Fiat 500 TwinAir 85 S (2013) #2

autoreview

Fiat 500
Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500

Signalement

Uitvoering500 TwinAir 85 S
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst13.500 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

500 katertje

  • 13.500 km

Na een hele poos wikken en wegen mijn saaie maar super betrouwbare Prius verlaten en dit keer een emotionele keuze gemaakt.
Een 500 S met alles er op en er aan. Flink in de extra uitrusting met leer, xenon licht, extra hifi systeem, parkeer sensoren, Fiat/TomTom navigatie enz.
Omdat ik al twintig jaar automaat rijd ook voor de Dualogic transmissie gekozen. Dan is er geen motorkeuze meer, altijd een TwinAir 85.

De auto is mooi afgewerkt, maakt op snelheid weinig lawaai en alle systemen werken keurig. Heel goed hifi geluid, prima telefoon integratie in Blue&Me, uitstekende TomTom live navigatie. Makkelijk te parkeren en een leuke blikvanger op de fraaie velgen.

Maar de tegenvaller zit in de aandrijving. Een heel sterk en typisch turbogeblazen tweecylindertje. Bij lage toerentallen niemand thuis en dat is met name vervelend omdat Fiat de robot gestuurde versnellingsbak al bij hele lage toerentallen naar de volgende versnelling laat gaan. In de eco stand zelfs bij absurd lage toerentallen. De motor maakt een sterk brommend geluid wat na een poosje gaat irriteren.

Het schakelen zelf verloopt behoorlijk traag waardoor het in de stad onaangenaam rijden is. Vooral van 1 naar 2 en van 2 naar 3 verloopt met een stevig inhouden. Bij hogere snelheden gaat het prima; dan trekt de auto uitstekend door en kan rijdt dan ook bij hoge snelheden heel stabiel en spoorvast.

Omdat ik veel in de stad rijdt heb ik vooral te maken gehad met het negatieve deel van deze motor transmissie combinatie. Voor deze auto heb ik verschillende automaten gereden en had ik er niet op gerekend dat Fiat dit nog niet onder de knie had.

Deze auto, die ik als een superleuk stadsautotje op het oog had, bleek in de praktijk een dorstige knorrige dwerg in het vooronder te hebben. Hij verbruikt namelijk wel 30-40% meer brandstof als in de folder. Geheel tegen mijn verwachtingen in was ik er snel op uitgekeken. Ik heb hem ingeruild na 14 maanden.
Toen ook nog de waardevermindering zeer groot bleek te zijn heb ik een punt achter dit Fiat avontuur gezet.



6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum