Fiat 500 1.2 Lounge (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500 1.2 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Eigenwijs rugzakje
- 21.200 km
Reden van aanschaf.
In juli 2008 heb ik een aanrijding gehad. Iemand anders had de rij voor het rode stoplicht compleet over het hoofd gezien en reed met volle snelheid achterop mijn vorige auto die toen total-loss werd verklaard. Ik ben toen me opnieuw gaan oriënteren en kwam bij de Fiat 500 uit.
Eerste indruk.
De eerste indruk in de showroom was erg positief. Ik zocht een klein autootje voor woon-werk verkeer. Dat is zo'n 55km per dag. Ik was meteen helemaal weg van het design en besloot dan ook snel om voor de 500 te gaan. Gekozen werd er voor de 1.2 liter 69 pk motor. Wel is er eerst een proefrit gemaakt met de 1.2 liter om te kijken of deze motor wel krachtig en snel genoeg voor me was. Komend van een 1.3 liter 95pk Mitsubishi Colt was ik van mening dat de 1.2 liter motor meer dan voldoende presteerde. Mijn portefeuille wil tenslotte ook wat geld overhouden aan het einde van de maand.
Het sturen in de 500 gaat ook erg fijn. Het stuur heeft een stabiele middenpositie, zodat je niet steeds aan het stuur hoeft te trekken om hem continue te corrigeren. De vering is wat aan de hardere kant, maar ervaar ik juist als positief! Optrekken gaat snel genoeg als je maar een versnelling lager neemt dan normaal. Hij houdt ervan om hoog in de toeren bereden te worden.
Als ik rustig aan rij dan kan ik woon-werk verkeer 1 op 16 halen (30% file kilometers). Buiten woon-werk verkeer om heb ik een keer 1 op 18 kunnen halen. Dit waren voornamelijk snelwegkilometers (max 100km/h) buiten de spits om. Al met al valt het verbruik wat tegen.
Problemen.
- Bij aflevering bleek dat er een spuitfout aanwezig was in de buurt van mijn rechter buitenspiegel. Er zaten soort bubbeltjes in de lak. Dit is uiteindelijk wel kostenloos verholpen door de garage, maar vraag me af of er na verloop van tijd kleurverschillen gaan optreden. Met rood lijkt me dat toch best wel riskant.
- Al na 7 kilometer gereden te hebben, kreeg ik last van startproblemen. Het starten ging ongeveer eens in de twee weken bijzonder moeizaam. Ik had meestal 20 tot 30 seconden nodig om de motor eens aan de praat te krijgen. Bij de garage konden ze het probleem niet reproduceren en de boordcomputer gaf ook al geen storing aan. In totaal is hij voor dit probleem twee keer bij de garage geweest, en beide keren hebben ze het probleem niet kunnen vinden. Ze hebben wel een van deze keren een druksensor vervangen, hier schijnen meer 500'jes last van te hebben. Helaas heeft dit het startprobleem niet verholpen.
- Na pak hem beet 10.000 km heb ik geconstateerd dat het koelvloeistofniveau ver beneden het minimum stond. Volgens de garage was er niets aan de hand en hebben ze het kosteloos bijgevuld. Na in koude toestand een streepje op de tank te hebben gezet, kwam ik tot de ontdekking dat binnen twee weken weer een aanzienlijk deel van het koelvloeistof verdwenen was. Na wat onderzoek van de garage bleek dat een de kachel radiateur lek was en is toen vervangen. Voor deze operatie was 10 uur benodigd en ze hebben het hele dashboard moeten verwijderen. Opvallend was dat na het vervangen van de koelradiateur het startprobleem ook ineens was opgelost!
- De ruitensproeierkopjes zijn bij ongeveer 10.300 km vervangen. Het water spoot alle kanten op, behalve tegen mijn voorruit. Leuk overigens om irritante bellende fietsers nat te spuiten maar niet echt handig om je voorruit schoon te krijgen...
- Tevens is de microfoon vervangen van het Blue&Me systeem. Ik was heel slecht te verstaan aan de andere kant van de telefoon. Tevens dacht de boordcomputer regelmatig dat ik "albums" zei in plaats van "mappen". Dit is nu ook verholpen.
Nu dat al deze opstartproblemen zijn verholpen moet ik eerlijk zeggen dat ik heel blij ben met mijn auto. Alle problemen lijken nu eindelijk opgelost en hij rijdt nu al weer duizenden kilometers zonder enig probleem. Dat ik een 'maandagmorgen exemplaar' heb weten te bemachtigen is duidelijk, maar mijn rugzakje is nu eindelijk volwassen geworden. Ik hoop er nog jaren probleemloos plezier van te hebben.
Problemen, problemen, problemen
- 34.000 km
Helaas al weer de nodige problemen mogen ondervinden. Op deze manier is het rijden in mijn rugzakje toch een stuk minder leuk dan verwacht. Je mag van een spiksplinter nieuwe auto toch verwachten dat je onbezorgd rijplezier kan hebben?
Even een korte opsomming van alle problemen tot nu toe:
18 km:
Spuitfout bij aflevering. Is uiteindelijk pas na twee maanden verholpen.
25 km: problemen met starten. Na verloop van tijd blijkt dat dit probleem zich blijft voordoen. Moet vaak doorstarten. Oorzaak onbekend volgens garage.
10.300 km:
Sproeikopjes vervangen,
i.v.m. aanhoudende startproblemen ABS.druksensor vervangen
13.600 km:
Kachelradiateur vervangen vanwege langzaam leeglopende koelvloeistoftank. Na uitwisselen kachelradiateur zijn de startproblemen verholpen.
20.000 km:
Microfoon slecht te verstaan, vervangen. Nieuwe boardcomputersoftware tegen knipperende km-stand.
24.700 km:
Wederom microfoon vervangen.
30.100 km:
Eerste kleine beurt a 282 euro.
Wederom microfoon vervangen. Tevens opnieuw de ruitenwissersproeiers voorkant vervangen.
33.500 km:
Temperatuursensor defect. Na montage (zit in rechter buitenspiegel) werkt de navigatietoets voor mijn rechterbuitenspiegel verkeerd.
33.700 km:
Twee draaiknoppen op het middenconsole geven in het donker geen licht meer. Wordt binnenkort vervangen incl. probleem elektrische rechter buitenspiegel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.