Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo
Fiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto Evo

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst48.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 48.000 km

Door veranderingen in werk werd een benzineauto de duur. Daarom ben ik gaan kijken voor een diesel. Ik was aan het twijfelen tussen de Fiat Punto Evo en de Alfa Romeo Mito. Qua uiterlijk had de Alfa Romeo Mito mijn voorkeur. Je hebt daarmee echt het gevoel dat je iets aparts rijdt. Reviews gaven aan dat de Mito hard geveerd is en onderzoek wees uit dat aankoopprijs hoger lag dan de Fiat Punto Evo. Bij toeval op een Fiat Punto Evo gestuit, met een lage kilometerstand en een degelijke prijs. De knoop doorgehakt en de Fiat Punto Evo stond op de oprit.

Comfort:
Vergeleken met mijn vorige auto is het comfort heel goed. De auto is goed geveerd en ligt stevig op de weg. De besturing was in het begin wel erg wennen, deze is erg ligt. De citystand gebruik ik helemaal niet en die had er van mij wel af gemogen. De climate control, cruisecontrol en de parkeersensoren geven je het gevoel alsof je in een auto rijdt, die een klasse hoger zit. Het design van de auto vind ik erg mooi, en van binnen vind ik hem mooier dan de Mito. In het begin is het met het schakelen nog wat zoeken. Er zit niet heel veel gevoel in het schakelen en het zijn relatief lange halen. Na een tijdje went dit goed. De koppeling is erg licht en dat neigt wel eens na het gevoelloze aan.

Prestaties:
85PK bij 200Nm koppel lijkt op papier niet veel maar in de praktijk valt dit erg mee. Op de snelweg kan je goed meekomen en terugschakelen met 100 is niet nodig. Ik merk wel dat de motor het beste loopt tussen de 3000 en 4500 RPM daarna gaat het allemaal niet veel sneller meer. De Fiat is wel erg gevoelig als je laag in toeren rijdt. De auto gaat daar erg van stoten en bokken. 70 in zijn vijf is daarom ook niet te doen.

Betrouwbaarheid:
De betrouwbaarheid is goed, heb alleen nog maar wat problemen gehad met het elektronischesysteem, dit zijn de volgende zaken:
1. Melding lampen -> Lamp vervangen en dit werkte weer.
2. Kofferbak open -> geen idee dit lijkt te liggen in de drukknop van de kofferbak. Soms is dit een tijdje weg, maar als je over een heuvel rijdt, dan is het weer terug.

Motorisch gaat het prima, geen merkbaar olievebruik en geen rare rateltjes of tikken.

Gebruikskosten:
De gebruikskosten vallen mee. Ik heb nog geen grote uitgaven aan de auto gehad. Omdat het qua gewicht nog wel een redelijk zware auto is (rond de 1100 kilo) is de wegenbelasting wel aan de hoge kant. Maar hiervoor rij je wel een stabiele auto, die niet windgevoelig is.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.