Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)

autoreview

Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)
Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)

Signalement

Uitvoering500 TwinAir 80 Easy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf73.700 km
KM-stand laatst88.200 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi, mooi & mooi!

  • 73.700 km

Eindelijk is het er van gekomen en ben ik in bezit van mijn-droomauto-voor-alledag....: de Fiat 500! Wat een prachtige wagentje - vormgeven kunnen die Italianen wel! De mijne is een TwinAir 80 van 2015. De TwinAir met 900 cm3 tweecilinder turbomotor wordt vaker omschreven als "love it or hate it" met de aantekening dat ie rumoerig, trillerig en wat ongeciviliseerd zou zijn en vooral als stadsautootje zou zijn bedoeld. Wellicht dat dat gold voor de eerste bouwjaren, maar de mijne uit 2015 vind ik een oase van rust!
Het is maar wat je gewend bent - na vele jaren met een vooral op de snelweg lawaaierige, eerste model Renault Twingo, heb ik nu af en toe het idee in een Mercedes S-klasse te rijden!;) Zelfs bij 140 km/u is de Fiat 500 TwinAir heerlijk stil - en dat met een tweecilinder waarvan beiden zuigers tegelijkertijd hun slag naar beneden maken.

Dit krachtbronnetje is namelijk een mooi staaltje techniek met z'n bijzondere inlaatsysteem. De vier inlaatkleppen worden namelijk niet (direct) door de nokkenas geopend, maar via een elektro-hydraulisch systeem ("Multi-air" techniek) die afhankelijk van de belasting de inlaatkleppen korter of langer en een of twee maal laat openen gedurende de inlaatslag. Als gevolg daarvan kan het verbruik gereduceerd worden op momenten dat er weinig van de krachtbron wordt gevraagd. Al schijnt, afgaande op de reviews hier op de site - de officiële 1 op 29,4 buiten de bebouwde kom toch echt schromelijk overdreven te zijn. We zullen zien - als ik tegen de 1 op 20 haal met voornamelijk snelweg kilometers vind ik het al heel mooi.

Want ondertussen trekt het blokje toch flink op als het moet. Helemaal onderin lijkt er even een turbogaatje te zijn, maar dan gaat ie er van door! Een maximaal koppel van 145 Nm is voor een 900 kg lichte auto is ook aardig wat. Daarbij laat ik wel de ECO modus uit, hij is dan wel zuiniger, maar wat als je onverwachts ergens snel moet invoegen?
Wellicht omdat ik zo lang in een lawaaierige (maar verder fijne) Twingo heb gereden zonder toerenteller, lukt het me prima om op tijd op gehoor te schakelen, al lijkt ie wel vaak veel minder toeren te maken dan in werkelijkheid - dus die toerenteller is toch wel erg handig. Overigens ook een hele mooie toerenteller, die zijn schaal binnen die van de snelheidsmeter heeft. Het ziet er een beetje druk uit, maar ook hier weer: wat een vormgeving! Sowieso ziet het interieur er al net zo mooi retro uit als de buitenkant.

Al met al kan ik nauwelijks minpunten opnoemen van deze Fiat 500. Het lichtje van de airco is moeilijk te zien, het was handiger geweest als op het boordschermpje "AIRCO" zou oplichten. Verder vind ik hem een beetje vaag afleesbare oliepeilstok hebben - ik wist eerst niet hoe ik het moest aflezen, erg he.... Het schakelen gaat wat hakerig en gaat niet zo smeuig als bij de Twingo, maar is wel acceptabel. De vering is ook wat stugger dan bij de Renault, maar daar is prima mee te leven.
Verder zit er een standaard Fiat-radio/cd speler in die blijkbaar geen AUX ingang heeft voor een USB stick. Ik heb het instructieboekje door geplozen, en hoewel je in de sigarettenaansteker een adapter kan steken met vervolgens daar de USB stick in, is er geen mogelijkheid om op de speler een externe ingang te kiezen, daarvoor zou ik volgens het boekje de Blue&Me versie moeten hebben. Gelukkig had ik mijn stapel gebrande cd's van jaren terug bewaard, hoezo retro?;) Mocht overigens iemand weten hoe ik dat alsnog kan oplossen, dan hoor ik het graag!*
* Inmiddels opgelost met FM-transmitter

Tegenover deze paar minpuntjes, staat veel goeds: de fantastische vormgeving uiteraard, de soepele en vlotte motor, de uitstekende remmen, de prima wegligging en handelbaarheid, de hoge zit, de prima bediening van knoppen en hendels, de lekkere stoelen etc. etc. Komende week ga ik er voor het eerst mee naar mijn werk en waar ik normaal om 6.15 uur in de vroege ochtend licht humeurig tegen de werkdag aanhikkend naar mijn auto slof, zit ik me nu al te verheugen om straks in mijn nieuwe beauty op pad te mogen!
Ook leuk zijn alle technische snufjes (hill-assist, stop-and-start systeem, automatisch oplichtende meters in bijvoorbeeld een donker stukje bos etc. etc.) - ik ben duidelijk niet zo veel luxe gewend;)

Het is natuurlijk even afwachten hoe betrouwbaar en degelijk de Fiat is - ik heb natuurlijk ook de "horror" verhalen gelezen over uitvallende lichten, boven een draadboom lekkende airco, het kwetsbare inlaatsysteem (altijd op tijd met 0W30 olie verversen en peil op niveau houden!) en niet te starten auto's, maar afgaande op de reviews hier op de AutoWeek site lijken de meeste eigenaren toch goede ervaringen te hebben met de 500 TwinAir. Qua onderdeelprijzen schijnt Fiat in ieder geval gunstig te zijn.

(Olie) verbruik

  • 75.700 km

Ik heb wel schik met de Fiat 500. Wat een mooi wagentje is het toch! Tot in detail perfect vormgegeven.
Er waren echter wel een paar dingen waar ik aan moest wennen en die bij mijn vorige auto, de Renault Twingo, beter waren. Het schakelen bijvoorbeeld, als je rustig schakelt gaat dat best wel lekker met een klikje, maar echt snel schakelen lukt niet zo goed.
Verder was de Twingo qua vering wel wat comfortabeler op een slechte weg. Daar staat tegenover dat je met de Fiat echt hard door de bocht kan - wat een wegligging en wat een strak stuurgedrag!
Het Deux-Cheveaux geluid bij optrekken was ook nog wel eens wennen, maar ik vind het nu wel grappig. Opmerkelijk hoe de Fiat daarin twee gezichten heeft, want op de snelweg hoor je alleen zachtjes een donker sonoor motorgeluid... Ik heb ooit in een Rolls Royce Silver Shadow van 1971 gereden, daar hoorde je ook alleen ver weg een beschaafd motorgeluid. Daar kan ik het het beste mee vergelijken - amazing, want we hebben het hier "maar" over een Fiatje!;)
Opmerkelijk is ook hoe weinig je op de motor kunt afremmen, met twee cilinders minder dan gebruikelijk heb je duidelijk minder interne draaiweerstand.
Wat dan wel weer enigzins irritant is, is dat het knipperlicht al uit gaat als je maar even een tikkie terug stuurt bij naderen van een rotonde of kruising.

De Fiat is lekker zuinig, met dagelijks vooral snelweg kilometers haal ik 1 op 19 à 20. Maar bij lange na niet het door de fabrikant opgegeven verbruik van 1 op 26,3 gemiddeld. Dat is gewoon onmogelijk want aan de hand van de tripcomputer zie ik dat hij bij 100 km/u constant 1 op 22 loopt!
Maar die opgegeven verbruikscijfers zijn de laatste, zeg 15 jaar, theoretische waarden die bijna altijd veel te hoog zijn en alleen bereikt worden daar allerlei gemanupileer met de auto op de rollenbank (afplakken naden, banden tot ver boven normale waarden oppompen onderdelen verwijderen om gewicht te besparen, extreem langzaam accelereren etc.).

Dan dat andere verbruik.....onlangs kwam ik er namelijk tot mijn schrik achter dat mijn nieuwe 500tje toch best wel een sluk olie lust. Omgerekend kwam ik tot een olieverbruik van 1 op 4200km. Niet alarmerend veel, maar gezien km-stand en leeftijd toch wel veel. Nou weet ik afgaande op de reviews dat deze turbo-tweecilinders wel wat kunnen verbruiken, maar ik ben er natuurlijk wel mee naar de garage gegaan waar ik hem had gekocht - ik heb immers de Fiat gekocht met een halfjaar Bovag garantie.
Helaas beroepten zij zich op de (in het instructieboekje aangegeven) door de fabrikant nog toegestane limiet van 1 liter op 2500 km.... Ik snap het ook wel, de garage staat natuurlijk niet bepaald te springen om het blok open te moeten maken om te kijken of bijvoorbeeld de klepseals lekken.
Denk overigens niet dat deze garage niet coulant zou zijn en de garantie in de wind slaat: bij aflevering begin juni hebben ze bijvoorbeeld de (roestige) schijfremmen voor met blokken vervangen.
Terugkomend op het olieverbruik: wellicht dat het verbruik van tijdelijke aard is, ik lees op internet dat dit soms voor een tijdje kan optreden (door andere additieven) als bij de oliewissel een ander merk is gebruikt, ook als de specificaties (synthetisch 0W30) verder hetzelfde zijn.
Om dat de motor zo mooi rond loopt en de auto uitstekend optrekt lijkt me slijtage onwaarschijnlijk, maar je weet natuurlijk nooit hoe een vorige eigenaar ermee omgesprongen is. Wij autofielen hier op dit forum houden natuurlijk nauwgezet alle levenssappen in de gaten, maar daar buiten loopt ook nog een hele meute volk rond dat in de waan leeft dat bij moderne auto's tussen de beurten door nooit hoeft te worden bijgevuld;).

Topsnelheid uitgeprobeerd

  • 75.800 km

Ik kon het niet laten, vandaag even de topsnelheid uitgeprobeerd. In Duitsland natuurlijk, vanaf Arnhem waar ik woon rij ik er zo heen, terwijl de afstand groot genoeg is om de motor eerst rustig op temperatuur te rijden. Na de grenspost heb ik snelheden verkent die ik normaal niet rijdt, de Fiat acceleert vlot naar de 160 (echte kilometers aan de hand van de Tom-Tom). Daarna gaat het wat minder snel maar ik kwam toch nog wel tot maar liefst 170 km/u (snelheidsmeter staat dan rond de 180 en de toerenteller op 4600 t/min.). Met wat geduld en als de verkeerssituatie toelaat is iets meer ook nog wel mogelijk lijkt me. Ondertussen ligt de Fiat strak op de weg en blijft ook bij deze snelheid erg stil - ongeloofelijk! Ik heb de muziek maar uitgezet om te luisteren naar de afwezigheid van geluid, er is door Fiat duidelijk niet bezuinigd op isolatie, top!
Naast het geluidsniveau was ik ook benieuwd naar het actuele verbruik bij deze snelheid: 1 op 5!;)

Geen olieverbruik meer!

  • 77.600 km

Het oliepeil is, nadat ik over de eerste 1700 km 0,4 liter verbruik had gemeten, de opvolgende 2200 km niet meer verder gedaald! Oef, daar ben ik blij mee....
Dan zal het toch een tijdelijk proces zijn geweest. Waarschijnlijk heeft er eerst een ander merk in gezeten, en dan kunnen de additieven van het nieuwe merk hier de oorzaak van zijn.
Overigens is het peil nog best lastig af te lezen. Bruine olie op een bruine peilstok, rare jongens die Italianen!;)
Waar je ook rekening mee moet houden, is dat de peilstok nogal uit het midden zit. Staat je Fiat 500 wat schuin, dan kan het werkelijke peil wel tot 0,3 liter meer of minder zijn.

Toch weer wat olieverbruik

  • 81.000 km

Vreemd genoeg verbruikt m'n 500tje inmiddels toch weer wat olie en heb ik moeten bijvullen. Ik vermoed dat nu met de lagere temperaturen 's ochtends, tijdens het warmdraaien er wel wat olie wordt verbruikt. Want hoewel je zou verwachten dat zo'n klein blokje snel op temperatuur komt, duurt het toch behoorlijk lang voor de meter voor koelvloeistof in het midden staat en er een redelijke portie warmte uit de kachel komt.
Overigens komt daarmee het olieverbruik sinds aanschaf in juni op een prima waarde van 1 liter op bijna 10.000 km. Nu maar even wat vaker in de gaten houden komende winter.
Gelijk ook maar extra olie besteld, maar dat was nog wel even zoeken. Het moet vol-synthetisch 0W30 zijn met extra specificaties ACEA C2 en Fiat 9.55535-GS1. Bij veel auto's zal het niet zo precies komen (gewoon bijvoorbeeld 10W40 zonder verdere kenmerken), maar naar het schijnt zijn deze blokjes door hun inlaatmodule gevoelig voor verkeerde olie, dus ik neem liever geen risico!

Grote beurt

  • 88.200 km

Na zo'n 15.000 km was het tijd voor een grote beurt + (een wat naar voren gehaalde) APK. Over die 15.000 km's is het olieverbruik uiteindelijk heel netjes gebleven: ca. 1,25 liter - dus niet zo veel als dat ik in het begin vreesde.
Mijn 500tje is tot nu toe betrouwbaar gebleken, afgezien van een enkele keer optredende storing van het stop-startsysteem (dat dan tijdelijk niet werkt) en het onregelmatig lopen - zeg maar op 1,5 cilinder - na de start in de vrieskou. Soms wil ie dan ook nog wel afslaan, maar als je een beetje het gas erop houdt, is het euvel zo voorbij .
Bij de beurt zelf is nog de remvloeistof vervangen en er is airco-service uitgevoerd, maar dit was meer preventief omdat de monteur werkelijk nergens een indicatie kon vinden - het onderhoudsboekje is bij vorige garages niet ingevuld en onder de motorkap waren hierover ook geen stickers te vinden.

In ieder geval is het goede koop geweest en heb ik echt schik met het autootje. Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het schakelen - een jaartje geleden vond ik dat wat hakerig, maar je moet er aan wennen en er gevoel voor krijgen. Gewoon rustig bewegen en dan laat ie zich met zo'n lekker klikje inleggen. Echt - eigenlijk schakelt ie heel goed!
De waarschuwing die bij de lezersreacties hieronder staat - dat de koppeling (er schijnt een terugroepactie voor te zijn geweest) op een te dun vliegwiel is gemonteerd waardoor deze kan krom trekken bij te zware belasting, met als gevolg schade aan de ingaande as van de versnellingsbak - is in ieder geval niet van toepassing op mijn 500tje. Hij schakelt echt wel licht en soepel, maar het advies om niet te vroeg op te schakelen houd ik wel aan. Als je bijvoorbeeld bij 2000 t/min in de 5 te veel gas geeft voel je echt wel flinke trillingen ontstaan die ik nu vermijd wetende dat dit niet goed is voor de aandrijflijn.

Er is wat mij betreft eigenlijk maar weinig aan te merken op de Fiat 500 TwinAir80: naast de stugge vering en de wat korte 1e versnelling, zijn dat een aantal eigenaardigheden: zo wordt het interieur niet verwarmd als je de verwarming op stand ruiten instelt (meestal gaat er wel iets warmte naar je handen). Wel vervelend als je ijskoude handen hebt nadat je hebt moeten krabben, de gecombineerde stand ruiten/naar voeten helpt hier ook niet echt tegen.
Verder moet je vaak ruitenwisservloeistof bijvullen doordat het reservoir ervan zo klein is, schakelt de richtingaanwijzer zichzelf al snel uit als je maar even terugstuurt bij benaderen van een bocht, is de oliepeilstok zo geplaatst dat als de auto maar een beetje schuin staat al een flinke afwijking moet incalculeren en het is in de zomer bij aanzetten van de airco het oplichtende lichtje maar moeilijk af te lezen.

Maar genoeg gezeurd....wat een leuk autootje is dit toch!: Erg laag geluidsniveau, als de turbo inkomt heb je verrassend snelle tussenacceleraties, hij stuurt strak en en heeft een geweldige wegligging. En ik heb goed vergelijkingsmateriaal: ik rijd namelijk ook nog een Mazda MX-5 NA (zie review https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mazda-mx-5-16i-1992-6/) - en die staan er om bekend als een kart door de bocht te gaan. Wel - met de Fiat 500 kan ik tot mijn verbazing haast net zo snel een afslag van een snelweg nemen!
Verder kun je er prima met vier volwassenen in zitten op lekkere stoelen, heb je goed zicht rondom, het verbruik is laag, de remmen zijn krachtig etc. etc. en last but not least....is blijft natuurlijk een plaatje om te zien!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.