Fiat 500 1.2 SS Lounge (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500 1.2 S&S Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
rood juweeltje
- 12.000 km
De 500 deed al een hele tijd ons hart sneller slaan maar gezien de goeie staat van dienst van onze Punto, hadden we de stap nog niet gezet. Uiteindelijk twijfelden we nog tussen een vernieuwde Punto en de Panda,maar dankzij z'n betere zetels en design is het toch de 500 geworden.
We zijn nu een jaar verder en nog geen problemen te melden: we hadden niet anders verwacht na 4 FIAT's zonder pech of andere abnormale problemen.
Volgens mijn vrouw rijdt de 500 zacht en vlot, en ze geniet elke rit weer van het toffe dashboard en het vele licht in het interieur dankzij het glazen dak.
Zelf vind ik de ruimte voorin ruim voldoende en achterin ok voor onze 2 kids, niet echt voor 2 volwassenen. De koffer is ook nog vrij groot voor zo'n kleine auto, maar 't is geen Punto natuurlijk.
De motor - dezelfde 1200 als in 3 andere FIAT's die we al hadden - volstaat ruim voor stadsgebruik en is daar zelfs vrij vinnig, maar buiten de stad gaat hernemen heel wat minder vlot, maar dat wisten we dus al. 120 km/u of meer aanhouden is wel geen probleem, en het geluidsniveau blijft ok.
Daarbij verbruikt hij niet echt weinig, vind ik, ongeveer hetzelfde of iets meer dan de Punto die wel iets minder woog maar toch minder modern was: tussen de 7 en 7.5 L , wel met veel files. Onze Bravo diesel, dubbel zo snel, verbruikt amper 5.6L maar ik doe wel veel minder files.
Ik ben er nog niet mee op onderhoud geweest, misschien dat hij met nieuwe olie wat minder gaat verbruiken.
Al bij al, een echte FIAT in hart en nieren, goed en met oog voor detail ontworpen, en een lust voor het oog.
alles ok
- 40.000 km
We zijn nog altijd heel tevreden van onze 500, en er zijn geen problemen te melden.
Enkele bemerkingen:
Het verbruik ligt nog altijd vrij hoog, nooit onder de 7 liter/100km bij gemengd traject. De start en stop schijnt eerder kwaad dan goed te doen.Gelukkig is het motortje nu goed op dreef en rijdt de 500 wel wat vinniger, ook bij het hernemen, dan onze vroegere Punto.
Verder is de pastellak toch wel minder sterk dan een metallic lak zoals op onze Bravo, vooraan is er al veel schade door steenslag.
Airco en lampjes....verder alles ok
- 55.000 km
We zijn nog altijd erg tevreden over onze 500, vooral dan over zijn lijn, karakter, interieur en practische en wendbare aard.
Eigenaardig genoeg hebben we het afgelopen jaar al bijna alle lampjes moeten vervangen, niet zo erg maar wel vervelend. Verder heeft de airco het begeven, die moet nog hersteld worden....al een grotere kost natuurlijk.
Verder alles ok, geen andere problemen te melden.
verkocht !
- 65.000 km
Een paar weken geleden merkte ik een ratelend geluid op bij het optrekken, en na een bezoekje aan de garage kregen we te horen dat de lagers van de versnellingsbak stuk waren. Resultaat: versnellingsbak eruit en prijskaartje van om en bij de EUR1400.
Ondertussen hadden we al een Tipo besteld om de Bravo te vervangen die recent enkele problemen had gehad ( versnellingsbakkabels en EGR klep), en hebben we nu na lang beraad beslist om de Bravo te houden en de 500 in te ruilen.
Reden hiervoor was niet alleen dit versnellingsbakprobleem, maar ook het altijd al wat hoge verbruik, de snel vuil wordende zetels en gevoelige lak.
Mijn echtgenote vond het wel spijtig, ze reed er erg graag mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.