Daihatsu Sirion 2 (2009) #2

autoreview

Daihatsu Sirion 2 (2009)

Signalement

UitvoeringSirion 2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf109.284 km
KM-stand laatst109.927 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede Sirion

  • 109.927 km

Ik heb de auto begin april gekocht bij een autobedrijf in Oisterwijk. De Sirion stond daar sinds november 2016 voor de vraagprijs van net geen €4000,00. Ze zag er goed uit met een blinkend rode lak een net interieur met als enige smetjes een krasje op het klepje van het dashboardkastje en een afgebroken pinnetje van de hoedenplank bevestiging. In dat kastje lagen papieren waaruit bleek dat de Dai in oktober 2016 nog een grote beurt had gehad met als extra opmerking dat de achterdempers waren vervangen.
Tijd dus voor een proefrit. Hier kwam het derde smetje naar voren: een lege accu. Gelukkig is een auto ook te starten met hulpstroom zodat de proefrit door kon gaan, zij het in verkorte vorm met de verkoper naast me. Als reden hiervoor noemde hij het risico onderweg te stranden met een afgeslagen motor, inderdaad geen goede combinatie met de lege accu.
De proefrit voelde goed hetgeen vervolgde in een kop koffie en onderhandelen over de prijs. Na wat heen en weer praten kreeg ik de auto voor € 3000,00 mee met achterlating van de Alto. Wel werd voor dit bedrag de accu vervangen voor een nieuw exemplaar en de hoedenplank bevestiging gerepareerd.

Intussen, enkele maanden later bevalt de auto goed. De Sirion ligt prettig op de weg en 120 km / uur is goed te doen. Wel vind ik het onderstel vrij stug, zeker in vergelijking met mijn eerdere Sirion 1. Daarnaast is het dashboard nogal kaal en gemaakt van erg hard plastic. Ook de zitpositie kan beter Met de stoel verder naar achter, prettig voor de benen, is het stuurwiel net iets te ver weg. Qua binnenruimte is de Dai ideaal. Vier zitplaatsen bieden voldoende ruimte voor volwassenen en zelfs drie personen op de achterbank kan (als het echt moet). Ook de kofferruimte is voldoende ruim en prettig qua vorm. De brandstofconsumptie ligt rond 1:16,5, valt me toch iets tegen (de Alto was zuiniger).

Wat me nog het meeste tegen viel was het zeer nadrukkelijk aanwezige geluid van de banden. Zou dit aan het wat grove profiel kunnen liggen. Nog eens goed kijken naar maat en merk van het schoeisel.....uhhh......het zal toch niet.....Winterhawk .... tjah zo heb ik voor het eerst van mijn leven met winterbanden gereden. Een financiële tegenvaller dus maar nu wel 4 zomerbanden met velgen en vier winterwielen in de berging.
Verder een open dak in laten bouwen en het kale dashboard opgefleurd met een fabrieksradio afkomstig uit een Engelstalig sloopSirion ter vervanging van het originele afdekplaatje. Gelukkig laat de set zich ook vanaf een linker bestuurdersstoel goed bedienen.

Op 12 september is de auto APK- goedgekeurd tot 5 november 2018. Een beurt was niet nodig omdat de Sirion na zijn laatste grote beurt (onderhoudsboekje) nog geen 5000 km. heeft gereden. Kosten € 46,-- bij neutraal Apk-station.

In herfstvakantie zelf cruisecontrol ingebouwd (bij 114750 km). Kosten €149,00 + ca. € 15,-- aan extra materiaal. Wel heel veel (puzzel)werk, maar gelukkig werkt alles naar behoren. Moet nog wel even leren de CC op tijd uit te zetten bij het zien van een rood verkeerslicht of een langzamer rijdende voorligger; anders moet ik het middelste pedaal te veel gaan gebruiken.

6-8-2018, 121693 km: Grote beurt + APK € 487,36
Dure bougies, 3 * 38,72 = 116,16. Verder stabilisatorstang links voor vervangen (€ 75,00). Advies garage: tijdig koppeling vervangen, deze slipt. Dit is me zelf ook al een keer opgevallen maar het lijkt niet altijd aanwezig. In ieder geval nog niet erger geworden bij km-stand 122700.

3-10-2018, 122932: Koppelingsset vervangen, € 643,70 bij garage.
De digitale inkt was nog niet droog of het geschrevene werd al gelogenstraft. Bij vol gas geven op de snelweg -inhalen vrachtwagen zonder het achterop komend verkeer te willen hinderen- scheen de transmissie ineens een kick-down stand te hebben. Eenmaal uit elkaar bleek de koppelingsplaat inderdaad op zijn laatste frictie vezels te functioneren.

20-6-2019, 128143 km: APK bij neutraal APK-Station , € 48,--
Verder geen problemen maar sinds de vorige beurt ook maar 6500 km. gereden.

20-3-2020, 134180 km: zelf, € 0,--
Lampje stuurbekrachtiging bleef soms branden en de stuurbekrachtiging werkte dan ook niet. Na 2e keer starten was het weer goed. --> motor stuurbekrachtiging uitgebouwd en schoon gemaakt (perslucht) --> was vervuild met grafietpoeder van koolborstels volgens elourens en Martijnth op Problemcar.nl. Dank hiervoor want bekrachtiging werkt weer naar behoren.

8-4-2020, 134450 km: zelf, € 49,05 (remschoen- + montageset)
Banden (wielen) gewisseld en remschoenen achter vervangen.

1-5-2020, 134854 km: auto ingeruild tegen een Renault Twizy.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.