Daihatsu Charade TS Special (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Charade TS Special |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand bij aanschaf | 97.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eindelijk mijn eerste auto. Als (luxe) student deze Charade 1.0 TS Special aangekocht voor 8.000 gulden. De auto via een handelaar in Vlaardingen aangeschaft. Alle aankoopnota’s zater er nog bij, zelfs de naam van de eerste eigenaar. De auto had bijna een ton gereden en had als extra’s een dakspoiler (zwartrubber) en een achteruitwisser.
Wat een plezier heb ik aan deze auto gehad. Luxe was ver te zoeken, maar de Charade bracht me van a tot b en heeft ons nimmer in de steek gelaten. Snel was de auto niet. Bij 120 was de koek wel op. Wel verbaasde me het soms hoe snel het wagentje binnen de bebouwde kom kon zijn (stoplicht). Onder de auto lagen (witte) 16 inch wielen. Later is me verteld dat deze afkomstig waren van een bestelbus van Daihatsu. Ik leverde hierdoor wat pk in, maar het smoelde wel lekker.
Gezien de mechaniek kon weinig kapot gaat. Wel was steeds meer roest te bespeuren bij de achterste wielkasten.
Voor reparaties ging ik altijd naar de Wimoca in Prinsenland Rotterdam. Ik ben daar altijd netjes geholpen. Meestal werden de APK keuringen uitgevoerd bij Kwik-Fit. Ik heb daar wisselende ervaringen gehad. Vervelend vond ik het toen de gehele uitlaat vervangen moest worden (incl. dember e.d.) en dat de nieuwe Kwik Fit uitlaat na 1 jaar letterlijk uit elkaar viel in Franktijk. Gelukkig na beklag en veel gedoe kostenloos vervangen.
Met de auto zijn wij geregeld naar Italie en Frankrijk gereden. Met 100 tussen de vrachtwagens en caravans. Bepakt en bezakt met de raampjes open naar het Zuiden. Op sommige hellingen werden we zelfs gepasseerd door zwaarder maar sneller verkeer.
In het jaar voor de inruil merkte je toch wel dat de auto op was. Op de 1000 km ging er een liter (HEMA) olie in. De koppeling begon weer te slippen en de carosserie begin te roesten. Wij hebben hem ingevelerd en particulier een nieuwe Megane Grand Tour gekocht. Das wel even wat anders. Soms denk ik met weemoed terug aan de Charade. Vooral door de lage kosten per km en de weinige mankementen.
Voor de Charade ’kregen’ we nog € 1.000. We hebben de auto nog wel eens zien rondrijden in Rotterdam Oosterflank. Volgens de site RDW is de auto niet meer aanwezig op de Nederlandse wegen.
PROBLEMEN
In de 8 jaar dat ik de auto heb gehad is het volgende vervangen:
- wisserblad voor NLG 18,65
- oliefiltertje
- vervangen gebroken schokbrekerveer
- twee nieuwe homokineetjes
- twee banden NLG 266
- uitlaatpijp
- drukgroep/koppeling NLG 848
- V snaar homokineet, pakking, uitlaatpijp achterdemper uitlaatspruitstuk NLG 1375
- remschijven en blokken
- afgebroken buitenspiegel (Euro 36,52)
- remvoering NLG 125
- voorveer euro 77,96
- twee banden euro 162
- remblok twee NLG 550
- achterdemper NLG 139
- en weer twee banden NLG 256
Bij 80.000 km
benzinekosten 5738 euro
onderhoud 2623 euro
verzekering 2408 euro
mrtbelasting 578 euro
kosten per km incl aanschaf 0,11 eurocent
gemiddeld verbruik 1:14,3
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.