Fiat Punto 1.3 JTD 16v Dynamic (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.3 JTD 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 144.625 km |
KM-stand laatst | 226.300 km |
Het begin
- 146.778 km
Mijn eerste auto kopen, het is een mijlpaal in mijn leven. Aangezien ik van plan was om dagelijks vanuit Dordrecht naar 's-Hertogenbosch te rijden moest de auto zuinig, licht en praktisch zijn. Na rekenwerk kwam ik erachter dat Diesel het goedkoopst zou zijn voor mij. Na gespeur op Marktplaats en alles goed te overwegen (geld kan je maar 1 keer uitgeven tenslotte) heb ik deze Punto gekocht.
Ik rij vandaag 3 weken in deze Punto, en het rijdt prima, ookal zegt dat niet veel met mijn halfjaar rijervaring. Ik heb hiervoor een halfjaar in een Outlander 2.4 uit 2011 gereden (van mijn ouders), en het is uiteraard een groot verschil, maar aan power ontbreekt het niet! De motor is lekker pittig, en vanaf ongeveer 2100 tpm trekt hij goed door. Onder dat toerental is hij niet heel snel. Toch trekt hij bij inhalen, van 80 naar 120 in z'n 5 snel door, en is terugschakelen niet nodig. De eerste versnelling is wel erg kort, en daar zit dan ook weinig kracht in.
De 124 kilometer over de snelweg die ik dagelijks afleg blijkt de auto erg zuinig. Zelfs met mijn niet al te zuinige rijstijl weet ik nog 1 op 19 te scoren. De afgelopen week zelfs 1 op 21, dit keer wel met zuinige rijstijl. De motor is erg stil, ook bij koude start. Wat ik wel als nadeel vind is dat de auto erg windgevoelig is, zeker bij harde zijwind (vaak op A59 richting Oss) is het goed opletten en met twee handen aan het stuur rijden. Tevens hoor je dan veel windgeruis, wat komt door de matige deurafwerking.
Ik heb na 1500 kilometer Xenon-verlichting in laten bouwen, met het oog op de wintermaanden een veilige optie. Het verschil is al meteen te merken, in het donker zie je veel meer. Wel vind ik het hinderlijk als ik iemand achter mij zie rijden met diezelfde verlichting. Ik ben verder nog van plan om een radio met Bluetooth-functie aan te schaffen, zodat ik mijn eigen muziek kan afspelen via mijn telefoon. De speakers zijn van redelijk goede kwaliteit, dus die hoef ik voorlopig nog niet te vervangen. Als arme student is elke euro belangrijk.
Heb de auto nu pas 2000 kilometer gereden, en heb dus nog vele mooie kilometers te gaan! Met dit tempo hoop ik volgend jaar september op de 180,000 kilometer te zitten. Het enige wat ik tot nu toe nog mis is een armsteun en audiobediening op het stuur! Ik hoop zo nu en dan elke 5000 kilometer een update te plaatsen.
Met vriendelijke groet
De anderhalve ton gepasseerd
- 150.017 km
Vandaag met mijn Punto de 150,000 gepasseerd. Vooralsnog met weinig problemen. Ik ben ondertussen wel een keer bij de dealer geweest, omdat het airbaglampje ging branden. Bleek iets met een stekkertje onder de passagiersstoel te zijn, en verder niets ergs. Heeft me wel 29 euro gekost, helaas. Verder is mij opgevallen dat de Punto makkelijk 1 op 24 kan halen als je 100 op de rechterbaan blijft rijden. Echter, bij 120-30 haal je de 1 op 18 niet. Goed opletten dus.
Verder sta ik nog steeds versteld van de kracht van de slechts 70pk leverende 1.3 liter motor. In z'n 1 merk je weinig, maar in z'n 2 trekt de auto echt vel door. Wel duurt het een eventjes voordat de turbo mee gaat doen.
Ik ben kortom nog steeds heel tevreden met deze auto. Ik wil hem qua uiterlijk zo origineel mogelijk houden, wat veel mensen niet zouden verwachten van een 19-jarige. Misschien komen er op de langere termijn nog originele Punto velgen onder.
Ik blijf ondertussen vrolijk doordieselen. We hebben plannen om deze zomer met de Punto naar Spanje te rijden!
Het nieuwe jaar in
- 155.536 km
Nu, na ongeveer 11,000 km gereden te hebben (in 4 maanden tijd), kan ik een goed oordeel vellen over de Punto.
Zoals al duidelijk was, zijn de prestaties ruim voldoende voor een auto van dit formaat. De auto heeft slechts 70pk maar dankzij het lage gewicht zijn de prestaties keurig. Inhalen op snelweg is geen probleem.
Het zitcomfort is nog steeds prettig, de stoelen zijn smal, maar zitten voor mij goed. Voor lange mensen zal de auto ook voldoen, maar niet voor de stevige mensen onder ons, daar zijn de stoelen mijns inziens gewoon te smal voor.
Wat mij tegenvalt is de afwerking van de ramen, waardoor de ramen continu beslaan bij vochtig weer. Ik heb al wel gehoord dat dit een echt Punto-probleem is. Ramen met spiritus behandelen werkt nauwelijks. Raam op een kier zetten helpt het beslaan van de voorste ramen enigszins, achter blijven ze vaak beslagen. Niet heel erg, wel irritant.
Ook brandt zo af en toe een rood lampje van een stuurwiel. Deze gaat ook weer vanzelf uit. Garage zegt dat er niks aan de hand is.
Nog een klein minpuntje zijn de gordels, die vaak niet vanzelf weer oprollen. Als je niet goed oplet blijft de gordel buiten de auto hangen. Kwestie van goed kijken voordat je de deur dichtgooit.
Tevens heb ik het idee dat de auto snel onderstuur ondervindt, vooral tijdens glad weer. Dit kan ook aan de banden liggen, ookal zijn deze nog lang niet aan vervanging toe. Meer Punto-rijders die dit ervaren?
Verder ben ik nog steeds ruim tevreden met deze auto. Ik hoop in februari/maart de 160,000 aan te tikken. Gemiddelde verbruik is nog steeds rond de 1 op 19,5. Bij zeer zuinig rijden meestal rond de 1 op 23. Kan zuiniger tegenwoordig, maar keurige waardes voor een auto uit 2005.
Met vriendelijke groet
Bijna naar de 20,000
- 162.665 km
Alweer bijna 20,000 kilometer op mijn Punto gezet. Ik heb toch een beetje een vreemde relatie met deze auto. Aan de ene kant vind ik hem zeker niet de mooiste, en er zijn veel dingetjes die je kunnen gaan irriteren (zoals de snel beslagen ramen en de richtingaanwijzer die te snel uit gaat). Echter, voor mijn budget doet deze Punto het meer dan goed. Hij heeft me nog nooit laten staan, en koude starten bij -15 doet hij na wat voorgloeien zonder probleem. De benzinemeter is wel redelijk irritant, van Vol tot 1/2 doe je 500 kilometer, en van 1/2 tot Leeg doe je in 350 kilometer. Echter, wanneer de meter leeg aangeeft zit er nog zeker 10 liter in. Het lampje gaat naar mijn mening dus al veel te snel branden.
Onlangs de olie laten vervangen en daarbij is de hele auto op veel punten nagekeken. Afgezien van de redelijk zwakke accu waarvan ik al wist dat deze aan vervanging toe was, niets gevonden. Kritiek op Italiaanse auto's is dus niet altijd gegrond. Na het lezen van het AutoWeek artikel over betrouwbaarheid van motoren en gezien te hebben dat Fiat hoog staat, kon ik een kleine glimlach toch niet onderdrukken.
De Punto is wel een beetje een auto die je in weet te pakken als je hem langere tijd gebruikt. Het is raar te omschrijven, maar ik merkte het pas echt toen ik een dagje had rondgereden met een BMW X5 35i Xdrive uit 2012. Wat een machtig apparaat en wat een power. Maar als je aan het eind van de dag in je Puntotje stapt valt het toch niet tegen. Het autootje weet je toch altijd een fijn gevoel te bezorgen.
Toch ben ik stiekem aan het kijken voor iets anders, maar ik weet bijna niks te vinden voor dit budget wat kan tippen aan deze. Geen idee waarom, maar alles gaat vervelen op zijn tijd. Ik lijk wel gek, toch?
Onderhoud en APK
- 169.045 km
De APK kwam er voor het eerst aan, en zoals ik wist helemaal goedgekeurd. Ik wist al dat de achterschokbrekers vervangen moesten worden en deze zitten er nu ook op. Verder is er niks aan te merken geweest op de auto. Helaas had ik het ongeluk dat de APK een steekproef was, en dus moest ik wachten op een man van de RDW. Nu dus wel dubbel alles gecheckt, inclusief roetmetingen. Blijft een nadeel aan een auto uit december 2005, een maand later had die meting niet meer gehoeven (kost toch 20 euro per keer).
Ik merk dat tijdens warm weer (nu afgelopen week toch zo'n 25 graden) dat de auto veel zuiniger loopt. Hij is dan ook natuurlijk veel sneller warm. Gisteren een rit van 62 kilometer gemaakt met een verbruik van 3,8 liter/100km gemiddeld, mooie score dus.
Onlangs ook een dashcam laten installeren voor veiligheid aangezien ik veel kilometers maak. Voor de rest zijn er weinig onderhoudskosten aan de auto, anders dan regulier onderhoud. Voor een Italiaanse auto wordt dat toch niet vaak verwacht. De Punto begint nu toch langzaamaan richting de 2 ton te lopen....
Oei
- 176.003 km
Nog steeds erg tevreden met de Punto. Ik woon nu voor een halfjaar in Spanje en dus wordt er weinig mee gereden. Wel is ondertussen helaas de stuurkolom vervangen (700€). Schijnt een typisch kwaaltje van de Punto te zijn. Ik hoop dat het hierbij blijft, want het is een dure grap. Verder hoop ik er nog lang plezier van te hebben, vanaf januari wordt hij weer volop gebruikt en komt er 1000km per week bij.
Alles prima
- 188.245 km
Nu weer 12.000 kilometer verder sinds de vorige review. Nog steeds erg tevreden voor een auto van 9 jaar oud. Onlangs normaal onderhoud gehad en de remblokken vervangen. De banden moeten binnenkort ook vervangen worden, maar dat gaat waarschijnlijk samen met een paar winterbanden wegens verhuizing naar Duitsland (tijdelijk).
Met het warme weer is hij erg zuinig, gemiddeld bij 100 in z'n 5 rond de 4 liter/100km. Een Punto is dus, mits goed onderhouden, een hele verstandige keuze!
Nog steeds tevreden
- 207.845 km
Inmiddels 20.000 km verder sinds de laatste review. Nog steeds ben ik erg tevreden over de auto die je krijgt voor je geld. Na een halfjaar wekelijks op en neer te rijden naar Frankfurt ben ik er nog nooit gebroken uitgekomen. Natuurlijk moet je niet proberen om mee te rijden met de Duitse orde op de linkerbaan (bij 160 is de gang er echt wel zo'n beetje uit), maar voor lange afstanden een prima auto.
In de tussentijd is de startmotor vervangen en is regulier onderhoud gepleegd. De kosten zijn nog steeds binnen de perken, al was de startmotor een kleine tegenslag van zo'n 200 euro. Er moeten binnenkort wel nieuwe zomerbanden onder, maar voorlopig rijd ik nog op de winterset. Tevens zit er een scheur in de voorruit, dus die moet ook nog eens aangepakt worden. Gelukkig zit hij niet in het gezichtsveld dus is het geen probleem voor de APK. Tevens is het geen schande na 200.000 km; de voorruit heeft al de nodige stenen te verduren gehad. Het olieverbruik is praktisch 0, wel moet ik af en toe de koelvloeistof bijvullen. Ik weet zeker dat ik hier nog voorlopig mee blijf doorrijden!
Bewogen tijd
- 219.455 km
Nog altijd een prima auto, maar wel een eigenaardig dingetje gehad. De auto schoot in noodloop boven de 2500 toeren wat na lang gezoek de stand van de vacuumpomp van de turbo bleek te zijn. De dealer heeft het niet kunnen vinden maar gelukkig ken ik een hoop techneuten. Heeft gelukkig ook niets gekost! Ondertussen is er wel een nieuwe set zomerbanden op gegaan. Ondertussen is het verbruik in de zomermaanden zo'n 1 op 21 met goed doorrijden geweest. Ik lach me rot bij de pomp!
Dag Punto
- 226.300 km
Na 3,5 jaar trouwe dienst is het tijd voor een nieuwe auto. Niet omdat de Punto het begeeft, maar omdat het mijns inziens tijd is voor wat meer auto om me heen. Toen ik 18 was maakte het me minder uit, maar nu is het wel fijn!
Om nog even de plussen en de minnen op te sommen:
Plussen
- de motor: heel soepel klein blokje, en heel goed te begrijpen waarom deze nog steeds geleverd wordt in nieuwe Punto's. Heeft veel koppel bij lage toeren en loopt heel mooi en rustig. Voelt vlot aan en het verbruik is zeer netjes bij normaal gebruik. (1 op 21 bij 120-130 op de snelweg)
- de stoelen: Zelfs voor lange mensen zit je in de Punto erg goed. Op de achterbank is het krap, maar voor 2 personen is de auto goed bemeten en bieden de stoelen veel steun. Ik heb nog nooit last gehad, ook niet na lange ritten.
- de kosten: in principe kost de Punto je bij normaal onderhoud heel weinig. Ja, er kan wat stuk gaan (Fiat he), maar het onderhoud zelf kost me weinig en de auto laat je nooit in de steek.
Minnen:
- de afwerking: Je mag het inderdaad verwachten, maar na 3,5 jaar ben je de beslagen ramen wel beu. Komt allemaal door de matige afdichting en een beetje vocht in je auto is niet heel raar.
- de wegligging: Hij houdt er nogal van om op 1 oor te gaan liggen zeg maar. Het is geen 2CV maar ook zeker geen BMW. Zou wat stabieler mogen liggen in bochten.
- de achterklep: niet alleen voelt de achterklep als een plaatje staal van een halve centimeter (is het ook), WAAROM heeft Fiat geen hendel in de achterklep? Met de sleutel klooien heb je nooit zin in.
Al met al heb ik een topauto gehad de afgelopen jaren en is er maar 1 waardige opvolger; een Punto uiteraard.
Daarover lees je in mijn volgende review!
Mvg
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.