Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Fiat
  • 500

Fiat 500 1.2 StartStop Lounge (2010)

autoreview

3
Fiat 500 1.2 StartStop Lounge (2010)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering500 1.2 StartStop Lounge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst28.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update 5500 km

  • 3.000 km
  • 13 maart 2010

De motor begint duidelijk los te komen: Hij trekt beter en het verbruik is langzaam afgenomen naar 1:18 op voornamelijk langere ritten. Op een snelle rit in Duitsland was het gemiddelde 1:14, meestal rond 14o km/uur, waarbij het prettig stil blijft. Op topsnelheid (175km/uur op de teller, in werkelijkheid 163 km/uur op de Tomtom) is het maximum verbruik 1:7,5 in de 5e versnelling, manual, maar 1:6,8 in automaat, als de kick-down naar 4 terugschakelt. De start-stop staat meestal uit: het systeem slaat te vaak op tilt en werkt ook hinderlijk bij bv inparkeren.
Wat vooral opvalt is de goede kwaliteit van de leren stoelen. Ofschoon hoogteverstelling ontbreekt (wel kan de zitting gekanteld worden), zitten ze opvallend comfortabel, zelfs in vergelijking met onze Peugeot 207CC of zijn voorganger de Alfa 156. Hoogteverstelling zou echter welkom zijn. Met mijn 1.90 m lengte moet ik de stoplichten vooral via het glazen dak in de gaten houden. Verder geen storingen gehad.


Twee maanden en 3000 km is misschien wat weinig voor een review, maar toch heb ik al wat opvallende ervaringen meegemaakt die ik hier wil delen.

Allereerst de belangstelling: in 2 maanden is het me al 3 keer overkomen, dat volkomen vreemden op me af kwamen om complimenten over het wagentje te maken. Een keer is iemand er een drukke straat voor over gestoken. Dat is me in 40 jaar auto ervaring nog nooit eerder overkomen!! Wel een bewijs, dat de ontwerpers een schot in de roos hebben gescoord.

De fiscale voordelen (geen BPM, geen wegenbelasting en maar 14% bijtelling) zijn, naast het uiterlijk, de belangrijkste reden een Fiat 500 aan te schaffen. Met zijn voorganger, een Alfa 156 16V JTD werd jaarlijks nog maar 12,000 zakelijke kilometers gereden en dan wordt de kilometerprijs toch wel hoog. Privé was er al een Peugeot 207CC en dan wordt een hebbedingetje als de 500 voor de zaak erbij wel erg aantrekkelijk. Geen kilometeradministratie meer, bewoon de bijtelling betalen!

Het ontbreken van de BPM maakt het aantrekkelijk voor de Lounge uitvoering te kiezen en wat leuke accessoires toe te voegen als leren bekleding (Vintage Ivoor: bruin met witte bies), speciale lak (Funk White), Blue & Me navigatie, mistlampen, stootstrips met “500” logo, parkeersensoren etc. Verder een set stalen wielen met winterbanden en “POP” wieldoppen.

Na het bestellen kwam Wouter Bos met nog een ander voordeel voor zakelijke rijders: net als andere “14% auto’s” valt hij onder de “Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek”. Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2010/veranderingen2010-04.html. Dat betekent, dat 28% van de aanschafwaarde inclusief winterbanden van de bedrijfswinst mag worden afgetrokken. Een factuur van Euro 18.500 komt netto dus neer op Euro 8700 (na aftrek 44% vennootschap- en dividendbelasting).

Wat het rijden betreft, sluit ik me aan bij de andere reviews: lekker wendbaar en het motortje is voldoende bij normaal gebruik. Je kunt behoorlijk stoer doen, zonder bonnen te verzamelen. Toch mis ik wel wat pit, dus als de 500 met Twin Air turbo motor uitkomt, ga ik toch eens proefrijden. Misschien nog wat meer kleinschaligheidsinvesteringsaftrek scoren!

Het verbruik wordt bij iedere tankbeurt iets lager, van 1:16,5 naar 1:17,3. Dit alles bij weinig stadskilometers.

De dualogic versnellingsbak werkt prima als je er eenmaal aan gewend bent. Handmatig terugschakelen om op de motor te remmen gaat makkelijker zowel in vergelijking met een volledige automaat als met een handbak. In de bergen, zowel bergop als bergaf, is het beter handmatig te schakelen.

Het start-stop systeem werkt niet altijd ideaal: De motor slaat af als je met de voet op de rem tot stilstand komt. Dat werkt ook, als je bv bij parkeren of draaien in een smalle straat een paar keer voor- en achteruit moet steken. Erg lastig, als dat in een drukke straat gebeurt. Je kunt hem weliswaar uitschakelen, maar bij elke keer starten schakelt het systeem zich vanzelf weer in. Je vergeet het dus. Het systeem zou beter werken als er een vertraging in zou zitten, bv pas uitschakelen na een of twee seconden de voet op de rem. Verder "verslikt" het systeem zich nogal eens: bij groen stoplicht de rem loslaten en direct gas geven resulteert in het op tilt slaan van het systeem: het schakelt zich uit en allerlei waarschuwingslichten gaan aan. Na een paar uur stilstaan reset het systeem zich vanzelf, maar toch, niet zoals het hoort. Je moet je echter aanleren pas na een seconde gas te geven, als de motor even loopt. Zijn er lezers met hetzelfde probleem?

Het navigatie systeem is niet standaard: Normaal krijgt de 500 software voor de Benelux en kun je de rest van Europa er op losse SD kaartjes bij kopen. Erg onhandig, omdat je steeds een SD kaartje moet wisselen als je de grens over gaat. Ik heb mijn 500 met het navigatiesysteem van de Punto EVO laten leveren. Dat bevat de TomTom Europe software en past ook in de Blue & Me navigatievoorbereiding van de 500. Veel beter en uiteindelijk goedkoper dan het originele systeem met een stapeltje SD kaarten voor heel Europa. Vreemd, dat Fiat dit niet standaard doet.

Tenslotte de kleur: Funk White is een prachtige kleur, maar erg besmettelijk. Vooral de achterklep lijkt al het vuil langs de straat aan te trekken.

Update 9000

  • 9.000 km
  • 25 oktober 2010

Nog geen ernstige problemen gehad, behalve het laten resetten van het start/stop systeem. Het werkt nu naar behoren, maar het systeem is voor verbetering vatbaar. Bijvoorbeeld een vertraging van een seconde, zodat hij niet steeds afslaat bij bv inparkeren.

Voor het resetten van het S/S systeem is hij een dagje bij de garage achtergelaten en kreeg ik de nieuwe twin air mee.

Conclusie: trekt als een beer, maar loopt minder mooi als de viercylinder. De shiftindicator adviseert vroeg te schakelen, maar als je het advies opvolgt, "bokt" het twinnetje. Verder blijkt hij bij dezelfde rijstijl met 1: 17 minder zuinig als de 1.2, die nu 1:19 haalt. Kennelijk zijn de gunstige cijfers van de twinair alleen haalbaar bij een zeer voorzichtige rijstijl. Wie normaal rijdt, verbruikt zeker meer.

Update 29000 km

  • 28.000 km
  • 18 juli 2012

Inmiddels staat de teller op 29,000 km.
Geen problemen tot nu toe gehad, buiten regulier onderhoud. Aanvankelijk verslikte het start-stop systeem zich, maar het laatste jaar heeft dit zich niet meer voorgedaan. Benzineverbruik vanaf begin bijgehouden en bedraagt over de eerste 28,000 km gemidddeld 1:19,7, vooral buitenwegen

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Fiat 500? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Fiat 500
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Fiat 500

INFO
ANWB
ANWB
Fiat 500e 42kWh Icon (3D/CVT)
€ 469
Bekijk nu ⟩
Fiat
Fiat
Fiat 500 1.0 Hybrid Cult (3D/6H)
€ 248
 
DirectLease
DirectLease
Fiat 500 1.0 Hybrid Club (3D/6H)
€ 249
 
Fiat 500 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Fiat 500 0.9 TwinAir Lounge Automaat

    Fiat 500 0.9 TwinAir Lounge Automaat

    • 2013
    • 79.780 km

    € 9.450

    Fiat 500 0.9 TwinAir Lounge | CABRIO | AUTOMAAT | AIRCO

    Fiat 500 0.9 TwinAir Lounge | CABRIO | AUTOMAAT | AIRCO

    • 2012
    • 128.393 km

    € 8.995

    Fiat 500 1.2 Lounge | Panoramisch dak | Climate Control | Licht metalen Velgen | Parkeersensoren Achter | Budget |

    Fiat 500 1.2 Lounge | Panoramisch dak | Climate Control | Licht metalen Velgen | Parkeersensoren Achter | Budget |

    • 2014
    • 77.182 km

    € 8.990

Meer Fiat 500 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Fiat 500 (facelift p.43)

    2165
    • 1 juli 2021
  • Fiat 500e (v.a. € 24.900)

    138
    • 9 april 2021

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat 500 specificaties
  • Fiat 500 occasions
  • Fiat 500 video's
Advies en informatie
  • Fiat 500 tests
  • Fiat 500 gebruikersreviews
  • Fiat 500 index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer
 

Fiat 500 reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)

    Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)

    4
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    3
    • 25 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 85 Lounge (2011)

    Fiat 500 TwinAir 85 Lounge (2011)

    4
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 S&S Bicolore (2012)

    Fiat 500 1.2 S&S Bicolore (2012)

    • 19 november 2020
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 Lounge (2008)

    Fiat 500 1.2 Lounge (2008)

    • 28 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 S&S Lounge (2011)

    Fiat 500 1.2 S&S Lounge (2011)

    4
    • 5 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 Lounge (2009)

    Fiat 500 1.2 Lounge (2009)

    3
    • 21 juli 2018
meer reviews
Fiat 500 1.2 - 2009 – 289.419 km - Klokje Rond

Fiat 500 1.2 - 2009 – 289.419 km - Klokje Rond

De Fiat 500 is zeer gewild als occasion. Als je gaat zoeken, zul je nog verbaasd staan wat...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)

    Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)

    4
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500e 42kWh Icon (2021)

    Fiat 500e 42kWh Icon (2021)

    9
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu nu ook als 3+1

    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu...

    46
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    24
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Abarth 500e in aantocht!

    Abarth 500e in aantocht!

    46
    • 16 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    3
    • 25 februari 2022
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Idea 1.4 8v Actual Plus (2006)

    Fiat Idea 1.4 8v Actual Plus (2006)

    2
    • 23 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden