Fiat 500 1.2 Start&Stop Sport (2009)

autoreview

Fiat 500 1.2 S&S Sport (2009)

Signalement

Uitvoering500 1.2 S&S Sport
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst23.000 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een super leuk rugzakje...

  • 5.500 km

Introductie:

Toen de remake in 2007 verscheen, hadden we al een voorliefde voor dit model. Vanwege onze nog vrij nieuwe 107, was de 500 (nog) geen optie. Begin van dit jaar de 500 maar eens echt van dichtbij gaan bekijken.. Vrij snel daarna een proefrit gemaakt in een 1.2 Dualogic. We waren beide positief verrast na de proefrit. April dit jaar hebben we de handtekening onder de order gezet..

Eind juni konden we de auto ophalen. Daar stond de bestelde 500: de 1.2 Sport Dualogic in de kleur Funk White. Wat staat die kleur de auto waanzinnig goed. Als extra hebben we de 16 inch Lounge 2 velgen erbij genomen. In onze ogen is de auto dan echt af.


De eerste indruk:

We rijden nu bijna 3 maanden in de 500 en kunnen na 5500 km een eerste visie op deze auto geven.
Het is natuurlijk heel leuk dat deze auto een vrij hoge aaibaarheid heeft, maar het gaat in eerste lijn toch altijd om de auto qua rij eigenschappen, comfort, etc. Ondanks dat dit model alweer 2 jaar op de markt is, krijgen we heel veel positieve reacties op het rugzakje. Er zijn zoveel mensen die hem/haar leuk vinden. Daarbij zie je de 500 nog relatief weinig en ben je dus redelijk uniek.
De 500 heeft al een aardige beproeving achter de rug in het jonge bestaan. Door omstandigheden hebben we de 500 mee op reis moeten nemen naar de Cotes d'Azur, om precies te zijn Cannes. We hebben best even getwijfeld of dit verstandig zou zijn. Familieleden boden spontaan hun grotere (en krachtigere) auto aan, maar dat hebben we toch afgeslagen. We hebben de reis met de 500 aanvaard..


Ervaringen naar de Cotes d'Azur:

Het grootste deel van de 5500 kilometers zijn dus afgelegd op onze recente vakantie naar Frankrijk. Hoe is de ervaring?
In ogenschouw genomen dat je met een 69 pk sterke 500 op pad bent die met 2 personen en de nodige bagage ruim de 1000 kg te boven gaat, is het goed bevallen. Natuurlijk schakelt de auto bij flinke stijgingen in de Ardennen en diverse stukken in Frankrijk terug naar de 4e versnelling en moet er behoorlijk aan trekken, onplezierig wordt het nooit. De 500 valt dan wel wat terug in snelheid, maar vrachtwagens en caravans steek je nog goed voorbij. Op het vlakke(re) deel van de Autoroute kom je gewoon mee met het overige verkeer en kun je relatief relaxed de 130 kmh aanhouden. De sportstoelen zitten verrassend goed en je kunt het er uren achter elkaar op uithouden. Het sportstuur ligt daarbij prettig in de hand en de verdikkingen zijn prima geschikt voor muis en duim. Dat je daarbij diverse functies vanaf het stuur kan bedienen is ook erg plezierig.

De standaard aanwezige audio voldoet prima en geeft een mooi vol geluid. Op twee USB stickjes hadden we een ruime muziek collectie gezet, dus geen gerommel meer met CD's. Nadeel is dat de afzonderlijke mappen niet worden herkend of kunnen worden opgeroepen. Je moet dus door de gehele collectie scrollen. Soms wil de mediaplayer ook niet herstarten. Zaken die we nog met de dealer op zullen nemen.

De airco hield onze hoofden koel tijdens de soms behoorlijk warme dagen in Frankrijk en is zeker van voldoende capaciteit. Op de snelweg merk je bij gasgeven dan wel dat er een aantal pk's moeten worden afgestaan t.b.v. de airco.

De rij eigenschappen zijn heel behoorlijk voor zo'n kleine auto. Natuurlijk dragen de 16 inch velgen met 195 banden daar aan bij, maar je voelt je heel prettig in deze auto. Gevoelsmatig begeef je je in een model uit een hogere klasse. De auto verwerkt oneffenheden gewoon goed, al moet je voor drempels echt in de ankers. Deze moet je rustig nemen, anders kom je los uit je stoel.. Onderstuur is bij te snel genomen bochten aanwezig en de auto beweegt zich dan voorzichtig naar de buitenkant.

De afwerking als geheel is (tot op heden) goed te noemen. Er is geen kraak of ander vreemd geluid hoorbaar en het dashboard lijkt degelijk in elkaar te steken. Alleen de klik als je de airco aanzet, komt wat blikkerig over. Ook het sluiten van het portier geeft een mooi vol dof geluid. Geen blikkerig gekrijs dus.

De Dualogic bak bevalt ook goed. Ten eerste ligt de pook goed onder handbereik. Prima dat deze zo dicht bij je staat. In de normale stand voel je de bak wel schakelen, maar als je relaxed versnelt moet je echt opletten om het bewust te voelen. Indien je de bak in de E stand plaatst (met een simpele druk op de knop) schakelt de bak sneller op om brandstof te besparen. Dan voel je de bak bnadrukkelijker schakelen en gaat dit wat schokkerig. Reden voor ons om feitelijk altijd in de normale stand te rijden.
In heuvel/bergachtig gebied schakel ik over naar manuele bediening. De bak 'denkt' namelijk na en schakelt soms te vroeg op (bij berg op) waardoor met te weinig toeren teveel power moet worden geleverd en soms te laat terug (bij berg af) waardoor de auto teveel wegloopt en er te weinig op de motor kan worden geremd. We zouden onder normale gebruiksomstandigheden niet meer zonder deze Dualogic willen, want het rijden gaat uitermate relaxed!

Het verbruik hebben we ook gemeten over de gehele periode. Het overall gebruik ligt momenteel 1:16. In Frankrijk was dat 1:15. Gezien de forse banden (195 breedte) en de vlotte rijstijl zijn we niet ontevreden over dit verbruik. Echt goed is het niet, gezien het beloofde gemiddelde van 1:21. Maar die cijfers zijn behoorlijk optimistisch.

Het comfort staat bij deze kleine dus op een ruim voldoende hoog niveau. Er dringt niet teveel geluid door in het interieur en de genoemde audio verhoogt het plezier aan boord. Ondanks de korte wielbasis van 2.30 meter, wordt de auto niet echt springerig. Wel is de koets natuurlijk wat beweeglijker dan een grotere auto. Voorin zit je prima. Voldoende ruimte en overzicht. Achterin is alleen voor niet al te grote kinderen. Volwassenen hebben er echt niet veel te zoeken, tenzij het kort is. Je zit al vrij snel tegen de dakrand.

Ergonomisch lijkt alles goed doordacht te zijn. De genoemde Dualogic pook ligt prima onder handbereik. Ook de knoppen voor de raambediening (in middenconsole) zijn zeer gemakkelijk bereikbaar. De knoppen aan het stuur voor Bleu en Me (werkt trouwens prima over de speakers en goed verstaanbaar), menu, volumeregeling en zoekfunctie, zijn goed bedienbaar. Daarnaast hebben we de navigatie voor op het dashboard gekocht. Deze werkt met een SD kaart. Op zich werkt dit prima en je hebt geen zuigvlekken meer op het raam en losse kabels. Je klikt deze simpelweg in het dashboard en je kunt aan de slag. Nadeel is de wachttijd, zijnde de schijnbaar bewust beoogde veikgheidstekst. Erg irritant, want je staat minimaal 30 seconden te wachten. Wegrijden kan wel, maar dan kun je de navigatie niet meer instellen. Opnieuw veiligheid schijnbaar. Op zich begrijpelijk, maar wel irritant. Als je dan bedenkt dat er vaak veel ook andere gevaarlijke zaken achter het stuur worden gedaan, geeft dit bij ons wel een overdreven betuttelend gevoel. Temeer daar het scherm draaibaar is en de passagier in alle rust de instellingen zou kunnen regelen. Jammer.. Opmerking hebben we wel over de instelbaarheid van de stoelhoogte bestuurder. Deze kan weliswaar omlaag, maar dan zakt de zetel alleen aan de achterzijde en niet als geheel. Een minpunt, wat de instelbaarheid is daarbij matig. De ruglening is wel traploos verstelbaar en de stoelen zitten prima. Ook sluit de auto, mits ingesteld, zich bij een snelheid vanaf 20 kmh automatisch af. Een veilig idee. Een ding hebben we wel gemist en is ook niet bestelbaar: cruisecontrol.

De bagageruimte is voor ons voldoende van grootte. Twee kleine koffers passen op de bodem en daarop nog twee tassen. Alles uit het zicht dus tijdens vakantie en dat is wel zo prettig. Een of twee doosjes wijn passen dan nog achter de voorstoelen, dus wat ons betreft voldoende ruimte voor 2 personen. Met kinderen kun je deze auto beter laten staan.

Tot op heden zijn we erg tevreden over de 500. Er zijn wat kleine puntjes, zoals opgenomen in het verslag. Maar deze zijn dermate gering dat je ze snel weer vergeet. De auto is voor zijn formaat en de klasse waarin deze zich bevindt, behoorlijk aan de prijs. De gebruikte materialen zijn echter van een betere kwaliteit dan zijn concurrenten en je zou de 500 dus redelijk premium in zijn klasse mogen noemen. De afwerking als geheel staat simpelweg op een hoger plan. Neem daarbij zijn zeer geslaagde uitstraling en je hebt een succesnummer.. vinden wij. Elke keer dat we in de auto stappen, ontstaat er een glimlach op ons gezicht. De auto lacht je met zijn voorkomen feitelijk elke ochtend vriendelijk toe. Neem daarbij de vele blikken die de 500 blijft ontvangen en je voelt je nog fijner in de 500. Tot op heden vindt iedereen het een schatje en maak je (on)bewust een statement met deze auto.

Waarom zou je met 2 personen nog een grotere auto willen?

Wordt vervolgd.

Hij blijft guitig..

  • 6.500 km

Inmiddels zijn de foto's toegevoegd en zijn er geen bijzonderheden te melden. Wel zullen we binnenkort winterbanden laten monteren. Daarover later meer. De auto blijft uitermate goed bevallen. Alleen qua verbruik komen wij echt niet in de buurt van de opgegeven waarde. We zullen het verbruik de komende periode blijven monitoren en onze bevindingen bij meer kilometers melden.

Winterbanden gemonteerd..

  • 7.200 km

Sinds enkele weken hebben we winterbanden gemonteerd. Qua temperatuur lijkt het meer voorjaar dan herfst, maar je moet op enig moment de keuze voor winterbanden maken. Feit is dat we de LM velg met bandenmaat 195/45 16 inch hebben verruild voor 175/65 14 inch op een stalen velg. Natuurlijk is er verschil in rijgedrag, want de band is smaller, de wang hoger en wat zachter van samenstelling dan de standaard aanwezige banden. Wel maken de banden in bochten meer lawaai. Het lijkt wel of ze zingen. Maar het rijgedrag valt zeker niet tegen en we zijn qua banden gereed voor de meer winterse omstandigheden. Eigenlijk zouden winterbanden gewoon standaard moeten worden in Nederland. Voor de rest geen bijzonderheden te melden. Het rugzakje doet zijn werk zoals het hoort.

Plezier van de winterbanden..

  • 8.500 km

Was het bij het monteren van de winterbanden bijna voorjaar qua temperatuur, de afgelopen weken hebben de winterbanden hun nut bewezen. Er was altijd grip en dat konde lang niet alle andere bestuurders zeggen die de standaard banden gemonteerd hadden. Het rugzakje ploegde zich gewoon door de soms pittige sneeuwlagen en er was geen moment van onveilig gevoel. Nu passen wij ook heel nadrukkelijk het rijgedrag aan op deze omstandigheden. Maar we zijn wel degelijk blij met de gemonteerde winterbanden. Het parelmoer is nu evenwel tijdelijk veranderd in donkergrijs door alle vuil en pekel.. Verder functioneert de auto prima, ook bij koud weer.

Het plezier duurt voort..

  • 13.500 km

Inmiddels al weer een aantal weken de normale velgen en banden gemonteerd. Dat rijd toch wel strakker en ziet er gewoon beter uit. Wel hebben we erg veel profijt van de winterbanden gehad. Blij dat we die hebben aangeschaft.
Inmiddels staat de teller op 13500 km en dit zonder problemen. Verbruik komt niet hoger dan ongeveer 1 op 16. Komt door de bredere banden en tamelijk veel stad. Het start stop systeem kan ons niet echt bekoren. Staat dus vaker uit dan aan.. Verder geen bijzonderheden te melden.

Het blijft een fijn karretje..

  • 23.000 km

Inmiddels zijn er in bijna een jaar tijd niet zoveel kilometers bijgekomen. We hebben gedurende de wintermaanden met de andere Fiat 500 gereden (winterbanden). Nu zal de Funky White weer meer van stal komen en het blijft, in onze optiek, de mooiste kleur voor een 500.

Is er nog nieuws te melden na totaal 23000 km? Ja, qua kwaliteit merken we toch een aantal kraakjes in de deuren. Zal mogelijk de wijze van constructie en plastic zijn, maar het doet wel wat afbreuk aan de totale kwaliteitsbeleving (de andere 500 heeft dit inmiddels ook). Verder is de auto degelijk en vrij van rammels. Je merkt dat de koets, ook bij nemen van drempels e.d., stevig in elkaar steekt. Fiat zou dus nog meer energie in de kwaliteit moeten steken, dat past gewoon bij de 500.
Het verbruik blijft rond de 1 op 16 steken. Op zich prima, want we gaan geen halsbrekende zuinigheidstoeren uithalen. Gewoon meerijden met het verkeer.
Wat prestaties betreft kun je met deze 1.2 motor prima in Nederland meekomen. Soms even anticiperen, maar doorgaans geen punt. Voor in het buitenland zou je meer vermogen wensen en die is al beschikbaar middels de Twinair met 85 pk. We wachten toch nog even op de 105 pk versie en gaan dan proefrijden. Indien deze bevalt, zou een switch tot de mogelijkheden kunnen behoren.

We zijn overall nog steeds tevreden over de Fiat 500. Geinig ontwerp met diverse handige opties. Een auto die je compleet kan maken indien gewenst en voor twee personen voldoende groot. Ook zijn de kosten relatief laag. Autorijden kan leuk zijn en hoeft niet perse de hoofdprijs te kosten.

Missen we nog zaken op de 500? Tja, klein is tegenwoordig geen behelpen meer. Die tijd ligt inmiddels achter ons. Gemak is steeds meer gewenst, ook in kleine auto's. We zouden als optie graag cruise control op de lijst willen zien staan. Vooral in het buitenland en bij langere stukken is dit prettig rijden. Verlichting in de bagageruimte mag ook wel standaard zijn.

Binnenkort krijgt de 500 de eerste beurt. Op naar de 30000 km.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.