AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat 500 1.2 Start&Stop Sport (2010)

autoreview

Fiat 500 1.2 Start&Stop Sport (2010)

Signalement

Uitvoering500 1.2 Start&Stop Sport
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst7.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 1.000 km

We hebben de auto inmiddels een week in ons bezit en al een paar aardige ritten gemaakt. Voor diegenen die 1.000 km te weinig vinden voor een review stel ik voor niet verder te lezen.

Gedurende de eerste week hebben we dus veel gereden (1.000 km) maar dat is niet representatief. Het is namelijk altijd leuk om met de nieuwe auto te rijden en we hebben dus iedere gelegenheid aangegrepen om een stukje te rijden. Vanaf heden zal er, gezien het feit dat hij zo ongeveer is ingereden, niet meer zoveel in de nieuwe 500 worden gereden. Mijn vrouw rijdt op jaarbasis zo'n 8.000 km.

De overweging
Mijn vrouw en ik reden beiden een 1 serie. Mijn 1 serie rijden we inmiddels ook prive waarmee de "noodzaak" voor 2 middenklassers weg is. Het moest dus een andere auto worden met de volgende specs:
* zuinig
* groen label//zo weinig mogelijk uitstoot
* weinig afschrijving
* leuk (fun)model
* weinig operationele kosten
* 5 sterren voor veiligheid
Voor mijn vrouw was er maar 1 optie: de Fiat500
We hebben beiden geen ervaring met Fiat, laat staan de 500 maar de uitstraling won het direct. Daarnaast voldoet de Fiat500 natuurlijk aan alle andere criteria.
Met wat research, o.a. op Autoweek.nl, was de kogel snel door de kerk. Dit moest hem worden. Een 500 1.2 Dualogic Sport. Als accesoires parkeersensoren achter, Blue&Me Navigatie en stootstrips. De kleur werd Pasodoble Red.

De eerste kilometers
Zelf rijd ik nog BMW (zie andere review) en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dan ook wat kritischer te zijn. Oordeel zelf.

Uiterlijk
Geweldig leuke auto om te zien. Hoog fun gehalte, vriendelijk en zeker in de kleur rood, ook nog prettig opvallend. Het sportpakket maken hem qua looks sportiever. Het pakket bevat velgen, zwart getinte ramen achter, spoiler voor het exterieur.
De afwerking is prima en merkbaar degelijk. Toch sluiten bijv. de achterlichten niet overal even goed aan op de carrosserie (maar dan moet je wel goed kijken). De motorkap is bijzonder klein en dichtvallen gaat met een ouderwetse harde klap. De achterbak is klein maar groot genoeg voor de nodige boodschappen. Omdat de klep zo schuin naar beneden loopt heb je weinig hoogte in je achterbak.

Interieur
Voor het interieur doet de sport-uitvoering sportstoelen, Blue&Me, Airco en een sportstuur. Tevens is de bekleding specifiek voor de sport. De materialen van dashboard en deuren betreffen veelal keihard plastic. De stoelen zijn zacht maar toch stevig. Verder zijn er vele grappig functionele details zoals een uitneembare asbak (soort bekertje) en een telefoonhouder die in een bekerhouder geplaatst wordt.
De deuren zijn verder stevig en solide. Opvallend zelfs voor deze auto. De afwerking verder is prima hoewel vele schroeven in het zicht zitten en sommige knopjes een beetje scheef zitten (minimaal). Het is dan ook een budget auto waarbij je merkt dat de uitstraling belangrijker is dan de kwaliteit van het interieur.
Handigheidjes zijn toch wel de in delen neerklapbare achterbank en vooral het Blue&Me systeem wat erg makkelijk is.
De zit is verder goed (fijne stoelen) en het dak ligt zeker hoog genoeg voor langere mensen. Achterin twee, laat staan drie, volwassen plaatsen is misschien wel mogelijk maar toch op zijn minst niet comfortabel.

Het rijden
De auto rijdt, waar die voor bedoeld is, prima. Wij gebruiken de auto vooral voor korte afstanden waarbij we nauwelijks snelweg rijden. Het schakelen (dualogic) is echt wennen. De auto houdt wat makkelijk in bij het automatisch doorschakelen maar daar kun je wat op anticiperen waarmee dit minder opvallend gebeuren. De auto is overigens geen PK monster en dat is merkbaar. Op snelheid komen kan redelijk goed maar dat is minder gunstig voor het verbruik. Rij je met normale snelheid dan doe je erg lang over 0-100.
Waar de auto in de stad of op 80-km wegen erg fijn te rijden is, is hij op de snelweg rumoerig. Voor een paar km niet zo spannend maar heb je een lange rit dan kan dat wat gaan irriteren.

Concluderend, wat zijn de +-en:
* looks
* zuinig (rijdt 1 op 17 nu)
* sportstoelen
* Blue&Me (Nav)
* Operationele kosten (obv indicatie). Eerste beurt pas over 3,5 jaar (30.000 km)

Wat zijn mindere punten:
* ruimte achter (weet je op voorhand)
* keihard plastic materialen (idem)
* geen klep voor het dashboardkastje

Al met al zijn wij zeer tevreden over deze aankoop en zullen de review met regelmaat updaten

Enkele meldingen

  • 1.700 km

We zijn nu 3 maanden en 1700 km verder. Met name vanwege het goede weer wordt er weinig met de auto gereden. Niettemin bevalt hij nog goed.
Enkele bijzonderheden zijn ons wel overkomen:
1) doordat we door een emmer witsel zijn gereden (deze lag dus in een plas over de weg) zijn alle wielkasten wit en zitten er overal op de lak witte druppels. Het ergste is eraf, maar zeker nog niet alles.
2) melding voor airbag en start/stop systeem. Voor beide zaken komt er met regelmaat een melding dat het systeem het nietdoet. In eerste instantie weten we dat aan een te lege accu (veel korte ritten en weinig rijden) maar zeker bij een defecte airbag lijkt dat dus niet het geval te zijn.
Het is opmerkelijk dat met 3 maanden en zo weinig km deze meldingen zich voordoen maar we kunnen natuurlijk bij de garage terecht onder garantie.

Bij de garage

  • 2.250 km

Enige weken geleden kwam de melding "defecte airbag" naar voren. De melding was er niet altijd maar wel met regelmaat. Ook de start/stop werkte niet altijd.
De melding blijkt toch wat serieuzer. De gordijnairbag is echt defect waarmee het hele airbagsysteem niet werkt. Er is een onderdeel besteld door de dealer in Italie (!) en we rijden nu 4-5 dagen in een leenauto. Hopelijk voorlopig het laatste probleem.

voor de criticasters onder ons: met 2250 km zijn we 16 weken verder. Naar schatting komen we uit op 7500 km op jaarbasis.

PS de betrouwbaarheid aangepst naar voldoende gezien de ernst van dit probleem.

En weer naar de garage voor hetzelfde probleem

  • 3.245 km

Nog maar een maandje later heeft mijn vrouw toch nog een kleine 1000 km gereden. Helaas blijkt de melding uit het vorige verslag "de airbag is defect" zich nog steeds met regelmaat voor te doen. We zullen dus weer terugmoeten naar de garage.

Met zo weinig kilometers toch alweer naar de garage moeten is een tegenvaller. Temeer daar men de vorige keer al aangaf het probleem met het vervangen van een onderdeel opgelost te hebben.

upate 6/9/2010
De auto is nu ruim 3 weken in de garage. Naast de eerder vervangen gordijnairbag is nu ook de bedrading vervangen. Het probleem is nog niet opgelost waarmee nog 1 optie openstaat en dat is vervangen van de airbagcomputer. Deze staat in de planning.

update 17/9/2010
het zit niet mee. De airbagcomputer is inmiddels 2x getracht te vervangen maar die valt dan niet in te leren op de bodycomputer. Waarmee de huidige stand van zaken is (na 5 weken garage) dat de bodycomputer vervangen moet worden en daarna de airbagcomputer ingeleerd moet worden.
Over de dealer tot op dit punt zeker nog content. We hebben een leenauto en we worden regelmatig geupdate van informatie. Als alles mee zit is de auto na 6 weken (over 1 week vanaf heden) dan toch weer klaar.
Helaas moet ik dan toch constateren het vertrouwen in een veilige auto voor vrouw- en zoonlief steeds meer te verliezen.........

Op en neer naar de garage

  • 3.500 km

Na bijna 7 weken in de garage te hebben gestaand hebben we onze Fiat 500 op kunnen halen. Het probleem moet zijn opgelost.
Vervangen zijn volgens de garage:
* gordijnairbag
* bedrading airbag
* airbagcomputer (module) diverse malen
* hoofdcomputer
Voor de garage een vervelend probleem natuurlijk. Gelukkig waren we mobiel met een FIAT500 byDiesel (in benzine uitvoering). Ook leuk natuurlijk.
Eigenlijk begint het ervaring opdoen helemaal opnieuw. Door het vervangen van de hoofdcomputer was alles gereset (buiten de totale km stand waarvan ik overigens denk dat die handmatig is ingevoerd). Verbruikscijfer staat nu op 9,1/100km maar dat is absoluut niet correct.
Voor het inleveren bij de garage werd bij 80% korte stadsritten, een verbruik van 1 op 16 genoteerd.
We zullen updates blijven verzorgen, alleen niet om de paar honderd kilometer :)

Update 3/10/2010
Helaas, de melding "Airbag defect" is weer terug. De auto wordt vandaag weer omgeruild door een leenauto en wij gaan in overleg met de directie van de dealer en FIAT Nederland voor een definitieve oplossing

Update 9/10/2010
De auto staat inmiddels bijna een week weer in de garage. De laatste conclusie is het vervangen van de kilometerteller.
FIAT Nederland en de dealer doen hun best en zijn ermee bezig. Voor mijn gevoel op basis van "trial and error". Zelf geloof ik absoluut niet de de km teller de boosdoener is, maar goed, niet geschoten is altijd mis.
Na de vervanging (dinsdag of woensdag a.s.) zal de auto op zijn minst nog enkele dagen in de garage verblijven voor tests. Dat wordt dus bijna 3 maanden garage voor een auto van dan 7 maanden oud.

Update 25/10/2010
We hebben bericht gehad van de garage. Er is een los contact gevonden en dit is herstelt. De auto heeft wederom enige tijd in duurtest gestaan en komende week kunnen we hem ophalen omdat de fout zich niet meer voor heeft gedaan. We zijn benieuwd.

Houdt zich goed

  • 5.800 km

Na de opstartproblemen van hiervoor kunnen we zeggen dat de auto zich goed houdt.
In 3 maanden alsnog zo'n 2.500 km gereden is nog steeds niet enorm veel. Het verbruik staat nu op 1 op 15, ondanks de korte ritten.
Verder geen bijzonderheden kunnen we (gelukkig) zeggen.

Eerst beurt

  • 7.800 km

De auto houdt zich nog steeds goed en hij bevalt ook nog goed. We hebben geen problemen meer ondervonden met de airbags. We zijn 3000 km verder in een klein halfjaar en dat is natuurlijk ook niet veel. Wel is het tijd voor de eerste beurt. Dat betreft overigens alleen olie verversen.
Problemen nu: start/stop werkt meestal niet (oorzaak onduidelijk maar lijkt op te lege accu). Daarnaast is er een ruitesproeier die niet goed werkt; er is een schroefje uitgevallen.
Het zijn gelukkig maar kleine dingen en met 7.800 km in 15 maanden hebben we natuurlijk ook al meer dan genoeg ellende gehad.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren