Fiat Croma 1.8 16v Business Connect (2007)

autoreview

Fiat Croma
Fiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat Croma - interieurFiat Croma - interieurFiat Croma - interieur

Signalement

UitvoeringCroma 1.8 16v Business Connect
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst109.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 139.000 km

Prima eerste ervaringen! Mijn keuze voor de Croma had, afgezien van catalogusprijs, met name te maken met de ruimte in het interieur i.c.m. het uitrustingsniveau. Verder is het door het geringe aantal verkopen een redelijk exclusieve auto in vergelijking met de Mondeo’s, Laguna’s en C5’s.

Het uiterlijk is niet goed en niet slecht, eerder volstrekt onopvallend. Zeker de voorkant had wat spannender gemogen. Wat mij betreft zit de meerwaarde aan de binnenkant. De stoelen zitten prima en alles zit logisch in elkaar. Niet logisch is de bediening van het connect-navigatiesysteem. Hoewel alles er op en aan zit is de bediening op het gebied van gebruiksvriendelijkheid niet meer van deze tijd. Evenmin dat het deels op het stuur en deels met de toetsen bediend kan/moet worden. Zelfs het starten van de CD in de wisselaar moet met de playtoets op het apparaat, terwijl er 11 toetsen op het stuur zitten.
Jammer is verder dat er geen bekerhouders zijn voor een flesje water oid.

Motorisch is de auto tot nu toe probleemloos geweest. De 1.8 heeft 140 pk maar gevoelsmatig zijn het er minder. Met name bij lage toeren gebeurt er niet veel. Snel wegrijden of snel inhalen zit er niet in. Bevorderd wel een rustige rijstijl en eerlijk gezegd mis ik het ook niet. Daarbij moet gezegd dat de motor tot 120 km/h mooi stil blijft. Daarboven komt een lichte brom die lijkt te suggereren dat de motor er wel hard aan moet trekken. Het is dan ook een redelijk zware auto. Minder fijn is het feit dat de auto bij lage file-snelheden nogal schokkerig wordt.

Tot nu toe toont de Croma zich een probleemloze fijne reiswagen. Geen piep- of kraakgeluid na 12.000 km en alles voelt solide in elkaar gezet. Eerlijk gezegd had ik me bij Fiat er wel op voorbereid dat er af en toe iets af zou vallen of breken.

Update 33.000
Tot nu toe geen problemen. Pas bij 30.000 kon er wat koelvloeistof en olie bij. Alles blijft verder werken zonder problemen. Nog steeds een fijne reisauto met veel binnenruimte. Met name tijdens de vakantie viel de significant grotere beenruimte achterin op in vergelijk met mijn eerdere auto. Motorisch zou ik soms wat meer vermogen of koppel wensen maar over het algemeen genoeg voor een gezonde rijstijl.

Update 43.000
Probleemloos rijden. Blijf het feit dat bij de 1.8 de trekkracht onderin ontbreekt toch wel missen. En een goede bekerhouder had er ook wel bijgemogen. Dan mag het ongebruikte zonnebrilbakje achterwege blijven. Verder valt op hoe anoniem het design is. Heb soms zelf moeite om te zien of iets een Croma is of een Seat oid. Misschien als Fiat voor een iets gewaagder ontwerp had gekozen dat de auto beter zou verkopen.

Update 54.000
Geen nieuws is ook nieuws. Geen echte problemen tot nu toe. Mijn cruise-control, die altijd aanstaat, weigert eens per maand. Aan en uit zetten en het werkt weer. Ook valt me al wat langer op dat de bekleding van het zitgedeelte van de bestuurdersstoel wat plooien begint te vertonen. Hij zit verder nog prima maar was ik bij eerdere auto’s (geen fiat’s) niet gewend.

Update 63.000
Ook de tweede beurt verliep zonder problemen. Het probleempje met de cruise-control zou software-matig verholpen zijn. Wat me wel elke winter tegenvalt is de beperkte capaciteit van de kachel. Het duurt erg lang voordat de kachel warm genoeg is om een bevroren voorruit te ontdooien of ontdooid te houden. Dat ben ik bij Zweedse auto’s wel anders gewend.

Update 109.000
beurt bij 90.000 bracht geen bijzonderheden aan het licht. Er zijn 2 banden vernieuwd maar verder alleen de reguliere zaken. Auto geeft nog geen krimp en is nog kraakvrij. Hij bevalt nog prima door zijn ruimte en comfort.

Update 139.000
bij 120.000 beurt zonder bijzonderheden, twee banden vervangen.

PROBLEMEN

  • 109.000 km

Geen.

update 33.000

Nog steeds geen.

update 43.000

nog steeds geen

update 54.000

geen

update 63.000

cruise-control valt af en toe weg.

update 109.000

geen

update 139.000

geen, nog geen pech onderweg of een tussentijds bezoek aan de garage gehad.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.