Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2007)

autoreview

Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2007)

Signalement

UitvoeringSirion 2 1.0 12V DVVT Premium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf155.035 km
KM-stand laatst229.283 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuke auto, ruim, en op lpg g3

  • 155.750 km

We hebben na ruim 5,5 jaar, onze Baleno 1.6 station op gas ingruild voor deze Sirion2 uit 2007. wederom op gas, omdat ik altijd met een big smile bij de pomp wil afreken en niet het gevoel heb dat mijn heilige koe een melkkoe is.

Tot nu toe bevalt de sirion2 heel goed, hij rammelt wat in het vooronder maar dat loopt wel los, ik moet vandaag voor de 2e keer tanken en dan merk ik wel wat en hoe, de acceradius is niet erg groot moet ik eerlijk zeggen, de 1e tank was na 335km leeg, kon ik er 24,5liter bijin gooien,Ik houd julie op de hoogte

na bijna 3000km erbij

  • 158.900 km

Geen problemen tot nu toe, hij verbruikt een beetje koelvloeistof, dat was ik niet gewent, de Baleno gebruikte alleen maar gas en af en toe benzine, maar goed.
Verder een betrouwbare reisgenoot tot nu toe.

De eerste winter probleemloos door....

  • 160.550 km

We zijn de eerste winterperiode zonder problemen door gekomen, de Sirion heeft geen verkeerde kik gegeven.
Het weggedrag is zelfs beter met sneeuw dan de Baleno.
Het overschakelen ging bij de baleno in de winter altijd met horten & stoten, bij de Sirion merk je er niets van...

Het verbruik is nu gemmideld 1:14,2 (zie autoverbruik.nl)

eigenlijk niets veranderd

  • 164.020 km

De kilometerteller staat nu op ruim 164000, dus ruim 9000km gereden met de Sirion, het verbruik stabiliseert zich rond de 1 : 14.
Onkosten zijn er weer niet geweest behalve een bus 2.5liter Flash lube Valve oil, in mijn Sirion zit een tankje met een druppelaar om de kleppen te smeren en dat tankje was leeg dus moest er nieuwe olie in, dat is niet echt goedkoop €50.00 maar het verbruik is 6 druppels per minuut stationair, komt ongeveer neer 0,5liter per 10000km dus dat gaat nog wel.
Verder geen bijzonderheden, we gaan dit jaar naar Kroatie op vakantie, dat worde de echte uitdaging voor onze Sirion...

na Kroatie....

  • 175.288 km

Zojuist uit Kroatië terug gekomen en wat heeft die kleine motor z'n best gedaan...
Ruim 5000km in 16 dagen met af en toe sterke stijgingen o.a. 15% en lange autobaan stukken.
Maar geen druppel olie en koelwater gebruikt.
Op de autobaan vaak de rechter baan gehouden en eigenlijk niet boven de 4000rpm geweest, hoogste gereden snelheid 135km/u.
Vooraf wel de bougies en het luchtfilter vervangen, ook op aanraden van de monteur zelf het gasklephuis schoongemaakt (omdat de sirion niet stationeer liep), dat bleek een redelijke klus, ook tijdens de vakantie opnieuw het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd, de sirion liep weer niet stationeer, probleem opgelopen nadat ik in Oostenrijk geen gas kon tanken en een groot aantal kilometers op benzine gereden heb.
Maar eigenlijk ben ik zeer tevreden over de sirion, geen pijn in de rug van de lange afstanden. Het is geen hoog vlieger en hard rijden zit er niet in maar hij heeft ons toch mooi de gehele vakantie overal gebracht waar we wilden zijn en met een gemiddeld gebruik van 7 liter op 100km ben ik niet ontevreden (gebruik op de autobaan hoger dan op een 80km weg)

APK en ....

  • 179.350 km

We rijden nu ruim een jaar met de Sirion, al met al geen grote problemen, het niet veel power hebben en het niet stationair lopen (af en toe) zijn de enige puntjes van kritiek....
De 1e APK zat eraan te komen maar ik was niet bang. D'r moesten nieuwe banden en remmen (voor) op en de kleppen moesten gesteld dat was alles...appeltje eitje zou je denken...
Tja, kleppen stellen dat ging niet(meer)er moesten nieuwe klepstoters in.... dan wordt je niet vrolijk, deze lagen ook nog een keer nergens op voorraad dus de Sirion heeft bijna 2 weken bij de garage gestaan.
Inmiddels loopt ie weer en veel beter dan dan voorheen maar het blijkt wel dat deze motor blokken niet echt geschikt zijn om op gas te laten lopen en als je dan ook nog eens een keer richting de 2 ton gaat .....daar zijn deze "stads" auto's niet voor geproduceerd, denk ik. Ik kan voorlopig weer een grotere periode probleemloos rijden maar de aankondiging van de garage was: reken erop dat je minimaal binnen de 40000km hier weer staat maar dat voor een algehele kop revisie....(of een andere motor)
Oja totale kosten voor deze "APK met kleppen stellen"...€ 1200.00 (Brrrr)
Ook heb ik gister de Sirion maar weer voorzien van een stel Wintersloffen... toch wel veiliger..

terug van Kroatie

  • 196.120 km

We zijn weer terug van 2 weken kroatie, wederom met de Sirion2, gepakt en gezakt met 2 volwassenen en 1 kind, hebben we voor de 2 keer Kroatie aangedaan. Bewust minder kilometers gemaakt dan 2011 "slechts" 3200km. De Sirion heeft op de heenweg en in Kroatie goed gelopen, bij de terugweg begonnen in Italie de problemen, slecht starten en op 2 cilinders lopen en wat nog wel het meest ergerlijke is niet stationair lopen... Ik denk dat er van enkele kleppen de stand wederom niet goed..
Ik ga de Sirion dan ook voorzien van een nieuw hart, ik heb al voor de vakantie een motorblok gekocht met "slechts" 40000km op de klok en van 2009 (zegt de verkoper) uit een schade auto (toyota IQ/aygo). Deze zal in september ingebouwd worden en dan maar hopen dat ie weer heel veel kilometers mee kan.Verder bevalt de Sirion nog steeds helemaal goed, nog wel voor de vakantie nieuwe(re) schokbrekers achter gemonteerd.

Hij doet het weer goed

  • 198.100 km

We zijn nu ruim 1.5 maand na de vakantie en de Sirion heeft alweer 2 weken bij de reparateur gestaan, nu om zoals we in 1e instantie van plan waren te doen een nieuw hart (motor compleet)... Dat ging niet, tenminste niet met het hart wat ik daarvoor gekocht had.
Ik had puur op type nummer een motor gekocht uit een Aygo van 2009 met 40.000km op de klok. Wat qua type aanduiding hetzelfde moet zijn 1KR-FE. D'r paste niets, maar dan ook bijna helemaal niets van, uiteindelijk hebben we "alleen" maar de kop vervangen en d'r moest een nieuwe koppeling in, we hadden de boel toch al uit elkaar liggen...
Daarna even naar de APK en we kunnen weer een jaar rijden. Zaterdag ff op en neer naar Beverwijk (zwarte markt) dat is vanuit de achterhoek zo'n kleine 300km heen en terug, kon ik mooi ff het verbruik opnemen dat was 1:14.1. Uiteindelijk be ik weer een tevreden man, het had allemaal wat minder omslagtig en goedkoper gekund maar ja.... een auto inruilen die niet stationair loop daar krijg je ook niets meer voor..
Totale kosten: ongeveer € 1300,00 (ik heb nog wel alle losse onderdelen van het blokje thuis liggen, deze staan inmiddels op marktplaats, Startmotor, Dynamo, Wisselbak, Koppeling en de Aircopomp)

Al met al weer een dure reparatie maar ik geef nog steeds ongeveer € 1.00 per 14 km minder uit dan de gemiddelde benzine rijder en dat met 21000km per jaar is toch een besparing van ruim € 1500.00...
Ik ben nog steeds niet echt ontevreden, het is weer een lekker pittig karretje, groot genoeg voor ons 3tjes en het ziet er erg leuk uit...

de 2 ton voorbij...

  • 202.202 km

Een tijdje geleden alweer de 2 ton voorbij gereden, zonder noemenswaardige problemen..
gemiddeld verbruik ligt rond de 1:14,5 en dat is veel woon werk verkeer en N-wegen.
De Dai doet wat ie moet doen en dat is veilig en goedkoop van A naar B brengen..

Hij gaat maar door...

  • 206.546 km

We zijn inmiddels de 206000km voorbij en de sirion doet helemaal waarvoor hij gekocht is, ons veilig, goed en goedkoop van A naar B brengen. Gemiddeld verbruik ligt nu op 1 liter op 15,2km, moet je wel € 25,00 bij rekenen voor benzine iedere 2000 km ongeveer..
D'r is om ergernis te voorkomen wel een andere accu ingekomen in de winter, de oude werd na 204000km een beetje onbetrouwbaar.. verder geen nieuws, op naar beter weer zodat de winterbanden eraf kunnen en de zomerbander er weer op.

alweer 60.000km gereden

  • 215.125 km

Hier maar weer eens een update.. eigenlijk niets te melden, dit jaar aan VW passat TDI gehuurd voor de vakantie, dat was een verademing voor ons maar ook (denk ik) voor de Dai.. Eind deze maand naar de APK, we zien wel, hij loopt als vanouds, lekker zuinig (gemiddeld 1:14,3) en geen mankementen..dus afwachten maar..

Na de APK

  • 217.500 km

We hebben zojuist de APK gehad en geen problemen, een lampje achter en een lamp voor en dat was het, � 65.00 en klaar, helemaal goed.

Ik heb nog wel ff de bougies vervangen en de winterbanden er weer onder gezet.

De sirion loopt goed en zuinig (gem. 1:15).
Het zal nooit geen hoog vlieger worden maar zolang ik op iedere 15 kilometer � 1.00 niet uitgeef ben ik helemaal tevreden (dat scheelt alleen al op m'n woon werk verkeer � 30.00 per maand.
Helemaal tevreden..

de winter voorbij

  • 227.300 km

De winter is voorbij en de zomerbanden zitten er alweer onder, inmiddels 10000km verder en heel saai maar geen bijzonderheden, geen onkosten en verbruik nog steeds 1:15...

einde van een tijdperk...

  • 229.283 km

De Dai is ingeruild, ik was al een tijdje aan het zoeken naar een goeie vervanger,eentje waarmee we ook op vakantie kunnen.
Onze zoon gaat nu ook mee en nu is de Dai te klein en op de lange afstand te gevoelig voor hitte (kleppen kunnen de lange afstand met grote hitte niet aan)
Ik ben weer terug alwaar ik in oktober 2010 afscheid genomen had, bij een Suzuki Baleno estate bj. 99 nog niet op lpg g3 maar dat komt nog, datum staat al afgesproken voor inbouw. Wederom een 1.6 nu echter met een lage kilometer stand van nog net geen 85000km.
De Sirion heeft 3 en een half jaar en ruim 74000km gedaan wat ik verwachte, me goedkoop en veilig van A naar B brengen.
Gemiddeld gebruik 1:15, enkele tegenslagen kleppen stellen en nieuwe kop maar niet ontevreden, de laatste 30000km waren echt zonder extra kosten, nu begon ik van de lpg installatie wat slijtage te bemerken (weinig pk's)en hoorde ik aan de voorkant weer het "rammelen" dus al met al werd het tijd om 'm in te ruilen..geen spijt maar nooit meer een 3 cilinder op gas..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.