Fiat 500 1.2 Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500 1.2 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 1.200 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Calimerocomplex ?
- 5.000 km
Omdat onze oude trouwe Marea de geest had gegeven en wij niet meer zo'n geweldig grote auto nodig hebben wist de dealer ons enthousiast te maken voor een Fiat 500 Nuova.
In de showroom stond nog een demo exemplaar in het rood met een schamele 1200 kilometer op de klok.
Na een uitgebreide proefrit werd al snel duidelijk dat dit de auto is waarmee we wel een tijdje vooruit willen. Het is een 1200 Sport met een stel geweldige sportstoelen en een paar dikke 16 inch lichtmetalen wielen met brede sloffen. Verder is het ding voorzien van dramlampen in de voorbumper, een volautomatische airco en afgetopt met een mooie spoiler boven de achterruit.
Dat Sport slaat niet direct op het krachtpakket dat onder de motorkap ligt, maar het onderstel in combinatie met de dikke wielen, de kuipstoelen en het dikke lederen sport stuurwiel geven je helemaal het sportgevoel.
Niet snel, maar wel een heel voorspelbaar en stevig rijgedrag.
Je kunt de auto zeer nauwkeurig plaatsen, maar een licht nadelig effect is dat je nog voelt dat je over kop of munt van een euro rijdt.
Dijkweggetjes en lange bochten bij af- of opritten zijn een waar feest. Dat moet met een Abarth uitvoering helemaal geweldig zijn.
Wat vooral opvalt is de perfecte afwerking van het geheel. Nergens een rammel of trilling. De knoppen op het dashboard voelen solide aan en hoogwaardig qua design en afwerking. Ook het meubilair geeft de indruk voor de eeuwigheid ontworpen te zijn.
Het prijsverschil met een Ka of Panda is m.i. volledig te rechtvaardigen door de mooie materialen en het hoge afwerkingsniveau.
De ruimte in het interieur valt beslist niet tegen en is voorin ruim voldoende, maar ook achterin valt met enige inschikkelijkheid nog wel een persoon van 1.80 meter te vervoeren, hoewel de kruin dan wel het plafond masseert
Wat verder op valt is de uitstekende kwaliteit van de radio cd speler met USB/i pod aansluiting. In combinatie met het Blue and me telefoongebeuren zit het met de audio en entertainment wel goed in de 500.
Zijn er dan geen nadelen. Och je vergeeft zo'n fijne auto natuurlijk al snel het nodige maar als er dan toch iets te zeuren moet zijn is dat het piepje van de kachelventilator. Dat ding is waarschijnlijk iets uit onbalans en kan soms irritant piepen bij een bepaald toerental. De nieuwe is inmiddels binnen en wordt gelijk geplaatst met een nieuwe achterbumper, want sommigen nemen de aaibaarheidsfactor van de 500 iets te letterlijk.
Verder is het bijzonder vervelend dat er af fabriek geen cruise controle te leveren is. Inmiddels is er via de dealer achteraf een mooi systeem van Dancar geplaatst en dat werkt perfect. Gewoon een regelunit die tussen het electronische gaspedaal wordt gezet. Het meeste werk is de montage van de bedieningshendel aan de stuurkolom.
Ook een foutje is het feit dat er momenteel geen dakdragers voor de 500 leverbaar zijn. Hets chijnt dat de fabriek die de originele Fiat dragers heeft gemaakt inmiddels failliet is en het systeem dat Thule op de markt heeft gebracht is om duistere redenen ook tijdelijk not available.
Omdat we ook met de 500 op vakantie willen ben ik benieuwd of er tijdig een oplossing is.
Resumerend kan ik wel stellen dat Fiat met de 500 een dijk(je) van een auto heeft neergezet. Helemaal in lijn met het sportieve verleden van het merk.
O ja, we rijden dus een handgeschakelde zonder start stop systeem (Dus nog wel wegenbelasting betalen) Gemiddeld verbruik tijdens korte ritjes 1 op 13 en tijdens gebruik op provinciale wegen en snelweg zo'n 1 op 16. En dat doet mijn Croma diesel van 1600 kilogram met automaat toch echt wel beter
Blijft gewoon fijn
- 10.000 km
Zo, weer 5000 fijne kilometers onder de 16" wielen door laten draaien. Een grote vakantierit met gelukkig, op tijd, de dakdragers op het dak. Tijdens zo'n lange rit gaat het verbruik naar een zeer acceptabele 17 kilometer per liter.
De achteraf ingebouwde cruisecontrole is daarbij, behalve comfortabel, zeer behulpzaam geweest.
Wat verder bijzonder plezierig is, zijn de zetels. Fijne sportstoelen waarop je zonder problemen 1000 kilometer volhoudt.
Problemen in de laatste periode zijn een sterretje in de voorruit en een kleine lakschade waarvan je de Fiat niets kunt aanrekenen. En verder bleek het slotwerk van de rechterdeur wat zwaar te functioneren waardoor de centrale vergrendeling werd tegengewerkt en de auto niet goed afgesloten kon worden.
De garage heeft de deurbekleding verwijderd en de boel goed in het vet gezet. Alles werkt wederom feilloos.
De winterbanden van de Marea passen perfect en de auto is op 14 inch wielen met wat hogere banden toch wel veel comfortabeler als op de 16 inch exemplaren. Mooi zijn is dus echt soms pijnlijden.
Ik ga de winterperiode met de 500 vol goede moed in.
Blijft bijzonder
- 18.000 km
De Fiat wordt niet extreem veel gebruikt. 18000 kilometer is voor een 4 jaar oude auto natuurlijk helemaal niets. De 500 blijft een frisse verschijning die vrolijke gezichten tevoorschijn tovert zodra zij acte de presence geeft.
Tijdens de afgelopen periode heeft de auto zich qua betrouwbaarheid van de beste kant laten zien. Ik bedoel dan met name qua bedrijfszekerheid want de 500 heeft ons nooit laten staan. Wel is er een resonantie in het uitlaatsysteem ontstaan waardoor de uitlaat onder garantie is vervangen. Het stationair toerental is wat aan de lage kant en dit moet nog worden bijgesteld.
Wat opvalt aan de auto is de toch wel degelijke uitstraling van het interieur, stoelen, dashboard, stuurkolom alles zit lekker vertrouwenwekkend stevig en rammelvrij in elkaar. De 500 mag dan onderhuids een Panda zijn, je merkt het prijsverschil weg degelijk.
Andere merken kunnen nog wat leren van Fiat gezien het feit dat de Italianen het voor elkaar krijgen om fatsoenlijke dagrij verlichting te monteren. Geen foeilelijke LED strips, maar gewoon een lampje in de normale koplampunit. Voor minder geld kan het dus echt mooier.
De nieuwe twinair motor heb ik inmiddels kunnen beproeven en het lijkt erop dat deze de 500 meer pit geeft hoewel de cijfers mij niet echt gelijk geven. Gevoelsmatig is de twinair variant sneller dan de 1200 4 cylinder. Ben benieuwd of de twinair in de praktijk ook zuiniger is. De 1200 sport is op korte afstanden echt een comazuiper.
Ach, wat maakt bij dit jaarkilometrage het brandstofverbruik eigenlijk uit. De auto is op zich erg vermakelijk en dat is ook heel wat waard.
Stilstand blijkt achteruitgang
- 35.000 km
Op de fiets naar het werk gaan is dan wellicht goed voor de mens, de stilstaande achterblijvende machine blijkt minder te spreken.
35000 kilometer in acht jaar tijd is natuurlijk niet een kilometerstand waar een auto van slijt, zou je denken. Toch heeft de Fiat pech om de achterste auto op de oprit te zijn. Telkens heeft een ander mobiel het geluk om uitgelaten te worden. De 500 stond een beetje weg te kwijnen. Haar huidje begon steeds doffer uit te slaan en onder de auto begon zich een groene aanslag op het plaveisel te vertonen. van de groene aanslag op de raamrubbers kon eenvoudig een maaltijdsoep gekookt worden. Hoog tijd voor actie dus.
Eerst maar eens een flinke rit gemaakt om te inventariseren wat er moest gebeuren. Uitlijnen bleek geen overbodige luxe, het volant stond licht scheefjes in de cockpit en rechtsvoor blijkt het rubber niet volgens afspraak af te slijten.
Verder pakt de 1200 vierpitter niet erg soepel op, terwijl de motor juist bekend staat om haar soepele gedrag.
De voorwaartse drang wordt ergens door beperkt en al snel blijkt dat er een achterwiel door een weerbarstige remcilinder onder de duim wordt gehouden. Nadere inspectie leert dat de andere kant last heeft van lekkage via de remcupjes. Geen halve maatregelen maar onmiddellijk naar de Fiat agent om de 500 is flink te verwennen.
Aansluitend is de wagen professioneel aangepakt door een autopoetser en de lak gereinigd en verzorgt.
Gevolg is dat voor een kleine 400 euro de auto weer aanvoelt, ruikt en glimt als een nieuwe 500. Ik was eigenlijk vergeten hoe fijn het is om de Fiat over een bochtige dijkweg te jagen. Het lijf stevig vastgehouden door de sportieve kuipstoelen, de knuisten om de dikke rand van het leren sportstuur en het trefzekere schakelen van de korte pook door de verzetten. Een hoog vermogen is niet beslist nodig om een forse dosis rijplezier te ervaren.
Sterker nog, feitelijk hoef je niet eens te rijden om te kunnen genieten van deze Italiaan. Maar de realiteit gebiedt mij te zeggen dat regelmatig een stukje rijden wel veel beter is voor het mechaniek.
Ik ga mijn leven beteren en de Fiat vaker inzetten voor grote ritten het is per slot van rekening wel de bedoeling dat ze heel oud wordt binnen het gezin.
Ciao Bella
- 70.000 km
De kleine Fiat is al enige jaren het trotse bezit van mijn dochter die de auto flink gebruikt voor haar woon/werkverkeer. Zij heeft er in twee jaar tijd meer mee gereden dan ik in acht jaar.
En de Fiat heeft het fijn gevonden. Nog nooit heeft ze een slag verkeerd geslagen en nimmer heeft ze dienst geweigerd.
De Fiat mag dus met een gerust hart betrouwbaar genoemd worden. Ik heb nagevraagd bij mijn dochter wat er in de laatste jaren voor malheur met de Fiat is geweest maar die zaken zijn op de vingers van één hand te tellen. Een doorgeroeste uitlaat is één punt en dat is nog op het conto van de eerste eigenaar te schrijven. Door stilstand krijgt zelfs een moderne uitlaat vroeg of laat last van eczeem. Enfin die is dus vervangen en er is een deurhendel vervangen. Dat schijnt een iets vaker voorkomend euvelte zijn. Verder heeft de auto genoeg gehad aan regulier onderhoud.
Inmiddels is er bij mijn dochter gezinsuitbreiding gekomen en heeft ze de auto ingeruild voor een fraaie Nissan Qashqai. Die is natuurlijk ruimer en comfortabeler maar ze heeft die fijne, frisse en betrouwbare Fiat toch met het nodige hartzeer ingeleverd bij de Nissan dealer.
De geluksvogel die dit Fiatje met weinig kilometers weet aan te schaffen heeft een lot uit de loterij te pakken. Ciao bella cinquecento.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Fiat 500

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze chique kleine occasions koop je voor €8.000

Praktijkervaring Fiat 500 (2007 – heden): dit vinden eigenaren van hun auto

Op zoek naar een zuinige kleine auto voor 5.000 euro

Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 1.2 - 2009 – 289.419 km - Klokje Rond
