Fiat Croma 1.9 JTD 120 Business Connect (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 1.9 JTD 120 Business Connect |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 12 weken wachten kon ik op 14 oktober eindelijk in ontvangst nemen. De enige ervaring die ik had met de auto waren twee korte proefritjes. Nu kon ik dus echt gaan rijden.
Ik heb buiten de rijke standaarduitrusting van de Business Connect uitvoering nog de volgende opties besteld: 17’ velgen ipv 16’, CD-wisselaar, dakrails en ESP met ASR, MSR, HBA en Hill Holder.
Ik moet zeggen dat ik echt het idee heb dat ik nog een klasse hoger rijd dan de klasse waarin de Croma eigenlijk valt. Mijn vorige auto (VW Passat) ben ik dan ook snel vergeten.
Ik heb deze auto destijds gekozen op basis van ’het goede gevoel’ tijdens de proefrit, de rijke uitrusting en natuurlijk het uiterlijk. Je kan niet zeggen dat het een model is wat opgaat in de saaiheid van de massa.
Wat betreft kwaliteitsgevoel zit het helemaal goed. Alles zit gewoon goed en stevig in elkaar, op de goede plaats en ziet er mooi uit. Ik verwacht ook niet dat ik bang hoef te zijn voor eventuele rammeltjes in de toekomst.
Het Connect Nav+ systeem is helemaal super. Radio/CD-speler/CD-wisselaar (optie)/Telefoon/Navigatie in één. Daarbij komt nog dat het grootste gedeelte van de toepassingen van het Connect systeem met je stem aan is te sturen. Het systeem werkt namelijk op basis van spraak- en stemherkenning.
Rijden:
Het rijgedrag is voor mijn gevoel heel betrouwbaar, je zoeft als het ware over de weg. De bediening is verder allemaal eenvoudig, alleen voor alle mogelijkheden van het Connect systeem heb je wel een boekje nodig. De navigatie werkt in basis vrij intuitief. De gesproken commando’s zijn duidelijk en helder. Wat ik wel een beetje jammer vind is dat je niet de keuze hebt tussen verschillende stemmen.
Motor:
De 120pk Multijet voldoet voor mijn gevoel ruim voldoende ondanks het gewicht van de auto van bijna 1500 kg. Echt veel verschil merk je niet tussen de 120 en 150 pk. Je begint het pas wat te merken in de tussenaccelleraties op de snelweg. De 120pk is in ieder geval vlot en snel genoeg.
De 6 versnellingsbak heeft tot gevolg dat je bij een beetje vlot optrekken de eerste 3 versnellingen redelijk vlot moet schakelen. Vanaf zo’n 70 km/uur kun je al goed in de 5e versnelling rondtoeren.
Nadelen kan ik tot nog toe nog niet ontdekken.
De betrouwbaarheid beoordeel ik nu op 5 sterren. Niet omdat ik dat nu al kan bepalen, maar dat is wat ik verwacht.
We zijn 3 weekjes verder en de km-stand staat nu op 3000 km. Geen bijzonderheden, mijn hoge verwachtingen worden nog steeds beloond!
7 weken en 7000 km mijn mening blijft staan, echter.... 1 kritiekpuntje: er is weinig ruimte voorin om een beker of fles te plaatsen. Meestal zet ik het in de middenarmsteun in het koelkastje. Nadeel daarvan is dat je iedere keer dat klepje moet openen om wat drinken te pakken.
6 maanden en 23.000 km: Wat is er tot nu toe allemaal voorgevallen?
Voorruit vervangen, was gebarsten als gevolg van steenslag.
Rechtse mistlamp vervangen, ook kapot door steenslag.
Rechtse achterband vervangen, die was op de snelweg lekgereden, echter door de goede rijeigenschappen van de Croma kwam ik er laat achter en was de band dus niet meer te repareren. Gelukkig is de velg onbeschadigd gebleven.
Bovengenoemde gevallen zijn allemaal zaken die eenieder kan overkomen en losstaan van de kwaliteit van een auto.
Wat betreft rijeigenschappen blijf ik nog steeds bij mijn standpunt je merkt echter wel goed dat het een auto is met een hoger zwaartepunt. Gevolg is dat ie in snellere bochten wat meer ’rolt’. Ook heb ik nog niet één rammeltje kunnen ontdekken, dat vind ik na meer dan 20.000 km ook erg positief. Het bevestigt ook mijn gevoel wat ik eerder heb beschreven.
8 maanden en 32.000 km: Alles ok, geen veranderingen of problemen. Voor de sceptici, er is nog geen rammeltje te horen.
13,5 maanden en 53.500 km: Recirculatieklep van verwarming/airco is vervangen. Deze was kapot gegaan waardoor er een irritante roffel ontstond op willekeurige momenten. Koplampen worden binnenkort vervangen. Het ’glas’ (het is kunststof) heeft een soort van vlekken gekregen aan de binnenkant, terwijl er niets mee is gebeurd. Het valt niet echt op, maar toen ik het vertelde bij de dealer werden er meteen nieuwe geregeld. Verder rijdt de auto nog steeds even lekker en is er nog steeds sprake van ’Duitse’ kwaliteit.
Zo we zijn inmiddels meer dan 2 jaar verder (maandje of 25) en de 100.000km zijn gepasseerd! Wel een aantal problemen gehad het laatste jaar. Allereerst hebben ze de microfoon van mijn Connect systeem vervangen. Op een gegeven moment moest ik haast mijn longen uit mijn lijf roepen om mijzelf verstaanbaar te maken voor diegene die ik aan de telefoon had.
Daarnaast heb ik problemen gehad met het roetfilter. Zo rond de 78.000km ging op de snelweg plotseling het (gele) motorlampje branden en was zo’n beetje mijn hele vermogen weg (met veel moeite een max. snelheid van 130km/u). Die ochtend gelijk naar garage gebracht. Na onderzoek bleek dat het roetfilter niet goed regenereerde. Ze hebben het toen dmv een geforceerde regeneratie en een softwareupdate verholpen. Echter na een paar duizend kilometer weer hetzelfde probleem. Ik ben er toen wel achter gekomen dat wanneer gewoon doorreed (met bijna geen vermogen) het roetfilter na een kilometer of 100 weer gegenereerd was en ik mijn vermogen weer terugkreeg. Auto is echter wel terug naar de garage geweest om opnieuw een softwareupdate te krijgen en te regenereren. Na die tijd heb ik geen problemen meer gehad met het roetfilter. Tot zover (hopelijk) het roetfilter!
Eind september had ik de pech dat de dynamo het begaf. Ik heb die ochtend gelukkig net mijn eindbestemming kunnen halen. Het had geen kilometer verder moeten zijn in ieder geval. De Fiatgarage heeft er echter een week over gedaan om de conclusie te trekken dat er een nieuwe dynamo in moest. Terwijl ik het al zei op het moment dat het lampje ging branden!
De laatste tijd heb ik wel eens dat de auto niet reageerd op het moment dat ik met de afstandsbediening wil ontgrendelen. Of dat nou een electronicaprobleem is, of dat ik gewoon nieuwe batterijen in de afstandsbediening moet hebben weet ik nog niet. De knopjes op de afstandsbediening zijn echter wel ver versleten inmiddels. Oplossing in ieder geval, voor als je het meemaakt is als volgt: Open de auto met het sleuteltje wat je uit je afstandsbediening kan schuiven. Het slot zit onder de portierhendel van de bestuurder (zie je normaal gesproken dus niet zitten). Dan vervolgens het contact even aanzetten met je gewone sleutel. Vanaf dat moment reageert de auto weer op de sleutel. Naar aanleiding van het afgelopen jaar moet ik wel de betrouwbaarheid 1 ster bijstellen naar beneden.
Verder heb ik nog pech gehad. Eén of andere jojo heeft op een parkeerplaats geprobeerd zijn deur door die van mij heen te duwen. Nu heb ik dus in de bestuurdersdeur een aardige deuk zitten. De lak is nog heel gelukkig, dus bij de volgende beurt maar een afspraak maken voor reparatie.
Zo dat was 2007 ;-). Wat betreft het rijden in de Croma ben ik nog steeds tevreden. Het blijft een hele fijne auto om in te rijden.
PROBLEMEN
Voorruit vervangen, was gebarsten als gevolg van steenslag.
Rechtse mistlamp vervangen, ook kapot door steenslag.
Rechtse achterband vervangen, die was op de snelweg lekgereden, echter door de goede rijeigenschappen van de Croma kwam ik er laat achter en was de band dus niet meer te repareren. Gelukkig is de velg onbeschadigd gebleven.
Recirculatieklep van verwarming/airco is vervangen.
Koplampen vervangen ivm vlekvorming in het glas.
Microfoon Connect Nav+ systeem vervangen.
Roetfilterproblemen.
Dynamo vervangen.
Voorruit nogmaals vervangen, gebarsten als gevolg van steenslag.
Af en toe haperende afstandsbediening.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.