Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort (2007)

autoreview

Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort (2007)

Signalement

UitvoeringSirion 2 1.3 16V DVVT Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf99.500 km
KM-stand laatst206.279 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Schoonheid zit van binnen

  • 137.000 km

Ik heb deze auto sinds januari 2018 in bezit dus inmiddels kan ik mijn ervaringen wel delen! We beginnen bij het begin.

INLEIDING

Bij mijn allereerste 'echte' baan, hoorde ook mijn allereerste auto. Als een echte Hollander betaamt ben ik voor 500 euro natuurlijk opzoek gegaan naar een auto met weinig kilometers, geen onderhoudskosten en die jaar na jaar voor 29 euro weer terug de weg op mag. Of nouja dat scheen dan weer niet helemaal realistisch te zijn ;-)

Mijn eisen waren:
-Budget rond de 3000 euro
-Een kleine auto
-Liefst een beetje zuinig
-Betrouwbare reputatie
-Airco
-Max 100K op de teller
-Onderhoudshistorie aanwezig
-Uiterlijk kijk ik niet naar, voor mijn allereerste auto is dat niet belangrijk

Hoewel ik mij als autoliefhebber toen ik klein was heb voorgenomen om een Porsche of een Ferrari te kopen, liet een kleine blik op mijn bankrekening al snel zien dat meer dan een 1:18 versie er nog steeds niet in zat. Dus dat ging hem niet worden.

Hoewel een jonge, sportieve hatchback voor de toekomst op mijn lijstje staat, ben ik voor nu uiteindelijk bij een Daihatsu Sirion 2 uitgekomen, hoe dan?!

DE 'ZOEKTOCHT'

Ik ben gewoon simpelweg begonnen met het zoeken naar ANWB-reviews en eigenaarreviews. Hier kwam ik eropuit dat een Daihatsu Sirion een hele goeie keuze zou moeten zijn. Toen ik daarnaast prijsvergelijkingen ging doen met vergelijkbare auto's was ik er al vrij snel uit, ik moet op zoek naar een Daihatsu Sirion. Niet omdat hij mooi is, maar omdat hij (blijkbaar) erg betrouwbaar is en omdat hij niet zo populair is. Dat hij niet zo populair is komt de prijs zeker ten goede. Auto's van vergelijkbare prijzen hadden minder opties, minder deuren, geen airco en meer km's op het dashboard.

2 weken later reed ik trots als een pauw met mijn allereerste auto de garage uit (januari 2018). Spannend, onwennig maar zeker trots! Ik ben geboren met een auto in mijn hand en die liefhebberij is eigenlijk nooit weggegaan. Ik ben op het innerlijk gevallen en zeker niet op het uiterlijk. Veel auto voor weinig geld, zeg maar. De auto voldeed eigenlijk precies aan mijn wensenlijstje.

Vanaf hier maak ik een kleine sprong naar 40000 km rij-ervaring en anderhalf jaar verder. Ik kan ondertussen wel e.e.a. melden over de plus- en minpunten van de auto. Daarnaast zal ik ingaan op het onderhoud dat ik heb laten uitvoeren.

PLUSPUNTEN

-De 1.3 motor heeft pit! De auto weegt niet zoveel, dat speelt ongetwijfeld mee. Ik heb een proefrit gemaakt in een 1.0, dat beviel me helemaal niet.
-120-130 km/u is prima te doen met deze auto.
-Airco: Ik moet niet denken aan een auto metzonder airco. Bij vochtig weer hebben de ruiten de neiging om te beslaan, met de airco heb je daar geen last van.
-Interieur/stoelen: Voor het geld wat je voor de auto betaald zou je alles heel basic verwachten, maar dat valt mij reuze mee.
-5 deurs, volledig elektrische ramen.
-Ruimte: Met 1,85 m lengte heb je achterin nog prima beenruimte. Ook heeft de auto zich bewezen als een prima verhuiswagen. De achterbanken kunnen volledig plat en dan is het niet normaal hoe vol je de auto kan stouwen. Dat een transportbedrijf als Simon Loos rijdt met Scania en Mercedes is mij een compleet raadsel, Daihatsu it is.
-Brandstofverbruik: Tsja een pluspunt is het niet, een minpunt ook niet. Ik rij tussen de 1:16 en 1:17, 95% snelwegkilometers.
-Betrouwbaarheid: De auto doet wat hij moet doen, van A naar B rijden. Nog geen grote problemen gehad.

MINPUNTEN

-Lawaai: Als je op de snelweg rijdt moet je de radio harder zetten, ander hoor je die nauwelijks. Inmiddels hier prima aan gewend.
-Audio: De kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, dat hoorde ik gelijk al maar over de kwaliteit van de audio stond niks op mijn wensenlijstje vermeld. Dus dit boeit me verder niet zo.
-Lange ritten: Als je echt lange ritten maakt, dan heb je op een gegeven moment wel echt behoefte om je benen even te strekken.
-Overhellende koets: In scherpe(re) bochten op hogere snelheid heeft de koets de neiging om over te hellen. Ik hou dan maar een klein beetje in, anders voelt het nemen van de bocht niet helemaal prettig.
-Hakerig schakelen: In z'n achteruit schakelen gaat soms wat hakerig en lukt dan pas na 2 of 3 keer.

ONDERHOUD

Of mijn Sirion net zo betrouwbaar was als iedereen zei, dat was in het begin natuurlijk de vraag! Maar ik had in juni 2018 (5 maanden na aanschaf) 20.000 km gereden, zonder problemen (ja inderdaad, 20.000 km met een boodschappenauto). Oke, tussendoor ben ik 1 keer naar de garage geweest voor een sterretje in de voorruit. Gelukkig hoefde niet de ruit vervangen te worden. Ik had gelijk al een goede indruk van de garage, en hij was de enige 'echte' Daihatsugarage bij mij in de stad. Wat duurder dan de 'gewone' garage natuurlijk, maar als je goed voor je auto zorgt dan zorgt je auto goed voor jou. Althans, daar ging ik dan maar vanuit. Daarnaast, de garage stond bekend om zijn goeie service en daar wil ik best wat extra voor betalen.

Ik heb de auto langs gebracht voor APK + onderhoudsbeurt, de garage heeft de hele auto nagelopen om de staat te checken. Ik vond dit best spannend! Zij zijn uiteindelijk met een lijstje gekomen van dingen die ik (op termijn) zou kunnen laten vervangen. Ze konden er zonder extra werkzaamheden zo weer een jaartje APK op gooien, maar ik heb ervoor gekozen om het eerste jaar na aanschaf te gebruiken om het lijstje af te werken. Niet alles tegelijk, ik had hem pas 5 maanden dus wilde eerst zien hoe hij het eerste jaar door zou komen.

In juni 2018 zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
-Vervangen alle vloeistoffen
-Nieuw wisserblad achter (voor had ik zelf vervangen, voor achter kon ik nergens de juiste vinden)
-Vervangen luchtfilter
-Vervangen oliefilter
-Vervangen bougies
-Remmen reinigen achter
-APK verlengd tot aug 2019

Zaken voor op de langere termijn:
-Vervangen voorbanden
-Vervangen remschijven + blokken
-Polijsten koplampen (dit heb ik uiteindelijk zelf gedaan met tandpasta + tandenborstel)

Geen van dit alles was persé noodzakelijk om veilig van A naar B te komen, maar een auto kost nou eenmaal geld en ik vind het niet erg om er geld in te steken als je daarmee zorgt dat je veilig door het verkeer komt en je auto in goede conditie blijft.

In oktober merkte ik dat er bij scherpe bochten naar rechts soms een kort, schurend geluid bij het linker voorwiel vandaan kwam. Bij de bandenwissel zomer/winter is dit door de garage nagekeken: het wiellager linksvoor zat in zijn nadagen. Dit hoefde nog niet direct vervangen te worden, maar als het erger zou worden dan was het wel verstandig om terug te komen. Daarnaast merkte ik bij nat weer dat met wegrijden bij het stoplicht de voorwielen soms de neiging hadden om te slippen (dan spreek ik over de zomerbanden). Hiervoor zijn 2 nieuwe Vredestein banden in de plaats gekomen, kon ik er in het voorjaar weer tegenaan (en weer wat van het lijstje afstrepen).

Ondertussen was ik afgelopen januari een verhuizing en 15.000 km verder t.o.v. de onderhoudsbeurt/APK in juni 2018. Tijd dus weer voor een nieuwe onderhoudsbeurt. In mijn nieuwe stad zit ook een Daihatsugarage dus daar een afspraak gemaakt. Jammer dat de vorige garage zo ver weg zit anders had ik mijn auto zeker daarheen gebracht, aardig personeel daar en echt topservice. Daar wil ik best wat extra voor betalen.

Het 'probleem' met het wiellager was tot dan toe ongewijzigd, tot welgeteld de dag voordat ik de afspraak bij de nieuwe garage had. Het schurende geluid was nu ook te horen als ik gewoon rechtdoor reed. Geen probleem, had met het maken van de afspraak al doorgegeven dat het wiellager vervangen moest worden.

In januari 2019 zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
-Alle vloeistoffen vervangen
-Remschijven + blokken vervangen (was wel nodig ook, inmiddels duidelijk trillen tijdens remmen)
-Wiellager linksvoor vervangen
-APK verlengd tot jan 2020

Ik was positief verrast over de prijsopgaaf toen ik achteraf de rekening thuisgestuurd kreeg. 200 euro goedkoper dan waarvoor de oude garage het zou doen. Stond wel tegenover dat de communicatie een stuk slechter was, toen ik de auto ophaalde wist de receptioniste alleen te melden dat ik de rekening thuisgestuurd kreeg. De monteur was al naar huis dus het verdere hoe en wat kon ze niks over zeggen. Tsja... als ik meer dan 500 euro kom brengen dan verwacht ik wel wat meer dan alleen de overhandiging van mijn sleutels.

'Gelukkig' mocht ik de volgende dag alweer terugkomen. Want... binnen 1 km nadat ik onderweg was, was het schurende geluid er alweer, maar dan zegmaar 100x erger, puur metaal op metaal. Wat bleek, het nieuwe wiellager was alweer kapot. Dit is direct vervangen dus dat was netjes. Hoewel op de site van de garage expliciet wordt geadverteerd met 'originele onderdelen', gebruikt men imitatie. Ik was er dus wel over uit, volgende keer probeer ik een andere garage.

Binnen 2 maanden (maart) na vervangen van de remschijven + blokken merkte ik alweer trillen tijdens remmen (tussen 60 en 40 km/u). Nu weet ik niet of dit te wijten is aan de garage, want heb her en der wel meer gelezen dat dit type auto af en toe de neiging heeft een abonnement op kromme schijven te hebben. Bij de volgende onderhoudsbeurt laat ik hier naar kijken en het evt opnieuw vervangen. Ik maak nu een stuk minder km's dan vorig jaar (nog zo'n 15.000), precies de interval voor een onderhoudsbeurt, kan dus tegelijk met de APK in januari. Dan laat ik sowieso alle vloeistoffen weer vervangen. Ik zet iedere maand 100 euro aan de kant voor de auto. Dit is als het goed is veel te veel, maar zo spaar ik mooi voor extra opties op mijn volgende auto.

Mijn doel was om na de APK van afgelopen januari kosteloos naar de nieuwe APK te rijden. Hiervoor was ik uitermate goed op weg, totdat ik 2 weken geleden zonder dat ik het doorhad een interieurlampje (ja ik hoor je denken, een uitermate luxe uitgevoerde auto is het idd) aan had laten staan. 3 dagen daarna stond ik om 5:45 op de stoep om naar mijn werk te gaan. Dat ging niet.... de centrale deurvergrendeling werkte niet eens meer dus de accu was helemaal leeggetrokken. Een leerzame les en een nieuwe Bosch accu verder rijdt hij sindsdien weer zoals het hoort!

SAMENVATTING

Al met al ben ik zeker tevreden met mijn aankoop. Voor het geld wat je betaalt krijg je veel auto. Natuurlijk is rijden met mijn vaders auto een wereld van verschil, maar hij heeft dan ook 7x meer betaald dan ik. Het is pas mijn eerste auto, dus ik heb er niet een hele waslijst aan eisen aan gesteld. Mijn belangrijkste eis was betrouwbaarheid, ik vind dat hij daar ruimschoots in voldoet. Op dit moment zie ik geen reden waarom ik bij wijze van spreke niet de 3 ton zou kunnen halen. Graag zelfs, ik zet 100 eu per maand apart voor mijn auto. Dat is veel te veel, dus hoe langer ik er mee rijdt, hoe meer ik in mijn volgende auto kan steken. In de toekomst komt er een mooie, sportieve hatchback voor de Daihatsu in de plaats.

Ondertussen heb ik wel de nodige euro's in mijn auto gestoken. Als ik voor een dubbeltje op de eerste rang zou willen zitten dan had dat prima gekund. Was deze maand voor de 2e keer de APK gedaan bij een goedkoop station en had ik ondertussen alleen het wiellager laten vervangen. Maar ik geloof dat het voor je veiligheid en voor de levensduur van je auto verstandig is om er af en toe wat geld in te steken. Dus dat doe ik dan ook!

Zodra er verder wat te melden is dan valt dat hier te lezen!

Iets met een ezel en een steen

  • 143.332 km

Zoals eerder beschreven had ik van de zomer een interieurlampje laten branden, waardoor mijn accu was overleden. Een leerzame ervaring die je 1 keer en niet weer hebt... dacht ik.

Gisterochtend was het namelijk weer zover, mijn auto was zo dood als een pier. Met hulp van startkabels en de auto van een vriend de boel weer aan de praat gekregen. Het eerste wat ging branden in de auto was jawel..... het interieurlampje. Ik ben wel een handige Harry zo, maar hij rijdt weer.

Volgende week is de APK + kleine onderhoudsbeurt, ik ben benieuwd. Los van 2x met een lege accu staan, heb ik probleemloos bijna exact 15.000 km afgelegd. De trillende remmen wordt wat extra aandacht aan besteed, hopelijk kunnen ze een diagnose stellen die voorgoed kan worden opgelost!

Wordt vervolgd.......

Verblijfsvergunning verlengd

  • 143.950 km

Vandaag heeft de auto zijn APK + kleine onderhoudsbeurt gehad. Een andere garage dan vorig jaar, gezien ik zoals gezegd niet geheel tevreden was met de afhandeling daar. De auto is met vlag en wimpel geslaagd, nieuwe motorolie + filter en dat was het.

Op verzoek zijn de remschijven nagekeken. De remschijf rechtsvoor is heel heet geweest (is wat zwart uitgeslagen), maar de monteur kon niet direct aanwijzingen vinden waardoor dit kwam. Hij durfde niet te adviseren om de schijven opnieuw te vervangen omdat hij bang was dat ze dan over 3 maanden misschien weer krom zijn.

Het ligt misschien aan de remtang en/of zuiger. We maken voor februari een afspraak om hier naar te kijken. Als de remtang/zuiger in orde zijn kunnen in ieder geval de schijven afgevlakt worden. Dat is een stuk goedkoper dan nieuwe (25 eu per stuk). Moet de remtang vervangen worden, dan gaat dit 450 euro kosten.

Veel geld in dat geval, maar ik vind het trillen bij remmen gewoon irritant dus heb een worst case offerte meegekregen. Bovendien zijn de kosten vandaag mij reuze meegevallen en ben ik van plan nog wel een poosje met deze auto te rijden!

Komende maand dus weer een update. Van dezelfde garage, want de monteur kwam zeer kundig over en nam alle tijd om e.e.a. uit te leggen en te laten zien. Precies zoals je op basis van al hun recensies zou verwachten!

Zorgeloos rijden

  • 157.445 km

'Komende maand dus weer een update', oeps. I.v.m. corona heeft de vervolgafspraak nooit plaatsgevonden, tot vandaag. Na een jaar zorgeloos rijden weer een dagje naar de wellness. De enige kosten die ik in de tussentijd heb gehad zijn een lampje voor, lampje achter en een set ruitenwissers. Ohja, en benzine (inmiddels Euro98 i.p.v. 95).

Ik had het volgende arrangement geboekt:
-Grote beurt + APK
-Aircoservice
-Nadere inspectie remsysteem voor

De Sirion is er erg goed doorheen gekomen. Motorolie + filter, nieuwe bougies + luchtfilter en dus aircoservice. Aan het remsysteem zijn geen afwijkingen geconstateerd. Afdraaien van de schijven behoorde tot de opties, echter lijkt het euvel van de trillende remmen gedurende het jaar te zijn afgenomen dus voor nu is geadviseerd het te laten zoals het is.

Voor de rest geen bijzonderheden, geen roest en geen lekkages. Ik kan toch niet anders zeggen dan dat de auto in goeie conditie verkeert! Het enige wat ik in 3 jaar af en toe heb moeten bijvullen is de ruitenwisservloeistof (en de benzinetank). De flacon motorolie staat al die tijd al ongeopend stof te happen.

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, ook in een goed huwelijk ontstaat af en toe wrijving. De laatste 2 maanden werk ik meer thuis waardoor de auto vaker een aantal dagen achter elkaar stilstaat. Het resultaat is hardnekkig beslagen autoruiten aan de binnenzijde bij koud/vochtig weer. Erg irritant als je 's ochtends in het donker weg moet. Met de airco is het niet altijd weg te krijgen, rond het vriespunt werkt die niet. Wellicht een verstopt interieurfilter? Dat kan niet, deze auto heeft geen interieurfilter. Ben nu met vochtvreters aan de gang, dit lijkt wel wat te helpen. Andere auto's in de straat hebben er een stuk minder last van, dus het lijkt op een Sirion probleem.

Maar verder ben ik meer dan tevreden en gaat de auto voorlopig zeker nog niet weg. Heb toch wel erg veel sympathie voor de Sirion gekregen. Het is betrouwbaar en goedkoop rijden... de garage waar ik nu heenga is ook meer dan top. Toch kan ik het niet laten regelmatig naar het aanbod van Lexus te kijken. Dit lijkt me in de niet nabije toekomst een mooie vervolgstap ;-)

Wordt vervolgd.......

Weer een jaartje verder

  • 170.189 km

Na opnieuw een jaar zorgeloos rond te hebben gereden vandaag weer tijd om de garage te bezoeken voor APK en onderhoud. Ik heb er in het afgelopen jaar geen enkele onkosten aan gehad dus alle vertrouwen in een goede afloop.

Ik had me erop verheugd te schrijven dat het bleef bij het verversen van de motorolie, maar helaas een afkeurpunt: teveel speling op de draagarm rechtsvoor. Deze is vervangen tezamen met een stabilisatorstang: meerkosten zo'n 300 euro. Die had ik niet aan zien komen, wellicht wat naïef voor een auto van 14 jaar oud met 170K op de teller. Ook komen de voorbanden eraan, maar dat had ik zelf al gezien. Van het voorjaar even bij de garage langsrijden om de profieldiepte nogmaals te laten controleren, ik wil ze optijd vervangen.

Een ander probleem waar ik dit jaar op ben gestuit is de vloermat. Het sportieve karakter van de atmosferische V4 met 87PK nodigt uit tot een sportieve rijstijl. Dit heeft geresulteerd in een gat in de vloermat t.p.v. het gaspedaal. Oke dat is een geintje, maar het gat zit er wel dus wellicht opzoek naar een mattenset van de sloop. AMG's worden tegenwoordig ook uitgerust met 4-cilinders dus de Sirion is een serieuze concurrent met haar ongeblazen blok.

Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden: in 70.000 km een draagarm en wiellager vervangen. Op naar de 5 jaar dus! Echter een Lexus als opvolger, dat gaat maar niet uit mijn hoofd.

Olielekkage

  • 172.680 km

Amper 2 maanden na een kleine beurt + APK terug naar de garage met een Daihatsu, dat kan toch niet de bedoeling zijn?! Beginnen de jaren dan toch te tellen?

Ik had vorige week geconstateerd dat de onderkant van de carterpan nat was, dus vanmiddag even langs de garage. Gelukkig bleek het mee te vallen, het lekte bij de carterplug. De garage heeft er kosteloos een nieuw ringetje opgezet en ik kan weer door. Tevens de auto eens goed van onderen kunnen bekijken, ruim 14 jaar oud maar het ziet er allemaal echt nog prima uit. Ze kan nog jaren mee, die Lexus zal nog wel even duren :-)

5 jaar en 83,000 km verder

  • 183.261 km

Vandaag heb ik de Daihatsu exact 5 jaar in bezit, een jubileum! En om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik ben haar nog lang niet zat. Ik heb overwogen om een proefrit te maken in een Lexus IS300h, maar vind het zonde om iets weg te doen wat het nog zo goed doet. Bij aankoop van de auto kocht ik een liter motorolie, die staat nog altijd ongeopend in de kast! En dat terwijl de auto inmiddels toch al de 15 jaar is gepasseerd.

Ben ik het afgelopen jaar dan probleemloos doorgekomen? Nee! Van de zomer was het tankstation net een paar km te ver weg, waardoor ik zonder benzine kwam te staan. Dom dom dom, maar het is goed gekomen. In totaal heb ik de auto daarmee 3x in de steek gelaten in 5 jaar, aan de Sirion ligt het niet die is altijd trouw geweest. De enige 'niet-reguliere' kosten die ik heb gehad zijn een sterretje in de voorruit, vervangen wiellager / draagarm en een nieuwe tweedehands vloermat (2 euro, van de sloop).

Ik heb in het afgelopen jaar wel weer een paar lampjes moeten vervangen, maar dat gaat ondertussen ongeveer even snel als de pitstops van Max Verstappen. Totdat… je de dagrijverlichting moet vervangen. Volgens de handleiding is dit een kwestie van een paar bevestigingsclips van de wielkuipen verwijderen, die druk je aan de kant en dan kun je bij de verlichting. Nou dat kan je vergeten, tenzij je hele kleine Japanse slangenhandjes hebt. Ik heb de bumper en koplampunits moeten loshalen voordat ik erbij kon. Maar dan werkt het wel weer en denken de buren dat je naast je normale werk ook nog een deskundig automonteur bent.

In oktober waren er al 2 banden vervangen, dus 3 weken geleden vol vertrouwen in een ‘clean sheet’ m’n auto weggebracht voor APK + grote beurt. Bleek er toch 1 afkeurpunt te zijn: De afstelling van de dimlichten. Daar had ik bij het terugmonteren geen rekening mee gehouden haha, gelukkig een kleinigheidje en daar bleef het bij. Er is een fuseekogelhoes gelijmd, maar ook dat was iets kleins en geen APK-punt. Verder vond de garage een kleine i.p.v. grote beurt voldoende.

Volgens mij kan deze auto nog een hele poos mee, op richting de 200,000!

Sorry, het wordt een beetje eentonig

  • 196.223 km

13.000 probleemloze kilometers verder (ik heb niet eens een lampje hoeven vervangen) mijn auto maar weer eens naar voor Daihatsu relatief onbekend terrein gebracht: De garage. Wel dient de brandstoftank nog steeds met enige regelmaat bijgevuld te worden, maar dat schijnt een veelvoorkomende kwaal te zijn. Dit keer APK + grote beurt i.c.m. airco-onderhoud ingepland.

Al snel werd ik gebeld dat de Daihatsu keurig in orde is, enkel dezelfde fuseekogelhoes als vorig jaar moest opnieuw gelijmd worden. Wat er verder aan gedaan is:
-Vervangen motorolie
-Vervangen oliefilter
-Vervangen luchtfilter
-Vervangen bougies
-Airco-onderhoud

Daarnaast is er een preventieve injectorreiniger (Tunap 974) bij de brandstof gegaan (doe eens gek), ik ben benieuwd of ik er wat van merk.

Onlangs ben ik gewisseld van baan, waardoor de Daihatsu een stuk minder kilometers zal gaan maken. Ik rij nu 5 dagen per week in een Volkswagen Caddy, die een stuk moderner is en toch wel erg lekker rijdt! Als ik dan in het weekend weer in de Sirion stap, voelen de eerste kilometers erg onwennig. Maar daarna voelt het weer als vanouds, ons huwelijk is nog lang niet voorbij. Op naar de 2 ton!

De bergen in!

  • 200.773 km

Vorige week is een langgekoesterde wens vervuld: Op vakantie met de Sirion! Met 3 man, volle bepakking en 2 wielrenfietsen achterop richting Oostenrijk, ik heb echt enorm genoten van het rijden en het gemak waarmee alles ging. Inclusief de verraste blikken dat er in een kleine auto zoveel spullen passen.

Geholpen door de voor huidige maatstaven toch wel ruim gedimensioneerde motor in zo'n kleine auto, verliep het rijden door de bergen meer dan prima. Mijn medereizigers waren aanvankelijk wat sceptisch, maar moesten uiteindelijk toch wel erkennen dat mijn gebakje alles doet wat je van haar vraagt. Stijl omhoog, haarspeldbochten, onverharde paden: Gewoon (ruim 2300) kilometers vreten!

Het toeval wilde dat ik op de terugweg naar huis de 200.000 km ben gepasseerd, een mooie mijlpaal! Tevens bereikte ik hiermee de door mij 100.000 gereden kilometers in deze auto. Wat een geweldige wagen is dit!

Dat ik voorafgaand aan de vakantie de remvloeistof heb laten vervangen en hierbij per ongeluk versnellingsbakolie is gebruikt, was snel vergeten. Gelukkig kwam de garage optijd achter deze (zeer opmerkelijke) fout en is het voor vertrek hersteld. Ik heb hierdoor wel nogmaals kunnen vaststellen dat de bodem na 16.5 jaar nog steeds nagenoeg roestvrij is.

Op naar de 3 ton (gaat wel effe duren)!

En weer door

  • 206.279 km

En weer een zorgeloos jaar verder! Op 1 lampje achter vervangen na geen bijzonderheden (en vervangen remvloeistof afgelopen juni). Tijd voor een kleine beurt i.c.m. APK, een saai verhaal want ook hier geen bijzonderheden :-)

De accu begint na 5.5 jaar wel slechter te worden, maar daar merk ik nog niks van. Zodra dat merkbaar problemen gaat geven haal ik een nieuwe. Hoewel het pas 2 januari is, zeg ik: Op naar 2026!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.