Fiat Croma 2.2 16v Corporate Premium (2007)

autoreview

Fiat Croma 2.2 16v Corporate Premium (2007)

Signalement

UitvoeringCroma 2.2 16v Corporate Premium
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst38.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 21.000 km

Een Fiat.
Ik zal het eerlijk zeggen: tot voor kort liepen we de Fiat showroom niet eens binnen, omdat de auto’s ons onvoldoende been- en hoofdruimte bieden (gezin met drie personen langer dan 1.90m) en het matige kwaliteitsimago van Fiat. Hiervoor reed ik Toyota Avensis Verso: betrouwbaar en ruim. Maar Toyota blijkt onbetrouwbaar in continuïteit van MPV modellen en dus moesten we toch bij andere merken gaan kijken. Bovendien wilden we toch wel iets meer comfort zoals een automaat, middenconsole e.d.. De TV reclame van de Croma triggerde ons en we hebben de stoute schoenen aan getrokken en een proefrit gemaakt. Dat hebben we ook gedaan bij de Ford S-max, Kia Carens, Seat Altea XL, Mazda 5. Onze keuze is, zonder veel wikken en wegen, gevallen op de Fiat Croma omdat die voor ons een goed compromis blijkt: we moeten wat inleveren op MPV ruimte en instaphoogte (blijft voldoende over) in ruil voor een hoger uitrustingsniveau en beter rijgedrag voor rond 30 mille.

Kwaliteitsbeleving
Fiat heeft zichtbaar een kwaliteitsslag gemaakt. Afwerking is heel goed en voelt allemaal solide aan. Hoog uitrustingsniveau. Veel handige features.
Of de technische betrouwbaarheid ook goed is, zal de tijd ons leren. De eerste indrukken en diverse reviews stemmen ons positief.

Rijgedrag.
Het is een genot om in de Croma te rijden. Prima weg- en bochtgedrag. De 2.2 liter motor krijgt de auto vlot vooruit, hoewel ie geen sportaspiraties heeft
De standaard automaat in de Corporate Premium werkt zonder meer goed, hoewel ik denk dat er verfijndere zijn. Motor en aandrijflijn zijn stil, helemaal op kruissnelheid: banden en windgeruis voeren dan de boventoon.
De Croma is een echte reiswagen.
- Update bij 21000 km: Mening onveranderd positief. Je moet even wat gevoel krijgen voor de automaat: hoever gas intrappen op snelweg om beheerst terug te laten schakelen.


Uitrusting en bediening
De auto laat zich goed bedienen. Bedieningshandels goed binnen bereik. Lekker sportstuur met knoppen voor Connect Nav+. Contactsleutel zit op middenconsole à la Saab en dus geen sleutel tegen de rechter knieschijf zoals in de Seat Altea. Net zoals bij Zweedse auto’s doven de lichten als het contact uit is: handig!
Zitpositie is goed. Ik moet er wel bij zeggen dat we gekozen hebben voor de Premium, o.a. vanwege de kantelbare voorstoelen. Tijdens proefritten bleek dat voor mijn lengte toch erg fijn.
De Connect Nav+ (combinatie van auto infocenter/instelmenu, radio, GSM en navigatie) werkt goed, maar voor niet-techneuten lastig te doorgronden en bedienen. Als je de spaakbesturing commando’s leert en gebruikt, maakt dat het leven wat aangenamer. De bedieningshandleiding dat we erbij kregen was Engelstalig. En de Connect Nav+ luistert naar Nederlandstalige commando’s. Even gegoogle’d en NL handleiding gevonden.
Irritant is de beeldschermverlichting die dimt als de autoverlichting aan is: dus met licht aan overdag weinig zicht op het scherm of ‘s nachts juist te veel. Mijn Garmin navigatie op de motor schakelt over op dimstand aan de hand van zonsondergang tijden. Dat werkt veel beter.
De achterklep kan lekker ver open, dus je kunt goed bij de kofferbak komen. De laadruimte van de Premium heeft een dubbele bodem, die je in hoogte kunt instellen. In de hoge stand en achterbank plat ontstaat een redelijk vlakke laadvloer. Hoewel de laadruimte voor ons ruim voldoende is, heeft de gemiddelde MPV met verwijderde derde zitrij aanzienlijk meer ruimte.

Verbruik
Update na 21000 km: Benzineverbruik gebaseerd op gereden kilometers, getankte liters en 600 km op de snelweg blijkt 1 op 12 te zijn (airco ingeschakeld).

PROBLEMEN

  • 21.000 km

Problemen
- Trekhaak (door garage achteraf gemonteerd) contactdoos had geen spanning. Bleek los stekkertje.
- Update bij 21000 km: De carrosserie maakte van meet af aan een klikkend geluid, links achter in de auto alsof er iets los in de kofferbak licht dat heen en weer rolt en dat irriteert enorm. Probleem is na een half jaar zoeken en testen door Fiat opgelost. Het betrof een slechte puntlasnaad en is door carrosseriebedrijf in orde gemaakt. Is kennelijk geen typisch Fiat Croma probleem.

Update

  • 38.000 km

Auto (samen met mijn Punto 1.3 JTD) ingeruild op een Croma 1.9 JTD omdat ik geen twee auto's meer nodig had.
Al met al een comfortabele auto met voor een 2.2 automaat acceptabel verbruik (1:11-1:12)
Geen problemen met deze auto gehad sinds vorige review.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.