Dacia Spring Electric 45 Expression (2023)

autoreview

Dacia Spring Electric 45 Expression (2023)

Signalement

UitvoeringSpring Electric 45 Expression
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst24.520 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ziet er leuk uit, maar is levensgevaarlijk.

  • 24.520 km

In januari 2023 hebben wij deze auto besteld, middels private lease. Waarom deze auto? Een voordelig lease tarief en op dat moment de Sepp subsidie, waardoor we heel goedkoop een kleine auto konden leasen voor voornamelijk te gebruiken in het stadsverkeer. Op dat moment waren er nog weinig reviews te vinden en durfde wij de gok wel te nemen na een proefrit te hebben gemaakt. Wij kozen voor de Expression uitvoering, welke behoorlijk compleet is voor de prijs van de auto. Mede door zijn kleine accupakket is de auto makkelijk thuis op te laden middels het normale stopcontact. Eind juli 2023 werd de auto thuis bezorgd en kon de pret beginnen.

Al na een paar weken begonnen de voorbanden te bonken bij een snelheid van boven de 50 km per uur. Hiervoor naar de dealer geweest, welke de voor en achterwielen had omgewisseld om het zo minder te maken. Dit hielp een paar weken, maar daarna was het weer terug. Dit door het ongelijkmatig afslijten van de goedkope Chinese bandjes. Uiteindelijk toevallig opgelost door in de wintermaanden en een keer wielspin te hebben en de banden weer mooi rond waren. Laten we het maar als oplossing zien.

Volgende probleem: een breuk in de bekabeling van de remlichten. Gelukkig stond de auto voor de deur, maar na contact met de lease maatschappij moest hij afgevoerd worden naar de dealer. Een paar dagen kwijt geweest, maar was weer opgelost. Helaas een paar maanden later, weer hetzelfde probleem. Dit maal onder begeleiding van de ANWB naar de dealer gereden. Weer de auto een paar dagen kwijt.

Juli 2024: 10.000 km eerste beurt: onder garantie is de sluiting van de gordel van de bestuurdersstoel vervangen. Deze was inmiddels kapot gegaan.

Gaande weg viel ons op dat wanneer we voor een verkeerslicht stonden te wachten en we een stukje op konden schuiven, we op sommige momenten door de remmen heen trapte. Dit gelukkig met een hele lage snelheid. De voor remmen maakte een hard ratelend geluid en het afremmen gebeurde alleen met de achterremmen. Net alsof het ABS ingreep terwijl dit nergens voor nodig was. Dit komt nog steeds af en toe voor en is tot op de dag van vandaag nog steeds in onderzoek. Ook zorgt het autonome noodrem systeem regelmatig voor storing. Meerdere malen 'ziet' het systeem iets terwijl je met 100 km per uur op de snelweg rijdt. Gevolg, auto gaat kort vol in de remmen. Je schrikt je de .....

November 2024: in de lak van de voorbumper waren inmiddels spontaan lichte vlekken ontstaan. Dit werd steeds beter zichtbaar. In februari 2025 is uit coulance de voorbumper opnieuw gespoten, en weer de auto een aantal dagen kwijt.

Augustus 2025: 20.000 km onderhoudsbeurt: op de overige klachten na geen bijzonderheden.

December 2025: 24000 km: melding van electrische storing in het accu systeem. Wederom auto naar de dealer toe. De computer uit laten lezen en hier kwamen meerdere foutmeldingen naar voren. Hier wederom de klachten over het door de remmen heen trappen gemeld. Een probleem met de hoofdremcilinder zou misschien de oplossing kunnen zijn, volgens een monteur.

December 2025: drukschakelaar op de achterklep defect. Soms kan je de achterklep wel openen, op andere momenten moeten we 20x de schakelaar indrukken voor de achterklep open gaat. Laatste week van het jaar kan hij dus opnieuw naar de dealer.

Inmiddels al overtuigd om ook een Dacia Spring aan te schaffen? Ja? Dan gaan we nog even verder.

De banden onder de auto zijn zo smal en hebben zo weinig grip, dat je bij 20 km per uur al wegglijdt in een bocht met een nat wegdek als je over een zebrapad rijdt.

De auto heeft geen zijruit ontwaseming, wanneer je de stand op de voorruit zet. Zet je de stand op de zijruiten, dan blaast hij te weinig lucht op de voorruit. Dus tijdens nat weer zitten we telkens aan de knoppen te draaien om de ruiten enigszins schoon te houden. Spiegelverwarming zit er niet op, dus het is soms een gok of er wel of niet een fietser naast je zit.

Dan nog de actieradius. In de zomer is 180 km haalbaar met 10% accu resterend. Bij een temperatuur onder de 10 graden is inmiddels de actieradius nog maar 100 km met 10% accu resterend. Dus daar kan je weinig mee. Onderweg schiet je er alleen iets mee op als je bij Fastned kan opladen met de 30 kW lader. Anders ontstaat er een probleem, omdat je dan uren lang moet wachten voordat je verder kan.

Na 2 en half jaar zijn wij het aardig zat geworden met de Dacia Spring. Zeker door alle problemen met de remmen en de slechte banden, vinden wij de auto ronduit onveilig. Inmiddels hebben wij contact opgenomen met de lease maatschappij, dat er nu concrete oplossingen moeten komen. De komende dagen gaat de Spring opnieuw terug naar de dealer en zullen we hem weer een aantal dagen kwijt zijn. Wij raden iedereen af om een Dacia Spring aan te schaffen. Zeker vandaag de dag, zijn er veel betere alternatieven. Inmiddels staan er op Google al diverse meldingen over dezelfde soort problemen. Helaas stonden die er 2 jaar geleden nog niet, anders hadden wij een andere keuze gemaakt. Wij zitten helaas nog 3 en half jaar aan ons contract vast.

Wij zijn benieuwd of er nog meer Dacia Spring rijders dezelfde problemen met de remmen hebben of hebben gehad. Stuur graag eens een berichtje mocht dit zo zijn.

Wordt dus vervolgd.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.