Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Daihatsu
  • Charade

Daihatsu Charade GTti (1989)

autoreview

1
Daihatsu Charade GTti (1989)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCharade GTti
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf138.400 km
KM-stand laatst148.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 148.000 km
  • 9 augustus 2007

Liep al lang te zoeken naar dit model, en kwam nu een aantrekkelijke aanbieding tegen (goedkoop geprijsd dus). Besluit om wel te kopen was vlot genomen, op de teller een beperkt aantal km, redelijke uiterlijke staat (geen zware roest, geen deuken). In het verleden heb ik dit model gereden en er goede herinneringen aan gehouden. Ondanks dat de wagen niet groot is, is de instap goed te doen, geen rare buigingen voor de rug, hoofd hoeft niet platgevouwen te worden etc. Ook dit exemplaar is een vlotte starter, sleutel om en motor draait.
Gelukkig is het onderhoudsboekje meegeleverd, waardoor onderhoudshistory in enige mate traceerbaar is. Pas na een km of 90000 is alles onbekend, maar goed dat bestijkt nog wel een periode van 12 jaar, waarin minder dan 50000km is afgelegd.
De auto is behoorlijk origineel, wel afwijkende velgen en achter zijn trommelremmen gemonteerd. Er is gebrek aan onderhoud en details ontbreken. Kortom een ideale hobbie auto. Tijdens de proefrit kwamen de navolgende tekortkomingen al naar voren; lekke uitlaat, motor die niet het vermogen afgeeft dat ie hoort te hebben, trilling in stuur boven de 90km/u, wegvallen van toeren als de gaspedaal diep is ingetrapt, voorbanden van verschillend profiel, geblindeerde achterramen.
Een van de eerste dingen was een olieverversbeurt: de onderkant kon ik toen ook bekijken, en stemde me wat pessimistischer: blutsen op plekken die je niet verwacht, er is dus toch rally met die kar gereden, en daarom ook wat roest.
De middenpijp van de uitlaar goed gaar: die ook meteen laten vervangen, was op voorraad!. Daarna reed de wagen meteen veel beter: geen wegvallen van de toeren meer, en een beschaafd motorgeluid. Ruitfolie van de achterruit is eraf, voorwielen incl velgen vervangen door 2e hands exemplaren (staat wel volvo op, maar kniesoor die daar op let), ook beplakking van de auto gehaald, incl type aanduiding.
Na vervangen van voorwielen was ook de trilling uit het stuur. Heb dus nu al veel plezier aan de wagen, optrekken doet ie nog niet zoals ie hoort te kunnen doen, maar dat komt wel. Eerst preventief onderhoud mbt de distririem, daarna verder motorisch kijken. Omdat ie te weinig vut in de lage toeren heeft, denk ik niet meteen aan een versleten turbo, boven de 4000 heeft ie wel zin om te rijden.
De eerste tankbeurt gaf een verbruik van rond de 8lt/100km.

update: tijdens een langere rit, bij stilstand een hoog oplopende motortemperatuur,
deze zakte gelukkig weer tijdens rijden naar een normale waarde. Controle achteraf heeft nog niet veel opgeleverd, wel dat de radiator erg vol zat en expansie tankje haast leeg: denk aan het vervangen van de radiatorknop: (veer misschien niet mee jofel)
Controle van luchtfilter was ook niet bepaald een positief beeld: flink dicht, dus die gaat ook vervangen worden. Bougies nog niet naar gekeken, maar die zullen ook niet in nieuwstaat zijn.

update. een beetje pech gehad met een gebroken distributieriem, maar na aanschaf van een vervangende motor weer een rijdend exemplaar. Helaas wel nog met een afgeknepen vermogen. Dat lijkt dus niet aan de motor te liggen maar aan een aparte sensor. Naar de oorzaak blijft gezocht worden. Olie verbruik is minimaal, huidig brandstof consumptie rond de 1:13 a 1:14. maar wel met rustig rijden. Uiterlijk moet er nog wel wat gebeuren, het rijplezier is goed, ondanks rammels en de niet optimale rijprestaties.

De staat van de wagen is helaas door mij overschat. Ik had nodig moeten voorzien dat de roest in de achterwielkasten ernstig was.
Bij een APK bleek dat het afkeurpunt te zijn dat niet eenvoudig kon worden verholpen. De wagen kreeg dus geen APK meer en is als donor wagen te koop aangeboden.
Veel reacties zijn erop geweest: veel hadden interesse in de motor als inbouw project voor een BLMC mini e.d. Uiteindelijk is de wagen bij een andere bezitter van een GTti terecht gekomen. De voorraad reserve onderdelen die ik in de loop der tijd had opgebouwd is ook grotendeels van de hand gedaan. Het feit dat de motor niet zijn vermogen kreeg is nog wel bekend geworden de waste gate opende te vlot, bij 0.3 bar ipv de fabrieksinstelling 0.7 bar. Helaas is dit nooit gecorrigeerd geweest. Ik blijf met plezier aan deze wagen terug denken, een ander exempleer zal ik waarschijnlijk niet aanschaffen, de reden is dat de wagen teveel sportievelingen trekt die de prestaties verder opstuwen. Maar gelukkig zijn er andere type wagens die ook leuk zijn te bezitten en te berijden voor het plezier.

PROBLEMEN

  • 148.000 km
  • 9 augustus 2007

te sportief geluid: middenpijp van de uitlaat vervangen.
trilling in stuur: voorbanden vervangen
wegvallen van toeren: ’spontaan’ opgelost, icm uitlaat.
stank van huisdieren: nog niet opgelost,
knopjes weg van achterbank delen: nog niet vervangen
distributie riem gebroken: motor vervangen, oude is nog in bezit als donor
accu versleten op verkeerd moment, vervangen.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Daihatsu Charade? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Charade
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Charade specificaties
  • Daihatsu Charade occasions
  • Daihatsu Charade video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Charade tests
  • Daihatsu Charade gebruikersreviews
  • Daihatsu Charade index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer
 

Daihatsu Charade reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX Special (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i TX Special (1993)

    • 10 februari 2011
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX (1990)

    Daihatsu Charade 1.3i TX (1990)

    1
    • 29 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX (1990)

    Daihatsu Charade 1.3i TX (1990)

    1
    • 21 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX (1991)

    Daihatsu Charade 1.3i TX (1991)

    1
    • 19 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)

    1
    • 2 oktober 2008
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade TS Special Turbo Diesel (1992)

    Daihatsu Charade TS Special Turbo Diesel...

    15
    • 5 mei 2008
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX Special (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i TX Special (1993)

    4
    • 31 maart 2008
meer reviews
Op de Rollenbank - Daihatsu Charade GTti

Op de Rollenbank - Daihatsu Charade GTti

44

De vaste lezer van AutoWeek weet het al langer: we hebben hier een warm plekje in ons hart...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Weblogs
    De Daihatsu Charade sedan van Jan - Oude Liefde #2 - Weblog

    De Daihatsu Charade sedan van Jan - Oude...

    18
    • 26 juni 2021
  • Nieuws
    Daihatsu Charade sedan (G102) - In het Wild

    Daihatsu Charade sedan (G102) - In het...

    29
    • 30 april 2021
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    1
    • 7 december 2020
  • PREMIUM
    Een licht-gekruide B-segmenter

    Een licht-gekruide B-segmenter

    • 20 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)

    3
    • 14 juli 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Daihatsu Charade/Valéra

    Facelift Friday: Daihatsu Charade/Valéra

    36
    • 31 mei 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Toyota Yaris - Daihatsu Charade

    De Tweeling: Toyota Yaris - Daihatsu Charade

    33
    • 28 april 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    28
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)

    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)

    6
    • 6 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2008)

    Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium...

    4
    • 24 februari 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden