Fiat 500 TwinAir 85 Plus (2011)

autoreview

Fiat 500 TwinAir 85 Plus (2011)
Fiat 500 TwinAir 85 Plus (2011)Fiat 500 TwinAir 85 Plus (2011)Fiat 500 TwinAir 85 Plus (2011)Fiat 500 TwinAir 85 Plus (2011)Fiat 500 TwinAir 85 Plus (2011)Fiat 500 TwinAir 85 Plus (2011)

Signalement

Uitvoering500 TwinAir 85 Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf34.500 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken Fiat 500 TwinAir 85 BLACK edition

  • 36.000 km

Na een flink aantal kilometers met mijn vorige auto ( Citroen C1 130.000 km ) gaan kijken en orienteren voor een andere auto. Nou ben ik zelf al jaren fan van de Fiat 500 dus deze stond dan ook hoog op mijn lijstje. Maar ik ben me eerst ook nog gaan orienteren op andere auto's. Een korte samenvatting:

Citroen C1 (nieuw): De Citroen die ik in heb geruild is me goed bevallen, dus vanzelfsprekend ben ik voor het nieuwe model gaan kijken. Wat me direct opviel was dat de nieuwe C1 nagenoeg hetzelfde rijdt als mijn huidige C1. Dat is positief en negatief. Het veercomfort, geluid, en leuke uiterlijk bevielen me erg. Jammer was dat ik erg weinig voor mijn inruil-C1 kreeg en dat juist bij Citroen. Ook vond ik de afwerking in het interieur niet het beste (voor a segment begrippen). Daarnaast kost het (veel) extra om de C1 zo te krijgen zoals ik hem wil, met airco, velgen en het mirror-link multimedia systeem. Ik ben met twijfel weg gegaan.

Smart Forfour: Ik vond dit gewoon een ontzettend leuke auto. Ik was er echter snel klaar mee. Hij rijdt lekker, maar het interieur is echt om te huilen voor de prijs die Smart er voor vraagt. Laat staan voor de opties die je nog mag aanvinken. Daarnaast is het concept van de motor in de kofferbak niet echt mijn ding en lukte het me maar niet om een goede positie achter het stuur te krijgen. Next..

Kia Picanto: Ik moet zeggen, dit is écht een fijne, nette auto. Ik vind hem er leuk, sportief en hip uit zien. Ook het interieur is mooi afgewerkt met zeer nette materialen. Kia straalt hun groei echt uit in deze auto. Ook het rijden beviel me. De stoelen zaten prettig, het schakelen gaat prettig, de auto ligt stabiel (zelfs een beetje sportief) op de weg en de algehele uitstraling beviel me. Er waren ook wat minpuntjes, de 1.0 3 cilinder is ontzettend lam en mak en de besturing is wellicht iets aan de lichte kant. Al met al, ging ik met een flinke twijfel de deur uit, de Kia heeft me écht aan het twijfelen gebracht.

Fiat 500: Tja.. De gekoesterde kleine italiaan. Nieuw onvoorstelbaar duur (ruim 16.500 euro). Maar jeetje wat een charme! Dus ik ben maar eens gaan kijken voor een mooie tweedehandse. Ik kwam na een paar weekjes zoeken en orienteren uit bij de Fiat 500 Twinair 85 BLACK edition terecht. Nét zijn 4de verjaardag gevierd en slechts 34500 op de teller. Hij was net zo duur als de nieuwe C1 en iets goedkoper dan de Smart. Heel eerlijk, ik was al verkocht voor ik hem had gezien, maar toen ik hem zag was ik daadwerkelijk om. De meerprijs van de 500 straalt er (wat mij betreft) van af. Nette leren bekleding, mooi dashboard met mooie materialen, stoere velgen etc. Ja! Dit moest hem worden, de Kia ( waar ik toch nog over twijfelde ) ten spijt.


Eerste ervaringen Fiat 500:

Na 3 weekjes kon ik dan eindelijk mijn Fiat 500 ophalen. Ik heb bewust gekozen voor TwinAir. Ik ben gecharmeerd van het geluid en de bijzondere techniek. Daarnaast is de TwinAir lekker krachtig met zijn 86 PK op slechts 905 KG. Ik heb ook nog gereden met een 1.2 FIRE motor, maar deze is met echt te sloom.
Na het overhandigen van mijn Citroen sleutels mocht ik met de Fiat weg. Wát een heerlijke bakkie! De 500 is stil, rijdt werkelijk heerlijk en ik zit er heerlijk in. Het verschil met de Citroen is heel erg groot. Ik heb overigens altijd met plezier in de Citroen gereden, maar het was duidelijk dat deze auto stukken anders in elkaar zit. Daarnaast was ik verliefd op de kleine italiaan en vind ik hem er prachtig uit zien.


Eerste 1500 kilometers:

Het valt me op dat er stiekem best wat mensen omkijken naar de 500. De uitvoering is dan ook best een bijzondere. De 500 is als BLACK edition compleet zwart met zwarte 16" velgen, getinte ruiten, matte handgrepen en "snorharen", lederen bekleding, zwarte hemelbekleding etc. Ik ben happy. In de eerste week mocht in meteen twee keer naar Brugge voor het werk. Tijdens deze ritten viel me op hoe stabiel de 500 op de snelweg lag, velen malen stabieler dan de Citroen. Ook het vermogen op de snelweg is heerlijk, je hoeft maar een beetje gas bij te geven en de auto versnelt met het grootste gemak. Zijwind, regen en langere afstanden zijn duidelijk geen probleem.
Het verbruik van de 500 is op de snelweg beter dan de Citroen en in de stad slechter dan de Citroen. Gemiddeld kom ik nu op 1:17.4 daar ik met de Citroen op gemiddeld 1:19.5 kwam. Ik vind het respectievelijke waardes. Natuurlijk is het een groot contrast met de fabrieksopgave, maarja.. Ik rijd nu ook een stuk pittiger!
Vanzelfsprekend nog geen problemen gehad met de 500, alles werkt perfect en de auto bevalt me goed!

Pluspunten:
- stabiele wegligging snelweg
- uiterlijk ( natuurlijk smaakgevoelig, maar persoonlijk vind ik dit echt een zeer mooie auto )
- afwerking
- rijcomfort wat betreft geluidsisolatie, interieur, stoelen, motorvermogen en zitpositie
- TwinAir motor!!! Ondanks wat gemengde reacties op de tweecilinder is dit écht een geweldig blok. Hij loopt soepel, veel kracht, leuk en speels geluid, stil en vrij van trillingen.
- kofferbak! De Citroen had een brievenbus, de 500 heeft een kofferbak die daadwerkelijk bruikbaar is.

Minpunten:
- ik moet wennen aan de stevige vering. Daar waar ik met hoge snelhedem drempels kon nemen met de Citroen, moet ik nu flink afremmen. Dit doet echter het bochtengedrag veel goeds!
- verder heb ik nu geen minpunten.....

Ik zal deze review regelmatig updaten en bijwerken!

Korte update

  • 37.000 km

Een korte update. De auto rijdt fantastisch en ben écht blij met de keuze die ik gemaakt heb. Ik merkte echter 1 ding. Tijdens het rijden over drempels hoorde ik in het vooronder een kraak/klap. Opzich niet heel hard, maar gezien de prijs en leeftijd van de auto wel storend. Terug gegaan naar de dealer en aangegeven wat het probleem is. Mijn garantie loopt via Renault Jansen in Helmond aangezien de auto daar gekocht is als occassion. Alle lof voor dit autobedrijf!! Samen met een monteur op pad geweest en het probleem vastgesteld. De stabilisatorstang moet vervangen worden. Hij is niet stuk, niet beschadigd, maar er zit wrijving op dat resultaat in geluid bij diep in en uitveren. Waarschijnlijk is dit gekomen doordat vorige eigenaar met hardere snelheden over drempels is gereden óf meermaals een stoepje heeft genomen bij het parkeren. De stabilisatorstang is vervangen en het geluid is weg. Netjes onder garantie en niets ernstigs.

Verdere ervaringen:

Ik krijg een steeds beter beeld van het verbruik van de TwinAir. Ik rij veel stad, gecombineerd met stukken snelweg. Ik rij nu ongeveer gemiddeld 1:17,9. Ik ben hier erg tevreden over aangezien ik de auto nooit in eco modus zet en ik verre van een langzame rijder ben. Heerlijk is het hoe makkelijk de motor oppakt bij gas geven, vooral op de snelweg, invoegen en inhaalacties. Daarnaast heb ik al een aantal keer mensen in een Golf, 3-serie, Megane etc te kakken gezet bij het stoplicht. Ze gaan dat prominent naast me staan en verwachten niet dat deze 500 stiekem best een rappe rakker is. Geniet daar wel van!

Wat ik lees over de langzaam op gang komende verwarming kan ik beamen. Het duurt bij koud weer inderdaad even voordat er aangenaam warme lucht het interieur binnen komt. De airco hierbij aanzetten werkt aanzienlijk.

De stoelen zitten heerlijk, bochtjes pakt hij met het grootste gemak, zijwind is geen enkel probleem, de motor is potent, het geluid is aandoenlijk etc etc. Nog steeds erg blij! Ik kan geen negatieve punten bedenken momenteel. Ik hou jullie op de hoogte.

Nieuwe foto's

  • 38.759 km

Vandaag tijdens het heerlijke lente weer de Fiat even goed onder handen genomen en een aantal nieuwe foto's gemaakt voor bij mijn review. Ik blijf het een schitterende auto vinden.

Verder geen bijzonderheden, rij heerlijk en probleemloos rond! Over een paar duizend kilometer zal ik weer een flinke update geven, dat is relevanter.

Update

  • 55.785 km

Zo, het is maar eens tijd voor een goede update. Inmiddels zijn we een aantal duizenden kilometers en een jaar verder. In de afgelopen periode ben ik met de 500 onder andere naar Polen (2x), Parijs en Luxemburg stad gereden. Daarnaast ben ik bijna wekelijk in Amsterdam te vinden (ik woon zelf in Eindhoven). Kortom: ik heb veel lange afstanden gereden, maar zeker ook veel kortere stukken.

Er zijn een aantal dingen het vermelden waard. Gezien het feit dat het een Twinair motor betreft is het zo dat deze motor langzaam warm wordt, vooral in stadsverkeer en bij temperaturen onder de 5 graden. Hierdoor is ook de verwarming langzaam op een aangename temperatuur. De airco aanzetten lijkt niet helemaal de oplossing. Ach, het is een kwestie van wennen en ik moet zeggen dat ik er mee kan leven. Als de auto eenmaal warm is dan gaat de kachel ook flink te keer en heb je binnen no-time het gevoel in een turks stoombad te zitten.

Het blijft me positief opvallen hoe stabiel de 500 zich gedraagt op de snelweg. De rit naar Polen is enkele reis 890 km en ik heb totaal niet het gevoel met een kleine auto onderweg te zijn (ook niet op de duitse autobahn). In Duitsland rijd ik met gemak kruissnelheden van 150 km/h en de auto geeft geen krimp en vertoond hierbij niet het zoekerige stuurgedrag wat sommige kleine auto's wel vertonen. Ook de stoelen geven een solide indruk, gezien ik na flink 8 uur rijden zonder problemen uit stap. Tja, het verbruik zakt bij snelheden van 150 km/h wel naar 1;14,5 maar goed... dat is dan ook echt mijn eigen keuze.

Over de motor ben ik nog steeds te spreken. Ik ben fan van de Twinair, de power, en vooral het geluid. Over het geluid gesproken: ik ben meermaals aangesproken door mensen op bijvoorbeeld de parkeerplaats met het feit dat ze denken dat er een gaatje in de uitlaat zit. Wanneer ik vervolgens uitleg dat het om een 2 cilinder turbo motor gaat, is er altijd ruimte voor een leuk gesprek. Ik ben van mening dat deze motor perfect bij de auto past en het juist dat stukje karakter geeft wat andere auto's af en toe missen. Het is bewonderingswaardig hoe Fiat het voor mekaar heeft gekregen om deze motor zo te ontwikkelen. Het verbruik blijft over het laatste half jaar rond de 1:16.5. Dit komt niet in de buurt van de fabrieksopgave, maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat de auto dan ook uitnodigt lekker gas te geven. Ik heb 2 tankbeurten geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden (gezien ik best een stevige rijder ben). In die twee tankbeurten heb ik de auto niet in eco stand gehad maar ben ik wel op de schakelindicator gaan schakelen en heb ik mijn best gedaan zo veel mogelijk gebruik te maken van het start-stop systeem. Ik kwam in de periode op een gemiddelde van 1:20,5! Het KAN dus wel, maar ik vind dat je dan rijplezier inlevert. Ook bijzonder om te melden: ik heb nog geen druppel olie verbruikt! Hulde!

Ik vind het model 500 nog steeds fris. Het blijft in mijn opzicht een onwijs mooie auto, zowel vanbinnen als vanbuiten. De leren bekleding is stevig en kras en slijtage vast en de gebruikte materialen in het interieur blijken degelijk in elkaar te zijn gezet. Ik heb geen enkele last van kleine piepjes en kraakjes.

Ik rijd nu bijna een jaar op all season banden van Goodyear, en ik kan dit alleen maar aanraden! Zowel in de zomer als in de winter geven de banden een zeer veilig gevoel. Vooral de laatste weken met sneeuw is goed te merken geweest dat ik veel grip had. Daarnaast heb ik niet het gevoel dat de banden meer slijten en dat de auto meer verbruikt..

Zijn er dan geen minpunten/verbeterpunten? Jawel, zo heeft het start-stop systeem er een handje van om bij de combinatie van lange afstanden en regen uit te schakelen. Er gaat een schok door de auto, gevolgd door een piep en een melding dat het start-stop systeem wordt uitgeschakeld. Wat dan werkt is de auto gewoon herstarten en er is niets aan de hand. Navraag bij Fiat leert dat dit een typisch 500 kwaaltje is en onschuldig. Het is en blijft natuurlijk een italiaan..
Het onderstel is heerlijk stevig, wat er zeker voor zorgt dat de 500 zo heerlijk in te zetten is voor langere afstanden. Nadeel hiervan is dat de vering iets te soepel is in combinatie met de nogal strenge demping. Hierdoor vergis je je nog wel eens in drempels, waardoor de 500 je meteen afstraft met een enorme bonk. Ik heb laatste een stuk gereden in de nieuwe 500 van mijn moeder (ook Twinair) en hier hebben ze dit duidelijk aangepakt. De auto is wat comfortabeler zonder hierbij meteen rijdynamiek in te leveren. Het geheel voelt hierdoor nog meer volwassen.

Helaas heb ik de pech gehad dat er 2(!) keer in een maand iemand tegen de achterbumper aan heeft gezeten.. zucht.. De bumper is nu dus al 2 keer compleet opnieuw over gespoten. Helaas pindakaas.

Verder is de auto compleet probleem vrij, op 1 kapotte koplamp na. Na het vervangen van de stabilisatorstang zijn ook de vreemde geluiden verdwenen en los van het soms wispelturige start-stop systeem heeft de 500 zich tot nu dus erg betrouwbaar gedragen. Horror verhalen over de Twinair kunnen (vind ik) bij deze meteen naar het land der fabels worden gestuurd. Ja, het is een duurdere auto dan de gemiddelde concurrent, maar hij bied in veel opzichten ook daadwerkelijk meer!

Over een tijdje weer een update!

Flink wat kilometers verder

  • 72.895 km

Het is al weer een tijd geleden dat ik een update heb geplaatst, dus ik vond het weer tijd. Inmiddels weer bijna 20.000 probleemloze kilometers verder. Ik heb wat veranderingen binnen het werk gekregen waardoor ik meer kilometers ben gaan rijden. Het zijn vooral snelwegkilometers. Nog steeds is het geen straf om veel met de Fiat te rijden, en ik blijf me verbazen over de stabiliteit op de snelweg.

Afgelopen maand zijn we wederom naar polen gereden. Ditmaal zijn we een stuk verder gereden: Krakau was de eindlocatie. Dat is dik 1300 kilometer rijden, wat totaal geen problemen opleverde. Wat ik sinds 4 maanden wel ben gaan doen is v-power tanken. Na de 3e tankbeurt viel me op dat de auto soepeler begon te lopen en dat het brandstofverbruik langzaam steeds beter werd. Ondertussen haal ik met gemak een gemiddelde van 1:18,5 ipv 1:16,5. Dat vind ik een behoorlijke vooruitgang... Bij Fiat staan ze hier overigens niet van te kijken, ze geven aan dat de TwinAir motor nu eenmaal beter reageerd op v-power benzine. Ik ben om, en ik vind het de meerprijs meer dan waard.

Zijn er dan helemaal geen punten tot klagen? Jawel hoor! Zo zijn ondertussen de eerste kleine rammeltjes ontstaat. Het is niet wereldschokkend en het zijn geen storende rammeltjes, maar af en toe vallen ze een beetje op. Daarnaast merk ik dat het weer kouder wordt, en ik irriteer me toch echt aan het feit dat de TwinAir zo veel tijd nodig heeft om warm te worden... dat is echt het nadeel van downsizing. Soms ben ik 20(!) minuten onderweg, wanneer er eindelijk wat warme lucht de auto in wordt geblazen. Dit kan echt beter.

Verder gedraagd de auto zich keurig en betrouwbaar. Sinds aanschaf zelfs nog nooit de olie hoeven bijvullen, wat ik écht benoemenswaardig vind. Ook de leren bekleding ziet er nog uit alsof dit een nieuwe auto is, dat heb ik bij veel duurdere auto’s wel eens anders gezien, zeker omdat ik veel in en uit stap.

Overigens ben ik langzaam aan het orienteren naar een andere auto. Niet omdat de Fiat me niet bevalt, maar meer gezien het feit dat ik af en toe toch wat ruimte mis, met name op de achterbank. Op het lijstje van opvolgers staan op dit moment de Audi A1, Mini 5deurs, Mercedes A-klasse en Alfa Romeo Giulietta. Wanneer ik serieuzer wordt met de aanschaf van een andere auto zal ik dat natuurlijk toevoegen aan deze review!

De ton voorbij

  • 100.808 km

Door een aanstaande verhuizing van Eindhoven naar Haarlem was ik genoodzaakt een nieuwe baan te zoeken in de omgeving van mijn nieuwe woonplek. In Amsterdam een passende baan gevonden, wat resulteert in iedere dag op en neer. Met de 500, jawel! Dat is overigens geen straf, de airco heeft zich in de warme zomer meer dan bewezen en gelukkig kan ik meestal buiten de spits rijden.

Vorige maand heeft de auto zijn beurt weer gehad. Hier zijn wederom geen bijzonderheden uit gekomen. Enkel twee nieuwe bandjes, maargoed dat is iets wat er altijd bij zal horen. Overigens meer dan 50000 km gedaan met de Goodyear Vector 4 season banden, dus dat vind ik super. Nu zijn er Vredestein Quatrac 4 season banden onder gekomen. Deze bevallen me beter, met name op nat wegdek. De aanschaf van een nieuwe auto is overigens op een laag pitje komen te staan gezien de aanschaf en verbouwing van de nieuwe woning. Tja, prioriteiten.

Het wordt bijna saai, maar ik kan helaas niets bijzonders melden... de auto loopt keurig zijn kilometers en tot nu toe heeft de auto zich geheel probleemloos gedragen... Al die horror verhalen over de 2 cil. TwinAir mogen nu toch wel naar het kerkhof.

Ook complimenten naar de afwerking van het interieur. Er is werkelijk geen slijtplek te vinden op de leren bekleding en alles ziet er nog fris uit. Nu ben ik zuinig, maar stoelen slijten toch nog wel eens sneller dan gewenst.

Op naar de volgende duizenden kilometers!

En toen was het klaar

  • 112.000 km

Afgelopen week helaas zeer veel pech gehad. Mijn werktelefoon heeft om onduidelijke reden kortsluiting gehad met een in brand vliegende accu tot gevolg. Op dat moment reed ik over de snelweg en lag de telefoon in het dashboardkastje. Dit met alle gevolgen van dien, waardoor de auto Total loss is.

Met pijn in het hart afscheid moeten nemen van de auto. Op dit moment een andere auto aangeschaft. Een Fiat Punto TwinAir uit 2013 met 50000 km op de teller. Review hiervan zal volgen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.