AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16v Business (2017)

autoreview

Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16v Business (2017)

Signalement

UitvoeringTipo 1.6 MultiJet 16v Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst76.527 km
Lezerswaardering: 54%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wauw! Wat een hemelse reiswagen...

  • 1.610 km

We hebben ruim 2 maanden op de door ons bestelde nieuwe Fiat Tipo hatchback diesel Business uitvoering met wat handige extraatjes moeten wachten.
Deze oefening in geduld waren we zo vergeten, eenmaal onze Luca Brasi in onze armen en harten gesloten.

Na bijna 3 super fijne jaren in de Lancia Delta bi-fuel Momo werd het tijd voor wat nieuws.
We zijn eigenlijk echte Alfa Romeo rijders.
We zijn ooit met een nieuwe Alfa Romeo 156 progressive LPG begonnen.
Daarna kwamen we in een nieuwe Alfa Romeo GT diesel distinctive terecht, zwart metallic en rood Tibet leer interieur.
Daarna kwam de nieuwe Alfa Romeo 159 sedan.
Ook weer diesel, distinctive, zwart metallic en rood Tibet leer.
Vervolgens een Alfa Romeo 159 SW, verder zelfde uitvoering.
Daarna opnieuw een Alfa Romeo 159 sedan, deze keer zwart metallic en zwart leder interieur.
Om vervolgens in een nieuwe Alfa Romeo 159 sedan diesel, zwart metallic, rood Tibet leer, Centenario uitvoering te eindigen.
Daarna hield voor ons het Alfa Romeo verhaal op.
Ze worden ons te duur en te groot.
We vonden de Alfa Romeo Giulietta wat te compact van binnen.

Ineens stonden we in 2014 tijdens een autoshow oog in oog met een oogverblindende gloednieuwe Lancia Delta Momo bi-fuel.
Liefde op het eerste gezicht.
We hebben in bijna 3 jaar tijd 94.939 probleemloze kilometers met deze geweldige auto gereden.
Super zuinig en werkelijk probleemloos.
Het werd tijd voor wat nieuws.

Toen stond hij daar in de showroom; de nieuwe Fiat Tipo hatchback in Business uitvoering met nog wat extra snufjes.
Zwart metallic met een prachtige blauwe schittering.
Luxe interieur, 7 inch U Connect scherm, achteruit rij camera, parkeersensoren achter.
Een zeer overtuigende proefrit gemaakt.
Wat een prachtige diesel motor, wat een koppel en wat schakelt hij lekker soepel.
Wat een uitzicht rondom.
Geruisloze motor, eenmaal warm en op toeren.
Je hoort dan vooral wind en banden in de verte, niet storend.
Na ruim 2 maanden wachten stond onze Luca Brasi op ons te wachten.

Inmiddels staat er al 1610 km op de teller.
Tijdens een mooie warme lentedag trakteerde Luca ons op een verbruik van 1 op 20,6.
Nu het wat kouder is en er wat meer wind staat verbruikt Luca gemiddeld 1 op 18,81.
Wat een mooie score, alles is nog zo nieuw.

We hebben ondertussen Alloygator velg rand beschermers laten monteren.
De juiste tint bepalen was geen makkie.
Onze Luca kwam met 17 inch Eco velgen op deze wereld.
Geborsteld zilvergrijs gecombineerd met glanzend antraciet/zwart.
Uiteindelijk blijkt een glanzend zwarte Alloygator velg rand beschermer niet te misstaan.
Voor het geval we ooit eens door een boosaardige stoeprand worden aangevallen... ;-)

Wat een comfort, wat een bedieningsgemak.
U Connect 7 inch is ook het vermelden waard.
Prima TomTom navigatie met rijbaan begeleiding.
Geweldige muziek ervaring via DAB, USB en AUX.
Handsfree bellen via de 'blauwe tanden' (Bluetooth)
My Drive en Eco drive, handige monitor apps om de rijstijl en algemene conditie van de auto te screenen.
Trip computer die zeer nauwkeurig het verbruik en de gereden kilometers in beeld laat verschijnen.
We rekenen het na maar dit systeem werkt zeer nauwkeurig.

Onze Luca staat op 17 inch Eco wielen met Continental Eco banden.
Aanvankelijk niet onze eerste keuze maar in de praktijk voldoen ze meer dan prima.

Een achteruit rij camera mag eigenlijk niet ontbreken aan deze mooie stoere hatchback.
Wij kunnen niet meer zonder.

Al met al een geweldig fijne auto.
En dat na zoveel verwennerij op auto gebied.
We waren vroeger voordat we Alfa Romeo rijders zijn geworden ook al blije Fiat rijders.
We kunnen de nieuwste generatie Fiat Tipo van harte aanbevelen.

Vier jaar en vier maanden verder

  • 76.527 km

We zijn vier jaar en vier maanden en ruim 76000 km verder...
De hoogste tijd voor een update.

Nog altijd buitengewoon veel rijplezier.
Gemiddeld verbruik 1:19 tot 1:23 diesel.
Rijstijl: defensief.
Veel korte ritjes.

Problemen tot nu toe: 1 kapot raam mechanisme stuurkant.

Verder de gebruikelijke zeer betaalbare onderhoudsbeurten.

Eenmaal parkeerschade op twee plaatsen door onbekende daders.
Geen deuken, slechts lakwerk beschadigd.
Voor eigen rekening laten verhelpen. (no claim korting behouden)

We hebben in december 2018 onnodig zijn standaard autobanden laten vervangen.
We rijden namelijk graag Vredestein Quatrac 5 all season banden.
Deze Vredestein banden zijn nog altijd prima in orde.

Een aantal maanden geleden was het ineens over en uit met onze geliefde U-Connect Live service.
Niets kapot, gewoon service verlopen.
Net zoals de TomTom kaartupdate service vorig jaar na 3 jaar gebruik ineens geen recht meer had op kaartupdates via Mopar.
We hebben via een Fiat dealer de kaartupdate service van de navigatie gelukkig weer kunnen aanschaffen en meteen een periode van 3 jaar gekozen.
De U-Connect Live Service blijkt helaas niet te verlengen.
Dat hebben we voor slechts 3 euro per maand anders kunnen oplossen.
Gewoon Smart Driver connector bovenop ons ANWB Wegenwacht abonnement genomen.
Met name handig als automatisch noodoproep systeem bij een crash.
En voor het voorspellen en aanduiden van eventuele storingen.
Onze Fiat Tipo is alles behalve een maandagochtend auto.
Afkloppen: klop, klop, klop, driemaal op ongelakt hout.

Normaal gesproken zouden we onze auto al lang ingeruild hebben voor een gloednieuw exemplaar met de nieuwste opties.
We willen onze oer degelijke Fiat Tipo hatchback van maart 2017 nog lang niet kwijt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren