Daimler V8 LWB 4.0 (2002)

autoreview

Daimler V8 LWB 4.0 (2002)

Signalement

UitvoeringV8 LWB 4.0
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf232.871 km
KM-stand laatst243.172 km
Lezerswaardering: 100%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Koninklijk vervoer!

  • 243.172 km

[INTRO:]

Wauw, waar te beginnen…

7 bezichtigen verder van allen Jaguar XJ’s en 1 Daimler rij ik per toeval op de terugweg van wederom een teleurstellende XJ langs een bedrijf die voor relatief een goede prijs een Daimler V8 LWB uit 2002 aanbieden. Ik weiger te stoppen door de voorafgaande teleurstellingen maar mijn metgezel dwingt mij. En daar ben ik haar nu nog steeds dankbaar voor..

En daar sta ik, op een zonnige dag in april in de showroom van een ‘bijzonder’ autobedrijf oog in oog met Her Majesty. Zo noem ik haar maar even. Wat een slagschip, wat een klasse en wat een uitstraling! Dit doet vele auto harten een stukje overslaan. Ik besluit een proefrit te maken en tijdens deze proefrit toch een beetje argwaan want de reputatie van oude Jaguars is in de volksmond is nou niet bepaald hoog. Ik hoorde wat elementen rammelen, een bekend lampje branden op het dashboard en de radio leek te weigeren. Desondanks wist ik het direct, dit slagschip van Engelse makerij moest van mij worden! De deal werd gesloten met natuurlijk de nodige notities op de overeenkomst (gouden tip!)

Enkele dagen later haalde ik haar op en terwijl ik op enkele minuten van het dealerschap verwijderd was ontving ik al enkele duimpjes omhoog en bij het tanken (daar houdt ze van) werd ik direct aangesproken door een nieuwsgierige postbode die overigens de naam Daimler nog mooier maakte door deze Frans(!?) te spreken (lees: Dwaimlèèrr) Maar dat terzijde,

[HER MAJESTY:]

Oké, first things first. Wat heb ik nou eigenlijk gekocht?

Daimler V8 LWB uit 2002. Bijna 300 PK uit een 4.0 benzine motor. Liefhebbers opgepast, dit mag ik namelijk eigenlijk niet zeggen maar de Daimler V8 (of Super V8) is eigenlijk een Jaguar XJ maar met de nodige upgrades, bling-bling en de authentieke klaptafels, of hoe mijn collega ze noemt: snuiftafeltjes. (Hollywood komt steeds dichterbij op de achterbank…)

Van deze auto zijn er niet heel veel te vinden. De Jaguar XJ wordt met regelmaat aangeboden maar de Daimler V8 of de Super V8 (laatstgenoemde zit op 380 PK) zijn moeilijker te vinden. Voor mij gaven juist de extra’s op de Daimler varianten de doorslag en dit biedt zeker een extra stuk comfort, neem als voorbeeld de extra beenruimte door de verlengde wielbasis.

Bij aankomst thuis heb ik een afspraak gemaakt voor kundig onderzoek bij mijn plaatselijke (door mij vertrouwde) garage. Ze zagen mij alweer aankomen toen ik belde dat ik wat bijzonders had gekocht..

Het volgende stukje kunnen de angst kopers, twijfelaars én bevooroordeelden beter overslaan:

[ONDERHOUD:]

De Daimler werd goed ontvangen bij mijn garage en na ongeveer 1 week rustig kijken werd ik gebeld met het eindvonnis van de keurmeester/monteur:

€1980,- aan nieuwe banden, airco pomp, losse onderdelen, fusee kogel, achteras etc etc.

Ik voeg later meer informatie toe over de exacte onderhoudswerkzaamheden voor de liefhebbers kun je volgens mij updates ontvangen over deze review.

10.000 km verder rijdt de auto nog steeds werkelijk fantastisch al moet ik wel zeggen dat er altijd wat te doen blijft. Het zou een slogan kunnen zijn, oude Jaguar; altijd wat te doen!

Ik heb met enige regelmaat via de liefhebbers club onderdelen bemachtigd zowel finetuning als een nieuwe pookknop (matchend met de houten afwerking op het Dashboard) als mede een achter as met kruiskoppelingen etc etc.

Voor deze auto’s is een grote fanclub die elkaar allemaal willen helpen en allemaal even vriendelijk zijn in tegenstelling tot de fanclubs van sommige andere merken, tenminste naar mijn ervaring. Facebook, verschillende fora, en ook een heuse webshop met Jaguar / Daimler kleding en accessoires bestaat. Gaaf!!

[OPTIONEEL:]

Een aantal van de mooie opties benoem ik even. Naast de stoelverwarming voor én op de achterbank (4 x apart te schakelen) bezit mijn V8 een elektrisch schuif / kantel dak, volledig elektrisch verstelbare stoelen inclusief elektrische lende steun én elektrische hoofdsteunen. Met die laatste doe je nooit wat maar hoe gaaf om te hebben!

Ook is er natuurlijk airconditioning aanwezig, een automatische versnellingsbak, elektrisch verstelbare spiegels en stuur en alles met de memory functie te onthouden.

Ook de (gevreesde) VALET knop is aanwezig waarmee je de auto compleet op slot zet met uitzondering van het starten en sturen. Dit zodat de VALET parkeerder die jij als vermogende CEO jou sleutels gaf bij aankomst in het Hilton Hotel niet jou minnares haar Dior handschoenen kan stelen uit het handschoenenkastje…

[S.O.S.:]

Problemen zijn er tot op heden niet echt geweest. Ik geloof dat dit ook met een bepaalde mindset heeft te maken. Ik ben mij namelijk erg bewust dat bij het aanschaffen van deze auto of gerelateerde auto’s er altijd kosten achter weg komen en je op de gebruikelijke beurten na wat geld moet wegleggen om ze in optimale staat te houden. Leuk ook toch? Het leven is te kort voor een Corolla of Prius..

[BLITS BEZIT:]

Met deze auto waan je echt even in andere tijden en andere werelden. Ik wordt dit jaar 33 en ik vermoed dat de gemiddelde eigenaar nog wat ouder is. Mijn kennissen en vrienden vinden echter de auto 110% matchen met mij waardoor ik wellicht het oudere heer imago kan wijzigen naar het snelle jongen imago, wie zal het zeggen.

De auto is kunstzinnig en na wat rondvraag op werk, privé en straat kwamen de volgende steekwoorden in verschillende mensen te boven, ik vind ze te leuk om niet te delen:

‘’Oud geld’’ / ‘’Millennium bankdirecteur’’ / ‘’Wolf in herenkleren’’ / ‘’Keizersgracht cruiser’’ / ‘’Bluf Jag’’

Het rijdt overigens voortreffelijk (spreek laatste woord uit met rollende rrrrr) en de kracht in combinatie met de relatief stille V8 en de behendigheid van het stuur maakt het een ultieme cruiser die voor mij persoonlijk voor wat betreft comfort ver boven de concurrenten uit dit bouwjaar uitsteekt (A8 / S-Klasse etc).

[AANKOOPADVIES:]

Heb je er 1 op het oog? Knopen doorhakken en toeslaan! Deze auto’s gaan zeker geen waarde meer verliezen! Ze zijn 20 jaar oud maar het plezier dubbel en dwars waard.

Goedkoop zijn ze niet maar in verhouding met de nieuwwaarde zijn het koopjes. We praten over 140.000 gulden en meer destijds. Een auto waar trouwens menig bruiloft of directie uitje vandaag de dag nog positief mee wordt verrast. Hiermee kun je aankomen!

[FUN FACTS:]

Zo reden onder andere Queen Elisabeth en Pim Fortuyn een prachtige Daimler waar zij beide zeer gecharmeerd van waren en kocht ik mijn Daimler van een garage waar de vorige eigenaar een bekend Nederlands Advocatenbureau gehad moest hebben volgens de garagist…

[OUTRO:]

Ik zal binnenkort meer specifieke informatie toevoegen met details over onderhoud, wat extra foto’s en ook de opties & verschillen tussen de verschillende Daimlers. Ik hoor ook graag in de reacties wat jij zou willen weten?

Bedankt voor het lezen en een klassieke (Engelse) groet van Sander!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.