Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

Eerste ervaring

Nadat mijn vorige auto total loss gereden was, moest ik op zoek naar een nieuwe auto. Gezien het feit dat ik 1000 km per week rijd en zelf moet betalen (vooral woon-werk verkeer) is een BPM vrije dieselauto de natuurlijke keuze.

Om tot een keuze te komen heb ik naast de testresultaten van Autoweek, reviews, tevredenheidsonderzoeken en resultaten van ADAC etc gebruikt. Samenvattend kwamen hierbij de Volkswagen Polo, Skoda Fabia (combi) en Fiat Punto Evo hierbij als eindselectie bovenaan.

De Ford Fiesta is nog niet leverbaar, de Renault valt voor mij af vanwege relatief kritische reviews van de Clio 3 (maar de 1.5 dci reed lekker). Mijn ideaal lijkt de Ford Focus, maar wachten op begin 2012 is voor mij geen optie.

De Polo heeft de beste ergonomie, maar de motor loopt niet lekker bij lage snelheden (vooral rond de 50 km/uur, toch een snelheid die je in de stad vaak rijdt). Ook de vele EGR klep vervangingen in de reviews laten mij aarzelen. Voor de skoda natuurlijk het zelfde verhaal, al vind ik de prijs beter. De driecilinder motor is mij te nieuw en in de reviews te veel kostbare (soms onder garantie) reparaties, te weinig uitontwikkeld. Ook heb ik een klein bootje die met trailer toch 1000 kg weegt, zodat een sterker motor toch wel gewenst is. De Polo mag dit niet trekken, de Skoda wel. De ongeveer 10 % meer vermogen en koppel en ook bij een lager toerental van de Fiat pleiten voor hem.

De Fiat verrast me met zijn lekkere motor. Al hoor je deze boven de 100 wel een beetje. Mijn twijvel zat bij de slechte naam op betrouwbaarheid, roest etc. Als je dan de harde cijfers van de duitse testinstellingen (maar ook Autoweek) opzoek, blijkt dat elk jaar een van de kenmerkende gebreken wordt opgelost. Dit geeft mij vertrouwen in de toekomst.
Ook zijn de binnenmaten en stoelmaten wat beter in vergelijking met de VAG producten.

Mijn eerste 2500 km zit erop. Mijn eerste ervaringen wijzen op een mooi zuinig gebruik (3,3 l/100 km), wennen aan de ergonomie en comfortabel rijden.

Zuinig rijden na ruim 160 uur rijden en 11500 km

In de reacties op mijn review zag ik veel vragen over het zuinig rijden.
Mijn manier om zuinig te rijden en de autokosten beperkt te houden zijn:
Geen stadsritjes rijden, alleen langere stukken. Ik rij voor mijn werk van Roermond naar Nijmegen, waarbij ik in Roermond 12 minuten nodig heb voor door de stad rijden met 3 rotondes en 4 verkeerslichten. Vervolgens ongeveer 90 km snelweg, waarbij ik achter de eerste vrachtwagen ga rijden die ik tegenkom op ongeveer 10 meter afstand. Niet iedere vrachtwagenchauffeur waardeert deze rijstijl overigens. Als er geen vrachtwagen in zicht is rij ik 80-85 op de teller. In Nijmegen 2 stoplichten tot mijn werk. In de praktijk zelden files. Natuurlijk rustig optrekken, uit laten rijden en de tijd nemen om rustig te rijden. Mijn gemiddeld snelheid bedraagt 70 km/uur.
Eigenlijk gebruik ik mijn auto nu alleen voor woon-werk verkeer en soms zakelijk.

In het verleden heb ik ook bij mijn vorige auto's met deze rijstijl zuinig gereden. Bij de Mondeo turbodiesel van 1995 heb ik zo een gemiddeld gebruik van 1:19,4 km/l bereikt (5,15 l/100 km, officieel 6,2) en heeft deze de 534000 km stand bereikt en toen wegens allerlei lelijke kleine deukjes en minder (toenmalig) woon-werk verkeer naar benzine overgeschakeld.
Bij de Dacia 1.6v16 Logan MCV bereikte ik met deze rijstijl een gemiddeld verbruik van 6,5 liter/100 km. Ook zuinig dan de officiële verbruikcijfers van 7,5 l/100 km. In de praktijk 20 % dan de officiële cijfers.

Mijn conclusie is dat het aan de lange, rustige wegen ligt, anticiperend rijden maar vooral lage maximale snelheid. Achter een grote windvanger optimaliseert het verbruik.

Toch is niet alles ideaal aan de Punto Evo diesel. Ik blijf de ergonomie niet eenduidig en logisch vinden. Ook sluit bij mij de linksachterportier niet perfect en ongeveer eens per 3 keer weigert de start/stop installatie om de motor voor een verkeerslicht uit te zetten. Voor beiden ben ik al een keer terug geweest bij een garage, maar het is niet zoals ik gewend ben dat alles foutloos werkt.

Voor de rest een prima auto. Waar ik vooral respect voor heb is dat de Punto Evo stil loopt en bij 1250 rpm nog mooi rond loopt.

Ingereden, tevreden en reacties op opmerkingen van

Omdat ik zelf veel gebruik heb gemaakt van reviews probeer ik ook zelf regelmatig aan te vullen.

Terugkijkend zijn mijn ervaringen als volgt:

De auto blijft lekker rijden, eerder nog beter. Bij 1250 tpm schokte de motor als je optrok (tenzij je het heel langzaam deed). Dit is nu vrijwel over. Je kunt vanaf 1100 tpm versnellen.

De ergonomie went, af en toe bedien ik nog steeds de cruise control in plaats van de richtingaanwijzer.

Ik blijf bij mijn observatie van weinig vakjes etc.

Als ik de buitenafmetingen vergelijk met andere auto's in de zelfde maat heb ik de indruk dat de aanwezige ruimte beter benut kan worden.

De kleine beurt bij 35000 km volgens de specificatie wordt al bij 29000 gemeld. Vervolgens wordt je daar irritant vaak aan herinnerd en gaat uiteindelijk een rood knipperlichtje werken. Beurt is trouwens erg duur, in de buurt van de 270 euro, was ik niet gewend (Ford Mondeo en Dacia Logan MCV).

Ik heb nog met mijn boottrailer en een aanhanger gereden, je ziet het verbruik dan met 50% toenemen. Maar de auto trekt het zonder problemen.

Samenvattend blijft het (voor mij) een ideale auto:
Goedkoop in aanschaf door geen BPM, renteverlies en verzekering (afhankelijk van nieuwwaarde)
Goedkoop in gebruik door zuinige motor
Goedkoop door weinig mankementen (te verwachten) gezien tevredenheidstroffee (ook ADAC).
Goedkoop omdat beurten 35000 km uit elkaar liggen (al is de beurt wel niet goedkoop).
Kwaliteit van de auto is goed, rijd goed, is stil en goed uitgerust met opties.

In de opmerkingen op mijn review komen veel opmerkingen over mijn zuinig verbruik of rijstijl. In het kort wil ik hierop reageren.

Mijn ervaring over zuinig rijden is dat je het meest wint door alle stadsritjes te vermijden door alles op de fiets te doen (als dat mogelijk is, een supermarktkratje past ook op een fiets achterop).
Vervolgens win je veel door met het verkeer mee te rijden, niet optrekken en vervolgens weer moeten afremmen. In tijd scheelt het weinig.
Door niet de maximaal toegestane snelheid te rijden. Mij valt het al jaren op dat zelfs in duitsland op de snelwegen zonder snelheidsbeperkingen zeer veel auto's niet zeer snel rijden. Aangezien ik minimaal 2,5 uur per dag op de weg zit, vind ik het meer ontspannen om rustig achter een langzamere auto (in de praktijk meestal een vrachtwagen) aan te rijden.
Vervolgens is de laatste verlaging in verbruik te halen door er korter achter te rijden (slipstream). Ik merk dat als het niet hard waait, er al vanaf 50 meter het effect naar mijn idee optreedt.

Wat praktijkwaarden die ik inschat: lagere maximale snelheid snel 0,5 L/100km besparing, koudere buitenlucht, 0,3 meer verbruik (winter), sterke tegenwind 0,3 meer, koude motor 0,2 meer verbruik eerste kwartier, slipstream effect 0,2 L/100km besparing.

Veel opmerkingen gaan over kort achter vrachtwagens rijden. Ik weet wel dat je een reactietijd nodig hebt en je moet opletten, maar dat geldt altijd in het verkeer.
Op gevaarlijke punten/momenten moet je altijd opletten en wat meer afstand houden.

Opvallend vind ik dat op drukke wegen A2,A4 en ook andere drukke wegen de mensen ook 5-10 meter achter elkaar rijden (zeker in de spits).

Sommige vrachtwagenchauffeurs vinden het inderdaad niet prettig, laten dat ook merken, door versnellen en vervolgens remmen, over de vluchtstrook rijden etc. Dit is slecht een zeer kleine groep.
Wat me wel opvalt is dat vrachtwagens het onderling van elkaar wel altijd toleren om kort op elkaar te rijden.
Ik ga er ontspannen mee om. Als ik merk dat een chauffeur zich hieraan ergert hou ik meer afstand of kies een andere snelheid zodat ik meerijd (voor of achter) een andere auto. Veel (vrachtwagen)chauffeurs gaan er ook goed mee om, schuiven even op als een langzame auto moet invoegen, geven bij inhalen aan als een lange vrachtwagen weer terug kan naar de rechtbaan, gaan bij een oprit van een snelweg even over de vluchtstrook rijden om sneller optrekkend verkeer even te laten inhalen etc. Zelf doe ik deze zaken ook als het van toepassing is.
Leven en laten leven in deze.

Uiteindelijk gaat het erom dat je anderen niet in gevaar brengt.

Terug tot de kern van de review: Lekker rijdende auto, functioneel goed, betrouwbaar, goedkoop in gebruik en dus tevreden rijdend.

De eerste 100.000 km en 2 jaar

Een aanvulling aangezien de meeste reviews pas interessant zijn als er veel km en jaren ervaring in weergegeven worden.

Mijn ervaringen zijn positief. De auto rijdt lekker en voldoet aan mijn behoefte. Duidelijk positief zijn motor, zuinigheid, betrouwbaarheid, veel voorzieningen. Minder zijn de weinig opbergvakken, de wat tegenvallende bagageruimte (in vergelijking met vorige auto's, het beetje schokken van de motor als je bij 1250 toeren per minuut optrekt en de dure beurten (in vergelijking met vorige auto's).

De cijfers: onderhoud was een kleine beurt van 270 euro en een grote beurt van ongeveer 370 euro. Aan overige garagebeurten ben ik een maal 15 euro kwijt geweest voor koplampen inzetten en een keer een loos motor alarm (slecht contact schakelaar in versnellingsbak gratis).
Gemiddeld gebruik is 3.37 liter per 100 km, de originele banden zitten er nog onder met voor 4-5 mm profiel en achter 7 mm.

Mijn vraag is of een ander gebruiker het schokken van de motor herkent bij het optrekken met wat meer gas in de 5e versnelling bij 1250 toeren per minuut. Bij heel rustig optrekken treedt dit niet op.

Als ik een nieuwe auto zou moeten kiezen dan zou ik vanuit de zelfde eisen best weer voor deze auto kunnen kiezen. Al is mijn indruk dat Fiat de Punto niet verder ontwikkelt of verbeterd.

Over mijn rijstijl wil ik kort zijn, ik rij op een redelijk afstand achter ander verkeer dat ook ongeveer 85 km per uur rijdt, zodat anderen geen last van me hebben. En voor de rest rij ik rustig en gebruik de auto alleen voor langere ritten.

Kosten na 2 jaar

Een van mijn redenen om deze auto te kopen waren de verwachte lage kosten per kilometer. Na 2 jaar wilde ik deze wel eens uitrekenen.

De auto is gekocht voor 16.000 euro en volgens Autoweek database met de juiste opties en gereden kilometers nog bij verkoop 8700 waard.
De afschrijving is dus 7300 euro, brandstof kostte me 4700 euro, 750 euro voor beurten en als laatste 1200 euro voor de verzekering voor 2 jaar. Tezamen is dit 13950 euro, ik schrik wel als ik bedenk wat ik per maand aan vervoerskosten kwijt ben: 580 euro! Dit is voor mij toch een wezenlijk deel van mijn nettoloon.
Uitgesplitst voor mij gebruik is dus 52 % afschrijving 34 % brandstof, 5 % onderhoud en 9% verzekering. Volgens Autoweek financiële gegevens mag het in 2 jaar 13862 euro zijn, ongeveer mijn kosten. Gezien mijn goedkoop tanken en rustig rijden en geen ongebruikelijk onderhoud had ik goedkoper te rijden dan de database.
Per kilometer resulteert dit in 13,7 cent. Dit cijfer valt mij niet tegen.

Voor het komend jaar (aanname opnieuw 50.000 km) kan ik al voorspellen dat ik natuurlijk vanaf de jaarwisseling wegenbelasting moet gaan betalen en minimaal de voorbanden vervangen moeten worden, naast 1 grote en kleine beurt. De afschrijving wordt natuurlijk minder. In de praktijk zal dit elkaar ongeveer opheffen. Ik zal tegen die tijd zeker weer een update geven.

Ervaringen tot 130000 km

Er is nog een kleine beurt geweest bij 112400 km. Met wat kleine zaken zaken was het 300 euro.

Auto blijft het heerlijk doen, verbruik stabiel, geen olieverbruik, geen gebreken of rammels, kortom zoals je mag verwachten. Ik lees nog wel eens ervaringen van anderen en dan schrik wel van wat er allemaal kapot gaat.

Rijstijl is constant, gebruik gelukkig ook. Nog steeds de originele banden en remschijven. Onderdelen vervangen door slijtage is nog niet nodig geweest. Herkenbaar,of komt dit door rustige rijstijl?

Kapotte radiator

Op wintervakantie viel verwarming uit, vervolgens airco gevolgd door een stijgende motortemperatuur. Met als slot waarschuwing temperatuur motor te hoog, stoppen. Als er eerder een melding was geweest toen de boordcomputer besloot verwarming te stoppen, had ik minder lang doorgereden. Koelvloeistof was niet meer te zien in de houder, bijgevuld met 2 liter. Vervolgens nog ruim 1500 km gereden zonder problemen maar toen weer kort storing verwarming.
Af laten koelen en vloeistofniveau gecheckt en ja weer extreem laag.

Bij de garage heb ik de auto ingeleverd, en 's middag diagnose, lekke radiator. 2 dagen levertijd radiator en via garage kreeg ik 70% coulance. Nog steeds niet goedkoop, want leenauto nodig. Doordat lekkage op vrijdag werd geconstateerd, had ik 4 dagen leenauto nodig. Reparatie ongeveer 170 euro, vervangend vervoer 140 euro. Vervangende auto was Nissan Micra, verbruik 3,8 liter per 100 km voor een benzineauto. Uitstekende vervanging. Totale rekening 313 euro. Eerste echte reparatie aan auto, na bijna 3 jaar en 140.000 km.

Voorbanden beginnen minder profiel te krijgen, slechtst plek is 2.3 mm dus na 140.000 km begint de vervanging dichtbij te komen. Vervangende band wordt waarschijnlijk Vredestein Quatrac 3 Lite, speciaal 4 seizoenenband, zodat ik niet hoef te wisselen en altijd redelijk grip heb en Lite in verband met lagere weerstand. Deze band heeft van de 4 seizoensbanden ook relatief lage geluidsproductie. Heeft iemand ervaren dat deze band ook echt zuiniger is?

Grote beurt 153.000 km

Bij een stand van 153.000 km een grote beurt laten uitvoeren inclusief APK voor 607 euro, waarbij dan 1 ruitenwisser achter vervangen moest worden. Ik vind dit niet goedkoop, maar ervaringen met vorige auto's waren rond de 300 euro.

Voor de rest, alles werkt, geen kraakjes of rammeltjes. Auto blijft even zuinig maar ook even lekker rijden.

Ik rek elke beurt nu naar de 40000 km toe, gezien mijn rustige rijstijl en lange afstanden rijden. Alleen irritant dat de boordcomputer na 30.000 (precies) aangeeft dat er olie gewisseld moet worden, en wat later ook een beurt nodig is. En deze mededelingen herhaald de computer zeer vaak en laat rood lampje knipperen.

Op naar de 190.000 km!

Nog steeds heerlijke auto bij 252.000 km

Afgelopen jaren nog veel kilometers gemaakt en ik zit nu op 252.000 km na iets meer dan 6 jaar. De auto rijdt nog steeds heerlijk, stil en zuinig met brandstof. En het ontwerp vind ik niet gedateerd, maar dit is een gevoelskwestie.
Kort geleden heb ik weer eens goed opgelet en ik reed 1230 km met een verbruik van 31,8 km/liter dit is 3.1 liter/100 km.

Hij is nog steeds stil,geen rammeltjes, alles werkt nog goed, radio, computer, uitlaat, schakelen, cruise control etc.
Wel nu wat grotere reparaties gehad, airco vervangen, distributieketting (was samen 1520 euro,wel met weer een stuk korting van de garage Bochane). Over de garages van Bochane ben ik erg goed te spreken, professioneel organisatie, met uitzondering van de telefonsiche bereikbaarheid.

Alle 4 de banden zijn vervangen, nu allemaal Vredenstein Quatrac's vierseizoenen banden. Deze zijn zowel stil, zuinig als ook ideaal voor rijden door Duitsland. De remschijven zijn wel dun aan het worden en zullen binnenkort vervangen dienen te worden, maar na 252.000 wel begrijpelijk.

Uiterlijk en innerlijk zie ik wel slijtage, een aantal kleine lakschades, krassen en kleine deuk door mensen die met hun deur openen onvoldoende opletten, En de bekleding is wel erg gevoelig voor vlekken. Mijn zoon heeft wel eens geknoeid met drinken en die vlekken gaan er helaas niet uit. Ook mijn mat bij de pedalen begint slechter te worden.

Misschien ben ik kritisch, maar de distributieketting vervangen bij 240.000 km vind ik jammer, een tientje meer uitgeven aan een goed ontworpen ketting had een dure reparatie kunnen voorkomen. Ook ervaar ik dat in elke auto ik om de 5-7 jaar de airco dien te vervangen, zowel condensor als compressor. Dit kan toch beter ontworpen worden! Zeker gezien het feit dat auto's gemiddeld toch zeker 10 jaar meegaan. Met een diesel zou ik verwachten dat de onderdelen welke niet aan slijtage onderhevig zijn ontworpen worden op 400-500.000 km.

Binnenkort hoop ik even de uitgaven van de auto opgeteld te hebben, zodat er een goed beeld is van de totale kosten van deze auto, met mijn rustige rijstijl.

Stug volhouden

Na lange tijd weer eens gedacht om eens te vertellen hoe het na 8 jaar en 290.000 km bevalt. Zuinig rijden lukt nog steeds, nu 1100 km op 1 tank (en nog niet op de reserve) met een gemiddeld verbruik van 3,1 per 100 km (1 op 32 km) nog steeds zuinig.
Afgelopen tijd geen reparaties gehad, wel een keer banden, maar ja, de band die 300.000 km volhoudt moet nog gemaakt worden.
Nog steeds geen rammeltjes of roest of ander gedoe. Het enige waaraan ik merk dat de oud nu 9 jaar oud is, dat de auto van binnen wel weer eens goed schoongemaakt mag worden en dat de auto bij stoplichten niet of veel minder afslaat om brandstof te besparen. En de aanwijzing hoe vol de tank is blijft soms een beetje hangen. Maar ja, onder de 1000 km dagteller hoef ik toch niet te tanken! Ook is de auto 2e hands bijna niets meer waard, ik heb wel eens geinformeerd en hoor dan 500-1000 euro.
Samenvattend, een heerlijk, goed uitgeruste auto en goed rijdende auto (voor die tijd).