Daewoo Matiz SE (2000) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Matiz SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Leuke stadsauto, maar op de snelweg niks te zoeke
In Maart 2011 was het dan eindelijk zover, en ging ik voor het eerst op zoek naar een eigen auto. Omdat ik mijn studie had afgerond, en voor mijn werk iedere dag 100 km's moest maken, wilde ik een goedkope en zuinige auto.
Na was verschillende Daihatsu Cuore's en Suzuki Alto's te hebben gezien kwam ik deze Daewoo tegen.
In tegenstelling tot de andere auto's was deze best 'luxe' te noemen. Een 5 deurs, met stuurbekrachtiging en airco. En dat voor slechts 2400 euro (bij een officiele Chevrolet dealer ( Red: Daewoo is Chrevrolet geworden).
De auto zag er nog zeer netjes uit, en had ook een leuk uiterlijk. Mooie kleur blauw, en sportieve wieldoppen erop. Mijn keus stond vast: Dit is wordt mijn auto!
De auto reed in eerste instantie lekker.
Weinig tot geen mankementen, en hij reed met 1:17 (rijd vooral snelweg) ook best zuinig.
Wat na enige tijd wel ging storen was de 0.8 motor. Het is maar een drie cilinder, dus optrekken gaat erg langzaam. Vooral van 60-100 km lijkt een eeuwigheid te duren.
Na enige tijd kwam toch mijn bevestiging dat de snelheidsmeter niet correct blijkt te zijn. Als mijn snelheidsmeter aangeeft dat ik 100 km/u per uur rijd, rijd ik in werkelijkheid slechts 87 km/u.
Dus vanaf dit moment ging ik overal een stukje harder rijden. Wat je gelijk merkt in de rij zuinigheid. Van 1:17 mag ik blij zijn als ik 1:14 rijd als ik 110 km/u rijd.
Eerste onderhoud:
Na 15.000 km te hebben gereden begon de auto de eerste mankementen te vertonen. De stijlen bij de voordeur portieren beginnen los te laten, wat als gevolg een enorm lawaai geeft als je op de snelweg rijd (wind). Ook werkte van het één op het andere moment het ventilatiesysteem niet meer. Dit was een enorme domper, zeker nu de winter er aan zit te komen. Dus naar de garage geweest, het was gelijk tijd om de auto een kleine beurt te geven. De kleine beurt met het maken van de ventilatie en deurspijlen koste mij ruim 400 euro! Wat een tegenvaller.
Een ander mankement wat bij veel Matiz's voorkomt is dat de motorolie zeer vaak bijgevuld moet worden, iedere 1500 km's moet er een flinke scheut bij.
Zuinig? Nee!
Koning winter en Daewoo Matiz is geen gelukkige combinatie. Waar ik in de zomer en herfst nog met gemak 1:15 / 1:16 rijd, mag ik nu mijn handjes dicht knijpen als ik 1:12 rijd. Ik heb van de garage begrepen dat dit komt door de kou, en dat dit vaker voorkomt. Een familielid rijd een Daihatsu Cuore (Bouwjaar 2000), en die rijd in de wintermaanden makkelijk 1:17 waar hij in de zomer 1:19 rijd.
Jammer!
Na de auto 10 maanden in bezit te hebben, is het tijd voor een andere auto. Aangezien ik iedere dag ruim 100 km moet rijden, is deze drie cilinder toch te licht bevonden. Mijn volgende auto wordt een Chevrolet Kalos 1.4 16v. Ik houd u hiervan op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.