Fiat 500 1.2 StartStop Pop (2009)

autoreview

Fiat 500
Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500Fiat 500

Signalement

Uitvoering500 1.2 StartStop Pop
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst123.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

goedkoop zakelijk rijden

  • 6.500 km

Als adviseur op het gebied van duurzame energie stond het me meer en meer tegen om met mijn chrysler voyager voor het grootste deel van de tijd in mijn eentje rond te rijden. Daarom moest er iets anders komen. Omdat ik veel zakelijk rijd was ik eerst een beetje huiverig om met een fiat 500 te gaan rijden. Het model stond mij echter aan en toen het mogelijk werd om deze auto met een A-label met 14% bijtelling te rijden maakte ik een proefrit. Nu hoor je mij niet zeggen dat het comfort gelijk is aan die van een chrysler. Maar over de hele linie is het een grappig wagentje waarmee het heel behoorlijk rijden is, ook op de snelweg.

Hoewel het verbruik ongeveer 1:17/18 is in de praktijk, heb ik toch een LPG installatie laten inbouwen. De extra motorrijtuigenbelasting is nihil en met mijn verwachte kilometrage (40.000 per jaar) haal ik het er snel uit. Bovendien ben ik niet zo's inruiler, ben van plan om deze auto lang te rijden. Na de nodige inlichtingen kwam ik tot het volgende beeld voor wat betreft LPG in de fiat 500 1.2.

Fiat staat er niet achter, de dealer ging direct praten over vervallen van garantie en dat soort dingen. Nu ben ik daar niet zo bang voor. Motorisch kan er natuurlijk wel wat mis gaan met de kop en de kleppen, maar daar heb ik toch wel vertrouwen in. De site van gasFX (vialle LPi) geeft aan dat LPG mogelijk is, maar niet met de gerobotiseerde bak en het start/stop systeem. LPi dealer Lex Vilier wilde het wel aan. Internet leerde dat Vialle ondanks alles toch nog het pompprobleem (in de tank) niet onder controle heeft en ook kunnen lekkende injectoren voor komen. Jammer, want ik vind vloeibare LPG injectie technisch ideaal: betere vulling door de verdampingskoeling en geen aansluiting op het koelsysteem van de auto nodig. Al googelend kwam ik bij Paul Mandigers in Son. Hij had al enkele fiats 500 voorzien van LPG en volgens hem levert de bak en het start stop systeem geen problemen op. Paul is een zelfstandig ondernemer die joviaal op mij overkomt. Bovendien staan er vele positieve revieuws over hem op internet. De knoop maar doorgehakt en hem een Landi VSI laten inbouwen aangevuld met flash lube (bovensmering voor de kleppen). De inbouwopening werd netjes weggewerkt achter het klepje. De tank ligt op de plaats van het reservewiel dat ik thuis laat. Ik ga nog een spuitbus kopen.

Vandaag heb ik de auto opgehaald en ik moet zeggen. Het werkt subbliem. Je merkt echt geen verschil. Het start stop systeem werkt ook nog gewoon. Wel gaat de auto na het starten even over op benzine. Ik kan het natuurlijk ook gewoon uitschakelen in de file, zodat de auto steeds op LPG blijft lopen. Het enige dat mij enigszins tegenvalt is het geluid van de Landi LPG injectoren. Je hoort deze bij stationair draaien duidelijk. Naar het schijnt is het systeem ook de koop met Japanse injectoren die stiller zijn. Maar ja, het is maar een klein nadeel.

Ik ben benieuwd naar het verbruik in de praktijk op LPG. Ik zal dit bericht t.z.t. aanvullen.

de eerste ervaringen

  • 7.200 km

Na een week heb ik de eerste cijfers over het verbruik op LPG. Dit verbruik is circa 1:13,5 à 1:14. Dat valt mij alleszins mee.

De vraag naar wat de installatie kostte: € 1.800 voor de installatie en € 60 voor het flash lube systeem.

Wordt vervolgd.

probleemloos rijden

  • 23.000 km

Na ongeveer 6 maanden op LPG rijden kan ik melden dat alles probleemloos functioneert. Ik heb echt op geen enkele wijze iets op te merken. Ik rij met plezier in mijn fiatje en lach aan de pomp (1:14 op LPG) en betaal per 1 januari geen motorrijtuigenbelasting meer.

Op de snelweg kan ik prima met het verkeer meerijden en de dualogic bevalt prima, ook of misschien wel juist in de file. Wel moet ik erkennen dat ik soms even wacht met gasgeven totdat er is geschakeld. Op de een of andere manier geloof ik dat je een beetje gevoel voor het mechaniek moet hebben om echt soepel met de gerobotiseerde bak te kunnen rijden. Ik lees af een toe tests waarin het systeem negatief wordt beoordeeld. Met een beetje beleid rijden is misschien nodig, maar dan werkt het systeem prima. Natuurlijk is een echte automaat of DSG bak toch nog comfortabeler of sneller.

Ik kom regelmatig zakelijk voorrijden met mijn fiatje. Er wordt in het algemeen positief op gereageerd. Nu is het zo dat mijn adviesbureau adviseert op het gebied van duurzame energie, dus is het niet zo gek om met een zuinig auto te rijden.


Wordt vervolgd.

eerste kleine probleempje

  • 58.500 km

Inmiddels staat de teller op een dappere 58.500 km. De LPG installatie funcioneert vanaf de start feilloos. Het verbruik blijft bescheiden.

Wel is er nu sprake van een eerste storing. Enkele maanden geleden viel op eens de ruitewisser uit. Dat is best vervelend! Onderzoek leerde dat de computer vervangen diende te worden, best wel rigoureus dus. Het was uiteraard een gevalletje garantie. Binnenkort gaat hij voor de tweede onderhoudsbeurt naar de garage.

Ik ben heel tevreden over mijn slimme karretje. Ook als je veel kilometers maakt kun je prima met de fiat 500 uit de voeten.

kilometers vliegen voorbij

  • 73.500 km

De teller staat inmiddels op 73.500 km. Ik rij toch wel heel veel met zo'n klein autootje. De fiat geeft geen krimp. Er is geen storing te melden. Alleen heb ik het idee dat soms in de file bij het starten en optrekken een licht hik voelbaar is. Ik heb het idee dat dit zich alleen op LPG voordoet. Ik heb dit probleem al met de LPG inbouwer gesproken. Ik ziet het nog even aan, als het probleem groter wordt zal hij de instellingen nakijken.

Ik ben een trotse Fiat 500 rijder en ben blij met mijn kekke wagentje dat mij energiezuinig vervoer biedt tegen extreem lage kosten.

doorrijden?

  • 123.000 km

Het gaat hard, inmiddels zit ik op ruim 120.000 kilometers. De fiat heeft deze stand helaas niet zonder kleerscheuren bereikt. Bij km stand 115.000 bleek de dualogic af en toe te haperen. De dealer onluchte de hydraulische bediening van de koppeling, maar het probleem bleef. Nadere analyse bracht aan het licht dat de hydraulische bediening van de versnellingsbak defect was. Het schijnt bijna nooit voor te komen en de levertijd was ruim een week. kosten: € 1.500 minus € 500 coulance. Tja, toch een behoorlijk prijzige grap.

De fiat heeft zich verder prima gehouden. Het kopje "doorrijden?" komt voort uit het af en toe schokkende gedrag van de combinatie dualogic en LPG in de file. Mijn vrouw merkt er nog niets van, dus het valt allemaal wel mee. Verder hoor ik soms een wat vreemder geluid bij het optrekken. Zouden dit de kleppen zijn die onder invloed van LPG toch aan het inslijten zijn (althans, de klepzittingen)? Na een inruilpoging op een fiat punte multijet (lijkt mij ook een fijn karretje) heb ik toch maar besloten om door te rijden. Dit mede uit de gedachte dat repareren goedkoper is dan de forse afschrijving van een nieuwe. Maar ook vanwege de gedachte dat het duurzamer is om een auto goed te onderhouden en lang mee te laten gaan. Bij het bereiken van een hoge kilometerstand biedt ik de auto aan aan autoweek voor de rubriek "klokje rond".

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.