Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo
Fiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto Evo

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf48.000 km
KM-stand laatst104.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 62.000 km

Omdat ik veel waarde hecht aan al jullie reviews, besloten om zelf ook iets op papier te zetten. Misschien dat mijn review iets kunnen bijdragen aan toekomstige researchende autoweek bezoekers.

Na 6 jaar met mijn eerste auto, een Seat Ibiza 1.9 tdi uit 2003, gereden te hebben was ik genoodzaakt om een nieuwe te kopen. De versnellingsbak had het na 350.000 kilometer begeven. In totaal 230k km op gezet. Zonder al te veel problemen overigens. 1x een nieuwe accu en raammechanisme LV. Op het eind was mn raammechanisme RV ook gesneuveld, maar die had ik destijds vastgezet met een plankje. Afijn, op naar de review.

Gezien het feit dat ik voor het woon werk verkeer 160 km per dag maak, werd het weer een diesel. Verdere criteria was: Cruise control, airco, 5 deurs hatchback, betrouwbaar en weinig km op de teller. Nu denken jullie, betrouwbaarheid dat zoeken we toch allemaal? Ja inderdaad. Dit is een van de criteria die ik mee heb genomen in mijn internet research.
Weinig km's op de teller, omdat ik toch wel hoop op korte termijn dichterbij huis te gaan werken. Zo krijg ik nog iets terug voor mijn 1e investering.

Al zoekende en reserchende zocht ik naar auto's in de bouwjaren 2009,2010,2011,2012. Ik kwam er al snel achter dat dit de jaren waren waar alle fabrikanten eco motoren. Ik maakte me hier best zorgen over, omdat ik een 1.9 tdi had.

- De Polo viel al snel af, omdat ik testen en reviews las die aangaven dat de motor onbetrouwbaar zou zijn.
- De Kia Rio vind ik er van buiten mooi uitzien, echter de plastic look van binnen deed hem de das om.
- Volvo v40. Top auto, echter ver buiten budget.
- Skoda Fabia niet naar gekeken, omdat ik Seat de voorkeur geef.

* De Seat Ibiza bleef over, omdat ik dit gewoon een erg mooi uitziende auto vind. De 1.2 motor kreeg wel wat kritiek, dat deze niet voor uit te branden was.
* Daarnaast heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb de Fiat Punto Evo ook op mijn lijstje gezet. Iets minder stoer dan de Ibiza, maar las er zeer goede dingen over. Het enige kwaaltje wat ik van de Punto tegen kwam, was het vervangen van een accu. Verder was (bijna) iedereen vol lof over de Punto. En de Punto heeft een 1.3 motor er in liggen.
Nadat ik in beide auto's een proefritje gemaakt had (beide uit het BJ 2011), alle voor en tegen naast elkaar gelegd.

Ik kwam tot de conclusie dat ik veel MEER kreeg voor MINDER, als ik een Fiat zou aanschaffen. Zo gezegd zo gedaan.
Een Fiat Punto uit 2011 op de kop getikt met 48000 km op de teller.
Aanwezige opties:
- Blue en Me
- Aux en USB aansluiting voor de media
- Cruise control
- Lichtmetalen velgen van Fiat
- Bediening op het stuur
- Start stop systeem
- enz.


Zoals ik hierboven zei was ik bang dat een eco motor erg tegen zou vallen ten opzichte van een 1.9 tdi. De 1.3 multi jet van de Fiat Punto is me zeer meegevallen. Je komt prima mee in het verkeer. Ja, het is geen 1.9* turbo diesel maar dan nog. Je komt prima weg in zijn 1 en 2. En ook bovenin, in de 5 heb je nog wat puf over.

De cruisecontrol werkt uitstekend. Hier heb ik geen opmerkingen over.

De USB aansluiting om muziek af te spelen werkt prima. De aux aansluiting heb ik niet in gebruik. Het geluid wat uit de boxen komt is prima te noemen. Heb wel het idee dat de boxen van de Ibiza iets betere kwaliteit geluid gaven.

De (bestuurders)stoel heb ik de eerste twee maanden wel problemen mee gehad. De Ibiza had een kuipstoel, van de Fiat is meer recht toe recht aan. Ik kreeg al rijdende last van mijn nek en spieren tussen de schouders. Een bezoekje aan een ergotherapeut heeft dit redelijk verholpen door de rugleuning iets naar achteren te plaatsen en het zitvlak naar boven. Na 6 maanden de auto in bezit te hebben ben ik gewend aan de stoel en geeft het me weinig tot geen last meer.

Het verbruik is een stuk beter als die van de Ibiza. Inmiddels 15000 km gereden en gemiddeld staat er 1 liter/21 km op de boordcomputer. Ik houd er van om goed door te rijden, maar kies er ook voor om snel door te schakelen. Dus, geen verkeerd verbruik als zeg ik het zelf.

Start stop systeem werkt uitstekend. Wanneer ik wil dat hij afslaat, dan doet hij dit altijd.

Je kunt de achterbanken inklappen. De banken klappen niet helemaal horizontaal. Dit is niet super praktisch, als ik kijk dat de Yaris van mijn vrouw dit wel kan.

Er zit geen reserve band meer in. Even een gek, maar hoe vaak heb ik nu een klapband gehad? Nou nooit gelukkig.

*Aanvulling op 1e review; Valt me op dat ik erg veel vocht aan de binnenzijde van de ruiten heb. Even aankijken hoe dit komt en of ik dit kan voorkomen.

Aanvulling 5-11-2015
Even kritisch gekeken of ik nog iets vergeten was.

De ruimte in de auto doet niet onder van zijn medeklassers. Ik zou zeggen dat hij van binnen iets ruimer oogt dan de Ibiza die ik hiervoor had. In theorie zal het wel ongeveer hetzelfde zijn. Ben 1.86 groot en raak vaak net (met mijn stekel)haar het dak. Kan natuurlijk de stoel iets lager zetten, maar dan mis ik ondersteuning van mijn benen.

De audio en blue en me bediening op het stuur zit goed in elkaar. Hetzelfde vormgegeven als een Alfa Guilleta uit 2013. De knoppen zitten praktisch in het stuur verwerkt en werken prima.

Schreef al eerder over het blue & me. Deze gebruik ik niet echt. Bel vaak de laatst gebruikte via het stuur, maar een voice opdracht wil me vaak net niet lukken.
Verder zat er een (fiat)tomtom bij de auto, die ik zelden gebruik. Hier zal ik vast ook van alles mee kunnen, maar ook dit gebruik ik weinig.

Ik kan het sturen instellen op city stand, d.m.v. een knop in het middenconsole. Hierdoor wordt het sturen aanzienlijk lichter. Ik gebruik dit zelden, maar moet je ergens snel en kort insturen is het soms wel handig.

Als ik dan toch een minpunt van de auto zou moeten opnoemen is het de tankdop. Best storend dat je de tankdop moet openen met de autosleutel, maar dat deze erin moet blijven zitten tijdens het tanken. Al tankend hangt heel m'n sleutelbos dus aan de dop tegen het lak aan.

Zag in andere reviews dat ze het onhandig vonden dat je de achterklep moet openen d.m.v. een knop op het dashboard. Ja dat is onhandig, maar niet als je hier een knop voor hebt op je afstandbediening.

Problemen dusver?
Nou geen enkele op het moment.

Opvallend is wel dat de auto gekocht werd onder de deuk nav hagelschade. Dit is hersteld, maar vervolgens kwam er weer een hagel bui overheen waardoor hij weer helemaal vol zat. Is het plaatwerk gevoeliger voor deuken? Of heb ik gewoon domme pech gehad.

Kosten?
Nog geen dusver.

Zou ik de auto aanraden?
Ja, op het moment wel. Het is een leuk uitziende auto, met allerlei opties, voor een mooi prijsje als je dit vergelijkt met vw, seat, audi enzovoorts.



Ik zal proberen deze review up to date te houden.

  • 70.000 km

In de afgelopen 8000 km mijn best gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Dus:
- uitrollen
- opschakelen volgens de indicator
- 100 tot 110 op de snelweg (cruisecontrol)
- 80 op N-weg (cruisecontrol)

Woonwerkverkeer is 80 km enkel, waarvan 50% snelweg, 40% nweg en de rest overig binnen de bebouwde kom e.d.

Uiteindelijk wist ik mijn verbruik te brengen naar 1 op 22,5 km. Een winst van 1 km extra per liter. Op zich dus wel de moeite waard als je op de lange termijn kijkt... Ik ben gewoon weer terug gestapt naar mijn vlotte rijstijl.

Toch heb ik een opmerking ivm de stoelen. Ik rij 160 km per dag voor mijn werk. De stoelen zitten gewoonweg niet geweldig vind ik.

De 70k beurt moet ik laten doen. Even bij Fiat geinformeerd. Dit kost maar liefst 391 euro! Een beetje veel naar mijn gevoel, dus ik ga uitwijken naar een lokale garage. Dan zal ik rond de 250 euro uitkomen. Ik houd jullie op de hoogte over de uiteindelijke kosten + gebreken.

Nog steeds geen vuiltje aan de lucht

  • 90.000 km

Ondertussen 90000 kilometer op de teller staan. Geen problemen gehad.

Vorig jaar rond 70000 een grote beurt laten uitvoeren. Niet bij een Fiat dealer, omdat deze zich 400 euro vroeg. Voor een ´normale´ autogarage bij mij om de hoek vroegen ze voor hetzelfde 280 euro. Zo gezegd zo gedaan.

Rond de 83000 kilometer de airco laten bijvullen. Deze deed het namelijk niet meer. Kosten 50 euro.

Zojuist rond de 90000 kilometer de olie ververst, omdat het dashboard dit aangaf. Inclusief een oliefilter natuurlijk. Daarnaast waren mijn remblokken voor ook aan vervanging toe, dus dit ook maar meteen gedaan. En een nieuw setje ruitenwissers, omdat deze wat strepen trok. Eigenlijk een kleine beurt gedaan. Kan er voorlopig weer tegenaan.

De auto is overigens zuiniger gaan rijden, zonder dat ik hier extra moeite voor hoef te doen. Gemiddeld op 50000 km kom ik uit op 1 op 21,5. Dit zijn 800/850 km per tank. Ik rij meestal door tot het lampje begint te branden.

Enige minpuntje aan de auto vind ik nog steeds de stoelen. Hier is voor mijn gevoel wel een beetje op bespaard. Ze zitten nog steeds niet heerlijk. Maar ach, de auto rijdt verder als een zonnetje.

Eind review - ingeruild voor een Seat Leon St

  • 104.000 km

Per vandaag is de Fiat ingeruild voor een Seat Leon St.

Conclusie Fiat: Na er twee jaar mee gereden te hebben en 56000 km verder kan ik zeggen dat hij mij nooit in de steek heeft gelaten. Geen enkele hapering, duur onderhoud of wat dan ook gehad.
Gekocht voor 8k. Inruil 6k. (al moet je de inruil een beetje met een korrel zout nemen natuurlijk)

Zoek je een degelijke auto voor een prima prijs? Kies een Fiat Punto Evo.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.