Fiat 500 TwinAir 85 S (2013)

autoreview

Fiat 500 TwinAir 85 S (2013)

Signalement

Uitvoering500 TwinAir 85 S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst33.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 2 weken

  • 1.158 km

Naast de 4 liter Cherokee hadden we ook nog een Fiat 500 1.2 voor de vrouw, als economisch tegenwicht, zeg maar... Deze was door ons gekocht in Italië en inmiddels 5 jaar en bijna 80.000 km oud.
Tijd voor iets nieuws! Bij de FIAT dealer stond een 500 cabrio in S uitvoering. Dat maakt de uitstraling net even sportiever en dus stoerder. Uitgerust met de 85pk TwinAir. Ik had liever de 1.4 gehad, maar die is niet meer leverbaar en bovendien was dit een mooie aanbieding omdat hij weliswaar wel nieuw was, maar reeds een aantal maanden op kenteken stond.
Tijd voor de eerste indrukken! De S uitvoering heeft sportievere stoelen die een stuk beter zitten als die van de andere uitvoeringen. De gesmede 16"inch wielen staan 'm goed en ook het Abarth stuur is dikker en ligt nòg lekkerder in de hand. De TwinAir is behoorlijk wennen; het koppelverloop is dat van een diesel. Verder is het nog steeds een strak sturende auto waar je blij van wordt.
Ons exemplaar heeft echter een aantal maanden stil gestaan op een steenkoude en harde tegelvloer; gevolg: platte kantjes op de banden. Na ruim 2 weken en 1000 km is er nog geen verbetering opgetreden en de 500 gaat dan ook deze week terug naar de dealer. Vandaar de comfortscore laag op dit moment.
Als de dealer het opgelost heeft, hebben we zelf nog het volgende ToDo lijstje:
- Upgrade van de audio
- Bezoekje aan Squadra Tuning
- RVS uitlaat op maat
Dat laatste omdat de S uitvoering verder uitstekende bumpers heeft en een "gewone" 500 uitlaat dus te kort is. Bovendien valt het nu teveel op dat het stukje chroom echt een sierstukje is. Bah! 50 stokslagen voor de Italiaan die dat op z'n geweten heeft.
Later dus meer.

Banden vervangen

  • 1.500 km

De platte kantjes op de banden trokken niet weg en de dealer heeft alle 4 de banden vervangen door een vers setje Bridgestone Potenza's. Auto is direct een stuk rustiger en weer een plezier om in te rijden.

Verbruik

  • 3.337 km

Ik ben bang dat de critici voor wat betreft het verbruik wel gelijk hebben; het lijkt echt onmogelijk om de fabrieksopgave te halen. Wij rijden in de eco stand en houden ons echt aan de schakelmomenten, maar zitten nog steeds 40% boven de fabrieksopgave.
Als ik de keuze had gehad, had ik waarschijnlijk gewoon weer voor de 1.2 FIRE motor gekozen; die is gewoon zuinig zonder als een ouwe l*l te moeten rijden. Met dank aan de milieu regels :-(

Verkocht!

  • 33.000 km

De 500C is ingeruild op een Alfa Mito. Waarom? De 500 is een leuke auto die probleemloos en economisch is. De fabrieksopgave van het verbruik zul je echter NOOIT ook maar kunnen benaderen. Na 8 jaar Fiat 500 wilden wij toch weer iets groters en ook de 2 cilinder begon een beetje tegen te staan. Persoonlijk vind ik de hoge zitpositie nogal irritant.

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.