Fiat 500 1.2 SS Lounge (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500 1.2 S&S Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
- 2.800 km
Begin juli kon na 2,5 maand onze 500 worden opgehaald. In de belastingtechnisch goedkope uitvoering, met dualogic en start stop systeem dus. Daarnaast is het voor ondernemers interessant vanwege de 28% kleinschaligheidsaftrek, althans in 2010.
Het wagentje rijdt prima. De e-stand is gunstig voor het gebruik maar haalt wel heel veel fut uit de motor. Het automatisch schakelen gaat dan ook beduidend sneller. Je zit met een goede 50km/u al in zijn 5! Zonder de e-stand gaat het een stuk vlotter en wellicht ook minder zuinig dus. Ook schakelt de dualogic wat beter zonder e-stand. De handbediening gebruik ik nooit. Zo hopeloos ouderwets en onnodig…...Je kunt overigens zuinigheidstips krijgen via Ecodrive. Je plugt een USB-tje in het systeem van de auto en laadt deze over naar de computer. Leuk voor een paar keer.
Het start/stop systeem voldoet meestal. Alleen de motor slaat te snel af. Ook als je heel even stil wilt staan stopt de motor. Je kunt het systeem uitschakelen met een knopje maar in de praktijk werkt dat ook niet als je het verder wel wilt gebruiken. Jammer dat daar geen seconde vertraging op zit.
De kleur van de auto is Chachacha azure, uitgevoerd met rood leer, een open kunnend dak, klimaatcontrole en bi-xenon verlichting. Wauw wat een lichtzee geeft dat. Echt de moeite waard.
Verder is de 500 probleemloos. Dat mag ook wel na een kleine 3000km pas.
Probleemloos
- 6.200 km
Een kleine 2 maanden en 3400km verder. de 500 blijkt probleemloos (tot nu toe, afkloppen). het verbruik ligt tussen de 1:16 en 1:17. Duidelijk is dat snelwegkilometers het verbruik omhoog brengen in vergelijking tot de vele 60km wegen hier in de buurt. Ook zal het s/s systeem het verbruik drukken in de stad, evenals de E-knop, die van de 500 een bijzonder sloom automobiel maakt. Wel valt op dat de wagen bijzonder lang uitloopt in de 5e versnelling, tot aan 40km/u. Uitschakelen van de e-knop laat een duidelijk vlotter wagentje zien.
In de donker wordende dagen is de xenon verlichting ideaal, zeker in de het donkere landelijke gebied waar de wagen vooral rijdt.
Als je hard door een bocht gaat waarin een ribbel ligt, voel je de achterkant wel eens hoppen. Best snel eigenlijk want ik herken het niet van de supercomfort hydropneumatisch geveerde wagens waar ik ook mee rijd. Ook echt lange afstanden zit ik toch liever in een CX, maar ja wat wil je ook?
Binnenkort gaan de winterbanden er op. Vorig jaar bij een andere auto dat nut wel gemerkt!. Nu nog sneeuw!
Sneeuw
- 9.000 km
Zoals in hert vorige verslag gemeld zitten er precies op tijd winterbanden onder. Op de binnenwegen kan ik gewoon met de max. snelheid blijven rijden, 60km/u zonder grip te verliezen. Tenzij er weer iemand 30 gaat rijden natuurlijk. Dat komt helaas erg vaak voor. De 500 houdt zich prima, geen problemen. Irritant is het als je passagier vergeet zijn gordel om te doen. Wat een gepiep, waar slaat dat op. eigen verantwoording graag in de plaats van die bemoeizucht. Daar hebben we de overheid voor.
Het tankje van de ruitensproeier lijkt niet overbemeten want dat is snel leeg met dit weer. Er gaat net een goeie liter in zo lijkt het.
eerste beurt
- 19.500 km
De eerste beurt is achter de rug. Een klein probeempje gehad door een defecte sensor in het remvloeistofvaatje. "Zet direct uw auto aan de kant! Rijd niet door!" Ach, zolang hij remt……Soms zijn dit soort nieuwigheden geen verbetering. Verder probleemloos.
Probleemloos
- 37.000 km
Twee jaar oud en eigenlijk probleemloos. Nou niet helemaal maar het heeft geen gevolgen. Voor de tweede keer meldt de boordcomputer dat er te weinig remvloeistof aanwezig is, terwijl dit niet het geval is. Vorige keer was het een defecte sensor, dat zal het vast weer zijn.
Verder alles OK. Xenon verlichting bevalt super in de winter op de donkere landweggetjes alhier. Verder blijft het een leuk wagentje.
beurt en fuseedraagarm rechtsvoor
- 40.500 km
Opvallend gebrek was dat de rechterfusee al te veel speling vertoonde. Deze is nog net onder garantie gerepareerd. Dat betekent dan wel de totale draagarm vervangen
60.000km beurt en fuseedraagarm linksvoor: condens
- 57.200 km
Vandaag de 60.000km beurt laten uitvoeren. Opvallend dat nu de linkerfusee speling vertoonde. Draagarm links, voor 500's met Xenon is afwijkend en duurder dan van die met gewone verlichting. En enkel bij FIAT verkrijgbaar. verder blijkt dat de condensor van de airco van een bedroevende kwaliteit is. Die valt langzaam in delen uiteen. Zit er dus ook aan te komen.
Niets te melden, eigenlijk
- 71.000 km
Eigenlijk valt er niets te melden. De kilometerstand is nu bijna 71000. Geen problemen gehad. Wagentje rijdt rustig door......
op naar de ton
- 90.000 km
Beetje saai gaat het wel worden. Net de 90.000km grens overschreden. Zijn er nog zaken die opvallen na de vorige bijwerking een kleine 20.000km geleden? Nee eigenlijk. De 500 is voor een tweede keer APK gekeurd. Heeft een grote beurt gehad waarbij o.a. de distributieriem en waterpomp (daar kon je makkelijk bij op dat moment) zijn vervangen. Ook de voorste remschijven waren bijna op, ook vervangen inclusief remblokken. Allemaal slijtageonderhoud. Geen problemen verder.
nog steeds
- 148.500 km
Ach, laat ik nog eens wat opschrijven. Zal ook de onderhoudsgegevens er bijpakken om te kijken of er nog iets raars tussen zat. Vervanging van een stootrubber achterzijde bij 100.000km. En bij 115.000 een kapot thermostaathuis. En dat is het. Verder krijgt de 500 zijn onderhoud. Ik heb er zelf rond de 20.000km van gemaakt. Vind de 30.000 reeks erg veel kilometers. En wat kost een beetje olie nou?
De auto met dit van origine uit de oudheid stammende 1.2 viercilindertje is feitelijk probleemloos. O ja, het start en stop doet zijn werk niet goed meer. Vermoed dat de eerste accu aan het einde is. Wel vervelend dat je het bij iedere keer starten, eerst moet uitschakelen.
Hij kan nog even door maar gaat waarschijnlijk binnenkort toch op stal, letterlijk!
Dankzij Woehan
- 159.800 km
Dankzij het Woehanvirus is het Fiatje weer in gebruik. De vaste kosten (belasting en verzekering van de vervanger) zijn zo hoog, dat ik die stilgezet heb per 15 maart, toen het land stilviel door het Woehanvirus. De Fiat kan met gemak de sterk verminderde kilometers opvangen. Toch jammer dat je door deze auto-onvriendelijke overheid continu aan het rekenen bent om de veel te hoge vaste lasten in de vorm van vooral ridicule wegenbelasting, omlaag te krijgen.
De APK ging weer vrijwel probleemloos. Een enkel lampje. En heb de accu na 10 jaar laten vervangen. Hierdoor werkt het startstop systeem weer zoals het bedoeld is. Zolang er geen volledige herstart is blijft de Fiat zijn werk doen. Tenzij er zich een serieuze koper meldt. En ik bedoel niet een opkoper die 1750 minder biedt dan zijn waarde ;-)
over de twee
- 212.000 km
Wat kleine problemen door slijtage. Maar hij gaat maar door....
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.