Fiat 500L TwinAir Turbo 105 Easy (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500L TwinAir Turbo 105 Easy |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 13.700 km |
500L TwinAir Turbo Easy
- 350 km
Na 4 jaar in een Fiat Idea en daarna 4 jaar in een Lancia Musa te hebben gereden was het weer tijd voor een nieuwe auto. Binnen het Fiat concern is de 500L de nieuwe B-segment MPV. En wat een leuke auto is het! Zoals velen reeds hebben gezegd ziet de auto er in het echt nog beter uit (en vooral groter) dan op de plaatjes.
We hebben gekozen voor de TwinAir motor omdat dit de sterkste motorisering is en op papier zuinig. Bovendien voor ons geen 25% maar 20% bijtelling. Al met al scheelt dat toch weer wat t.o.v. de Idea & Musa. We hebben de auto in oktober 2012 besteld en is begin maart 2013 afgeleverd. We hebben enkel gereden met de 1.4 16v motor en dus was het even afwachten hoe de TwinAir zou rijden. Het is even wennen, vooral het geluid is duidelijk anders dan een 4 cylinder motor. Het is echter een lekker grommetje. Op je gehoor schakelen betekend pas bij 4500 tpm schakel je op. Beter naar de schakelindicator kijken dus en leren van het Eco scherm. Bij optrekken maakt het wat meer geluid dan gewend, echter bij constante snelheid erg stil. De prestaties zijn in orde, beter dan de 1.4 16v motor die we gewend waren. We gaan zien hoe zuinig de motor in de praktijk gaat zijn.
De ruimte in de auto is verbazingwekkend. Je hebt een fenomenaal uitzicht op de voorstoelen. Je hebt geen dode hoek meer aan de voorzijde en dat is echt een verbetering t.o.v. de Idea/Musa. Daar zag je geregeld hele auto's over het hoofd. Achterin is de ruimte ook beter voor elkaar, vooral meer beenruimte. 3 volwassenen naast elkaar moet ook geen probleem zijn. Wij hebben gekozen voor het vaste panoramische dak. Erg leuk, en veel licht binnen. Het doek wat elektrisch dichtgeschoven kan worden neemt echter wel wat hoofdruimte weg op de achterbank. Voor de wat langere mens is dat wat minder prettig. De kofferruimte is meer dan voldoende.
De auto staat op 17" lichtmetalen wielen. Het comfort is echter dik in orde.
Nu valt er na 350 km over betrouwbaarheid en kosten nog niet zoveel te melden natuurlijk. Ik zal deze review zo af en toe bijwerken als er nieuws te melden is.
Eerste maanden zitten erop
- 13.700 km
Na 5 maanden sturen zitten we bijna op 14.000 kilometers. Tijd om weer een update te geven.
De auto bevalt ons erg goed, steeds beter eigenlijk. De Twinair motor is in het begin even wennen qua geluid. Het heeft een duidelijk eigen karakter. De motor is nu goed ingelopen en is soepeler te rijden. Het vermogen is meer dan voldoende, vanaf 1800 toeren is er veel koppel aanwezig en begint de turbo op de achtergrond mee te fluiten. Je kunt de auto daardoor met weinig toeren rijden. Doorhalen naar 5000 toeren doet hij echter ook heel graag. In de ECO stand heeft de auto duidelijk minder vermogen, eigenlijk goed vergelijkbaar met de 1.4 16V uit onze Musa. De stand levert eigenlijk enkel in de stad een lager verbruik op met veel optrekken en afremmen, op snelheid maakt het weinig tot niets uit. Is overigens wel goed te gebruiken die stand, rijdt iets ontspannender.
De boorcomputer geeft over 13700 km nu een verbruik van 1 liter op 13.5 km aan. Daar zitten veel snelwegkilometers bij. Veel gehoord commentaar is dat de twinair niet zo zuinig is als beloofd. Dat komt voornamelijk omdat je de auto sportief in de toeren kunt jagen. Bij 140 km p/u zit je ongeveer op 1 op 11, echter bij 80 km p/u is dat ongeveer 1 op 24. Indien je dus lange stukken rijdt met 80 a 90 km p/u rijdt je extreem zuinig met zo'n relatief grote auto. De laatste 3000 km hebben we gemiddeld 1 op 16 gereden.
De motor heeft om een half litertje olie gevraagd bij 7000 km, nu is het pijl stabiel. Ben benieuwd of dit zo blijft. De 1.4 16V luste namelijk wel een slokje.
We hebben een TomTom erbij gekocht, we hadden reeds een voorbereiding in het dashboard. Het bevalt erg goed. Het scherm zit precies op de juiste hoogte, geen gedoe meer met kabeltjes. De snelheid de TomTom is minder dan van Navigon op de Nokia L800. Echter de live HD traffic is geweldig, dit heeft ons al heel wat tijd bespaard met alternatieve routes. De TomTom is overigens niet connected met de auto zoals in andere Blue&Me systemen. Is ook niet nodig, voor die functies hebben we de UConnect radio.
De auto is even in de garage geweest. De achterremmen liepen iets aan bij achteruit rijden. Dit is naar wens opgelost door dealer Van der Maat.
We krijgen nog steeds heel veel positieve reacties op de auto. Door bekende maar ook door onbekende mensen. Erg leuk om te horen. Ben benieuwd of zich dat ook gaat vertalen in de verkoopcijfers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.