Dacia Spring Electric 45 Essential (2023)

autoreview

Dacia Spring Electric 45 Essential (2023)

Signalement

UitvoeringSpring Electric 45 Essential
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf3.800 km
KM-stand laatst9.800 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Dacia Spring? Echt??

  • 4.200 km

Context aanschaf
Partner veranderd van baan en moet haar elektrische auto (KIA EV6) inleveren. Nieuwe baan zonder leaseauto maar met NS Business abonnement. Gevolg is straks een kleine 5 km heen en terug naar het station (dat heb je in de polder). Dus nadenken over mobiliteit naar het station en terug. De fiets zal af en toe gebruikt worden, maar in de praktijk zullen lange werkdagen, dikke tas met laptop, nette kleren en onzekere weersomstandigheden de fiets meestal thuis laten. Dus liefst met de auto naar het station. Maar met welke auto?

Mitsubishi
Al een kleine 5 jaar hebben we een SpaceStar als 2e auto. Betrouwbare en zuinige auto. Maar wil je met een benzine auto iedere dag 4,5 km heen en terug rijden? Motor wordt nooit warm, veel condens, uitlaat gaat eraan, accu gaat eraan, roestende remschijven. Je kunt een brandstof auto niet meer verdriet doen dan met het rijden van zulke kleine stukjes. En auto is al 8 jaar oud, met dergelijk gebruik zal de auto sneller van je 'afgaan'. Wat is het alternatief? Een laadpaal hangt al aan de muur en met genoeg zonnepanelen hebben we stroom over. Dus eigenlijk zou een kleine elektrische auto wel ideaal zijn.

Budget
Hoe kan je zo goedkoop mogelijk elektrisch rijden? Met een Dacia Spring! Lijkt ideaal als 'stations-auto'. En daarnaast als vervoermiddel voor in de buurt. Toch? Ik vond een demo Spring van 29-12-2023 bij de dealer. In leuke kleur groen. In de goedkoopste uitvoering. Dus geen navi, geen parkeersensoren, geen snellader, geen cruisecontrol. Maar wel al de facelift versie met nieuwe 'huisstijl' van Dacia. En maar liefst € 6000 onder de nieuwprijs, 3800 km op de teller, fabrieksgarantie en nog goed voor € 2000 subsidie van de overheid bij aanschaf. En als je dan best een goede inruilprijs krijgt voor je SpaceStar, dan rij je qua aanschaf wel erg goedkoop bijna nieuw. Geen proefrit gemaakt (ff te ver weg) en de 'gok' genomen. Een paar dagen later kon ik 'm al ophalen.

Rijden maar!
Dus met de SpaceStar naar de dealer (115 km rijden) en terug met de Dacia Spring. Onderweg naar de Dacia (Renault) dealer dacht ik 'als ze de accu maar helemaal volgeladen hebben' wat er zit geen DC optie op (snelladen). Dus onderweg laden vraagt wel heel veel geduld. Het dashboard gaf aan dat de accu nog voor 87% vol zat, goed voor een beloofde 187 km. En met 115 km voor de boeg naar huis zou dat toch moeten lukken? Dan zou ik bij thuiskomst nog 72 km over moeten houden aan bereik..... Vol goede moed en na een korte aflevering onderweg, de A2 op en koers naar het noorden. De kachel deed het, de airco hoefde niet aan het werk, de elektrische ramen bleven dicht en de enkele ruitenwisser kon het hele raam in z'n eentje aan.

Fiat Panda 1983
Ken je die reclame van de 1e generatie Fiat Panda uit 1983 nog? "met een Fiat Panda lach je iedereen uit" Een vierkante budgetauto die je, met en glimlach op je gezicht en in je portemonnee, overal bracht. Daar moest ik aan denken toen ik een kwartiertje onderweg was met de Spring. Op de A2 ging ik probleemloos met 100 per uur met het verkeer mee. En de acceleratie viel ook niet tegen. Slechts 45 pk, maar ook maar 912 kg autogewicht. En die pk's zijn er direct allemaal, het voordeel van elektrisch rijden. De radio (DAB!) doet het best aardig en door bluetooth connectie kan je zelfs handsfree bellen. En goed verstaanbaar want het is best stil in de Spring. Geen parkeersensoren, maar als je over je schouder kijkt raak je al bijna de achterbumper. De houding achter het stuur, ach, prima voor een korte rit maar niet voor die lange vakantietrip. Ook zitpositie is budget en dus kon er ook geen verstelbaar stuur vanaf. Verder veel hard plastic, simpele knoppen en geen P stand voor de automaat maar gewoon een ouderwetse handrem. Moet je dus altijd gebruiken anders rolt de Spring weg :-) Alles is budget, maar ook functioneel. Achterbank praktisch voor de boodschappen of kleine kids. Voor ieder ander een straf. Ruimte voorin prima, maar verwacht geen fijne comfortabele rit die zo lang mogelijk mag duren. Maar toch krijg je een glimlach op je gezicht, althans ik.

Glimlach
Budget tot achter de pijngrens, maar toch doet het niet echt zeer. En het waarom is simpel. Het gaat erom met welk gebruiksdoel en welke verwachting je een Spring koopt. Ik wil goedkoop, praktisch en een beetje comfortabel korte ritjes maken waarbij er nauwelijks op de snelweg gereden zal worden en al helemaal niet 's avonds als je 130 mag. En met het juiste verwachtingspatroon en de juiste gebruiksdoelstellingen heb je dan aan de Spring gewoon een aandoenlijk leuk autootje. Van 0 naar 100 in nooit een bekeuring en met een topsnelheid van hopelijk wind mee. EkoPlaza vlot, goedkoop en simpel. En toen reed ik op de A2 naast een Bentley SUV die ook maar 100 mocht. We reden een stukje 'samen op' en ik moest glimlachen. Met de afschrijving van 1 kwartaal van die Bentley was de Spring al dik betaald. Ik kwam thuis met nog 70 km restant bereik. Dus die boordcomputer voorspeelde heel realistisch. Je komt gewoon echt probleemloos 200 km ver met een volle accu. Laden gaat traag, maar ach, de gemiddelde nacht duurt iedere nacht even lang en is lang genoeg om de accu de volgende ochtend weer helemaal vol te hebben. En de boodschappen passen prima in de best ruime kofferbak. En de draaicirkel is erg klein en ieder parkeervak lijkt erg groot met de Spring. Erg simpel allemaal, maar vooral ook erg praktisch. En in alle 30, 50, 60 en 80 km zones kom je probleemloos vlot met het verkeer mee. Wat wel beroerd was, waren de standaard zomerbanden van LingLong, een chinees budgetmerk. En de rijeigenschappen van die band is nog veel meer budget dan de Spring zelf. Ik heb mezelf en de Spring een plezier gedaan door € 350 te investeren voor vier nieuwe All Seasons van Hankook. Wat een verschil! Direct afscheid nemen van die LingLongs, altijd doen. De eerste 500 km zitter erop. En die zijn vooral met een glimlach voorbij gegaan. Budget is, met de juiste verwachtingspatronen, soms helemaal oké! Zeker naast een Suzuki Across als eerste auto ;-) En vreugde verhogend is ook een voordelige verzekering van minder dan € 30 per maand all risk. En dan de wegenbelasting voor de Spring. Dit jaar nog € 0, over heel 2025 € 22 per kwartaal en vanaf 2026 t/m 2029 € 66 per kwartaal. Dus lacht je portemonnee ook mee.

Upgrades!

  • 4.500 km

Jawel, ik heb de Spring reeds voorzien van een tweetal updates :-)

Op een forum had ik al gelezen dat de kwaliteit van ruitenwisser op het voorraam en de gele halogeen verlichting aan de voorzijde er negatief uitsprongen. Net ff teveel budget dus. En wat blijkt, een simpele auto kun je simpel 'pimpen' met een betere ruitenwisser (Bosch Ruitenwisser Aerotwin AR600U, lengte: 600 mm - enkele ruitenwisser voor voorruit voor € 14,12)
en betere lampjes aan de voorzijde (set lampen voor de koplampen met Xenon-effect voor Dacia Spring voor € 28,76).

En ja, deze Bosch ruitenwisser doet beter en stiller zijn werk en bestrijkt ook net ff meer raam. En ook de lampjes smoelen niet alleen fraaier maar ze geven ook meer en helderder licht. En zo kan je voor < € 50 je Spring fijn upgraden.

Verder? We rijden nog steeds met een glimlach op het gezicht met de Spring door de polder :-)

Pretentieloos

  • 5.555 km

KM-standen waarbij hetzelfde cijfer in een rijtje naast elkaar staan probeer ik altijd te 'vangen'. Gekke gewoonte, maar heb die 'tik' nou eenmaal. Vandaag zag ik 5.555 km in beeld verschijnen. Dat betekent dat we alweer zo'n 1.800 km onderweg zijn met de Spring. Pretentieloos, dat is ie. Deze kleine elektrische Dacia doet niets om zijn eenvoud te verhullen. Ook niets om te te verrassen met een beleving die hoort bij een duurdere klasse. Nee, niets van dat alles. Eenvoud siert de automobiel past 'm beter. En dat blijkt in de praktijk uitstekend te passen als je verwachtingen en gebruik dat ook zijn. Gemiddeld verbruik is 14,5 kWh per 100 km. De dalende temperaturen werken duidelijk in zijn nadeel. Uiteraard geen accuverwarming aanwezig, zelfs geen uitgebreide isolatie van de accu. Dat betekent dat de accu het snel koud heeft en daarmee zijn bereik fors daalt tot 150 km waar dat met temperaturen boven de 15 graden nog 200 tot 210 km was. Het past bij zijn pretentieloze inborst. Wel lekker is dat je op afstand via de app de kachel alvast kunt aanzetten zodat de Spring je bij het instappen verwelkomt met een warm interieur :-) Eigenlijk te gek voor zo'n pretentieloos karretje, maar deze optie wordt desondanks graag gebruikt. Verder? Tot 100 km per uur gaat het gewoon prima. Dus op alle binnenwegen ben je altijd voldoende gemotoriseerd en nergens hoef je een langzame sta in de weg te zijn. En de snelweg gewoon af en toe een klein stukje, dat kan ook. Maar verder blijf je daar graag weg. De glimlach over zijn wendbaarheid, gemak in de parkeervakken en best soepele en daarmee comfortabele vering zijn er nog steeds. En ja, comfortabele vering in de Spring betekent ook dat je bij een te snel genomen rotonde zomaar in contact kan komen met diegene naast je. Want in het formaat Spring zit diegene net even dichterbij. Net zoals je dat in een Citroen 2CV kunt ervaren. En ja, als je dat als charme kunt waarderen is er niets aan de hand. Maar als je strakke lijnen wilt rijden waarbij het meubilair je fijn op de plek houdt, moet je geen Spring kopen. Zou ik met de wijsheid van de afgelopen 1800 km weer een Spring kopen? Jazeker. Hij geeft ons veel lol, gemak en nauwelijks irritatie. Veel pretentieloos gemak voor een lage km-kostprijs. Op naar de 10.000 km!

Zes

  • 6.666 km

Heb ook die afwijking, van bepaalde km-standen wil ik het 'moment' niet missen. Nu bijvoorbeeld met 6.666 km. En dan graag ook snelheid 'op 6' en per toeval ook de resterende dagen tot noodzakelijk onderhoud. Wat dat onderhoud omvat, geen idee. Kan niet veel zijn na 1 jaar. Heb terugbelverzoek voor inplannen afspraak bij de lokale dealer.

Hoe doet de Spring het? Ook een 'zesje'?. Nee, geen zesje. Een iets ruimere voldoende, een goedbedoelde 7 wat mij betreft. Blinkt nergens in uit, de 'cost of ownership' daargelaten. Doet alles redelijk tot goed maar niks echt overtuigend goed. Budget goed. Verrast je niet echt en stelt ook eigenlijk nergens teleur. Met het juiste verwachtingspatroon natuurlijk.

Zijn er irritaties? Geen grote, wel een kleine. Het de elektromotor 'aan' zetten gaat ouderwets door het omdraaien van de sleutel. Maar daarbij moet je die sleutel even vasthouden op het maximaal om te draaien punt. Houdt je 'm niet even twee of drie seconden vast, dan komt er geen groen OK in beeld en wil de Spring ook niet rijden. En dat overkomt me net ff te vaak. Die sleutel even 'vasthouden' is dus geen natuurlijke beweging. Irritant. Verder geen irritaties of klachten. Overdag met 100 per uur ook op de snelweg prima te doen, op de 60 en 80 km weggetjes kom je eigenlijk niets tekort. Het inparkeren blijft dankzij de heerlijk kleine draaicirkel top. Nu het een beetje winter is extra blij met de A-merk all season bandjes. En met het op afstand alvast inschakelen van de verwarming :-)

1e onderhoudsbeurt

  • 7.481 km

Eind december '24 was de Spring 1 jaar oud, dus conform onderhoudsschema fabrikant tijd voor 1e onderhoudsbeurt. Omdat het druk was in de werkplaats bij de lokale Renault Dacia dealer, duurde het tot 11 februari voordat de beurt uitgevoerd kon worden.

Kleine EV met 7400 km vanaf nieuw op de teller, wat behelst de onderhoudsbeurt dan? Een nieuw interieurfilter, uit en inbouw daarvan, diverse diagnoses van accu, remvloeistof, carrosserie/chassis etc. Nodig? Voor de fabrieksgarantie ja denk ik. En een vers interieurfilter is natuurlijk welkom voor het comfort. Maar verder. Tja. Nota van deze 1e (Z.E. Service A) beurt was € 169 inclusief de BTW. En voor dat geld is de auto ook nog uitgezogen.

Alleen afgezet tegen het interieurfilter best prijzig. Maar afgezet tegen de tijd die de monteur heeft besteed (0,7 uur, 40 minuten), de tijd die de receptie heeft besteed voor maken afspraak en afwikkelen factuur, het gebruik van gereedschappen en apparatuur in de werkplaats, de kachel die brand in de werkplaats, showroom en receptie etc, kan dat nauwelijks uit lijkt me. Anders gezegd, het businessmodel van de dealer, hoe ontwikkelt zich dat met opkomst EV? De werkplaats is immers de belangrijkste moneymaker, niet de verkoop.

Hoe dan ook, beurt is uitgevoerd, kunnen weer een jaar vooruit. Leuk om te vermelden dat het de garage opviel dat ik de Linglong banden had vervangen door A-merk all seasons. Kreeg er complimenten voor, blijkbaar vinden ze in de garage ook dat de Spring standaard op matige banden staat ;-) We beleven nog steeds plezier aan de Spring. Tijdens de koude periode met nachtvorst daalt de actieradius tot net onder de 150 km en zal het verbruik (gemiddeld sinds aanschaf 14,6 kWh per 100 km) ook hoger zijn. Maar het plezier is er niet minder om. Het rijden in de 80, 60, 50 en 30 km zones is aandoenlijk plezierig.

Garantie

  • 9.800 km

Ik hoorde en voelde al eventjes een 'bonk' in de aandrijflijn tijdens het rijden waarbij ik gas los liet (aandrijfkrachten van de aandrijflijn af) en vervolgens weer snel het pedaal indrukte. Dan leek het alsof er een beetje speling in de aandrijflijn zat. Bij optrekken vanuit stilstand of bij langzaam gas geven merkte ik het niet op. Dus naar de garage waar mijn waarneming werd bevestigd. Er werd mij verteld dat het een klein beetje bij deze aandrijflijn hoort, maar niet zo duidelijk. De oplossing zou zitten in een software update van de CVT (CORRECTIE: EVC) versnellingsbak. En die is uitgevoerd met merkbaar positief resultaat. Ik moet nu m'n best doen om het geluid 'op te zoeken' (met forse lastwissels) maar dan nog is het fors minder. Dus niet hinderlijk meer en in de normale praktijk nauwelijks meer merkbaar. En dus weer door met de Spring de zomer in! (en dus weer > 200 km bereik in de accu).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Spring

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.