Fiat Ritmo 60 (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ritmo 60 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb de eer de eerste te zijn die een review over de Ritmo schrijft. Da´s op zich bijzonder als je bedenkt dat er 1.7 miljoen gemaakt zijn tussen 1978 en 1987. En dan heb je ook nog de identieke Seat Ronda.
De Ritmo moest concurreren met auto´s als de Renault 14, de Talbot Horizon, maar ook de Golf 1, Escort 1, Kadett C. Volgens m´n autoboek uit 1980 was ´t een beter alternatief dan de Golf 1. Goedkoper en je kreeg langer garantie... Ik kan m anno 2004 helaas geen gelijk geven.
De mijne kostte me 50 euro en dat was inclusief halve tank brandstof. Hij is van 1987 en dus een van de allerlaatste gemaakt. Het is een driedeurs 60L (instapmodel, 4 bak, 55pk, 1116 cc blokje wat al in de Fiat 128, auto van ´t jaar 1969, lag)
De auto rijdt eigenlijk ok. Motorisch weinig mis mee. Alleen uitlijning klopt niet en de banden zijn totaal scheef afgesleten. Dus voor en achter omgedraaid en nu gaat ´t wel, alhoewel ik niet harder durf dan 110 want dan tril je de auto uit.
Er ligt hetzelfde blok in als in een Fiat Uno 55S (die heb ik jarenlang gehad en rijdt momenteel in Jordanië rond, waar ik ´m ooit heen heb gereden). Valt me wel op dat een Uno kwalitatief misschien niet de beste auto was, maar toch veel beter dan een Ritmo. Ritmo is wel ruimer, vooral achterin (breder, langer).
De auto is uiteindelijk een maand later voor 55 euro naar een Ritmo Club lid verkocht. D´r was trouwes opvallend veel animo voor, ondanks dat ie volledig afgeragd was.
Ik heb zelf alleen nog een mooie video.
PROBLEMEN
Wat mankeert er aan?
Nou voornamelijk roest. Je kan vanuit de kofferbak naar buiten kijken (dus niet gaan gassen bij het stoplicht, je zit je zelf te vergiftigen) en volgens mij is er geen stukje plaatwerk waar niet ergens roest zit. Als ´t regent zijn je gordels nat. Opvallend genoeg zijn dorpels nog redelijk. De gaten in de deuren zijn met purschuim gevuld en toen ik iemand probeerde te slepen trok ik ´t sleepoog inclusief deel van de kofferbakbodem en bumper van de auto. Zou een mooi shot voor Candid Camera en een mooie auto voor TROS Kieskeurig op Wielen geweest zijn.
Toch is de auto gekeurd tot sept 2004.
De mijne is vaal dof blauw en ik heb m zelf voorzien van 2 witte strepen over de gehele auto (boven en zijkanten), witte bumpers en wielen, gele lampen, vette radio en natuurlijk dobbelsteentjes aan de binnenspiegel.
Ik heb er een weekend flink mee geragd in de Ardennen en daarbij nogal wat onderdelen ingeruild voor modder en deuken. ´t Was dan ook niet vreemd dat ik in NL door de politie van de weg gehaald werd, maar na controlle mocht ik weer verder. De hoofdzaken waren in orde (verlichting remmen banden verzekering APK etc) en de rest zat goed vast met ducktape. Politie advies: helm op en niet te lang wachten met naar de sloop brengen.
De Ritmo, eigenlijk wel jammer dat je ze niet meer ziet en dat ook deze toch wel duidelijk op z´n einde loopt. ´t Is toch bijna een semi klassieker. Maar ja aan de andere kant, laten we eerlijk zijn, t is ook gewoon rotzooi.
Rust roest of nee roest rust.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.