Daewoo Matiz 0.8 Pure (2001)

autoreview

Daewoo Matiz 0.8 Pure (2001)

Signalement

UitvoeringMatiz 0.8 Pure
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ons kleine troetelbeertje

  • 78.000 km

De eerste auto die we samen hebben gereden en daarmee ook de eerste auto waar ik voldoende kilometers mee heb gemaakt om een oordeel te vellen. De Matiz kwam met name vanwege het uiterlijk, de gunstige prijs en het leuke karakter van de auto. Wat zat er allemaal op? Een radio en een airbag voor de bestuurder, verder niets. Voor de autoliefhebber klinkt het allemaal vreselijk beperkt en kaal, maar toch koester ik warme herinneringen aan de Matiz. Ik zal proberen duidelijk te maken waarom.

Design
De Matiz is duidelijk geen mannelijke auto, toch kon ik haar als man ook erg waarderen. Waarom? Ze straalt een bepaalde aandoenlijke liefheid uit, een beetje zoals een troetelbeertje. Ook geeft het design je de mogelijkheid om volkomen incognito en statusloos over straat te gaan, je zult niet snel uitgedaagd of afgesneden worden. Grappig is dat het design ook nog een functie heeft, door de hoge carroserie is de Matiz een relatief ruim wagentje en kan je er best veel in kwijt. Van binnen ziet het er allemaal net zo leuk uit als van buiten, ook hier heeft men heeft voor de troetelbeertjes-uitstraling gezorgd. Giugiaro heeft gewoon weer heeft een erg leuk autootje neer gezet.

Comfort
Tsja, hoe beoordeel ik het comfort van een Matiz? Wat mag je verwachten van een stadsautootje? Ik pas er met mijn 190cm makkelijk in en kan ook best een goede zitpositie vinden. Aan de andere kant komt er wel een berg geluid naar binnen en zijn de stoelen matig. Het voldoet prima voor in de stad, maar op de snelweg is het iets minder prettig. Overigens helpen de vier deuren en de hoge koets wel om in- en uitstappen en laden te vergemakkelijken en dat draagt bij dit type auto zeker ook bij aan het comfort. Al met al is de auto niet slecht,zeker niet gezien de prijs en ook niet ten opzichte van de concurrentie.

Prestaties
Accelereren is hilarisch met een Matiz. Je geeft gas en krijgt door alle commotie het idee dat je lekker snel weg bent. Vervolgens kijk je 15 seconden later op de teller en zie je dat je nog steeds niet op de 100 km/u gepasseerd bent. Sportief rijden met een Matiz is vergelijkbaar met rennen met je hond: je denkt zelf dat je heel hard gaat, maar als je vervolgens opzij kijkt, dan zie je dat je hond op een rustig drafje naast je loopt. Ook bochtenwerk is niet aan de Matiz besteed, ze kan en wil liever niet hard door de bocht. Daarbij komt nog eens dat je, door de afwezigheid van steun, nauwelijks op je plaats kunt blijven zitten in snel genomen bochten. En toch... Ik vond het rijden in de Matiz erg vermakelijk, juist het gevoel van snelheid is leuk en datn gevoel heb je in de Matiz in overvloed. Het gebrek aan vermogen is eigenlijk alleen belangrijk op de snelweg, daar zou een beetje meer power de veiligheid en het comfort een stuk verhogen.
 
Betrouwbaarheid / Kwaliteit
De Matiz deed haar werk altijd en er is werkelijk niets stuk gegaan in de tijd dat wij ermee reden. Dit vind ik een erg belangrijke eigenschap voor een auto die we kochten om goedkoop op weg te kunnen Er zit natuurlijk niet veel op de auto dat stuk kan, maar dat mag de pret niet drukken. De kwaliteit is ook prima. Ja, alles is plastic in de auto, maar dat is het bij veel duurdere auto’s ook en het plastic ziet er bij de Matiz nog leuk uit ook. Het is simpelweg een prima autootje die technisch goed in elkaar zit.

Kosten
We hebben erg weinig kosten voor de Matiz gemaakt. Onderhoud kostte weinig tot niets en er ging ook nooit iets stuk. Het verbruik was voor die tijd prima (ca. 7l/100km). Dat kunnen we vandaag de dag natuurlijk een stukje beter, maar het is toch geen slechte score. Het leukste was eigenlijk de afschrijving. We hebben de auto iets meer dan een jaar gereden en hebben in die tijd €0,- aan waardeverlies moeten incasseren. Dat is nog eens goedkoop rijden! Al met al zijn wij erg tevreden over het kostenplaatje en heeft de Matiz precies gedaan wat we ervan hoopte.

Conclusie
De Matiz was een erg leuke en knuffelbare auto, daarnaast deed ze haar werk goed en zonder klagen. Dat ze zo snel is als een bejaarde schildpad en dat je bij een sterke wind van de afsluitdijk zou kunnen waaien is eigenlijk helemaal niet belangrijk. Ze is schattig, praktisch, leuk om in te rijden en de totale kosten zijn erg beperkt. Ze heeft precies aan onze verwachtingen en wensen voldaan en ik denk nog steeds graag terug aan de tijd dat ik regelmatig met haar op stap ging. Is het een geweldige auto? Nee. Is het een auto die voor in de stad prima is en er ook nog een onderscheidend uit ziet? Ja! Heb je een beperkt budget en wil je toch een praktische en leuke auto, overweeg dan de Matiz. Ik kan me niet voorstellen dat ze je tegen zal vallen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.