Fiat Croma 2.2 16v Corporate Premium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 2.2 16v Corporate Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
overstap van Mercedes naar de Fiat Croma
- 135.000 km
Na eerst 3 jaar een MB C180 compr van 2004 gereden te hebben zocht ik wat anders. De MB had toch behoorlijk wat reperatiekosten in het verschiet en daarom opzoek naar iets anders.
Ik zocht een auto met een hogere instap ivm de knie problemen van mijn vrouw en bij de MB moet je er echt uitkruipen. ( wel een heerlijke reisauto)
Diverse merken (mpv) proefgereden maar geen enkele kon ook maar in de buurt van de MB komen. Natuurlijk wel de betere merken maar die waren voor mij niet te betalen. Toen vond ik een Fiat Croma 2.2 5bak automaat. Ik dacht nog' Fiat Croma'? Ik had dat model zelde zien rijden en was dus behoorlijk nieuwschierig. Eerst allerlei testen en reviews gelezen over dit model en zelfs op de anwb wegenwacht site de revieuw gelezen wat zoal de meest voorkomende problemen waren van dit type auto en dat viel niet tegen.
Ik ben toen gaan proefrijden met deze Fiat en ik stond versteld van het comfort. Vering was een stuk soepeler als de MB en dan die ruimte. Wauw. Ik ben niet echt groot dus de stoelen zitten voor mij perfect, maar kan begrijpen dat langere personen wat moeite hebben met de wat kortere zitting. De automaat schakelt perfect en de motor was echt muisstil en doet op dat gebied niks onder voor de MB. Alleen het geluid wat van de achterbanden afkomt is wat hoger als bij de MB.
De radio geeft prima geluid alleen vind ik het helemaal niks. lastig te bedienen en het navigatie systeem is van 2008 en niet meer te updaten. Dus navigeren doe ik met me veel betere TomTom.
Ik las dat het verbruik nog al hoog was en ten opzichten van de MB is dat ook zo. Ik rij ongeveer 70% stad en 30% op de 80 of 130 km wegen. Ik rij nu gemiddeld volgens de computer 9.7 l per 100km. Op de snelweg bij 120km en de cruiscontrol erop haalt hij 7L per 100km. De MB was een stuk zuiniger maar dat was een handbak en geen automaat. Het sturen gaat lekker licht en met de juiste banden ligt hij behoorlijk koersvast op de weg. Bij harde wind voel je hem wat meer als de MB maar de Fiat is natuurlijk een stuk hoger. Het is zeker geen auto om lekker hard de bocht in te vliegen maar dat boeit me niet meer want die tijd heb ik achter me gelaten. Omdat ik niet al te groot ben (173cm) hebben de evt passagiers achterin een berg beenruimte. Ze kunnen met de benen over elkaar gaan zitten. De banken plat en er ontstaat een gigantische laadruimte. Jammer dat de vloer niet mooi glad loopt. De rechter voorstoel kan ook plat dus er passen 3 meter lange stukken in. Heerlijk is dat. Bij de MB was het telkens een aanhanger huren.
Kwa motor tot nu toe nog steeds geen probleem. Loopt prima, geen fout meldingen op dashbord. (opel vectra blok met distributie ketting) Na 10000km nog geen olie erbij moeten doen.
De auto gekocht voor 6200 euro zonder garantie en afleveringsbeurt. ( dat bewust gedaan omdat ik bij de MB bijna 700 euro afleveringskosten heb betaald en waaruit later bleek dat er geen vinger naaruit is gestoken.) (De MB niet bij een MB garage gekocht) Alle nota,s aanwezig en boekje netjes afgestempeld door Fiat. Ook NAP aanwezig. Nog geen piepje of kraakje en prima materialen in interieur.
Van de zomer een rit naar zuid Frankrijk en het voorjaar naar Zweden. Ik ben echt benieuwd.
Conclusie: Een super fijne auto voor weinig geld die niks onder doet voor de MB. In maart 2016 voor de apk en dan afwachten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.