Fiat 500 1.3 Multijet 16v Pop (2008)

autoreview

Fiat 500
Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500

Signalement

Uitvoering500 1.3 Multijet 16v Pop
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf45 km
KM-stand laatst111.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na de eerste week

  • 1.306 km

Ik heb mijn 500 nu ongeveer 1 week (1.3 JTD POP met als extra airco en blue and me).

Ontwerp:
Het ontwerp van zowel in- als exterieur vind ik prachtig. Op beide krijg ik dan ook erg veel positieve reacties. Beroepsmatig heb ik veel de maken met ergonomie en mens-machine interactie en dat is bij deze fiat zo ver ik nu kan inschatten best goed voor elkaar. Alles zit op een voor mij vrij logische plaats en is over het algemeen goed bereikbaar/afleesbaar.

Techniek:
Technisch gezien nog weinig te klagen. Op een wat stoterige koude start op dag twee na een heerlijk motortje en een fijne schakeling. Nog geen merkbaar olieverbruik en verder een nette 1 op 23 (wel veel snelweg). Geen rammeltjes of trillinkjes, lijkt allemaal goed in elkaar te steken. Wel voelen een aantal zaken wat licht plastic aan (stuurstengels, brandstof dop) maar over de duurzaamheid is nu nog niks te zeggen. Blue and me werkt als een zonnetje, maar schijnt aan de andere kant van de lijn wel wat blikkerig te klinken.

Na ruim twee maanden

  • 8.040 km

Inmiddels zitten er al weer 8000km op die tot nog toe bijna geheel probleemloos zijn verlopen. Ik had eigenlijk gerekend op wat kleine ongemakjes maar die zijn vooralsnog uitgebleven. Dit geeft in elk geval aan dat ze in de fabriek hun werk netjes doen en dat de kwaliteitscontrole ok is. Er is wel een probleemje met Blue and Me, de microfoon gaat meeresoneren bij hogere snelheden (boven de 100). Op dat moment is er geen geprek meer te voeren. Op diverse fora ben ik dit probleem tegen gekomen (kwaliteit eerste lichting microfoons slecht en gebrek aan isolatie) maar het schijnt eenvoudig te verhelpen te zijn.
Qua verbruik blijk ik ongeveer uit te komen op 1 op 21. Dit zijn vooral snelwegkilometers maar wel op de A12 tussen Utrecht en Den Haag dus er zitten ook heel wat file-kilometers bij. Ik had eigenlijk gehoopt op een nog iets beter verbruik. Dit is ook wel haalbaar maar dan moet je erg op je rijstijl letten en eigenlijk niet boven de 100 rijden. De eigen verbruiksmeter is iets te enthousiast, deze geeft 1 op 23 aan maar met bijhouden van de kilometerstand en tankbonnetjes gedurende 2000 kilometer kwam ik dus wel wat lager uit.
Vooralsnog ook tijdens de inrijperiode geen zichtbaar olieverbruik. Qua rijervaring ben ik nog steeds erg tevreden. Prima motor die er best goed aan trekt. De auto is af en toe wat stuiterig maar dat is gezien het formaat natuurlijk wel te verwachten. Ook moet je verkeersdrempels ook echt rustig nemen anders zit je met je hoofd tegen het dak. Op hogere snelheden vind ik het wel luidruchtig in het interieur (vanaf 100km) boven de 130 begin je ook wel te merken dat deze auto niet echt is gemaakt om over de snelweg te racen (veel lawaai, ligt niet heel stabiel op de weg, stuiterig, losjes sturend). Maar dit is tegelijkertijd ook wel weer een voordeel. Je hebt al snel de ervaring van snelheid zodat de boetes wel binnen de perkern blijven.
Kortom, technisch eigenlijk heel tevreden maar wat mij vooral in de auto aantrok, zijn ontwerp van binnen en buiten blijft me gewoon enorm aanspreken. Ik ben elke ochtend nog blij als ik de 500 zie staan in de garage en er een ritje mee mag gaan maken. En dat is natuurlijk een ijzersterke plus!

Een jaar later, nog steeds tevreden.

  • 34.000 km

Het is inmiddels ruim een jaar en 26000km geleden sinds de laatste review. Ik rij nog steeds dagelijks met veel plezier met mijn 500 en heb niet heel veel nieuws te melden maar ik denk dat het juist zinvol is ook dat af en toe te melden. Als je heel tevreden bent is geen nieuws goed nieuws.

Verbruik
Het verbruik stabiliseert zich rond de 1 op 21, ik rij hierbij ongeveer 2/3 van de tijd op de snelweg en 1/3 in de stad. Het olieverbruik is nihil, na 15.000km een klein scheutje erbij.

Onderhoud
Er hebben zich geen noemenswaardige technische problemen voor gedaan. Rond de 23.000km is wel de olie en het oliefilter vervangen (waarschuwingslampje slechte oliekwaliteit) terwijl de eerste beurt pas gepland is rond de 30.000km. Dit schijnt echter wel vaker voor te komen. Bij de eerste beurt zijn verder geen zaken naar boven gekomen. Wel heb ik (onder garantie) de microfoon van de carkit laten vervangen want deze gaf erg veel ruis bij hogere snelheden. De nieuwe functioneert prima en ik ben nu bij alle snelheden goed te verstaan.

Rij-eigenschappen
Op zich niet slecht voor een auto van dit formaat. Hier en daar wat stuiterig en in lange doordraaiers van de snelweg wil hij bij een onregelmatig wegdek wel eens een stapje opzij zetten. Ik ben recent verhuisd naar een wijk met bijzonder veel stevige snelheidsdrempels. De 500 wordt vaak gezien als een goed stadsauto'tje maar drempels moeten echt met hele lage snelheid genomen worden. Wat betreft de aandrijving heb ik geen klachten, de 1.3 trekt er lekker aan en de bak schakelt goed. Anderen die in de auto rijden hebben we eens problemen met het plotselinge aangrijppunt van de koppeling maar hier is goed aan te wennen.

Kortom, technisch tevreden en ook na een jaar nog helemaal weg van het uiterlijk!

Het afscheid

  • 111.200 km

De tijd om afscheid te nemen is gekomen. Ik stap over naar een lease auto met wat meer ruimte (Citroen DS5) na vele plezierige kilometers in de Fiat 500. Op een nieuwe accu na heb ik geen technische problemen gehad en heeft de Fiat altijd naar behoren gefunctioneerd. Wat mij betreft een mooie prestatie bij ruim 100.000 km.

Pluspunten:

Uiterlijk.
Na al die tijd vind ik het nog steeds een leuk karretje om te zien zowel van binnen als van buiten. E.e.a. ziet er ook nog steeds netjes uit, op enige verkleuring en slijtage van de stoelbekleding na.

Verbruik. Een nette 1 op 22 als je rustig aan doet, bij regelmatig flink doorrijden op de snelweg (rond 130) loopt het verbruik wel vrij snel op tot gemiddeld (1 op 19,5). Ik rijd ongeveer 75% snelweg en 25% in de stad.

Motor. De 1.3 jtd is naar mijn mening een prima krachtbron die de 500 van voldoende pit voorziet (vooral op de tussensprint). De MRB is door de dieseltax natuurlijk wel fors dus je moet wel je kilometers maken wil dit een optie zijn.

Minpunten:
Wegligging en demping. Toch wel een van de minpunten van de 500. Drempels in de stad moeten storend rustig genomen worden en bij slechter wegdek is de Fiat toch wel erg stuiterig. Bij oneffenheden in doordraaiers en afritten op de snelweg kan je wel eens verrast worden doordat de auto even uit koers raakt. Er is prima mee te leven maar wel een punt waar je je naar verloop van tijd wel eens wat aan kan storen.

Ruimte. Wellicht nogal triviaal in dit geval maar meer dan twee personen vervoeren is alleen voor kleine stukjes te doen. Ook wat betreft het meenemen van bagage is het snel afgelopen. Enerzijds iets waar je in dit geval voor kiest maar tegelijkertijd wel een aspect waar je bij langer gebruik gewoon af en toe tegenaan zal lopen.

Kortom, het ware mooie jaren en km's die ik met veel plezier in de 500 heb doorgebracht maar iets meer comfort op lange ritten is ook wel weer iets om naar uit te kijken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.