Fiat 500 1.2 S&S PopStar (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 500 1.2 S&S PopStar |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Van modeljaar 2009 naar 2015
- 1.000 km
Na 5,5 jaar en 72.500 kilometers in een Fiat 500 1.2 S&S Pop Dualogic (2009) te hebben gereden, heb ik de overstap gemaakt naar een nieuwe Fiat 500 1.2 S&S PopStar (2015). Heb in verschillende (Duitse) merken proefgereden, maar kosten-technisch en omdat de vorige zo beviel, toch weer voor de vrolijke Italiaan gekozen, met de fijne 4 cilinder (Twin-Air kon anno nu ook, maar is mij te rumoerig). Deze keer niet de metallic grijze (Elektroclash Grey) maar de pastel grijze (Grigio Carrera), staat ook erg mooi, zeker met het chroom-pakket. Ook is de semi-automaat ingewisseld voor de hand-bak, eens wat anders.
Ik merk goed dat Fiat in de afgelopen jaren de 500 hier en daar toch verbeterd heeft. De algehele kwaliteitsbeleving is een stuk beter geworden. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de stof van de stoelen is er echt op vooruit gegaan (deze lijkt mij niet te kunnen pluizen). De isolatie is beter, minder windgeruis en motor hoorbaar. Het Start&Stop systeem is prettiger (sneller). Ook merk ik dat de achter-as goed is aangepast (volgens mij met een stabilisator), deze springt niet meer zo erg opzij op de snelweg bij dwarsnaden! Nog een paar kleine dingetjes, bijvoorbeeld een andere radioantenne en een opbergvakje in de midden-console dat is verdwenen (opmerkelijk!).
Daarnaast is het wel fijn dat er nu standaard ASR en Hill-holder op zit. Met de bruggetjes over de grachten in Amsterdam al veel plezier van gehad!
Minpunten nieuwe 500
- Rechtuit stabiliteit is nog steeds matig, erg gevoelloos in de middenstand.
- Bestuurdersstoel niet meer in hoogte verstelbaar in de basis-uitvoering.
Zoals met de vorige 500 zal ik ieder jaar 1 review plaatsen met de ervaringen en/of problemen van de Fiat.
1 jaar oud
- 13.000 km
Het eerste jaar met m’n 2e Fiat 500 zit er weer op. Ben blij met de keuze en het afgelopen jaar is prima bevallen. Alhoewel er tijdens een weekendje weg in Kijkduin er plotseling een motorstoring optrad. De dealer heeft deze uitgelezen, maar vond geen bijzonderheden. Sinds het wissen van de storing (ca. 8 maanden geleden) is het ook niet meer opgetreden.
Bij 10.000 km was de eerste kleine beurt, geen bijzonderheden.
In de zomervakantie heb ik de 500 meegenomen naar Budapest (Hongarije). Hier heb ik mogelijk iets te veel van de motor gevraagd. Op de Duitse autobahn 150 km/u aan kunnen houden waar mogelijk. Gezien de temperatuur toen van ca. 29 graden had ik de airco aanstaan. Op een gegeven moment merkte ik dat deze vanzelf uit was gegaan en ook niet meer inschakelbaar was. Mogelijk als een soort bescherming tegen oververhitting (het koelwater is altijd op 4 van de 8 blokjes blijven staan). De volgende dag was alles weer oke. Verder was de reis prima verlopen. De tank (35 liter) mag op zulke langere reizen wel wat groter zijn heb ik gemerkt.
De cruise-control een beetje gemist die ik wel in m’n vorige 500 in had laten bouwen. Wellicht doe ik dat alsnog.
Volgens de verbruiksmonitor (ik gebruik de Duitse) verbruik ik met deze 500 gemiddeld 5,8 l/100km. Met de vorige (semi-automaat) was dit iets beter, te weten 5,6 l/100km, maar dit verschil is m.i. te verwaarlozen. Op naar het 2e jaar!
2 jaar oud (en afscheid)
- 20.000 km
Het tweede jaar met de Fiat 500 zit er op. En helaas betekent dat ook gelijk het afscheid. Dit in verband met het einde van het private lease contract. Overname zit er voor mij jammer genoeg niet in.
Als een goed huisvader is met het autootje netjes en beheerst gereden, wat uiteindelijk zorgde voor een gemiddeld verbruik van 5,77 liter per 100 kilometer. Geen olieverbruik op te merken. Verder geen problemen en/of storingen gehad, net zoals mijn vorige 500 ook weer erg betrouwbaar gebleken. De nieuwe – waarschijnlijk particuliere – eigenaar zal er vast ook fijn mee door rijden.
Als ik haar zo na het in de was zetten en met glimmende zwarte bandjes zie staan, doet het toch een beetje pijn om afscheid te nemen haha! Wat komt er dan voor terug? Uiteraard weer een FIAT! Hoewel een private lease-contract erg zorgeloos is, gaat het hart van een autoliefhebber toch sneller kloppen van een eigen auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.