Dacia Spring Electric 65 Extreme (2024)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Spring Electric 65 Extreme |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 7.500 km |
| KM-stand laatst | 8.000 km |
Anders hetzelfde
- 7.500 km
Zoals uitgebreid is te lezen in m'n andere Dacia Spring review heeft de vorige plaatsgemaakt voor een 'nieuwe'. Lang verhaal kort; niet oplosbare speling in de aandrijflijn (reductieas) leidde tot een oplossing van terugkoop van de 'oude' Spring en met bijbetaling het kopen van een 'nieuwe' Spring.
De nieuwe Spring betreft wederom een demo, in dit geval een facelift (de nieuwste versie) 65 pk (i.p.v. 45 pk van de vorige) in de meest luxe Extreme uitvoering. De ruil kostte uiteraard de nodige duiten, maar de dealer deed een net voorstel. En de opvolger is een jaar jonger, nieuwe facelift model, zwaardere motor en veel luxer uitgevoerd. En eerlijk is eerlijk, dan mag zeker een belangrijk deel van bij te betalen bedrag verklaren. En inclusief vier nieuwe Hankook all season banden ter vervanging van die verschrikkelijke LingLongs. Dat ze die auto op dat soort banden willen afleveren.
De eerste ervaringen met de nieuwe Spring zijn positief. De speling is in geen velden of wegen te bekennen. De monteur vertelde me dat de facelift versie een andere versnellingsbak heeft gekregen en daarmee zijn de problemen met de speling in de reductieas (ze hebben het eigenlijk allemaal) uit de eerste serie opgelost. En verder doet de Spring alles wat de oude ook deed, maar dan vlotter, strakker en comfortabeler qua uitrusting (o.a. cruise control, Apple CarPlay, achteruitrijcamera en fraaier instrumentarium. En de kleur, dat oranje bruin, staat 'm ook goed. En nu op 15" banden/velgen in plaats van 14". En ook dat staat 'm beter. Die 65 pk i.p.v. de 45 maakt een groot verschil in rijbeleving. Maakt 'm veel levendiger en vlotter. En vooralsnog zonder merkbaar hoger verbruik. Hopelijk gaan we van deze Spring wel de gewenste meerdere jaren plezier hebben!
1e indrukken
- 8.000 km
We zijn nu een kleine 1000 km onderweg met onze 'nieuwe' 2e serie Spring (65 pk) ter vervanging van een 1e serie Spring met 45 pk.
Naast de veel uitgebreidere standaarduitrusting (cruise control, apple CarPlay etc) en sterkere motor (+ ruim 40%) valt vooral ook de 'stijvere' koets op. De facelift lijkt steviger of beter in elkaar gezet te zijn dan z'n voorganger. Het rijdt daarom strakker, mogelijk ook door de 15" banden i.p.v. de kleinere 14" op z'n voorganger.
Ook praktisch is dat je een simpel met 2x drukken op 1 knop die vervelende hulpsystemen uit kunt zetten (lane assist en piepjes als je te hard gaat). Die 65 pk is voor dit formaat en gewicht auto echt zat. Bij stoplicht vlot weg en tot 100 km per uur rij je niemand in de weg.
Grappig is wel de tekst die in beeld komt als het het 'lef' hebt om eerst het contact aan te zetten en daarna pas je gordel om te doen. Is de Spring niet van gediend. Je krijgt dan tekstuele aansporing in beeld om of snel gordel om te doen om motor uit :-)
En belangrijkste; aandrijflijn is stil en volledig vrij van welk geluidje of speling dan ook!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Citroën ë-C3 versus Dacia Spring versus Dongfeng Box - welke budget EV moet je hebben?

De Dacia Spring is nog even de goedkoopste nieuwe auto van Nederland – Back to Basics

Test: Dacia Spring (2024) – verbeterd maar vooral nog goedkoper

Zo goed komt de BMW iX3 uit de 100.000 kilometertest




