AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Daewoo Kalos 1.2 Spirit (2004)

autoreview

Daewoo Kalos
Daewoo Kalos
Daewoo Kalos
Daewoo Kalos
Daewoo Kalos
Daewoo Kalos
Daewoo Kalos
Daewoo Kalos - interieur
Daewoo Kalos - interieur

Signalement

UitvoeringKalos 1.2 Spirit
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst78.235 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 78.235 km

Sinds een week mijn Mazda 323F 1.5 BA ingeruild vanwege de uit de pan rijzende brandstofkosten. Mijn voorkeur ging uit naar een relatief lichte auto op LPG-G3 met minder dan 150.000 km op de teller. Na wat rondspitten op autotrack.nl is de keuze uiteindelijk gevallen op de Daewoo Kalos 1.2 Spirit, inmiddels beter bekend onder de Chevrolet-merknaam. De kilometerstand staat op 68960 km.

Zoals bij anderen te lezen is, mist de 1.2-motor van de Kalos wat aan kracht in de hogere versnellingen. Dat is inderdaad waar, vooral omdat ik in mijn Mazda een pittige rijstijl hanteerde, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het me niet irriteert op de Nederlandse wegen. Wie veel in Duitsland rondcrosst zit bij deze auto niet goed, maar als het om brandstofverbruik gaat is de 1.2-versie een stuk zuiniger dan de 1.4-versie.

De Kalos is een echte Aziaat: veel hardplastic en functionaliteit boven vorm. Daar was ik in mijn Mazda al aan gewend, dus relevant is het niet. Sterker nog: veel van de bedieningselementen (ruitenwissers, verlichting, benzineklep) zitten op exact dezelfde locatie wat de overstap alleen maar vergemakkelijkt. Wat anders is, is de zit: deze is voor een auto in deze klasse uiterst hoog, waardoor je een goed zicht hebt over de weg en het in- en uitstappen een makkie is. De stoelen hebben een extreem goede steunvorm in de rug, alleen is er weinig steun in de zij zodat je bij een scherpe bocht nog wel eens wil glijden.

In bochten gedraagt de auto zich beter dan ik op basis van reviews verwacht had. Ik overweeg nog de auto te laten verlagen of een stabilisatorstang toe te voegen, maar een noodzaak is het zeker niet. Op de snelweg is de auto prettig stil; hoewel er voor de Kalos speciale raamstrips verkrijgbaar zijn, lijken deze me niet echt nodig.

De uitvoering die ik gekocht heb is voorzien van een LPG-G3-tank op de plek van het reservewiel. Een ideale oplossing, zelfs handiger dan onderbouw. Daewoo/Chevrolet maakt zijn auto\'s vanuit de fabriek geschikt voor gas, zodat ik geen motorische problemen verwacht met het gebruik van gas (bij veel merken slijten de kleppen door de hogere temperatuur van gasverbranding). De gastank heeft een inhoud van 40 liter en de vulopening bevindt zich naast de normale benzineopening -- handig! Op dit moment heb ik nog te weinig gereden om iets over het LPG-verbruik te kunnen zeggen, maar ik hoop op ca 1:12 uit te komen (zie ook autoverbruik.nl).

Hoewel de overstap van de sportieve, extreem lage Mazda 323F naar de wat suffige Kalos flink is, valt de auto me tot nu toe zeker niet tegen. Nu maar hopen dat de auto weinig verdere kosten met zich meebrengt (het is een Aziaat, dus ik verwacht weinig problemen) en vooralsnog sta ik weer lachend aan de pomp.

UPDATE 05-09-2008 [74773 km]:
Zojuist een flinke vakantierit achter de rug, waarbij de auto zich moest bewijzen in Slovenië, Kroatië en Bosnië. Drie weken probleemloos gereden, ondanks de brandende hitte en stoffige wegen. De motor is absoluut niet krachtig genoeg om heuvels in de 5de versnelling op te rijden -- hellingen met een percentage hoger dan 10% haal je zelfs niet in de vier. Wel heeft de motor voldoende trekkracht in de derde versnelling om flink in te kunnen halen op de korte kustwegen, dus echt vervelend is dit niet. Qua verbruik heb ik deze vakantie 1:11 (lpg-g3) weten te halen, dus ik ben uiterst tevreden.

UPDATE 29-10-2008 [78235 km]:
De auto is net terug van de 3-maanden-garantiebeurt. Het probleem met de zwalkende toerenteller is nagekeken. Eén van de carterventilatiekleppen bleek lek te zijn en is vervangen. De auto is nu zo enorm rustig wanneer hij stationair draait, dat hij bijna onhoorbaar is. Netjes. De piepende geluiden is de garage vergeten, staat nu voor de eerstvolgende kleine of grote beurt op het programma. Ook heb ik maar meteen twee beschermlijsten op de portieren laten aanbrengen, om krassen in de lak te voorkomen. Amsterdam, hè? Het gemiddelde verbruik ligt nog steeds op 1:11.

PROBLEMEN

  • 78.235 km

De auto maakt piepende geluiden bij drempels, vermoedelijk de bevestiging van de LPG-G3-tank (niet de wielhoezen), irritant is het niet.

De motor is onrustig in neutraal, toerenteller zwalkt dan tussen 800 en 1500 rpm [opgelost 29-10-2008].

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren