Fiat Tipo Station Wagon 1.0 City Life (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tipo Station Wagon 1.0 City Life |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 74.000 km |
Aflevering
- 50 km
Vandaag is de Fiat afgeleverd. Mijn vorige auto "moest eruit" Die was ondertussen 4 jaar, en dan moet er van mijn werkgever er een andere komen. Dit was niet zo eenvoudig door de lange levertijden. Ik had niet zo`s zin om soms meer dan een jaar te wachten, en dan niet weten hoe duur de auto dan echt zou zijn. Bij een aantal merken langs geweest die wel "snel" konden leveren. Fiat was begin 3 maanden levertijd. Ook al lang, want normaal is dit 6 weken...
Uiteindelijk een voorraadauto gekozen, die 2 weken later voor de deur stond.
De Fiat Tipo is een stuk comfortabeler dan mijn vorige auto (Skoda Rapid)
Bijna aan 1e beurt toe
- 13.000 km
De auto rijd prima, is redelijk zuinig (1:16-17) terwijl de auto toch echt ruim 1300kg weegt. De auto heeft wel wat eigenaardigheden: Het multimedia is wat chatotisch, maar als je het eenmaal weet te vinden prima. Eerder te wijten aan TomTom, die het multimedia heeft gemaakt. De PNA`s van TomTom zijn net zo chaotisch.
Vandaag de 1e beurt afgesproken.. Km vliegen er goed aan.
Rijervaringen
- 13.000 km
De 1.0 turbomotor is het geen strepentrekker. 0-100 in pak hem beet 12 sec. is snel genoeg, zeker in het Randstadse verkeer. Daar mag je 100 over het algemeen, en mag je in je handen knijpen als je dat ook haalt :). Caravan trekken gaat ook prima. Moet wel zeggen dat mijn caravan max 1000kg mag wegen. De Tipo mag 1500kg trekken. Denk dat dit iets te veel van het goede zal zijn. 1000kg gaat prima. Wel op toeren houden, want met de caravan hebben we ook PK`tjes nodig :-)
De motor is erg sterk onderin, en laat zich schakellui rijden. In zijn 4 door de stad sukkelen gaat prima. Over de rotonde in zijn 3 gaat prima. Schakelen gaat ook fijn, soepel en licht. Er zit een 5-bak in, en dat is eigenlijk prima. Bij de selectie voor de nieuwe auto ook met 6-bakken gereden. Heeft geen voordelen, behalve als je van schakelen houd. Is dingetje, want de vorige auto was een automaat.
De Fiat is comfortabel. dwars-rillen worden goed weggewerkt. Beter dat die klap in de rug die vele VAG auto`s (en dus ook mijn 3 vorige Skoda`s) in die situatie doorgeven.
Leefruimte is prima. De auto is breed, zo breed zelfs dat je niet het stuur kan vasthouden met je linkerarm op de deurgreep...
Op de achterbank gaat het ook prima. Ruimte is iets minder achterin dan bij mijn vorige Skoda Rapid, maar die is achterin (net als de 1e Superb) "idioot" lang; 20 cm meer dan een Skoda Fabia....
De kofferbak is niet zo groot als bij b.v. een Golf, Focus of Astra station, maar voor normaal en vakatiegebruik ruim zat. Ik heb niet elke week een verhuizing....
Dat de Fiat zich "onderin" het C-segment bevind omdat volgens sommige wat goedkoop is afgewerkt door hard plastic op de portieren is eigenlijk kolder. Er rammelt niks, alles voelt degelijk. Hard plastic wordt door sommige "premium" merken ook op de deuren gepropt.... Dashboard is boven echter zacht, maar is zit nou niet heel de dag het dachboard te aaien. Leer op stuur en pook heeft meer waarde.
Geen nieuws,,.
- 40.881 km
We rijden gewoon lekker door. Geen nieuws :-)
Oh ja, ruitenwissers voor zijn vervangen, waren versleten.
Grote beurt
- 60.000 km
Vandaag heeft de Tipo zijn 2e grote beurt gekregen.
Grote problemen!
Batterij van afstandbediening was bijna leeg. En dus vervangen.
Verder geen bijzonderheden.
Oh ja, Middenarmsteun kraakt als je je elleboog beweegt. WD 40 helpt 2 dagen. Dan maar niet te veel bewegen :-)
Kleine beurt
- 74.000 km
De Fiat moest weer eens voor een beurt. Behalve remblokken achter en 2 nieuwe voorbanden geen bijzonderheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.