Fiat Multipla 1.9 JTD Dynamic Plus (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Multipla 1.9 JTD Dynamic Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 202.000 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
Andere auto
- 203.500 km
Eerste indruk:
Je zit enorm hoog in de auto, en kijkt over personenauto’s heen. Mijn indruk is dan ook dat je duidelijk hoger zit dan vergelijkbare auto’s als zafira, kangoo, citroen picasso, etc.
Auto heeft erg veel ramen, goed zicht rondom. Stoel zit goed, gevoelsmatig door hoge zit dicht op het stuur.
Even wennen aan schakelen op dashboard. Ik hoor geen vreemde geluiden of kraakjes tot nu toe, auto lijkt goed in elkaar te zitten.
Auto rijd op snelweg heerlijk, kan het stuur los laten, mooi rechtuit. Als je hard door een bocht gaat schuif je over de stoel door het hoge zwaartepunt, maar de auto gaat er prima en best hard door, zoals ook al in test werd gezegd. Ik mis erg een cruise control, na 2 uur rijden, erg last van mijn been , en zelfs een poosje gas gegeven met linker been.
Nu 1200 km in gereden. Eerste verbruik gemiddeld na 1 tank leeg gereden te hebben, 1 op 17,8. Valt me alles mee. Heb natuurlijk extra zuinig geprobeerd te rijden, maar ook wel een stuk 140 gereden, en in de stad gereden.
Hoewel boordcomputer nog aangaf dat ik nog 150 km kon rijden heb ik toch 61 liter getankt. Officieel gaat er 62 liter in, maar dat zullen er dus wel meer zijn, vermoedelijk 65 liter. Dat betekent een actieradius van ongeveer 1150 kilometer.
Veel meer dan mijn corolla diesel waarvan de tank na ongeveer 800 kilometer echt leeg was.
Toen ik van Limburg weer thuis kwam, viel me ineens een bonkend geluid op bij achtervering.
Er lijkt iets niet goed. Komende dinsdag naar fiat garage.
Inmiddels al paar keer met gezin op pad geweest. De kinderen vechten om de middelste plek. Ook met elkaar erin nog voldoende ruimte.
Auto vind ik erg stil tot 120 km per uur, daarna wat meer windgeruis. Motorisch blijft de auto erg stil.
Diesel rijdt erg goed. Al met 60 in de 5e versnelling gaat prima.
Kofferbak is gemiddeld. Ik denk net zo groot ongeveer als mijn corolla E11 5 deurs HB uit 2001,zie review elders.
Ik ben nog niet aan het rommelen geweest met de stoelen die je dus nog een standje vooruit kan zetten en om kan klappen.
Verdere bijzonderheden:
• Spiegels kunnen elektrisch omgeklapt worden bij parkeren.
• Deurklinken gaan wat zwaar en lijken te blijven “plakken”als je ze omhoog doet.
• Airco werkt uitstekend.
• Eerste versnelling is wennen, je geeft snel teveel gas.
• Auto is korter dan de corolla.
• Remmen trillen wat als er hard en lang moet worden geremd.
• Cruise control na te hebben gegoogeld, lijkt niet als optie te zijn geleverd?? Wat nu?
• Er zit een half afgebouwde carkit in, misschien is deze nog op te lappen?
• Motor geeft leuke diesel roffel.
Lak/coating van raamspijlen laat los. nog even zien wat ik daar aan ga doen.
bonkende geluiden
- 207.000 km
Inmiddels alweer ruim 3000 kilometer gereden.
De plaatselijke fiatgarage kon weinig doen aan het bonkende geluid bij de achterwielen. Ze konden niet vinden wat de oorzaak was. Inmiddels worden deze geluiden steeds sterker en erg hinderlijk. Met de auto op vakantie geweest met belading, dan helemaal erg vervelend en lawaaiig. Iedereen kijkt als we langs rijden.
Verder dimlicht lamp vervangen, H7, pf, 13 euro bij de pomp...
Ik mis een knopje voorr verstelling van de koplampen, vermoedelijk eruit gesloopt, of naar binnen gedrukt.
Ik rijd nog steeds erg zuinig, tussen de 1 op 18 en 1 op 19.
Op vakantie de stoelen naar voren gezet, na even goed de instructie lezen, en het was zo geklaard. Daarna mooi ruime bagageruimte, waarin wandelwagen, tassen, en de rest goed kon worden meegenomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.