dit jaar veel meegemaakt met de Tipo. Hij blijft het goed doen en iedere dag stap ik met veel plezier in. Over minder dan 20.000km heeft hij alweer de 200.000km bereikt. Dat gaat behoorlijk hard in zo'n korte tijd. Eens kijken wat 2023 zal brengen! Nu vooral lekker genieten van een fijne en weer mooie auto!

Vaarwel Tipo

  • 254.001 km

Tja....zoals de titel doet vermoeden, is de Tipo er niet meer. Het is allemaal vrij plotseling gegaan, laat ik vanaf het begin beginnen...

Op 27 augustus op de terugweg van werk op de A2 ineens kerstverlichting aan op het dashboard, gepaard met flink vermogensverlies. Kruipend terug naar huis toe gereden en thuis meteen de computer aangesloten om de auto uit te lezen. 'Besturing actuator turbo' en 'Turbodruk' zijn de foutmelding die door MultiECUScan worden uitgelezen. Vrij vertaald: de turbo is kapot of staat op het punt om kapot te gaan.

De volgende dag meteen naar de garage toe om de auto te laten nakijken. Zo op het oog lijkt er niet veel mis te zijn. Er zat wat speling op de besturing, maar niet overdreven veel. Dieper gravend, valt een gescheurd slangetje op die van de turbo afkomstig is. Grote kans dat door dit slangetje te vervangen, dat alle foutmeldingen opgelost zouden kunnen worden, omdat hij verkeerde waardes doorgeeft en de turbo op de verkeerde manier gaat stellen. Ik laat de auto achter om af te koelen. Ondertussen zouden ze het slangetje vervangen en een testrit maken...

...Twee uur later een alarmerend telefoontje van de garage: tijdens de testrit is de Tipo gestrand! Bij het accelereren bij het stoplicht ineens een enorme knal uit de motorruimte en de motor valt uit, met nog meer foutmeldingen op het dashboard. De auto start daarna ook niet meer. De auto moet afgesleept worden naar de garage.
Terug in de garage bij het openen van de motorkap is het duidelijk wat er gebeurd is: de turbo is vastgeslagen en door de enorme druk geëxplodeerd in twee stukken. Hij is nu definitief kapot.

Wat hieraan zorgelijk oogt, is het feit dat de gehele motorruimte onder de olie zit en de peilstok uit het motorblok geknald is. Alles om en rondom de turbo wordt uit elkaar gehaald: turbo, slangen, intercooler, inlaatspruitstuk. De strekking is dat er overal heel veel olie en metaalslijpsel zit. Ongeveer 8 liter olie is er uit het carter gehaald. Ze zouden alles grondig gaan schoonmaken en een nieuwe turbo erop zetten.

Een week later word ik gebeld met de vraag of ik langs wil komen. Tijdens het schoonmaken, hebben ze olie gevonden in de vierde cilinder....ze weten echter niet of dit door de explosie van de turbo komt of dat dit uit het motorblok vandaan komt en dat dit juist de oorzaak is waarom de turbo ontploft is.

Weer een week later helaas de conclusie: het motorblok is overleden. Na montage van de nieuwe turbo, sloeg de auto weer aan. Echter, loopt hij nog maar op 3 cilinders en de 4e cilinder is met geen mogelijkheid meer in beweging te krijgen. Inwendig is er iets stuk gegaan en dat is waarschijnlijk opgezogen door de turbo, samen met veel olie. Daardoor is de turbo uiteindelijk ontploft. De kosten voor een ruilmotor tov de economische waarde rijzen de pan uit, waardoor ik besloten heb om de auto niet meer te laten repareren.

Dit betekent het einde van de rit van een hele fijne auto. Ik had de auto op 4 dagen na, precies 4 jaar in mijn bezit toen dit alles begon. Ik heb er eigenlijk geen grote problemen mee gehad en tot op het laatst heel veel plezier aan gehad. Ik had voor ogen om er minimaal 350.000km mee te rijden tot ik überhaupt aan een andere auto zou denken. Helaas mocht het niet zo zijn.

Ondertussen schrijven we oktober en is de auto opgekocht en meegenomen. Hij gaat op export naar Polen of Oekraïne, waar ze hem vast weer aan de praat krijgen. Ik hoop dat hij bij iemand terecht komt die er nog veel plezier aan beleefd. De carrosserie en de rest van de onderdelen waren nog dik in orde, dus het is voor een handige klusser nog zeker de moeite waard om er een nieuw motorblok in te bouwen.

Hier staat de opvolger ook al klaar: morgen (10 oktober) haal ik mijn nieuwe Alfa Romeo Tonale 1.5T Edizione Speciale op. Maar hierover meer in een nieuwe review die ik zal aanmaken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.