Fiat 500 1.2 Start&Stop Pop (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500 1.2 Start&Stop Pop |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 8.650 km |
Nieuwe tweede auto
- 255 km
Op 30 mei 2009 hebben wij onze Fiat 500 opgehaald. Deze auto hebben wij gekocht via internet, www.nieuweautokopen.nl. Extra spannend want afgezien van diverse andere spullen, hadden wij nog nooit een auto via internet gekocht. Wij kunnen zeggen dat dit ons prima is bevallen.
Wij hadden inmiddels zo'n 5 jaar met onze, nu, 12 jaar oude Opel gereden. Het was nu tijd voor wat anders. Met deze auto zijn wij van plan in ieder geval een lange tijd (zeker niet binnen 6 jaar inruilen)ermee te rijden.
Wij hebben gekozen voor deze 500. Het is een grappige auto die nog eens heerlijk rijd. Ondanks dat het geen onbekende in het straatbeeld is, merken we dat de 500 zeker voor wat wijzende vingertjes zorgt.
Uitrusting:
Ons budget was beperkt voor een nieuwe auto maar we hebben er een prima auto voor. We kunnen ons voorstellen dat de prijs aardig kan oplopen als je je fantasie de vrije gang laat gaan.
Onze auto is standaard uitgerust met, stuurbekrachtiging, elec.ramen en spiegels, in delen neerklapbare achterbank, geint. radio/cd met 4 speakers. en een in hoogte verstelbare bestuurders stoel. Als extra hebben we stootstrips in de kleur van de lak, bij ons rood.
Comfort:
De stoelen zitten prima en alles zit op de juiste plaats. De radio en ventilatie zijn makkelijk te bedienen. Daarnaast is de bediening van de electrische ramen in het midden even wennen maar dat gaat goed. Zicht rondom is prima en de schakelpook op een verhoging (net als de Panda) ervaren wij als zeer prettig.
Wegligging etc. :
De 500 stuurt prima. De city stand is een welkom gegeven maar is niet noodzakelijk. Leuk dat het erop zit.
De vering is wat reeds eerder in de autoweek was vermeld enigszins stuiterend. Hobbeltjes worden niet altijd vlekkeloos geabsorbeerd.
Op de snelweg kan hij probleemloos meekomen, 120 km/u is met gemakt te halen. Even snel inhalen van 100 naar 120 is er echter niet bij, daarvoor mist hij net iets teveel pk'tjes.
Afwerking:
Hier en daar zie je wat delen die niet naadloos op elkaar passen, wat simpele plastic bakjes en klepjes, niet schokkend maar hier zou Fiat nog een kwaliteitsslag kunnen maken.
Verbruik:
Op dit moment nog niet helemaal te zeggen, we gaan dit na wat meer kilomters bekijken.
Start&stop:
Het rijden met dit systeem is even een aanpassing aan je rijstijl. Voor een verkeerslicht, in z'n vrij en koppeling los. Je motor slaat af en zodra je de koppeling weer indrukt slaat de motor direct aan.
Wij hadden wel onze bedenkingen over de slijtage en dergelijke ( motor slaat aan en uit etc.) maar ons is verzekerd dat auto's met zo'n systeem een aanpassing cq. verbetering hebben aan de startmotor en/of accu.
Overigens kun je het syteem ook met een knopje uitschakelen.
Problemen:
Geen.
Bovenstaande is een weergave van de eerste kilometers.
tussen verslag
- 3.345 km
Rijd nog steeds probleemloos. Lekkere auto om mee te rijden. Wel een rammel in beide portieren. Als je de ramen een stukje omlaag doet is de rammel weg. Bij de eerste beurt zal dit meegegeven worden.
Ondanks dat de 500 behoorlijk veel verkocht is, zorgt de auto nog steeds voor blije gezichten.
Citystand is handig, vooral in de stad. Stoelen zitten prima met voldoende steun, ook na een langer tochtje.
Start&stopsysteem word door ons nauwelijks gebruikt. Niet dat dit aan de auto of aan het systeem ligt. Het is meer aan de gewenning. Het is een andere manier van rijden. Misschien in de loop van de tijd.
ervaringen na bijna 2 jaar
- 8.650 km
Voor het verstrijken van de garantietermijn heeft de auto zijn onderhoudsbeurt gekregen. Dat was even schrikken a € 321,- inclusief uitlijnen van de fabriekaf gemonteerde banden. Bij 60 km deed de auto raar door wat te trillen en motorisch in te houden. Probleem zou opgelost zijn na het uitlijnen van de 4 banden. Van garantie zou geen sprake zijn ondanks dat we nog binnen de 2 jaar fabrieksgarantie zitten.
Verder is de auto niet geheel rammel vrij en zijn hier en daar wat (te) brede naden in de verschillende interieur onderdelen zichtbaar.
Rijden gaat nog steeds met ontzettend veel plezier. Hetzelfde geldt voor de zitpositie, schakelpositie en de wendbaarheid in de stad.
Ook op het onderdeel zuinig rijden gaat het goed met de rode rakker, jammer dat de jaarlijkse onderhoudskosten op deze manier roet in het eten gooien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.