Fiat 500 1.2 Start&Stop Pop (2009)

autoreview

Fiat 500
Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500

Signalement

Uitvoering500 1.2 S&S Pop
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst9.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 2.500 km

Eerst de concurrenten uitgeprobeerd de 107 en IQ. De 500 gekozen omdat hij de beste indruk naliet en omdat het van binnen en buiten een mooie wagen is. Maar vooral in de even dure IQ viel de de herrie op, en het totaal ontbreken van een koffer; deze heeft de 500 wel.
De 500 is schoon wat financieel interessant is, geen BPM, geen wegenbelasting en voor de zakelijke rijders 14% bijtelling en in twee jaar afschrijven.

De 500 is niet echt groot, toch er met vier volwassenen redelijk comfortabel ingezeten; achterin is de dakhoogte laag. Gezien mijn lengte van 1,90 m moest ik kiezen voor de basis (POP) versie. Deze heeft in tegenstelling tot de andere modellen geen verlaagd zonnedak.
Alle opties kan je los bijbestellen, bovendien zonder BPM.
Cruise-control is niet leverbaar.
Het interieur zit solide in elkaar, maar vooral strak en rechtoe rechtaan, prima.

Prettig is het relatief goede uitzicht rondom, geen kleine lage ruiten.

De wagen is voorzien van een automaat, hier ben ik bijzonder over te spreken. (Ik snap werkelijk niks van dat filmpje wat hier ergens op de site staat met kritiek op het schakelen).

De wegligging is dik voor elkaar. Ik heb gelezen dat de achteras sinds november verbeterd is wat de wagen stabieler moet maken. Op slecht wegdek is het comfort alleszins acceptabel, maar het kan vooral op korte drempels beter.
Het motortje is goed en stil, heeft weinig moeite om mee te komen. Boven de 120 km/uur merk je wel dat minder wordt. Het benzineverbruik gecombineerd 1 op 15.

Bijzonder is de radio, met stembesturing en bluetooth communcatie met je telefoon.

Tussenstand

  • 4.000 km

De wagen inmiddels ruim een maand in bezit.
De mij nu opvallende zaken zijn:

Vooral in deze donkere dagen zijn de xeon-koplampen fantastisch en kan ik aanraden, mede gezien de vrijstelling van BPM.
Achteraf jammer dat ik geen leren stoelen heb genomen.

Ik ben zeer te spreken over het rijgedrag op de sneeuw/ijs, ik weet niet of het aan de auto, esp (optie) of aan de standaardbanden ligt, maar mijn mpv heeft daar duidelijk meer moeite mee.
In de stad rijdt hij fijn, op de snelweg is het rijplezier wat minder, boven de 100 km/uur dan.
Ik heb een vernieuwde achteras, met een extra stang. Hij is zeker niet springerig meer, dit was een klacht van 500 rijders van voor december 2009. Het comfort op korte drempels is matig.

Het stop&go systeem werkt maar is niet perfect, de motor slaat ook bij een heel korte direct stop af, b.v. op kruispunten. De ruitenwissers stoppen even bij het aanslaan van de motor. Ik vraag me af of dit werkelijk veel benzinewinst oplevert.
Dit kan beter, hoewel je het stop&go systeem kan uitzetten.

Over blue en me (telefoon/mp3) en radio ben ik zeer tevreden. Gebruiksvriendelijk en een goed geluid.

De 500 lijkt me steenslaggevoelig,al een ster in de voorruit en een klein putje in de zijruit. Het lijkt wel of de voorwielen steentjes zelf opgooien. De asfaltwegen liggen er deze winter ook niet echt fijn bij, het kan dus toeval zijn.
De grijs metallic lak is onbeschadigd, ik heb de auto pas één keer gewassen.

Ik mis een dashbordkasje, de achterkoffer is in de praktijk groot genoeg en vooral ook heel toegankelijk.
Verbruik nog steeds ongeveer 1 liter op 16 km (6,2 liter/100km).

Het vervolg

  • 9.000 km

Hij doet het prima. Vooral in de stad prettig en vlot rijden.
De airco nu ook echt gebruikt, werkt uitstekend.
De wegligging is direct en vast, wel jammer dit gaat mijnsinziens wat teveel ten koste van het comfort. Ik beoordeel dit nu toch wat minder als bij mijn eerste beoordeling, wordt drie sterren. (Ik had namelijk een tijdje in een Cliotje mogen rijden, deze is tov de 500 comfortabeler.)
De totale kosten zijn echt minimaal en krijgt nu een maximum score, 5 sterren.
Met de steenslag schade valt het gelukkig mee, een putje maar erbij in de lak voorzijde.
De enige klacht is dat hij bij flinke harde drempels voor piept bij het inveren (rubbers?).
Het verbruik gemiddeld is nog steeds 6,2l/100km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.