AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat 500 1.2 StartStop Lounge (2010)

autoreview

Fiat 500 1.2 StartStop Lounge (2010)

Signalement

Uitvoering500 1.2 StartStop Lounge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst28.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update 5500 km

  • 3.000 km

De motor begint duidelijk los te komen: Hij trekt beter en het verbruik is langzaam afgenomen naar 1:18 op voornamelijk langere ritten. Op een snelle rit in Duitsland was het gemiddelde 1:14, meestal rond 14o km/uur, waarbij het prettig stil blijft. Op topsnelheid (175km/uur op de teller, in werkelijkheid 163 km/uur op de Tomtom) is het maximum verbruik 1:7,5 in de 5e versnelling, manual, maar 1:6,8 in automaat, als de kick-down naar 4 terugschakelt. De start-stop staat meestal uit: het systeem slaat te vaak op tilt en werkt ook hinderlijk bij bv inparkeren.
Wat vooral opvalt is de goede kwaliteit van de leren stoelen. Ofschoon hoogteverstelling ontbreekt (wel kan de zitting gekanteld worden), zitten ze opvallend comfortabel, zelfs in vergelijking met onze Peugeot 207CC of zijn voorganger de Alfa 156. Hoogteverstelling zou echter welkom zijn. Met mijn 1.90 m lengte moet ik de stoplichten vooral via het glazen dak in de gaten houden. Verder geen storingen gehad.


Twee maanden en 3000 km is misschien wat weinig voor een review, maar toch heb ik al wat opvallende ervaringen meegemaakt die ik hier wil delen.

Allereerst de belangstelling: in 2 maanden is het me al 3 keer overkomen, dat volkomen vreemden op me af kwamen om complimenten over het wagentje te maken. Een keer is iemand er een drukke straat voor over gestoken. Dat is me in 40 jaar auto ervaring nog nooit eerder overkomen!! Wel een bewijs, dat de ontwerpers een schot in de roos hebben gescoord.

De fiscale voordelen (geen BPM, geen wegenbelasting en maar 14% bijtelling) zijn, naast het uiterlijk, de belangrijkste reden een Fiat 500 aan te schaffen. Met zijn voorganger, een Alfa 156 16V JTD werd jaarlijks nog maar 12,000 zakelijke kilometers gereden en dan wordt de kilometerprijs toch wel hoog. Privé was er al een Peugeot 207CC en dan wordt een hebbedingetje als de 500 voor de zaak erbij wel erg aantrekkelijk. Geen kilometeradministratie meer, bewoon de bijtelling betalen!

Het ontbreken van de BPM maakt het aantrekkelijk voor de Lounge uitvoering te kiezen en wat leuke accessoires toe te voegen als leren bekleding (Vintage Ivoor: bruin met witte bies), speciale lak (Funk White), Blue & Me navigatie, mistlampen, stootstrips met “500” logo, parkeersensoren etc. Verder een set stalen wielen met winterbanden en “POP” wieldoppen.

Na het bestellen kwam Wouter Bos met nog een ander voordeel voor zakelijke rijders: net als andere “14% auto’s” valt hij onder de “Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek”. Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2010/veranderingen2010-04.html. Dat betekent, dat 28% van de aanschafwaarde inclusief winterbanden van de bedrijfswinst mag worden afgetrokken. Een factuur van Euro 18.500 komt netto dus neer op Euro 8700 (na aftrek 44% vennootschap- en dividendbelasting).

Wat het rijden betreft, sluit ik me aan bij de andere reviews: lekker wendbaar en het motortje is voldoende bij normaal gebruik. Je kunt behoorlijk stoer doen, zonder bonnen te verzamelen. Toch mis ik wel wat pit, dus als de 500 met Twin Air turbo motor uitkomt, ga ik toch eens proefrijden. Misschien nog wat meer kleinschaligheidsinvesteringsaftrek scoren!

Het verbruik wordt bij iedere tankbeurt iets lager, van 1:16,5 naar 1:17,3. Dit alles bij weinig stadskilometers.

De dualogic versnellingsbak werkt prima als je er eenmaal aan gewend bent. Handmatig terugschakelen om op de motor te remmen gaat makkelijker zowel in vergelijking met een volledige automaat als met een handbak. In de bergen, zowel bergop als bergaf, is het beter handmatig te schakelen.

Het start-stop systeem werkt niet altijd ideaal: De motor slaat af als je met de voet op de rem tot stilstand komt. Dat werkt ook, als je bv bij parkeren of draaien in een smalle straat een paar keer voor- en achteruit moet steken. Erg lastig, als dat in een drukke straat gebeurt. Je kunt hem weliswaar uitschakelen, maar bij elke keer starten schakelt het systeem zich vanzelf weer in. Je vergeet het dus. Het systeem zou beter werken als er een vertraging in zou zitten, bv pas uitschakelen na een of twee seconden de voet op de rem. Verder "verslikt" het systeem zich nogal eens: bij groen stoplicht de rem loslaten en direct gas geven resulteert in het op tilt slaan van het systeem: het schakelt zich uit en allerlei waarschuwingslichten gaan aan. Na een paar uur stilstaan reset het systeem zich vanzelf, maar toch, niet zoals het hoort. Je moet je echter aanleren pas na een seconde gas te geven, als de motor even loopt. Zijn er lezers met hetzelfde probleem?

Het navigatie systeem is niet standaard: Normaal krijgt de 500 software voor de Benelux en kun je de rest van Europa er op losse SD kaartjes bij kopen. Erg onhandig, omdat je steeds een SD kaartje moet wisselen als je de grens over gaat. Ik heb mijn 500 met het navigatiesysteem van de Punto EVO laten leveren. Dat bevat de TomTom Europe software en past ook in de Blue & Me navigatievoorbereiding van de 500. Veel beter en uiteindelijk goedkoper dan het originele systeem met een stapeltje SD kaarten voor heel Europa. Vreemd, dat Fiat dit niet standaard doet.

Tenslotte de kleur: Funk White is een prachtige kleur, maar erg besmettelijk. Vooral de achterklep lijkt al het vuil langs de straat aan te trekken.

Update 9000

  • 9.000 km

Nog geen ernstige problemen gehad, behalve het laten resetten van het start/stop systeem. Het werkt nu naar behoren, maar het systeem is voor verbetering vatbaar. Bijvoorbeeld een vertraging van een seconde, zodat hij niet steeds afslaat bij bv inparkeren.

Voor het resetten van het S/S systeem is hij een dagje bij de garage achtergelaten en kreeg ik de nieuwe twin air mee.

Conclusie: trekt als een beer, maar loopt minder mooi als de viercylinder. De shiftindicator adviseert vroeg te schakelen, maar als je het advies opvolgt, "bokt" het twinnetje. Verder blijkt hij bij dezelfde rijstijl met 1: 17 minder zuinig als de 1.2, die nu 1:19 haalt. Kennelijk zijn de gunstige cijfers van de twinair alleen haalbaar bij een zeer voorzichtige rijstijl. Wie normaal rijdt, verbruikt zeker meer.

Update 29000 km

  • 28.000 km

Inmiddels staat de teller op 29,000 km.
Geen problemen tot nu toe gehad, buiten regulier onderhoud. Aanvankelijk verslikte het start-stop systeem zich, maar het laatste jaar heeft dit zich niet meer voorgedaan. Benzineverbruik vanaf begin bijgehouden en bedraagt over de eerste 28,000 km gemidddeld 1:19,7, vooral buitenwegen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren