Fiat 500 TwinAir 85 SS Lounge (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 500 TwinAir 85 SS Lounge |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 27.000 km |
Introductie Fiat 500 twinair Dualogic
- 400 km
Aangezien de nieuwe Fiat 500 Twinair Dualogic er nog niet tussen staat even de Lounge versie gekozen voor dit eerste review.
Dit is dus wat Fiat noemt de "mannen" editie.
Met zwarten lichtmetalen velgen, mat chroom en een volledig zwart interieur (met matte dashboard afwerking) is het een stoer autootje geworden.
De Twinair motor heeft het helemaal naar zijn zin in de Fiat 500 en vooral de schakel flippers zorgen er voor dat je zeer relaxt in de auto zit. In de automaat stand kan je dus gewoon wel je eigen versnelling kiezen die je wilt.
Hiervoor heb ik de Ford KA gekocht en een jaar lang gereden. Ondanks dat ze uit de zelfde fabriek uit Polen komen toch echt totaal verschillende auto's. Natuurlijk heeft de KA de 1.2 4 cilinder en heeft de 500 de 2 cilinder. Maar vooral de belevenis is zeer anders. De 500 lijkt stiller en rustiger op de weg dan de KA.
Ook werkt het handsfree (blue and me) systeem erg prettig. Alle knoppen op het stuur en de USB stick in de middenconsol werkt heerlijk.
Over het verbruik en betrouwbaarheid en dergelijke kan ik natuurlijk nog niets zeggen. Maar ik verwacht wel dat dat goed gaat komen als ik naar de verbruiksmeter kijk tijdens het rijden.
Gekocht bij Autowinkel te Woerden(Fiat/Alfa dealer) en kan alleen zeggen dat er een erg prettige sfeer heerst en vooral aardig geholpen werd zonder verwachtingen.
Nog even een note voor het 500forum (na 3 mailtjes en twee verschillende aanmeldingen nog geen goedkeuring gehad) Dit werkt op zich natuurlijk niet zo handig als je wilt aanmelden op een handig forum over de Fiat 500.
Natuurlijk (net als bij de KA laat ik over een paar 1000 kmérs weer meer weten over de ervaringen met de 500).
Even een update na een 3500 km
- 3.480 km
Ik heb de Twinair nu zo'n 2 maanden en wat een heerlijke auto is het toch om te rijden.
En totaal andere beleving dan de KA.
Benzine verbruik is gewoon goed te noemen. Zonder veel moeite kan je een 1 op 20 in ECO goed halen. Zonder moeilijk te doen met het rijden. Maar een 1 op 12 is ook goed te doen door gewoon hard te rijden in de Twinair (*wat ook heel goed kan, met de heerlijke motor).
Dit zijn natuurlijk gewoon hele nette cijfers voor een benzine auto qua verbruik. Die naast zuinig ook nog heerlijk rijd.
Vooral het optrekken gaat prima evenals de snelheid op de snelweg. Vooral van 120 naar bijvoorbeeld 150 gaat sneller dan je zou verwachten bij de 2 cilinder.
Al met al een hele investering zo'n fiat 500, maar je gaat hem snel waarderen en volgens mij zou ik nu niet meer zonder willen.
En we hebben er alweer een 12.000km opzittten!
- 12.000 km
Zoals je kunt lezen maak ik redelijk wat KM'ers in de Fiat. (Meer dan ik had verwacht eigenlijk).
En ik moet zeggen dat het me nog steeds erg goed bevalt! Het optrekken en lopen van het motortje is nog steeds goed. Echter trilt deze nog wel meer dan ik zou willen. (vooral bij het optrekken van 80 naar 120 bijvoorbeeld in de vijfde versnelling.)
Wel is het weer prima gesteld met het verbruik, ik gebruik een net niet 1 op 18. gemiddeld over de 12.000gereden KM'ers.
Wat wel er vervelend is, is het feit dat het een eeuwigheid duurt voordat de TwinAir lekker warm word van binnen. Ik overdrijf niet als het met 0 graden buiten een 15 minuten duurt voordat het behagelijk is in het interieur. (Uit de Duitse ADAC test bleek zelfs een 20 minuten, maar dat was ook naar 23graden bij -10 graden buiten).
Of te wel, gewoon een sjaal om in de auto en die na 15 minuten afdoen en klaar is kees. (Nu even duimen dat de fiat dealer nog een Wintercheck muts voor me heeft)
Even een kleine update
- 18.000 km
Nu al een weer een 18.000km gereden in de TwinAir. En ik moet zeggen hij gaat nog steeds lekker, het torretje.
Verbruik in de winter is toch niet echt om over naar huis te schrijven, met een hoogtepunt van 1 liter op 15.6 km over een tank benzine. Maar er moet wel gezegd worden dat dat bereikt werd met 130+ op de snelweg voor een 100 KM lang plus relatief veel stadsverkeer.
De verwarming van de 500 is ook niet echt best te noemen, aangezien het toch echt vooral nu (0 graden) een 15 minuten duurt voordat het lekker warm in de auto is.
Ook moet mijn 500 binnenkort naar de garage voor de vliegroest behandeling. Aangezien er dus nu vliegroest op mijn lak aanwezig is. Gelukkig werd er niet moeilijk over gedaan door de Dealer in Woerden.
Natuurlijk laat ik hier weten wat er van gekomen is.
De Fiat 500 is ingeruild voor een Audi A1
- 27.000 km
Een heerlijk/ goedkoop/ leuk/ zuinig autootje om te rijden. Ik mis hem soms wel een beetje als ik eerlijk ben.
Echter qua ergonomie is het geen wonder, en als je een 2 uur + per dag in de auto zit is dat niet echt optimaal.
Ook schreeuwt de 500 (vooral de Abarth versies) voor de TCT bakken. De gerobotiseerde handbak is echt niet meer van deze tijd.
Mocht je het willen weten, mijn Audi A1 review heb ik er net op gezet :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.