Daewoo Lanos 1.5 SX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lanos 1.5 SX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onlangs hebben we onze Lanos verkocht, waar we drie jaar met veel plezier in hebben gereden. Zuid-Frankrijk en Andorra met dakkoffer (twee keer), de Moezel, Frankfurt a.M., het was allemaal geen probleem voor onze bescheiden Daewoo. Het is een fel wagentje, zacht maar comfortabel geveerd, voorzien van stuurbekrachtiging, een eenvoudige airco, elektrische raampjes vóór en een (door ons niet gebruikte) trekhaak. Alles wat je maar kon wensen voor een beetje auto zat erop. De Lanos is natuurlijk niet te vergelijken met een Golf of een Corolla, daarvoor bezat Daewoo destijds nog te weinig specifieke ervaring met auto’s. Dankzij de lage aanschafprijs en de relatief hoge inruilwaarde hebben we in drie jaar tijd voor 1.750 euro gereden. Probeer dat maar eens in een Golf, Corolla, etc.
Smaken verschillen, maar ik ben het design van de Lanos echt gaan waarderen. Vooral het kontje met die grote rood-witte achterlampen spraken mij aan, maar ook de mooie ronde vormen van de carrosserie. Nadeel van die ronde vormen was dat er een flinke blinde hoek ontstond, zodat schuin achteruit kijken altijd een hele toer was.
Natuurlijk heeft de Lanos zijn gebreken. Allereerst het hoge brandstofverbruik. Zijn felle 1.5 motortje en het hoge toerental op de snelweg zijn hier debet aan. Door zijn zachte veertjes en indirecte besturing is het contact met de weg vaag; vooral op hogere snelheden was dat voelbaar. Ten slotte kun je de Lanos schakellui rijden (van 40 tot 110-120 in zijn vier is geen probleem), maar je moet wel precies schakelen, anders vergeeft de versnellingsbak je niet.
PROBLEMEN
De airco was al kapot toen wij de auto kregen, maar deze is op kosten van de garage vernieuwd. De achterruitverwarming was ook al kapot toen wij de auto ontvingen, maar daar kwamen we pas achter na het verstrijken van de garantieperiode. De kosten voor de geheel nieuwe achterruit hebben we sam-sam gedeeld met de garage. De spiegel op de voorruit stootte ik er per ongeluk af, maar die is op kosten van de garage weer vastgelijmd.
Het grootste probleem, dat we met de Lanos hadden, was de lekkende koppakking en de moeizame reparatie daarvan. Ik ben vergeten hoeveel ons dat heeft gekost, maar het bedrag was meer dan ons lief was.
Ten slotte een opmerking over het kopje ’verbruikskosten’: alleen op basis van het hoge brandstofverbruik heb ik ’onvoldoende’ ingevuld. Als ik lage aanschafkosten (helemaal voor zo’n tamelijk complete wagen) en de relatief hoge inruilprijs erbij zou rekenen, dan zou mijn oordeel op ’voldoende’ of zelfs ’goed’ uitkomen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren